Mooi Harry, alles in één beeld.
De mastjes met draad, de wipmast die plat ligt en de zoon (neem ik aan) die met de helmstok buitenboord hangt om tegenroer te geven.
Dat moet toch duidelijk zijn voor Gernot.
Ik ben het alleen niet met hem eens dat de mastjes voor het jagen waren, en ook voor de zwierbomen werden gebruikt.
Ik denk dat het andersom was.
Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart
zoals de zwierboommast getuid staat is hij alleen bedoeld voor de zwierboom als je er niet te hard aan trekt zal het wel gaan maar toch zal je het mastje snel krom trekken op deze manier , mogelijk wordt er het hier alleen gebruikt om even de sluis in te trekken.Jan Kroes schreef:Mooi Harry, alles in één beeld.
De mastjes met draad, de wipmast die plat ligt en de zoon (neem ik aan) die met de helmstok buitenboord hangt om tegenroer te geven.
Dat moet toch duidelijk zijn voor Gernot.
Ik ben het alleen niet met hem eens dat de mastjes voor het jagen waren, en ook voor de zwierbomen werden gebruikt.
Ik denk dat het andersom was.
normaal werd er gewoom aan de kop bolders getrokken leeg soms aan de middenbolder met op de kopbolder een dwars eindje om niet teveel af te scheren veel van deze dingen kan je goed zien op de site
over de tractions die al eerder is genoemd.
We zagen ze in de begin jaren dat we in frankrijk kwamen '65 nog regelmatig bezig op deze manier het ging dikwijls niet zo hard en je wilde er soms dan nog wel eens eentje oplopen dat lukt meesal het beste als de chauffeur van de traction even moest stoppen voor eten of een sanitaire stop , soms liep je bij het passeren klem en kon je draaien wat je wilde maar kwam je er niet voorbij immer hoe harder je draaide hoe meer water je overal weg trok vooral onder je schip maar als de traction dan weer ging trekken was het probleem dikwijls zo op gelost alleen zat je er dan nog achter.
moraal van dit verhaal beter niet teveel haast en er achter blijven.
ps bij nader in zien zie ik toch een draadje naar de bolder achter de zwierboommast lopen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Spitsenvaart
Prachtige foto van de sleepspits,Harry.Ik meen achter de voorlier het gat voor het vis-koproer te zien.Bij het leeg de sluis in varen stond men dikwijls voorop te sturen,vanwege het dwars wegtrekken,want een sleepspits lag leeg heel vlot ,waarschijnlijk 35 tot 40 cm denk ik.Er waren spitsen met een horizontaal stuurradje voorop.Ik heb ook wel gezien,dat met draadjes langs de dennenboom de roeren van achter naar voor of andersom bediend konden worden.We hebben in 1958 eens een weekje met de Ramsgate opgevaren,een houten waal met een schroef aan het houten roer en een 70 pk automotor.Elke avond buurtten we met die mensen.Het was om nooit te vergeten wij keken ons ogen uit,wonen in de middenroef en die mensen vonden het bij ons prachtig modern.Ik heb wel eens verbaasd verstaan hoe sterk die walen waren,bij scheef een sluis invaren kraakte het een beetje,waar bij een stalen schip beslist een knauw in het gangboord zou zitten,zag je aan de waal niets.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Re: Spitsenvaart
Als ik Arie z'n verhaal lees dan was een houten Waal 'wijwaterbakje' bestendig: lees de avonturen Toon en Leo...
Heb nog een paar willekeurige foto's opgezocht die wel bij dit onderwerp passen.
Op dit in Omissy afgemeerde schip kun je goed de verstaging van de kanaalmastjes zien.
De spits Charbot komt uit de 'voute de Bellicourt', ook daarop zie je de kanaalmastjes, die overigens bij mijn weten in de tunnels niet werden gebruikt.
gr. Harry
Heb nog een paar willekeurige foto's opgezocht die wel bij dit onderwerp passen.
Op dit in Omissy afgemeerde schip kun je goed de verstaging van de kanaalmastjes zien.
De spits Charbot komt uit de 'voute de Bellicourt', ook daarop zie je de kanaalmastjes, die overigens bij mijn weten in de tunnels niet werden gebruikt.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Spitsenvaart
Ik denk nog wel vlotter.Fluks schreef:...want een sleepspits lag leeg heel vlot ,waarschijnlijk 35 tot 40 cm denk ik.
De Francine was een originele motorspits met beunen en een ijzeren buikdenning, en die lag gemiddeld maar 47 cm.
Re: Spitsenvaart
Alleen zie ik op de foto nog wel een tuidraad van de top van de zwierboommast naar de middenbolder staan, aan beide kanten. Alleen van de BB mast hangt deze draad slap. Op deze manier kan er denk ik wel op gesleept worden.piet42 schreef:zoals de zwierboommast getuid staat is hij alleen bedoeld voor de zwierboom als je er niet te hard aan trekt zal het wel gaan maar toch zal je het mastje snel krom trekken op deze manier , mogelijk wordt er het hier alleen gebruikt om even de sluis in te trekken.Jan Kroes schreef:Mooi Harry, alles in één beeld.
De mastjes met draad, de wipmast die plat ligt en de zoon (neem ik aan) die met de helmstok buitenboord hangt om tegenroer te geven.
Dat moet toch duidelijk zijn voor Gernot.
Ik ben het alleen niet met hem eens dat de mastjes voor het jagen waren, en ook voor de zwierbomen werden gebruikt.
Ik denk dat het andersom was.
Groet, CJ.
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Re: Spitsenvaart
THAILAND. de Waal afvarend t.h.v. Hurwenen.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Spitsenvaart
Bij mijn oude anzichtkaarten van parijs er zijn er enkele met een sluis en een stuw in de monnaie en eveneens een paar die ook oud zijn zonder sluis zijn er misschien mensen die hier meer vanaf weten.
Gr, Schier
Gr, Schier
Re: Spitsenvaart
Hallo
Mooie foto's Schier. Nooit geweten dat daar een sluis is geweest.
Groet Wim Pionier
Mooie foto's Schier. Nooit geweten dat daar een sluis is geweest.
Groet Wim Pionier