Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

Dat is inderdaad mooi gefilmd, en ik heb er dan ook van genoten. Ook goed om te zien dat er weer wat vaart is op deze route naar het zuiden, die al langere tijd min of meer vermeden werd vanwege het gebrek aan diepte.
Kreeg vorige week een telefoontje van "DE RAAF" die ook via deze route onderweg naar het zuiden zijn, maar met een aangepaste lading van 225 Ton, dat maakt het een stuk makkelijker.

Groet,

Peter.
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Spitsenvaart

Bericht door Evert CadIJ »

Schier Hameete schreef:Inderdaat Evert dat is echt genieten, mooi gedaan .
(dat mag je meer doen)
Gr, schier
Was niet mijn filmpje hoor :oops:
Was vegeten de bron er bij te zetten. (staat er nu wel bij)
Er stond een link op de pagina van de Travellers. https://www.ms-traveler.nl/
Compleet met mooie verhalen van hun belevenissen op de vaart naar het verre zuiden.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
ohvz

Re: Spitsenvaart

Bericht door ohvz »

de spits Henge uit Groningen, op het kruiswater bij Gouwsluis in het jaar 19..
wie kent het schip ?


Afbeelding

gr
aant
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

Ik ken de "HENGE" uit de periode van de jaren '70, toen lag hij vaak in het Oosterdok in Amsterdam waar hij naar de beurs ging.

De naam van de schipper was Geert Klos, en ik heb horen vertellen dat hij later op de rondvaartboten is gaan werken in de jaren '80, en dat hij volgens zeggen in die tijd overleden is aan een hart aanval.

Peter.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart

Bericht door Wrijfhout »

Peter, ik denk dat er een kleine vergissing is:
Afbeelding
Dit is de motorspits Henge (2308809)van schipper Stam van Groningen.

Afbeelding
en dit is de Henge van schipper Klos.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

Hallo Harry,

ik ben altijd enorm onder de indruk van alle foto's die jij in je archieven hebt, en jouw geheugen wat namen aangaat.

De "Henge" van de eerste foto is de mij bekende "HENGE", ik ben dus bang dat ik een grove fout in de achternaam van de schipper gemaakt heb, en dat het Geert Stam inplaats van Geert Klos was.

Iemand waarvan ik wel eens iets op het forum gelezen heb "Jantje Garrer" lag in die tijd ook altijd in het Oosterdok met z'n verlengde stijlsteven, ik hoop dat hij dit leest en de uitslag kan geven over de naam van de schipper.

Groet,

Peter.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Spitsenvaart

Bericht door Westeind »

bargemast schreef:
Iemand waarvan ik wel eens iets op het forum gelezen heb "Jantje Garrer" lag in die tijd ook altijd in het Oosterdok met z'n verlengde stijlsteven, ik hoop dat hij dit leest en de uitslag kan geven over de naam van de schipper.

Groet,

Peter.
Jan Garrer vaart tegenwoordig toch HIER op?
Dat ik weet dat ik naar de goeie zwaai.... :wink: :idea:

grts Bram
vaar om te leven (niet andersom)
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart

Bericht door bargemast »

westeind schreef:
bargemast schreef:
Iemand waarvan ik wel eens iets op het forum gelezen heb "Jantje Garrer" lag in die tijd ook altijd in het Oosterdok met z'n verlengde stijlsteven, ik hoop dat hij dit leest en de uitslag kan geven over de naam van de schipper.

Groet,

Peter.
Jan Garrer vaart tegenwoordig toch HIER op?
Dat ik weet dat ik naar de goeie zwaai.... :wink: :idea:

grts Bram

Hallo Bram,

ik heb zojuist de zoeken functie geprobeerd en als hij nog steeds vaart zwaai jij naar de goeie, en was de schipper van de "HENGE" Geert Stam en niet zoals ik eerder schreef Geert Klos, Harry had me al aan het twijfelen gebracht.

Overgens kan het geen kwaad om te zwaaien, zelfs al zou het tegenwoordig iemand anders zijn een syphatiek gebaar kan nooit fout zijn.

Groet,

Peter.
Frits1980

Re: Spitsenvaart

Bericht door Frits1980 »

bargemast schreef:
westeind schreef:
bargemast schreef:
Iemand waarvan ik wel eens iets op het forum gelezen heb "Jantje Garrer" lag in die tijd ook altijd in het Oosterdok met z'n verlengde stijlsteven, ik hoop dat hij dit leest en de uitslag kan geven over de naam van de schipper.

Groet,

Peter.
Jan Garrer vaart tegenwoordig toch HIER op?
Dat ik weet dat ik naar de goeie zwaai.... :wink: :idea:

grts Bram

Hallo Bram,

ik heb zojuist de zoeken functie geprobeerd en als hij nog steeds vaart zwaai jij naar de goeie, en was de schipper van de "HENGE" Geert Stam en niet zoals ik eerder schreef Geert Klos, Harry had me al aan het twijfelen gebracht.

Overgens kan het geen kwaad om te zwaaien, zelfs al zou het tegenwoordig iemand anders zijn een syphatiek gebaar kan nooit fout zijn.

Groet,

Peter.
Jullie hebben gelijk, Jan Garrer (Jantje) vaart inderdaad tegenwoordig op de voormalige Robert D, welke nu is omgedoopt in de MS Atlas.

Ik zal hem even helpen om wat vaker op dit forum te kijken. :)

Groet,

Frits (zoon van Jan)
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Spitsenvaart

Bericht door KVM »

Hoi,

Heb weer wat te scannen gekregen.....
Wie plakt een naam op deze?
Afbeelding

En dan dit. Ik weet het, geen spits , maar hij deelt hier toch hetzelfde vaarwater.
Foto's zijn gemaakt te St Satur staat op de achterkant. Helaas staat er niet bij wanneer ze gemaakt werden...

Algemeen beeld.
Afbeelding

Kop.
Afbeelding

Cabine en ruim.
Afbeelding

En dit zag ik pas nadat ik de wel erg kleine foto's had ingescand...Het scheepje is gemotoriseerd en heeft een "verstelbare" schroef....Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe zo'n Berrichon bestuurd werd met die twee aparte roeren ??
Afbeelding
Met dank aan de fam. Vernimmen voor het schenken van de foto's.

groeten, Kurt
Plaats reactie