Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Alliantie
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:49
Locatie: Oude Tonge

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Alliantie »

mastodont schreef:ik heb nog niemand horen zeggen dat het hier een Tielroder betreft,( met als ik het goed onthouden heb )een 180PK GM
Matty van Keulen heeft er jaren mee in de losse cement gezeten van af Obour naar Nederland
ik lag eens binnen de grote sluis van Hansweert in de pot dikke mist
Anja was niet aan boord en ik was nog net binnen geraakt voor dat het dicht viel
de volgende dag hoorde de ik Hudie zich melden over de marifoon ,hij kwam uit de middensluis
ik riep hem op en vroeg of ik achter hem aan mocht varen tot aan Wemeldinge
waar mijn neef Krijn Aarnoudse bezig was om een ijzeren vloer te leggen .
Matty had zo zijn bedenkingen
ik loop al gang Leo als ik bij je langs kom ,zei hij
dat ga je niet redden
nou daar lachte ik mee,geladen uit Frankrijk met 250 ton met een diepgang van 1.56 m en met 385 PK Scania
en hij afgeladen met zijn spits,das een makkie hoor
ik lag los toen hij langs kwam ,ff de gashendel onderin en het schip sprong vooruit
ik heb tot aan Wemeldinge net naast zijn roef gevaren want het zicht was minder dan 50 meter
als we iets tegen kwamen liet ik mij er even achter zakken en gelijk daar na weer vol aan om hem niet kwijt te raken
in Wemeldinge ben ik bij mijn neef langs zij gegaan en heb daar gelegen tot dat Rinus van Leuven langs kwam met de Armada ,nog als enkel schip later was het een pouseur
bij Rinus langs zij nog steeds in de dichte mist tot aan de inloop van de Dordtse kil
daar op goed geluk los gegooid ,en Rinus (die door moest naar de Maas) heeft zijn spits met de kop naar de Kil stil gelegd en heeft mij op zijn radar tot aan de Wacht kunnen begeleiden ,ik hield mijn schip recht op mijn kompas
daar na viel ik uit zijn beeld
wonder boven wonder klaarde het wat uit en kon ik zo die avond toch nog thuis in Papendrecht vast maken
kijk dat komt dan weer boven als ik de Hudie zie

gr
leo
Mijn excuus dat ik niet vermeld heb dat de Hudi een Tielroder was. Voor de kenners is het geen probleem, maar voor andere mensen die hier interesse in hebben is het misschien toch leuk om te weten.
Voor het Hudi was, was het volgens mij de Erwan of Erwin van van Gils. Die voer ook veel richting Doornik etc. met zand op en cement of clincker af. Maar ik ben hier niet 100% zeker van, maar hier wordt vast wel op gereageerd.

Gr. Adri
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Spitsenvaart.

Bericht door t.fluks »

naar ik begrepen heb, ligt de "Tenace" nu als woonschip te Béthune.
Waar ligt de spits aldaar?
Tammo.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont »

volgens mij ben je mis Adri
de Erwan had geen roefje voor de hut dacht ik ,en was volgens mij jonger
ook voer hij zonder radar
was de Hudie niet van een Molewijk geweest?
gr
leo
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart.

Bericht door bargemast »

mastodont schreef:we zitten hier op spitsenvaart
dus is het waarschijnlijk de Orion van Bouman uit Krimpen,een de Winter spits met 212 PK V8 Ifa
of nog ouder die met die paardenkont ,
hier op een foto van Harry
Afbeelding
maar dan is hij geen 52 jaar oud vrees ik :wink:
gr
leo
Deze spits herken ik nog goed uit mijn tijd in Amsterdam waar de "Orion" vaak lag tussen de vrachtjes via de beurs, later is de naam veranderd in "Orca" en ligt hij al heel lang als woonschip in het Oosterdok in Amsterdam, als het goed is nog steeds van Jan v/d Molen.

Ik ben eens met hem meegevaren van Amsterdam naar Lelystad, en was (ben nog altijd) gek op de mooie Gardner van het schip.

Groet,

Peter.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

De Orion in het Oosterdok heeft nog steeds Orion op de kop staan
en is onder andere HIER al uitgebreid aan bod geweest.

Afbeelding
Foto Pieter Klein 7 mei 2011.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Alliantie
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:49
Locatie: Oude Tonge

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Alliantie »

mastodont schreef:volgens mij ben je mis Adri
de Erwan had geen roefje voor de hut dacht ik ,en was volgens mij jonger
ook voer hij zonder radar
was de Hudie niet van een Molewijk geweest?
gr
leo
Klopt Leo, Dubio van Anne Molewijk, voordat hij dat schip van de Waardt had, de ex. Fraternite.
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Spitsenvaart.

Bericht door bargemast »

pieter53 schreef:De Orion in het Oosterdok heeft nog steeds Orion op de kop staan
en is onder andere HIER al uitgebreid aan bod geweest.

Afbeelding
Foto Pieter Klein 7 mei 2011.
Ja Pieter, dat klopt als een zwerende vinger, ik heb er in het verleden ook al vaker iets over geschreven, meerdere schepen komen van tijd tot tijd weer opnieuw te voorschijn in andere topics.

De naam op de kop (voor zover die nog te lezen is) is misschien weer tevoorschijn gekomen nadat de "ORCA" letters eraf gevallen/afgeschilverd zijn.

Zoals je ziet heeft het schip jammergenoeg al een aardig tijdje geen hernieuwde kennis gemaakt met een produkt dat verf genoemd wordt, echt zonde want het was een mooi, en ook heel apart schip.

Ondanks het enorme gebrek aan onderhoud zal het evengoed nog een gigantisch bedrag opbrengen als Jan het zou willen verkopen, want de vierkante meters in Amsterdam Centrum zijn onbetaalbaar, dat is natuurlijk alleen maar geldig als hij de moeite gedaan heeft om daar als woonschip erkent te worden.

Groet,

Peter.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

orion-amsterdam_7-01-2014_pieterk_1220549_oosterdok.jpg
orion-amsterdam_7-01-2014_pieterk_1220549_oosterdok.jpg (80.1 KiB) 3797 keer bekeken
Oordeel zelf over de naam en de verf :-)
Waar?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Pieter Boers »

Dit oudje zag ik gisteren in het Asiadok.
06001692 Chirsmi uit Brugge

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Eemspoort »

pieter53 schreef:orion-amsterdam_7-01-2014_pieterk_1220549_oosterdok.jpg
Oordeel zelf over de naam en de verf :-)
Waar?
Amsterdam, Oosterdok. :lol:
Maar ook zonder de omschrijving bij de foto was het wel een makkelijke geweest, is hier al aan bod geweest en het gebouw op de achtergrond is ook bekend. ;)
Plaats reactie