Spitsenvaart.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
- Locatie: Giessenburg
Spitsenvaart
De Eva van mijn oom te St Philipsland in 1973. Met nieuwe stuurhut.
Gebouwd in 1931 bij De Hoop te Pannerden.
38,56 x 5,05 x 2,43 meter. 329 ton. 110 pk ABC.
De Eva te Urk in 1973.
Groeten, Jan.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
- Locatie: Nossegem Belgium
Baquet de Charleroi.
De eerste worden in hout van de scheepswerf Van Praet Dansaert in Baasrode (1830). De eertse in ijzer scheepswerf te Ombret aan de Maas in 1874. Durende de eerste WO een tiental in fibrocement, gebrek in ijzer.
Links op de foto "Chauve- souris"(vleermuis)
Twee baquets of sabots in het openbare droog dock van Bellecourt (kanaal Charleroi-Brussel te Seneffe)
Drie baquets in de insteekdock van Bellecourt.
Pierre
De eerste worden in hout van de scheepswerf Van Praet Dansaert in Baasrode (1830). De eertse in ijzer scheepswerf te Ombret aan de Maas in 1874. Durende de eerste WO een tiental in fibrocement, gebrek in ijzer.
Links op de foto "Chauve- souris"(vleermuis)
Twee baquets of sabots in het openbare droog dock van Bellecourt (kanaal Charleroi-Brussel te Seneffe)
Drie baquets in de insteekdock van Bellecourt.
Pierre
absolute beginner
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
- Locatie: Giessenburg
Spitsenvaart
Rinus is mijn neef Wim.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Niet echt wat je noemt 'spitsenvaart' al zien we hier wel pontificaal in beeld de motorspits Dija van schipper Molenwijk uit Terneuzen. Als het schip nu nog zou bestaan dan behoorde het bij de zeer ouden! Het schip werd in 1912 gebouwd op de werf Jabon in Ombret aan de Belgische Maas. In de jaren vijftig gingen de Zuiderburen massaal met subsidie nieuw bouwen en kwam veel 'oude' spitsentonnage naar Nederland. Zo kreeg de Dija in 1956 het brandmerk 169B 1956 Goes. Het schip had een Renault diesel van 120 pk uit 1946 als voortstuwer.
Ik laat even in het midden waar deze foto gemaakt is, het is een heel bekend schippersplaatsje. Dit is zo'n plaatje waar ik tijden op kan turen, er is zoveel op te zien. Niet alleen op en aan het schip maar ook de olieboer die met zijn VW busje een vat smeerolie komt afleveren, zo lijkt het. De kinderen staan er met de neus bovenop...
DE sluiswachters hebben de rinketten opgedraaid en wachten tot de sluis is leeg gelopen, dan kan Molenwijk verder.
Tot slot een plaatje van de werf waar de Dija voor het eerst water onder het vlak kreeg...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Op de 2e foto welke onder nummer 2625 geplaatst is een Luxe motor met rood-bruine boeing welke door Piet in Luik is gemaakt heb ik onder het item "Luxe Motors" op de 3e pagina onder nummer 172 een heel stuk met foto's gepaatst.
Dit is het voormalige schip Gelria welke mijn grootvadere in 1931 heeft. laten bouwen.
Leuk om dit schip hier weer terug tezien.
Zou graag van de maker een HR van deze opname willen ontvangen, als dat mogelijk is, voor bijsluiting in ons familiealbum.
Groeten Bertus.
Dit is het voormalige schip Gelria welke mijn grootvadere in 1931 heeft. laten bouwen.
Leuk om dit schip hier weer terug tezien.
Zou graag van de maker een HR van deze opname willen ontvangen, als dat mogelijk is, voor bijsluiting in ons familiealbum.
Groeten Bertus.
deze miste ik nog in de foto galerij
de Mastodont
onder belze vlag met een franse eigenaar Michel Pibault
gebouwd als Alpina 1 voor de rooie zwitser
daarna verkocht aan Mijndert Serne met de naam Quo Vadis
daarna verkocht aan G.Kortrink onder de naam Lady Jane
en daarna aan Mij onder de zelfde naam als nu ,Mastodont
ik heb hem verlengd naar 49.50 meter
er stond 60 pk deutz in bij de bouw ,Serne heeft er 184 Henchell in gezet en ik eerst 285 pk en later 385 pk ,beide Scania's
nu staat er 400 pk Scania in en duwd het schip de ex Cecilia van Hartman een 47 meter waar het achterschip is afgebrand om binnen de 86 meter te blijven inverband met de bemannings eisen
het achterschip van de Cecilia vaart in Parijs rond als micro pouseur
gr Leo
hier een niet zo mooie foto van de Mastodont op varig op de rivier de Oise in Frankrijk
het mooie was dat ik afvarig was met mijn huidige Mastodont van 21.40 lang ( zie het onderwerp mijn jeugd)
de sluismeester van de eerste sluis begreep er niets van
Ik heb je toch net opgeschut ?zij hij
ik kreeg regelmatig de grootste sluis gepresenteerd om dat ze dachten met de pouseur te doen te hebben
gr
Leo
spitsenvaart
hier nog een deze is niet tegen de zon in genomen
gr Leo