Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

de Enterprise is van Mijndert van der Vaart geweest ik weet nog dat ik bij mijn broer Kees aan boord zat op de erasmus
toen kwam hij eens opvarig langs in Viry Chatillon
hij liep geladen voor de lege franse spitsen uit, die konden hem niet bij houden
later zat ik in de zelfde positie ,ik liep de legen spitsen voorbij opvarig op de Seine
het was dat ze zo goed frans spraken die fransen ,anders had ik hun nog een onklare sluis gegeven
maar ze riepen al kilometers van te voren de sluis op
toen de Enterprise verkocht was en er Neljan op stond ben ik er eens samen mee gevallen op de lek, en hebben we het even uit geprobeerd
ik was sneller
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
zo als reeds eerder vermeld
hier niet afgeladen met 300 ton in
op zout water ,waar je nog een centimeter of 4 in omhoog komt
hier ben ik bezig een half geladen CON AMORE van Verboom voorbij te lopen
een 50 x 6.60 twenthe kempenaar met 400 pk GM er in volgens het boekje wat ik hier heb
het was de ex Twenthe Waal
gr
leo
waar zou ik mijn opleiding vandaan hebben?
van voor naar achter onder de kleden
zie : mijn jeugd pagina 11
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Ik ben wat bezig m'n video en foto collectie te sorteren, en daartussen vond ik van afgelopen jaar enkele video's opgenomen met m'n digitale camera. Kwaliteit is niet altijd even goed, maar ik wou ze toch delen:

GM motor spits Silma:
https://www.youtube.com/watch?v=4NOtf0g972Y

Afbeelding


Spits Yannick aan het draaien in Sluiskil voor de Schroef:
https://www.youtube.com/watch?v=RxU-LbD9pSE

Afbeelding


Ik heb er nog verschillende van andere (type) schepen. Ik probeer ze juist te plaatsen. :wink:
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
Afbeelding
hier de Rival in aanbouw voor Henk Frantzen
hij heeft het schip laten bouwen en is er ook nog een keer mee gezonken geweest na een aanvaring op de neer schelde
het schip is gelicht en terug op gebouwd
hij heeft ook nog een tijdje met een spits er voor gevaren als pouseur
de RONDEUR van Mandemaker stond er voor , gebouwd bij Praet Dansaert in Baasrode, er stond 180pk GM in , ze noemde het schip RIVAL 1, en het stond op de naam van zijn zoon Klaas, die er nadat hij getrouwd was er los mee is gaan varen
op het laatst heeft Klaas er mee op Coevorden gevaren, en nadat hij hem verkocht had is Klaas bij de pakketen boot in Lobith gaan werken
die achterste Rival ligt hier in Terneuzen en heet nu ROSEMI
je kunt de duw steven nog zien
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

mastodont schreef:Afbeelding
zo als reeds eerder vermeld hier niet afgeladen met 300 ton in op zout water ,waar je nog een centimeter of 4 in omhoog komt.
Hier ben ik bezig een half geladen CON AMORE van Verboom voorbij te lopen.

leo
waar zou ik mijn opleiding vandaan hebben?
van voor naar achter onder de kleden
zie : mijn jeugd pagina 11
Als ik die foto van Leo's Mastodont zie dan vraag je je af waar die aspiratie's tot duikbootkapitein vandaan komen?

Heeft dat misschien te maken met het afreageren van de ingehouden driften die werden opgekropt op de Franse kanaaltjes...

Afbeelding
Hier een mooi kaart van de sluis van Amilly. Geen idee waar dat ligt maar via Michelin Maps kwam ik in de buurt van Montargis uit en dat klinkt wat bekender. Dan moet dit het Canal de Briare zijn, of heb ik het mis?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

dat speelt uiteraard wel een rol
als we uit Evergem kwamen was het altijd volaan bij mijn broer Kees
even de turbo door blazen zei hij dan
dus dat zat er al vroeg in bij mij
maar ik mag graag gang houden daar sta ik om bekent
en je weet het ,nummer een is meestal het eerst
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
ik heb een boek in huis, volaan vooruit ,en als ik hem zie, dan herken ik hem
de Mastodont in het boeregat ,in Rotterdam tegen de wal op steiger een
je ziet de achterkant van het schip
het steekt uit, de buren zijn 38 meter zo als je ziet
ik denk dat het Wijgand is met uit Dinteloord de MARJO
die spits achter de Biesbosch lijkt mij een Dedemsvaarder
dat zou die jongen van Vat kunnen zijn ,ook een vaste klant in het Boeregat
tegenwoordig mag je er niet meer in zag ik vorig jaar
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Leo, ik ben te lui om terug te lezen, dus vraag ik het maar op de man af...
Wat stond er in HEMELSNAAM in de Mastodont te knorren?!? :shock:
Dat is toch niet normaal meer, zo'n kuil als dat ding trekt!

Helemaal geweldig, en prachtige foto's! Ben al lang verknocht aan spitsen, en stoere jongens zoals deze doen het dan ook erg goed! :D
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

De Mastodont is gebouwt als ,Alpina voor de rooie zwitser met 60pk deutz
daarna verkocht als Quo Vadis aan Mijndert Serne die er 184 pk Henschel in liet bouwen
daarna heeft G .Korterink hem gekocht die er Lady Jane op zette
daarna heb ik hem gekocht .ik noemde het schip Mastodont
omdat het een oud schip was, bouwjaar 1927 en omdat het zo klein was ,maar 317 ton
een Mastodont is een gigantiese grote prehistoriese olifant zo als je misschien wel weet
dus het was een beetje gekscheerend bedoelt
net zo als Evert Kleine van de Kerizel bij voorbeeld niet klein is maar 2 meter lang
ik heb de Henschel vervangen bij Jan Veth in Papendrecht voor 285 pk Scania ,tweedehands, en de schroef heb ik vergroot van 90 cm drie blad naar 118cm vier blad ,en de tunnel heb ik toen uiteraard ook laten vermaken en zo min mogelijk diepgang gegeven zodat de schroef maximaal water zo krijgen
die motor liep er na twee jaar uit, geladen in frankrijk
omdat die pk's niet meer te leveren waren in de V8 uitvoering werd de eerste motor die het zelfde was kwa inbouw maten de V8 van dat moment ,385pk
je kunt wel na gaan dat de tijd winst die ik deed met de inbouw geladen in frankrijk ruimschoots op woog tegen de merprijs van die 100 pk
dus in het vervolg was ik net een losse sleepboot geladen
alles volaan, twee jaar later hebben we het schip laten verlengen om het geheel nog een beetje rendabel te maken ,maar voor de snelheid maakte het niets uit
nu staat er 400pk Scania in bij de huidige eigenaar ,die er nu een spits voor heeft gezet
de snelheid is alleen nog maar toegenomen
hij loopt ruim 14 km met 750ton bij zich
mooi toch?
gr
leo
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Een Mastodont is een gigantiese grote prehistoriese olifant zo als je misschien wel weet dus het was een beetje gekscheerend bedoelt

Mastodont

Voor diegene die het niet weten.Zoals ik.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie