Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Sja, aangezien het hier over spitsen gaat, heb ik toch eens een vraagje voor de spitsen-kenners alhier.

Vroegah, toen ik nog wat jonger was, kwam er in het noorden des lands regelmatig de spits "Njord". Deze is me altijd bij gebleven vanwege de stille motor. Die bleek helemaal niet stil te zijn, namelijk, maar direct omkeerbaar. Ik voer er met mijn roeibootje achter, alom verbaast, dat een GM zo stil kon zijn. Jaja, toen dacht ik nog dat elke spits een GM had. :lol: Totdat er een machtige plof ten gehore kwam. :shock:

Buiten dat was het scheepje ook zeer goed onderhouden.

Wie kan me vertellen, of de Njord nog vaart, of wat er anders met het scheepje is gebeurd? Ik ben toch wel erg nieuwsgierig. :)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bedoel je deze Njord Eemspoort? Dat is een 47 mtr Tielrodespits van Mulder uit Groningen. Volgens de boeken stond daar een 169 pk Lister Blackstone in maar of die direct omkeerbaar was?
Zijn europanummer staat niet meer in het jaarboekje 2006, ik weet het niet of hij nog vaart of verschroot is.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

volgens mij vaart hij onder franse vlag
gr
leo
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Bericht door Lemoine Pierre »

KVM schreef:Er bestaat geen onderwerp, of Leo heeft er een foto of postkaart van.
En wat zien we op de kaarten van de tunnel?? Dat daar toen ook al poorten aanhingen om af te sluiten. Terwijl wij altijd dachten dat deze er pas aangekomen waren na de sluiting van het kanaal om het daar een beetje veilig te houden (in allerlei opzichten)
Nog eentje voor Bertus, zodat hij zeker zin krijgt.
Nogmaals het stuwtje. Is dit nou op de Samme, Pierre ??
Afbeelding
De berm acheraan is het oude kanaal.

Groeten, Kurt
Ja Kurt dat is de Samme ,wat verder tussen de Samme en de oude kanaal is er nog een oud café ( een "gristte" drinken :wink:
absolute beginner
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Harry,ik ben er vrij zeker van dat dat hem is! Ik kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren, dat het een 47 meter was. :oops:
En een Lister-Blackstone direct omkeerbaar?? Pfff, dat zou ik echt niet weten... Maar hoe groot is de kans, dat er 2 spitsen met de naam Njord rondvaren EN een langzaamloper hebben? Moet hem dus wel zijn. :D

En bedankt voor het plaatje!

En als ie idd onder franse vlag vaart, Leo, dan hoop ik wel als vrachtschip... :roll:

Groeten,

Ed :)
Bertus

Bericht door Bertus »

Mensen ,
Allen bedankt voor de info en foto's na mijn vraag hier.
Nee, ik spreek helemaal geen Frans, maar een Hollander redt zich over de hele wereld wel, dus hier komen we ook wel uit.
Afbeelding
en deze moet me brengen.
Groeten Bertus
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Bertus

Als ik het zo bekijk gaat dat wel lukken,alvast een hele mooie vakantie.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Eemspoort ,ik meende dat ik hem al eens een paar keer gezien heb in Sas van Gent,om tarwe te lossen bij de Cargil
Eric Visser,die in Sas de schepen lost, zou eens op moeten letten voor ons, en er een foto van maken
als ik op dienst ben en ik denk hem te herkennen ,dat zal ik hem in iedergeval even knippen voor je
gr
leo
kees

Bericht door kees »

Als je geluk hebt "binnenvaart"dan komt het hele pousseurgebeuren binnenkort leeg weer langs want gisteravond waren ze allebei leeg in Oss
gr kees
m/s Copain
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Kees

Heb van de week nachtdienst verder,dus helaas geen foto's,van de week even pech bij ons met het opschutten :(

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie