Bon Espoir , 38,90 x 5,03 x 2,43 , 356 ton , Bouwjaar 1965 , Werf Michiels in Merelbeke ( Belgie ) , 360 pk Deawoo en 150 pk DAF boegschroef , ex Dica , eigenaar T.Verdoorn in Terneuzen , ENI 06000820
Foto’s gemaakt op 28-11-2020 in Lith.
Spitsenvaart.
-
- Berichten: 28559
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Spitsenvaart.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Spitsenvaart.
Hoort toch ook bij de spitsenvaart, niet waar?
Hoogst waarschijnlijk een Lorraine-Dietrich diesel
Er zouden, onder voorbehoud, minstens 2 van deze slepers bestaan hebben die de dienst uitmaakten langs het kanaal.
Le vieux canal du centre, het oude centraal gelegen kanaal tussen Charleroi, (de steenkoolbekkens) en Brussel.
Foto's en informatie Erik Decaesstecker
Hoogst waarschijnlijk een Lorraine-Dietrich diesel
Er zouden, onder voorbehoud, minstens 2 van deze slepers bestaan hebben die de dienst uitmaakten langs het kanaal.
Le vieux canal du centre, het oude centraal gelegen kanaal tussen Charleroi, (de steenkoolbekkens) en Brussel.
Foto's en informatie Erik Decaesstecker
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
Voor de Frans lezenden onder ons vond ik nog dit:
https://papidema.fr/halage-mecanique.php
https://papidema.fr/halage-mecanique.php
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
Mooi wel hoor Pieter, hoewel dat tractiongebeuren grotendeels voor mijn tijd was. Mijn vader heeft dat kanaal boven Brussel wel gedaan, zou er wel iets over hebben kunnen vertellen.
Re: Spitsenvaart.
Altijd jammer wanneer kennis verloren gaat.
Het kost vaak weer de grootste moeite het weer terug te vinden.
Het kost vaak weer de grootste moeite het weer terug te vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
Op dit machien zie ik geen naam staan, maar de naam die je het meest tegenkomt is Latil.
Vaak hadden ze 4 wiel-aandrijving en -besturing. Dat had te maken met de krappe bochtjes onder bruggen.
Gelet op de langsbladveren achter heeft deze geen achterwielbesturing.
Een jaar geleden stond ik nog te praten met een oud-sluis-medewerker bij Ternaaien en toen ik die
vroeg of hij die jaag-trekkertjes (tracteurs de halage) kende gaf hij niet thuis. Ik dacht, dat in Duitsland
wel Kaelble en een enkele Lanz als trekkers diens deden. In Nederland is mij van trekkers om schepen
te jagen nooit iets is gebleken. Maar laat ik het eindoordeel aan de vaklui overlaten.
https://www.google.com/search?q=tracteu ... 3BIR_Z_4GM
In Berlijn bij de sluis klein Machnow in het Teltowkanaal waren electrische trekkers aanwezig, getuige
de toeristische infoborden bij die sluis. Via bovenstaande link zie je er ook heel wat.
groeten unikap
PS Pieter 53 die link levert een zeer uitgebreid verhaal op!!
Vaak hadden ze 4 wiel-aandrijving en -besturing. Dat had te maken met de krappe bochtjes onder bruggen.
Gelet op de langsbladveren achter heeft deze geen achterwielbesturing.
Een jaar geleden stond ik nog te praten met een oud-sluis-medewerker bij Ternaaien en toen ik die
vroeg of hij die jaag-trekkertjes (tracteurs de halage) kende gaf hij niet thuis. Ik dacht, dat in Duitsland
wel Kaelble en een enkele Lanz als trekkers diens deden. In Nederland is mij van trekkers om schepen
te jagen nooit iets is gebleken. Maar laat ik het eindoordeel aan de vaklui overlaten.
https://www.google.com/search?q=tracteu ... 3BIR_Z_4GM
In Berlijn bij de sluis klein Machnow in het Teltowkanaal waren electrische trekkers aanwezig, getuige
de toeristische infoborden bij die sluis. Via bovenstaande link zie je er ook heel wat.
groeten unikap
PS Pieter 53 die link levert een zeer uitgebreid verhaal op!!
Re: Spitsenvaart.
Ik ben eens op het Albertkanaal in het donker een sleepschip met een traction tegen gekomen.Als ik mij goed herinner voerde de tractor een blauw lichtje.Men verwacht normaal zoiets niet,het was even schrikken en sb op sb tegen komen.Ik denk,dat het eind 50er jaren was,misschiek begin 60er jaren.
Groeten,Arie.
Re: Spitsenvaart.
Een soort van "blauw bord varen" door de positie van het jaagpad.
Was misschien nog van voor de marifoon? zodat vragen om uitleg onmogelijk was?
Vraag me nog af hoe het ging als electrische locomotiefjes elkaar met sleep tegenkwamen.
Je kunt dan niet anders dan elkaars sleep overnemen en weer teruggaan.
Misschien staat er in het franse verhaal iets over, maar dat zijn heel wat kantjes!
gr unikap
Was misschien nog van voor de marifoon? zodat vragen om uitleg onmogelijk was?
Vraag me nog af hoe het ging als electrische locomotiefjes elkaar met sleep tegenkwamen.
Je kunt dan niet anders dan elkaars sleep overnemen en weer teruggaan.
Misschien staat er in het franse verhaal iets over, maar dat zijn heel wat kantjes!
gr unikap
Re: Spitsenvaart.
In die had nog niemand marifoon,als die al bestond.Men gaf bij het tegen komen van de tractions inderdaad de jaaglijn aan elkaar over.Ik vond het altijd een beetje paniek situatie.De ene kant heen liep de jaaglijn meestal via de zwierboom-koning,de andere kant heen via de mast.Leeg stond de jaaglijn op de voorbolder.Op een traject met veel bruggen was via de mast slepen niet zo handig.Misschien haalde men de jaaglijn dan wel in.Maar het al zo lang geleden,dat ik dat niet goed meer weet.Het was ook maar toevallig als men dat zag,want met een motorspits was men onder de vaart meestal daar niet in de buurt.
Groeten,Arie.
Re: Spitsenvaart.
Met bouwjaar '54 is voor mij heel het jagen van schepen iets van "horen-zeggen en erover-lezen".
Rond 10 jaar geleden zag ik op het groninger platteland nog een rolpaal die als een soort monument
in een hoek van een kanaal was blijven staan. Het eerste overblijfsel uit de "jaagtijd"' dat ik hier zag.
Ja, verder heb je dan nog de naam "jaagpad" langs een kanaal.
Van het Canal de l'Ourq bij Parijs kende ik wel de "chemin de halage", jaagpad dat volgens de borden
verboden is voor van alles, zelfs fietsen. Nooit een prent voor gehad gelukkig.
Bij Combleux aan de Loire stonden er ook nog 2 rolpalen, waarvan er inmiddels 1 verdwenen is.
Rond 10 jaar geleden zag ik op het groninger platteland nog een rolpaal die als een soort monument
in een hoek van een kanaal was blijven staan. Het eerste overblijfsel uit de "jaagtijd"' dat ik hier zag.
Ja, verder heb je dan nog de naam "jaagpad" langs een kanaal.
Van het Canal de l'Ourq bij Parijs kende ik wel de "chemin de halage", jaagpad dat volgens de borden
verboden is voor van alles, zelfs fietsen. Nooit een prent voor gehad gelukkig.
Bij Combleux aan de Loire stonden er ook nog 2 rolpalen, waarvan er inmiddels 1 verdwenen is.