het is een Tielroder
en het word geen vrachtschip ,maar een duw bootje vandaar dat je alleen maar een kop ziet en geen middenschip
gr
leo
Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart
Ah, ik snap 'm.
Dacht al dat het een Tielroder-kontje was, maar durfde het toch niet hardop te zeggen met alle echte experts die hier meekijken
Geef mij maar een heel schip. Dit is nou letterlijk een kop-en-kont scheepje.
Dacht al dat het een Tielroder-kontje was, maar durfde het toch niet hardop te zeggen met alle echte experts die hier meekijken
Geef mij maar een heel schip. Dit is nou letterlijk een kop-en-kont scheepje.
Re: Spitsenvaart
Ja dit gehele project is echt een geval van jammer
als ze het geld wat het nu kost in de renovatie van de 47meter spits gestoken hadden ,dan had je weer een heel net schip gehad wat jaren mee kon in de internationale vaart
want het was een hard loper dus je had er ook mee naar boven gekund als het gemoeten had
gr
leo
als ze het geld wat het nu kost in de renovatie van de 47meter spits gestoken hadden ,dan had je weer een heel net schip gehad wat jaren mee kon in de internationale vaart
want het was een hard loper dus je had er ook mee naar boven gekund als het gemoeten had
gr
leo
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Spitsenvaart
De Mober opvarig door de sluis van Salzinnes op 11/02/2010
Had het geluk om na een stremming nog bij de 1e schutting te kunnen.
Een grotere had nog zeker 5 schuttingen voor gehad!!!!!
Had het geluk om na een stremming nog bij de 1e schutting te kunnen.
Een grotere had nog zeker 5 schuttingen voor gehad!!!!!
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
Re: Spitsenvaart
Inderdaad Janna dat heb je goed gezien dat die koelpijpen de aanstroming
van water naar de schoef tegenhouden, vroeger werd dat veel gedaan met
die pijpen ,omdat het goedkoop was en niet zoveel gekeken werd naar
economisch varen.
Zelf had ik ook koelpijpen en toen we wat geld verdiend hadden heb ik
een beunkoeler laten zetten, het scheelde me zeker 500m per uur en
minder rammelen van de schroef
van water naar de schoef tegenhouden, vroeger werd dat veel gedaan met
die pijpen ,omdat het goedkoop was en niet zoveel gekeken werd naar
economisch varen.
Zelf had ik ook koelpijpen en toen we wat geld verdiend hadden heb ik
een beunkoeler laten zetten, het scheelde me zeker 500m per uur en
minder rammelen van de schroef
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Re: Spitsenvaart
ohvz schreef:
mooi onderhouden destijds liggende te Zwolle, een niet bepaald standaard spits!
de Lion d'or.
gr
aant
Ligt nu als woonschip in Gent, en nog steeds even netjes onderhouden!
Hierbij enkele foto's van een paar jaar terug:
Re: Spitsenvaart
In de categorie HEEL mooie plaatjes hoort deze ansichtkaart van Cambrai zeker thuis. Een houten Waal wordt door een locomotiefje de sluis ingetrokken. Het dunne sleepdraadje staat vast op de stuurboord 'mât canal'. Aan de overkant van het kanaal staat een aantal locomotiefjes op werk te wachten. De Condor die boven de sluis vastmaakt kan zichzelf redden. Als ik het goed heb is dat een De Winterspits van 1956 met een 150 pk Bohn & Kähler. Eigenaar was de firma Boot & Kuijpers Scheepvaartkantoor, Rotterdam. Denken jullie dat dit de goede is, ik hoor het graag.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Spitsenvaart
ik weet natuurlijk niet wie hem in het begin had
wel weet ik dat deze foto van eind 50 begin 60 genomen is toen het de Condor van papa Kik was
hij verkocht hem aan Piet Baay ,die er Panta Rhei op heeft gezet
hij heeft hem als ik het goed onthouden heb verkocht om woonschip van te maken
en de motor verwisseld
waar van acte
gr
leo
wel weet ik dat deze foto van eind 50 begin 60 genomen is toen het de Condor van papa Kik was
hij verkocht hem aan Piet Baay ,die er Panta Rhei op heeft gezet
hij heeft hem als ik het goed onthouden heb verkocht om woonschip van te maken
en de motor verwisseld
waar van acte
gr
leo