ichthus schreef: ↑21 dec 2019 18:46
Hallo,ook in meet brieven worden fouten gemaakt ,voor al als het schip van nationaliteit en naam verandert, en men door gaat strepen.Ik heb de meetbrief (een Franse) mogen inzien toen wij onze motor Entreprise in Dyon terug vonden en omgedoopt in; bateau de logement Shanty ; daar stond 1929 chantier naval Nimwegen ,maar hij is bij van der WERFF in Deest gebouwd, en dat stond er niet meer.
En hoe deze fout kan ontstaan is dan ook wel weer te verklaren.
De Gebrs.v.d. Werff hadden op zeker moment twee werven onder één firma. De ene in Deest de andere in Nijmegen.
Het zou goed kunnen dat de Firma bij de Komer van Kaaphandel als; "gevestigd in Nijmegen" te boek stond.
Wanneer je dan vanuit Dyon gaat snuffelen en je vindt de naam "van der Werff", in Nijmegen en je ziet op de kaart van Europa dat Deest tegen Nijmegen aan ligt.....
Zo kreeg ik bij één van de liggers het idee, dat de scheepsmeter na zijn werk aan een nieuw gebouwd schip
naar het dichtstbijzijnde café gelopen was om het rapport op te stellen en
toen aan de cafehouder gevraagd heeft: "Hoe heet het hier?"
Niet beseffende dat hij in een andere gemeente terecht gekomen was, schreef hij braaf op wat hij hoorde.
En zo kreeg een schip een geboorteplaats daar waar nooit een werf geweest was.
Helaas ben ik even vergeten om welke oorden het ging, maar het was in de buurt van Stroobos.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ik vind dat helemaal geen lompheid.
Als je denkt het beter te weten, moet je zoiets zeggen.
En zowel de ene partij als de andere moet op een gegeven moment kunnen aanvaarden
dat de dingen anders zijn dan men dacht.
Belangrijkste is, dat we SAMEN uiteindelijk bij het juiste antwoord uitkomen!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
In de draad over luxe motors (pag 401) staat een link naar een reis van een luxe motor vanuit Groningen naar Zuid Frankrijk en het Canal du Midi.
Daarin wordt het pente d' eau in Fonserannes ook besproken en het schijnt dat menigeen denkt dat het NOOIT voor beroepsvaart is gebruikt.
Het bewijs van het tegendeel dat daar wordt getoond zit ook in mijn kaarten album.
Dus bij deze, maar de eerder genoemde link is absoluut een aanrader om op een koude winterdag rustig te bekijken.
Canal du Midi Beziers pente déau Fonserannes.jpg (262.96 KiB) 1000 keer bekeken