Ik heb dit:
De Kempische spits heeft alle kenmerken van de spits, maar niet de spitsenmaat. Hij meet namelijk 66 bij 6,60 m.
De Kempenspits of fox is een schip met spitsenmodel maar met afwijkende maat. Deze meet 50 x 6,60m en heeft een laadvermogen tot ca. 700 ton.
Heb ik het fout?????
Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
- Locatie: Nossegem Belgium
Re: Spitsenvaart
Zou het kunnen zijn dat het schip Kemp II ook een Kempische spits is ? Zijn schipper (ook vaan de Patmar Z) heeft me gezegd dat deze "kempeneer gebouwd is zoals een spist" . Gebouwd in 1955 te Boom door scheepswerf De Wachter ; 50 x 6,63 m. ; 650 T. (Sorry voor de fouten in het Nederlands want ik ben ook zoals Guy een Franstalig)
Gr, Pierre
Gr, Pierre
absolute beginner
Re: Spitsenvaart
Pieter,
Die namen werden inderdaad wel gebruikt, maar persoonlijk vind ik het nog steeds kempenaars hoor....
Anders dan bij bijvoorbeeld een luxemotor is het niet het model, maar toch vooral de maat die een spits een spits maakt....
De voornoemde maten komen m.i. meer uit de volksmond zoals dat dan heet...en als je die als norm gaat gebruiken word alles wat op de binnenwateren drijft weer een aak of rijnaak In dit geval een kempenrijnaak dus
Ik vind de benaming spits eigenlijk alleen van toepassing op schepen die toch tenminste aan die specifieke breedte voldoen...verlengde of verkorte spitsen wil ik nog wel onder die noemer hebben...al blijft de enige echte spits natuurlijk een maat hebben rond de "trentehuit metres" op 5m...Maar daar hadden we het hier al eerder over
Pierre,
Als hij vertelt dat hij gebouwd is als een spits, bedoelt hij waarschijnlijk dat de vorm meer weg heeft van een spitsenmodel dan van een typische kempenaar...voor de rest...zie hierboven...
Groeten, Kurt
Die namen werden inderdaad wel gebruikt, maar persoonlijk vind ik het nog steeds kempenaars hoor....
Anders dan bij bijvoorbeeld een luxemotor is het niet het model, maar toch vooral de maat die een spits een spits maakt....
De voornoemde maten komen m.i. meer uit de volksmond zoals dat dan heet...en als je die als norm gaat gebruiken word alles wat op de binnenwateren drijft weer een aak of rijnaak In dit geval een kempenrijnaak dus
Ik vind de benaming spits eigenlijk alleen van toepassing op schepen die toch tenminste aan die specifieke breedte voldoen...verlengde of verkorte spitsen wil ik nog wel onder die noemer hebben...al blijft de enige echte spits natuurlijk een maat hebben rond de "trentehuit metres" op 5m...Maar daar hadden we het hier al eerder over
Pierre,
Als hij vertelt dat hij gebouwd is als een spits, bedoelt hij waarschijnlijk dat de vorm meer weg heeft van een spitsenmodel dan van een typische kempenaar...voor de rest...zie hierboven...
Groeten, Kurt
Re: Spitsenvaart
Volkomen mee eens!al blijft de enige echte spits natuurlijk een maat hebben rond de "trentehuit metres" op 5m
Bedankt voor de overige informatie.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Spitsenvaart
Als ik het goed heb was het schip ook nog de "Cura" van Van Weelden uit Werkendam.
Gr. Kees.
Gr. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Spitsenvaart
"De Boot" in een landelijke omgeving aan de Ieperlee (Vaart van Ieper)
verleden jaar gespot tijdens mijn fietstocht door Vlaanderen
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Spitsenvaart
pieter53 schreef:Ik heb dit:
De Kempische spits heeft alle kenmerken van de spits, maar niet de spitsenmaat. Hij meet namelijk 66 bij 6,60 m.
De Kempenspits of fox is een schip met spitsenmodel maar met afwijkende maat. Deze meet 50 x 6,60m en heeft een laadvermogen tot ca. 700 ton.
Heb ik het fout?????
Hallo Pieter,
700 ton voor een Kempenaar van 50m x 6.60m vind ik wel heel veel, het was eerder zo om en nabij de 500 ton.
Groet,
Peter.
Re: Spitsenvaart
Foxen, volle kop en kont, gingen inderdaad richting 700 ton.
Bolsjewieken met hun spiegelkont waren al ruim 600 ton. Zie HIER
Die van ons met verhoogde den (binnenkant 4 m.) en beunen, allebei gemaakt van ijzer van de strategische stuwen boven Nijmegen, en gemotoriseerd met een 5 cylinder ABC-DU van 290 pk op 600 toeren was nog altijd 579 ton.
Bolsjewieken met hun spiegelkont waren al ruim 600 ton. Zie HIER
Die van ons met verhoogde den (binnenkant 4 m.) en beunen, allebei gemaakt van ijzer van de strategische stuwen boven Nijmegen, en gemotoriseerd met een 5 cylinder ABC-DU van 290 pk op 600 toeren was nog altijd 579 ton.
Re: Spitsenvaart
Jan Kroes schreef:Foxen, volle kop en kont, gingen inderdaad richting 700 ton.
Bolsjewieken met hun spiegelkont waren al ruim 600 ton. Zie HIER
Die van ons met verhoogde den (binnenkant 4 m.) en beunen, allebei gemaakt van ijzer van de strategische stuwen boven Nijmegen, en gemotoriseerd met een 5 cylinder ABC-DU van 290 pk op 600 toeren was nog altijd 579 ton.
Hallo Jan,
bedankt voor jouw verklarende uitleg, ik heb ze nog nooit zo groot gezien, maar moet er dan ook eerlijk bij zeggen dat ik altijd meer in spitsen geïnteresseerd ben.
We zijn nooit te oud om te leren, en ik ben blij zo weer iets bijgeleerd te hebben.
Groet,
Peter.
p.s. wat een geweldige motoren waren die DU's, in spitsen waren het meestal 2 of 3 cilinders, waarvan er nog steeds draaien.
Re: Spitsenvaart
Jaren geleden voer er een gigantisch grote 38 m spits:de Pirate ik meen uit Luik.Ik weet niet meer hoe groot ze was,maar al aardig naar de 475 ton,naar ik meen.
Groeten,Arie.