Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

Kees Touw schreef: 17 mei 2020 10:13De gemeente en de eigenaar verschillen van mening wie er moet opdraaien voor de kosten om de schepen te verwijderen.
Dat komt heel vaak voor. Onbegrijpelijk dat hierover geen betere afspraken worden gemaakt.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik weet niet in hoeverre de wrakkenwet nog altijd vigerend is.
Die was weliswaar uitsluiten geldig in Rijkswateren, maar voor de mogelijkheid om vrijwillig afstand te doen van je eigendom, ten behoeve van de Staat der Nederlanden maakte het niet uit waar het wrak zich bevond.

Maar ik weet dat was "vroegâh" zouden ze in Den Haag zeggen.
Om goede wetten te maken heb je betrokken en deskundige ambtenaren nodig.
Maar deze "diersoort" is de laatste drie, vier decennia door opportunisme en korte termijn denken met alle mogelijke middelen en dikwijls onder luid applaus bestreden.
De gevolgen daarvan zie je nu op elk gebied aan het licht komen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 18 mei 2020 12:00 .....de mogelijkheid om vrijwillig afstand te doen van je eigendom, ten behoeve van de Staat der Nederlanden.....
Dat is nu het punt: de overheid wil niet verantwoordelijk zijn voor de wrakopruiming, stel er gaat iets goed mis, dan kan het flink in de papieren lopen en voor zover ik weet is de overheid nooit verzekerd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Gerrit »

[quote=pieter53 dan kan het flink in de papieren lopen en voor zover ik weet is de overheid nooit verzekerd.
[/quote]
"de overheid is zeeer goed verzekerd " de verzekering zijn, jij en ik en verder nog een paar mensen :mrgreen:
maar ik ben het wel met je eens laten ze der eigen troep op ruimen.
Den overheid heeft indertijd zitten slapen want toen ik stond te kijken dat ze er in werden getakeld dacht ik en hoe komen ze ooit bij het vlak om te teren :lol:
Ze hebben het nog lang volgehouden, zou Bram het met zijn Westeind ook zo lang volhouden als hij niet naar de werf zou gaan? :idea:
(niet dat ik denk dat hij zo zou willen varen hoor)
gr.gerrit
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Spitsenvaart.

Bericht door klipper »

Een gezegde uit de het verleden, HET IS EEN ROT HOUTJE DAT VAN LIGGEN BREEKT !. GR
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Spitsenvaart.

Bericht door verzamelaar »

Vader, moeder en zoon, poseren trots op de nieuwe spits "Johanna"
johanna.jpg
johanna.jpg (142.94 KiB) 1303 keer bekeken
Groet Arnold.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Spitsenvaart.

Bericht door enterprise »

in 1959 ben ik zelf nog door de sluis in de leuvehaven gevaren met brouwgerst van hoofdplaat naar de Heinekenbrouwerij
toen stond het beeld van ZATKINI nog op het plein boven de sluis
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

De Wrakkenwet geldt voor gebruik door alle waterbeheerders, dus ook voor de gemeente Rotterdam. Het probleem is dat de gemeente de kosten wel kan verhalen op de eigenaar, maar dat is waarschijnlijk een stichting waarbij niets te halen valt. Kortom een kale kip, waar je niet van kunt plukken. En bij een openbare verkoop brengen die spitsen misschien nog net 10 mille op aan oud ijzer. Dat kan niet uit, dus laten ze de boel gewon op de bodem van het kanaal liggen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

verzamelaar schreef: 23 jun 2020 19:27Vader, moeder en zoon, poseren trots op de nieuwe spits "Joanna"Groet Arnold.
Dat zou dan een foto uit 1929 moeten zijn als ik het goede schip voor heb.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Spitsenvaart.

Bericht door ichthus »

Hallo ,Arnold wel de naam goed schrijven op de kop staat met koperen letters JOHANNA dat staat ook onder de mooie foto . (JOHANNA de Bleecker misschien ? ) in Thuin.
gr Wim
Plaats reactie