Pagina 452 van 971

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 19 nov 2010 21:01
door JC
Sjoerd Nutma schreef:Een goede buur
Die heb ik!

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 19 nov 2010 22:23
door Sjoerd Nutma
JC schreef:
Sjoerd Nutma schreef:Een goede buur
Die heb ik!
En dan nu het isolatiemateriaal en een krat bier op zolder neerzetten en dan vanuit het dakraam hem lokken.......

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 21 nov 2010 18:11
door Evert CadIJ
westeind schreef:Ben pas ook eens op pag 1 gaan lezen naar aanlijding van berichten bij gezochte schepen .....
.daar zijn de meeste foto`s verdwenen,zijn ook van 2005 misschien voor een regenachtige dag eens een optie om er wat op nieuw
te uploaden :?:
Evert er waren er een hoop van jou als je nog weet welke het waren zou het te doen moeten zijn :mrgreen:
succes :wink:

grt Bram
JA Bram, dat is wel een idee om het setje foto's van de 1e pagina's nogmaals plaatsen.
Inmiddels zijn er in die tijd meer forumleden en vooral ook spitsenschippers bijgekomen.
zodat het voor vele weer "nieuwe" oude/nieuwe foto's zijn. :roll:
Het uploaden is nu ook verbeterd dus doe ik er ook enkele die nog niet eerder geplaatst zijn.
Puur omdat het niet direct ter sprake kwam: :cry:

Afbeelding
Pa kocht de PATRICE van Sarens in Antwerpen die er uitsluitend zetschipper(s) op had varen.
Het schip was 3 jaar oud en pa hernoemde het als PATRIA.
Hier zit de Patria voor zijn eerste werfbeurt aan de werf bij Vos in Groningen.
Deze werf is kort daarna gestopt, dit waren zo´n beetje de laatste
schepen die daar op de helling hebben gestaan .

Afbeelding
In 1965 deed hij zijn langste reis (tot dan toe) van Beddinge naar Aubervillier.
met pakketjes blik voor de autoindustrie.
Hier vaart hij over de Weser bij Minden.

Afbeelding

Nogmaals de Weser gezien richting Minden en de Porta Westfalica.

9. Beddingen - Paris(Aubervilliers) 260 ton Blik
10. Corbeil - Hitdorf 250 ton maïs


Groet Evert

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 21 nov 2010 20:25
door Evert CadIJ
Afbeelding
In die dagen was het Canal du Nord nog niet geopend.
Op het Can. van St.Quentin was het behoorlijk druk.
Daar waar eén van de dubbele sluizen uitviel had je meteen lange wachttijden.
Hier achter de rame voor de grote voute bij Vendhuile.

Afbeelding
Met een slakkengangetje duiken we zo de tunnel in.
Vol onder de dekkleden, want de lading blik kon geen enkel druppeltje water verdragen......

Afbeelding
De sleep moet tegen de kant en de rame pikt de tegenliggende sleep op.

Afbeelding
Hier een foto tijdens de retourreis, opstellen om de sleep aan te maken bij Riqueval.
Aan de overkant een houten waal die daar nog vrij veel rond voeren.
In de verte een splinternieuwe Tielrode spits?
De Patria was onderweg met mais van Corbeil naar
Optie de Ruhr. Bestemming werd Hitdorf.


Groet Evert

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 21 nov 2010 21:28
door Koos_F
Prachtig, Evert.

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 22 nov 2010 09:53
door karma
Deze spits aangetroffen op de nieuwe steigers Oude Houthaven.

Voor de liefhebbers.

Afbeelding

Afbeelding


varen is leven

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 22 nov 2010 20:10
door Evert CadIJ
Weer even een paar uit de oude doos:

Afbeelding
Een van de weinige keren dat de Patria de Belse Maas bevaren heeft.

Afbeelding
De Patria passeert hier éen van de ascenseurs bij La Louviere.......... was ook een éénmalige gebeurtenis. Moet ook in 1965 geweest zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 22 nov 2010 20:16
door Evert CadIJ
Afbeelding
Weer een éénmalige gebeurtenis. De Patria ligt in een sluis op de Dedemsvaart.
Kort daarna is het kanaal voor de scheepvaart gesloten. En werd het een autosnelweg.

Afbeelding
Nog een plaatje van de Dedemsvaart.
Pa had in Den Hulst slakkenmeel uit Gent gelost en moest
toen tot aan Dedemsvaart doorvaren om te kunnen zwaaien.

1965
12. Gendt - Oudenaarde 300 ton zand
13. Gent - Den Hulst 220 ton slakkenmeel
14. Hengelo - Jemeppes 250 ton zout

Groet Evert

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 23 nov 2010 19:17
door Afloskapitein
Op 21-11-2010 's middags liep ik boven de bocht van Sturzelberg (kmr 725) dit spitsen koppelverband voorbij.

Afbeelding

Op de achtergrond zie je één van de kranen van Sturzelberg staan.

Afbeelding

De Adria en de Alain.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verband is niet echt strak gekoppeld zo te zien. Loopt men zo sneller nu het water beter tussen de beide spitsen door kan :?: Niet echt handig lijkt mij voor o.a. het sturen.
Beneden de bocht draaiden de spitsen opeens op. Waarom is mij een raadsel. Was men vergeten dat de losplaats hier was? Zodoende moesten ze weer zo'n 2 kilometer te berg tegen de zware rivier in. Hopelijk was het niet Reisholz....... :shock:

m.vr.gr. Ronald

Re: Spitsenvaart

Geplaatst: 23 nov 2010 21:45
door Bertus
Net als de foto van Frans onder Luxe motor,

hier ook een foto van historiche waarde, 2 spitsen hier op de Rijn.

No, Made in China.
Gr Bertus.