De Erasmus van Kees Aarnoudse is in 1940 gebouwd als een zogenoemde Plakeeer hij is in 1945 pas in de vaart genomen ,ik dacht met een Langzaam lopende kar er in MWM?
Kees kocht hem van Bloemen in Dordrecht in huurkoop ,het schip had vast in de grind gezeten en daar door alle ijzeren luiken kapot geladen ,bijna allemaal gebroken in het midden ,je kunt het nog goed zien op de foto opvarig op de Rijn ,de luiken liggen er niet strak op
later heeft hij ze vervangen voor een tweede hands friesse kap ,die kon hij gemakkelijk alleen openleggen ,hij heeft na dat ik weg ben gegaan een paar matrozen gehad maar is op den duur alleen gaan varen
ook het feit dat hij zijn den wat opgehoogd had en daarna ook nog deklast kon zetten was een doorslag gevend argument om de ronde kap er af te gooien
het schip lag al een tijd stil in de kalkhaven ,het was misschien te duur of in ieder geval niet vlot verkoopbaar
ik weet nog goed dat we aan boord kwamen en dat Kees op de start knop drukte ,dat de Scania gelijk starten ,maanden stil gestaan en bij de eerste klap draaien
de Esther van Han Monkorst de neef van Geert logjes (van de spits Manuela in die tijd)
Johan had hier voor een 38 meter waar hij samen met zijn vrouw en tweeling op voer met als voorkeur zuid Frankrijk
Ken je dat zei hij tegen mij
dan kom je vliegend voorstroom afvarig op een port du gard aan gestormd,met aan elk been een kind hangend
dan ben je wel blij als je er heel door heen komt
de Esther was de Spes van Hout uit Stavenisse(de vader van Jaap die op de Tardus voer)
Johan heeft met de 47 meter veel vlet werk gedaan in Rotterdam en omstreken
na dat hij er af is gegaan is hij in de muziek wereld terecht gekomen ,podia op bouwen en dergelijke
De Erato was van Piet de Bruin ,hij werkt hier in Terneuzen op de RWS 88 en gaat volgende maand met pensioen
de latere Erato is nu van Marco ,maar dat is wel bekend mag ik aannemen
gr
leo