Re: Rijnvaart Atlas

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Ik moet nog een stuk , zal ik verdergaan in het nieuwe topic ? gaarne bericht ,
mvg sjaak
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door DPLA »

ossebaar.j schreef: 05 nov 2019 21:24 Ik moet nog een stuk , zal ik verdergaan in het nieuwe topic ? gaarne bericht ,
mvg sjaak
Hallo Sjaak,

Graag hier plaatsen, A.U.B. !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Kapitein Spok »

Hallo Sjaak, al lijkt het misschien dat er weinig belangstelling voor is voor je noeste arbeid, het is daarom niet minder waardevol.
Door jouw bijdragen zijn een heleboel (bijna) vergeten namen van bijvoorbeeld gronden en ankerplaatsen, ineens heel gemakkelijk digitaal te traceren.
Even een zoekwoord intikken in de zoeksleutel van dit forum en je bent direct waar je moet zijn.
Je mag van mij aannemen dat de digitalisering van deze platte tekst een wezenlijke bijdrage is aan het bewaren en toegankelijk maken van weer een stukje maritiem erfgoed.

Ik kan alleen maar zeggen heel veel dank voor dit werk.
Wat mij betreft verdien je een lintje, maar ik vrees dat je dan zelf een stukje Kerstlint moet afknippen, :mrgreen: zoals veel werkers dat moeten om een lintje te krijgen.
( Waarmee ik niets wil afdoen aan de verdiensten van die vele duizenden die met recht en goede redenen Koninklijk zijn onderscheiden !)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door k-k »

In PDF formaat staat er ook een Rhein-Radar-Atlas Gr. Even de link kopiëren naar boven in de zoekbalk. Gr. Klaas.

http://www.kapitanskepatenty.cekuj.net/RHEINATLAS.PDF
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door pieter53 »

REUZE Bedankt voor de link!!

Misschien een tip om stukjes kaart uit het PDF te knippen en bij de tekst te plakken, Sjaak?
Het is veel werk, maar ik denk dat de zaak voor niet-rijnvaarders er een stuk duidelijker door wordt.
EN vooral doorgaan!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , door G.C.van Kooy uitg 1944 , Deel 18 Na overlopen van N, naar Z.wal .
Beginnende te Weissenthurm Z.wal K.M.R. 608 .
Deze ondiepte steekt het verst in de rivier uit tussen K.M.R. 610 en de mond van de Nottenbach( Nette ) , welke gelegen is halverwege K.M.R. 609 en 608 . Van Andernach ( K.M.R. 613,5 , Z.wal. ) opvarend houdt men even beneden K.M.R. 612 , ongeveer 60 m uit de oever , na het passeren van de rede van Andernach , welke koers men houdt tot K.M.R. 610 . De N.wal is veradelijk omdat er rotsen in de rivier aanwezig zijn n.l K.M.R. 612,8 ,en K.M.R. 612 , K.M.R. 611,5 de Fahrer Leyen , K.M.R. 612 dorp Fahr met op K.M.R. 611,2 een station .) . Boven K.M.R. 610 houdt men tot ruim één derde van de rivierbreedte uit de Z.wal af , waarna men ter hoogte van K.M.R. 609 weer naar de N.wal oversteekt . ( K.M.R. 610,2 , dorp Irlich met de la Wied met haventje en de Wiedbachergrund ) . De N.wal langs Neuwied is steil tot de bovenste steiger . Verder naar boven ligt een grond , die over een halve km 50 m uitsteekt . Even boven de aanlegsteiger ven Neuwied , 200 m boven K.M.R. 608 , ligt een voetbrug met twee doorvaartopeningen , één binnen en één buiten de Weissenthurmer Werth . De diepte in het vaarwater binnen de Werth bedraagt K.P. plus 90 cm , bij M.W. , dus ongeveer 3,50 m . Men vaart over een korte afstand dicht langs de binnenzijde van dit eilandje op . Meer bovenwaarts , waar de diepte belangrijk minder is , houdt men ongeveer het midden , om bij K.M.R. 607 naar de N.wal over te steken . De N.wal is van hier naar boven steil , ool de op K.M.R. 606 beginnende kribben kan men tot op korte afstand naderen . . Voor lange sleeptreinen verdient het in het algemeen aanbeveling , ook al is de diepte binnen de Weissenthurmer Werth voldoende , het vaarwater buiten de Werth te houden . In dit geval vaart men kort langs de buitenzijde van het eilandje en verder dicht langs de hier liggende kribbetjes op . Boven deze kribben houdt men bij M.W. ongeveer 40 m uit de oever om vervolgens ter hoogte van K.M.R. 607 naar de Z.wal over te gaan . Van de binnenzijde van Weisenthurm tot boven Urmitz . K.M.R.602,5 is de Z.wal steil , zodat men hier dicht langs kan varen .Te Weissenthurm wordt veel drijfsteen geladen .Van K.M.R. 607 tot aan Urmitz heeft men diverse laadplaatsen . ( Z.wal , K.M.R. 603,6 Gasthaus Rheintal , tussen K.M.R. 605 en 604 de Mouillage au Bonhomme , dit is een goede ankerplaats genaamd "De Goede Man ", ; N.wal K.m.R. 606 tot 601 de Jäger Grund met in de ondiepte de Urmitzerwerth Is men bij K.M.R. 607 naar de Z.wal gegaan , dan houdt men deze in de regel tot K.M.R. 605waar men weer naar de N.wal oversteekt . Met zeer klein water moet men er op verdacht zijn , dat tussen K.M.R. 605 en 604 nog een middengrond ligt , die men mijden moet .Deze grond strekt zich over 600 m uit en is circa 70 á 80 m breed . Aan de N.wal vindt men voldoende water langs de kribben tot even beneden de Urmitzer Werth bij K.M.R. 604 . Het vaarwater binnen de Urmitzer Werth onder de N.wal wordt dus minder gebruikt .Men houdt bij M.W. opvarend tot K.M.R. 604 de kribben vast , daarna neemt men de koers buiten de Werth .Ook de buitenzijde van de Urmitzer Werth is niet steil , bij M.W. blijft men ongeveer 60 m er van verwijderd . Boven de Werth liggen zwarte tonnen , welke men even over B.B. houdt .In geval deze tonnen ontbreken , koerst men juist met de B.B. zijde op de middenpijler van de brug welke bij K.M.R.602 over de Rijn ligt . ( K.M.R. 602 Eisenbahnbrücke Urmitz , Lichte Höhe 15m60 - Kz ) . In de regel gaat men even beneden de brug naar de Z.wal over . Men houdt dan de Z,pijler even over S.B. Hier gaat men over een kleine 2 km ZEER veel stroom .Boven de brug houdt mentot 60 á 70 m uit de wal , voor de grond bij Kalten Engers , om halverwege K.M.R. 601 en 600 naar de N.wal over te gaan . ( Z.wal , K.M.R. 602 tot 599,2 , de Engers -grund / Kalten engers , N.wal , K.M.R. 601 ,toren ; K.M.R. 600 Engers met kranen ; K.M.R. 599,9 de Saynbach , en K.M.R. 599 dorf Bendorf ) . Tussen K.M.R. 601 en 600 is de N.wal steil . Onmiddellijk boven K.M.R. 600 , juist voor de mondvan de Saynbach ligt een kleine ondiepte , die ongeveer 50 m in de rivier uitsteekt . Boven de Saynbach heeft men de laadplaats van Bendorf , waar men dezelfde toestand heeft als te Nieder Dollendorf. Kort langs de wal , waar de schepen in lading liggen , staat voldoende water , maar op enige afstand van de oever is de diepte beduidend minder .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

In antwoord op pieter klein .
Ik wil dit wel doen ,maar mijn kennis en vaardichheid op de computer ,is op dit gebied zeer minimaal .Ik gebruik voor de teks de gids van G.C.van Kooy ,met aanvullingen uit de De Rijn wegwijzer voor de scheepvaart ,uitg , Ëcole de pilotage du rhin de la marine francaise van 1963 .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door pieter53 »

Ik stuur je een PB-tje
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater 19 afvaaart te Bendorf K.M.R. 600 .
( K.M.R. 598,9 tot 598 , strekdam van het eiland Graswerth ,genaamd "Neue Breitzel ", En het eiland Niederwerth K.M.R. 597,9 tot 594,2. Deze eilanden zijn van de N.wal ,door de Vallender Stromarm gescheiden .Deze Vallender Stromarm is ondiep en niet bevaarbaar . ) De buiten de Graswerth liggende ondiepte steekt namelijk met een punt naar buiten uit . Men moet er dus steeds voor zorgen niet tussen de ondiepe punt en de N.wal in te varen . De punt dezer ondiepte wordt door een zwarte ton aangegeven , welke ton men opvarend even over B.B. houdt . Verder naar boven wordt de ondiepte buiten de Graswerth en Niederwerth door zwarte tonnen aangegeven . Deze betonning ie echter niet absoluut betrouwbaar , zodat het noodzakelijk is zo nu en dan de slaggaard uit te steken . De grond aan de N.wal tegen de Graswerth heet "De grote Bretzel " ( Neue Bretzel ), terwijl er recht tegenover aan de Z.wal een ondiepte ligt genaamd , "De kleine Bretzel "( Alte Bretzel Kz-0,5 en aan de onderzijde Felsen , K.M.R. 599 ,Z.wal ligt St Sebastian . ) . Van K.M.R. 596 tot even beneden K.M.R. 595 kan men de Werth dicht naderen . Meer naar boven steekt er weer een ondiepte uit , welke het verst uitsteekt aan de bovenzijde van de Werth , waar hij door een zwarte ton wordt aangegeven . Opvarend houdt men in het algemeen vanaf het dorp Kesselheim ( Z.wal , K.M.R. 597 , met de Kesselheimer Grund ) . Recht tegenover K.M.R. 597 ligt midden in de rivier een kleine middengrond , ongeveer 300 m lang en 50 m breed . Met klein water hiervoor oppassen , daar hier iets minder diepte is dan langs de N- of aan de Z.wal . Aan Kesselheim is bij hoog water onder de daar liggende kribben een kleine ankerplaats . Is men halverwege K.M.R. 598 en 597 naar de Z.wal overgegaan , dan kan men hier kort langs opvaren tot even onder de eerste krib . Van de verder gelegen kribben blijft men 50 á 60 m verwijderd . Nadat men de bovenste krib gepasseerd is , kan men de Z.wal geleidenlijk dichter naderen . Vanaf 595 tot beneden K.M.R. 594 kan men kort langs de oever opvaren . Even beneden K.M.R. 594 wordt de diepte onder de Z.wal weer minder en vaart men tot aan de mond van de Moezel op circa 60 m uit de oever op . ( K.M.R. 593 , Z.wal , Neuendorf , met de Neuendorfer - Grund . En de invaart/uitvaart van de Moezel met de Lützel-werf . Tevens het monument Deutsches Eck . Op de N.wal de vesting Ehrenbreitstein . ,op K.M.R. 592 , en Ehrenbreitstein .) Boven de Moezelmond is de Z.wal steil . Ongeveerbij K.M.R. 592 en 591 ligt een schipbrug in de Rijn .De doorvaartopening van de Coblenzer schipbrug vindt men onder de Z.wal . Met klein water wordt ook veel vanaf K.M.R. 601 tot K.M.R. 595 geheel langs de N.wal gevaren , waar men dan voor een paar km naar de Z.wal gaat , om als men met de sleep boven Niederwerth is , weer naar de N.wal te gaan tot aan de Coblenzer- schipbrug . Indien de brug voor de stroomopwaartse vaart wordt geopend , zodat men onmiddellijk zonder wachten kan doorvaren , kan men boven de Moezel de Z.wal houden . Wordt de schipbrug echter , wanneer men op korte afstand genaderd is eerst voor stroomafwaartse vaart geopend , dan wacht men onder de N.wal , omdat op deze wijze de afvaart gemakkelijker kan passeren . Tussen de Niederwerth en de N.wal bij K.M.R. 595 ligt de stad Vallendar , bij de schippers een bekende Laadplaats voor "Kluten ". Om Vallendar te bereiken moet men van boven af tussen de Werth in varen , waar het vaarwater goed afgetond is . Op de punt van de Niederwerth ligt een puntton , verder liggen er 3 rode en 2 zwarte tonnen . De vaardiepte is hier als in het hoofdvaarwater . Tussen de Niederwerth en de Graswerth is ook nog een geul , maar de vaardiepte is hier zeer gering ; K.P.- 80 cm .Bij K.M.R. 593,4 heeft men een laadplaats , "de Kettiger Thonwerke ". Direct boven de schipbrug van Coblenz ligt de Capucijner Grund , die bij klein water ver vanaf de N.wal uitsteekt . ( K.M.R. 590 , N.wal met Pfaffendorf . Z.wal , K.M.R. 590 de de Rheinlache en de Oberwerth )
COBLENZ - BINGEN bij M.W.
Ruim een halve K.M. boven de schipbrug ligt eenvaste brug over de Rijn . Deze brug heeft drie doorvaartopeningen. Bij M.W. staat in alle openingen voldoende water . Bij klein water kan men de doorvaartopening aan de N.wal niet gebruiken , daar de grond , die reeds even beneden de schipbrug begint . ( K.M.R. 590,87 , Strassenbrücke Koblenz- Pfaffendorf ,Lichte Höhe 15,6 - Koblenz ) Boven de eerste brug heten deze gronden de Pfaffendorfer Leyen . In de regel wordt door de opvaart de middendoorvaartopening gevaren ; de afvaart neemt de Z . doorvaartopening . Dit met het oog op de ligging der schipbrug , daar deze aan de Z.wal gepasseerd moet worden . Bij M.W. vindt men boven de brug van wal tot wal voldoende water . Halverwege K.M.R. 589 en 588 bij Horchheim ligt nog een brug , die eveneens drie doorvaartopeningen heeft . ( K.M.R. 588,52 , Eisenbahnbrücke Koblenz - Horchheim hoogte 15,6 - Kz .) De opening aan de N.wal kan men hier buiten beschouwing laten . Doordat deze erg nauw is wordt zij nietgebruikt . Opvarend houdt men de tweede doorvaartopening vanaf de N.wal en houdt de Noordelijke pijler even over B.B. en houdt deze koers tot halverwege K.M.R. 588 en587 .Direct boven de brug , recht voor de middelste pijler ligt een middengrond , die zich uitstrekt tot 400 m naar boven . ( N.wal , K.M.R. 587,5 Horchheim met de Lähnberger- Mühle ; Z.wal K.M.R. 587 de Köningsbacher-Brauerei en K.M.R. 586 de Siechhaustal ) . Verder naar boven aan de N.wal vindt men de Lahnsteiner Leyen ,of Johannusgrond , een ondiepte , die tot in het midden der rivier uitsteekt . De benedenzijde van deze ondiepte is moeilijkaan te tasten . In verband met deze ondiepte houdt men halverwege K.M.R. 588 en 587 tot aan de mond van de zijrivier de Lahn ; bij K.M.R.586 omstreeks het midden van de rivier . ( K.M.R. 586 , N.wal monding de rivier De Lahn met haven en Niederlahnstein ; Z.wal Capellen met Schloss Stolzenfels ) .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 20 . ankerop te Oberlahnstein .
Boven de mond van de Lahn kan de N.wal geleidelijk dichter worden genaderd , waarna deze oever boven de oude mond van de haven van Ober-Lahnstein over een korte afstand steil is . ( Z.wal , K.M.R. 586,1 Biechhaustal en K.M.R. 585 Capellen met Schloss Stolzenfels ) .De Z.wal is vanaf de brug van Horchheim tot aan het veer van Ober-Lahnstein - Capelle zeer dicht te naderen , ook bij klein water . Op K.M.R. 587 ligt aan de Z.wal Koningsbach , waar ook een losplaats is voor hout , en tevens de Köningsbacher Brauerei . Boven de aanlegsteigers van Oberlahnstein opvarende krijgt men weer een ondiepte , die ook Lahnsteiner Leye heet en waarvoor wij tot op 30 % van de rivierbreedte uit de N.wal afhouden , tot even boven K.M.R. 584 . Hier kan men over een lengte van één km weer dichterbij varen tot op circa 50 m van de oever . ( N . wal , K.M.R. 584 tot %83 de Victirialeyen ; en aan de Z.wal , K.M.R. 584,4 583 de Köningsstuhl - Grund , en de Rhenser Mineral Brunnen . ) Halverwege K.M.R. 583 en 582 houdt men vervolgens weer tot ongeveer 30 % van de rivierbreedte van de N.wal af en vaart men achter de Untere Braubacher Middengrond op .Even beneden deze grond steekt men naar de Z.wal over . De diepte op de Baubacher Grund bedraagd C.P - 1 m ongeveer , zodat bij M.W. op deze grond ongeveer 1,5 m water staat . Deze middengrond is behoorlijk afgetond en ligt vanaf K.M.R. 581 tot halverwege K.M.R. 580 en 579 , dus voor de stad Braubach . ( N.wal , K.M.R. 582 tot 581 Untere Braubacher grund ; Z.wal K.M.R. 582 Rhens , met Hotel Koningshof , toren en tot K.M.R. 581 de Breyer Leyen . . ) In het algemeen passeert de afvaart aan de N.wal ( Braubacher Fahrwasser ) , de opvaart aan de Z.wal ( Niederspayer-Fahrwasser ) Wij houden hier dus beiden de S.B. wal . In beide gevallen houdt men tussen de middengrond het midden van het vaarwater , terwijl men opvarend bij K.M.R. 580 de Z.wal vasthoudt . ( N.wal K.M.R. 580 Braubach ,met Burg Marksburg ,Rheinuffer Hotel en kade , Z.wal K.M.R. 580,5 Brey , K.M.R. 579 Niederspay , K.M.R. 577,5 Oberspay en op K.M.R.578,5 de Schottel Werft . Tussen K.M.R. 579 en K.M.R. 575 de Schotter-Grund ) Hier is de oever tot even boven Niederspay steil . Even beneden K.M.R. 579 moet men geleidelijk tot op ongeveer70 m uit de oever houden . Men houdt deze koers tot aan Oberspay bij K.M.R. 578 en steekt hier naar de N.wal over . Boven Oberspay ligt aan de Z.wal een ver uitstekende grond , die door rode tonnen wordt aangeduid . WanneerC.P. ongeveer 1,25 m aangeeft komt deze grond bloot . Hiertegenover ligt midden in de rivier een eilandje , dat verlengd is door een strekdam , waarvan de benedenpunt uitsteekt tot circa 400 m beneden K.M.R. 577 . Hierdoor zijn twee vaarwaters gevormd . Dit gedeelte staat bekend onder de naam van "De Schottel ", . De afvaart passeert altijd door het Z.vaarwater ( Schottel-Fahrwasser ) , en de opvaart door het N. vaarwater , het zogenaamde "Enge Deurtje ". Daar de stroom beneden de strekdam van de N.wal afzet , moet men met het invaren hierop rekenen . Tot even boven K.M.R. 577 houdt men kort langs de binnenkant van de strekdam , om vervolgens bij K.M.R. 576 over een korte afstand kort langs de N.wal op te varen . In verband met het uitlopen van de "Schottel "vaart men met sleeptreinende N.wal zo lang mogelijk aan . Men heeft hierbij echter rekening te houden met het Osterspayer Zand , dat zich van even beneden K.M.R. 575 tot boven K.M.R. 573 uitstrekt . Deze ondiepte strekt zich tot over een grote lengte op het middenvan de rivier uit en komt , wanneer C.P. 1,20 m aangeeft , bloot . Men kan bij het uitlopen van de Schottel tot K.M.R. 575 tamelijk kort bij blijven , daarna geleidelijk afhouden . In de regel wordt deze ondiepte door drie zwarte tonnen of zwempalen aangegeven , ook kan men deze grond aantasten . Boven K.M.R. 573 kan men de N.wal geleidelijk dichter naderen en vaart men over een korte afstand tot op 40 m uit de oever op . Ongeveer 300 m beneden K.M.R. 572 wordt de diepte onder de N.wal weer minder en is men genoodzaakt tot op 30% van de rivierbreedte af te houden , om aan de benedenzijde van de stad Boppard naar de Z.wal over te steken .( Z.wal K.M.R. 573 de Peternacher Leyen , en op K.M.R. 571,5 de Hühlbach ; op de N.wal K.M.R. 571 Filsen en K.M.R. 570 de Filsener Leyen met aansluitend de Bischofsgrund en Kamp ) De Z.wal is vanaf K.M.R. 575 boven de Oberspayer Grund tot Boppard tot op ongeveer 50 m uit de oever te naderen . Voor Boppard is de Z.wal steil . Direct boven de stad ligt de Martensgrond , waarop de minste diepte C.P.-35 cm is DE vaardiepte tussen de Martensgrond en de Z.wal is ongeveer gelijk aan de stand van de peilschaal te Caub . Bij waterstanden hoger dan 3 m aan genoemde peilschaal , kan men boven Boppard dicht onder de Z.wal opvaren , als men tussen de Martensgrond en de Z.wal opvaart . Boven de grond kan men naar eigen wil de Z.wal vasthouden . Zo men bij M.W. het N. vaarwater neemt , dan houdt men ter vermijding van de Martensgrund , die door rode tonnen is aangeduid , aan de bovenzijde van Boppard tot in het midden van de rivier af . Deze koers houdt men tot even boven K.M.R. 569 , waar men naar de N.wal overloopt . Aan deze wal kan men tot aan K.M.R. 568 op 40 á 50 m uit de oever opvaren . Bij bovengenoemde K.M.R. is de diepte minder en houdt men geleidelijk tot op 30 % van de rivierbreedte uit de N.wal af , om ter hoogte van K.M.R. 567 naar de Z.wal over te steken .De Z.wal is tot even boven K.M.R. 564 steil . Hier bij het dorp Salzig bevinden zich de ankerplaatsen voor het verwisselen van sleepboten .Vele enkel-schroef-sleepboten welke te Ruhrort schepen aanmaken naar de boven Rijn , worden hier vervangen door Raderboten of dubbelschroefboten , vooral met kleine waterstand , daar laatstgenoemde sleepboten minder diep gaan , dan de eerstgenoemde sleepboten . De ankerplaats vanaf K.M.R. 567 tot 566 is voor afvarende slepen en die van even beneden K.M.R. 565 en 564 voor deopvarende .( N.wal , K.M.R. 567 Bornhofen ,met de Bornhofener-Grund en de 2 burchten De Feindlichen Brüder .
Plaats reactie