Re: Rijnvaart Atlas

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 47 , vanaf Lauterbourg .
Retificatie ;In deel 46 ;vanaf K.M.R. #$*,5 moet zijn K.M.R.348,5
K.M.R. 348,5 tot K.M.R. 347 , LO ( Z.wal ) de Banc du DIABLE
Vanaf K.M.R. 352 geleidelijk naar midden gaan .
Vanaf K.M.R. 350 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan boven Lauterbourg .
Vanaf K.M.R. 348,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan .
K.M.R. 347,5 RO ( N.wal ) de Sabliére d Illingen , en tot K.M.R. 346 de Illinger Grund .
Vanaf K.M.R. 347,3 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan de punt van Mothern ,ankerplaats tot K.M.R. 346
K.M.R. 346 LO ( Z wal ) gasthaus zu den 3 Linden .
K.M.R. 346 LO ( Z.wal ) tot K.M.R. 344,5 de Mothern Grund .
Vanaf K.M.R. 346,2geleidelijk tot op 1/3 naar RO ( N.wal ) gaan .
Vanaf K.M.R. 345 naar RO ( N.wal ) gaan voor de monding van de rivier de Murg .
K.M.R. 344,5 tot K.M.R. 343 RO ( N.wal) de Banc du la Murg , en op de landtong een peilschaal .
K.M.R. 344 LO ( Z.wal ) Munchhausen met peilschaaal en monding van de rivier de Sauer .
Vanaf K.M.R. 344,6 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan boven de Sauer .
K.M.R. 343,6 tot K.M.R. 342 LO ( Z.wal ) de Banc de la Sauer .
Vanaf K.M.R. 343,6 geleidelijk naar RO( N.wal ) gaan .
K.M.R. 342,6 tot K.M.R. 341,3 RO ( N wal ) de Banc du la Barre
Vanaf K.M.R. 342,6 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan voor de havenvan Seltz , die tussen zandafgravingen gesitueert is .
K.M.R. 361,5 tot K.M.R. 339,8 LO ( Z .wal ) de Banc de Seltz . Op K.M.R. 340,4 het kabelveer Seltz-Plittersdorf , ( het veer is verbonden aan een bovengrondse kabel ).Tevens aan de RO ( N.wal ) een peilschaal.
Vanaf K.M.R. 341,6 geleidelijk tot op 1/3 naar RO ( N.wal ) gaan ,na het passeren van het Seltzer veer kort naar RO ( N.wal gaan .
Vanaf K.M.R. 340,2 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 339,9 tot K.M.R. 338,6 RO ( N.wal ) Ottersdorfer Grund
Vanaf K.M.R. 339 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 339 LO ( Z.wal ) monding oude rijn arm en een groep bomen .
K.M.R.339 tot K.M.R. 337,5 LO ( Z.wal ) ligt de Banc de la Chaise
Vanaf K.M.R. 339 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan .
K.M.R. 337,8 tot K.M.R. 335,8 ,RO ( N.wal ) Banc de Sandbach ,en op K.M.R. 336,2 de Wintersdorfer Altrhein , en Wintersdorf .
Vanaf K.M.R.337,8 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan
K.M.R. 336,5 tot K.M.R. K.M.R. 334,5 ,LO ( Z.wal ) de Banc de Beinheim
Vanaf K.M.R. 336,7 op de brug van Roppenheim aanhouden en erdoor varen , dan naar LO ( Z.wal ) gaan voor de Iffezheimer Altrhein .
K.M.R. 335,6 , Eisenbahnbrücke + Strassebr"cke Wintersdorf-Ruppenheim LH = 14 ,10 m - pegel Strassburg . Brug heeft 3 doorvaartopeningen ,waarvan de Midden en RO( N.wal ) openingen voor de scheepvaart te passeren zijn .
K.M.R. 335 LO ( Z.wal ) peilschaal en dienstwoning .
K.M.R. 335 RO ( N.wal ) monding Iffezheimer Altrhein en tot K.M.R. 333 de Banc de Iffezheim
Vanaf K.M.R. 335 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan .
Vanaf K.M.R. 333,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 333,1 tot K.M.R. 331,8 LO ( Z.wal ) banc de Noder , Neuhäusel en op K.M.R. 332,1 de monding van de rivier Noder .
K.M.R. 332 tot K.M.R. 330,9 RO ( N.wal ) de Hügelsheimer grund , Hügelsheim en op K.M.R. 331,8 de Hügelsheimer Altrhein .
Vanaf K.M.R. 332 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 330,9 tot K.M.R. 329,8 , LO ( Z.wal ) de Banc du Cardonnet
Vanaf K.M.R. 329,8 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan K.M.R. 329, 4 tot K.M.R. 328, 8 RO _ N.wal ) Banc du Söllingen , en op K.M.R. 329,1 en op K.M.R. 328, 9 RO ( N.wal) de Söllinger Altrhein .
Vanaf K.M.R. 328,7 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 328,7 tot K.M.R. 325,4 LO ( Z.wal de Banc de Fort-Louis .
Vanaf K.M.R. 327,3 geleidelijk naar midden gaan
K.M.R. 327,4 RO ( N.wal ) ,peilschaal en op K.M.R. 327 Söllingen .
K.M.R. 327 tot K.M.R. 323,6 RO ( N.wal ) Söllingen Grund
Vanaf K.M.R. 326 geleidelijk naar LO ( Z,wal ) gaan .
K.M.R. 324,9 LO ( Z.wal ) de Maison de Süryhof .
Vanaf K.M.R. 326 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan beneden het Huis Süryhof .K.M.R. 324,4 tot K.M.R. 320,2 LO ( Z.wal ) Banc de Dalhunden , met op K.M.R. 321,2 een ondiepte St-4 , einde grond bij K.M.R. 320 wordt aangegeven door een bomen groep .
Vanaf K.M.R. 324,4 geleidelijk tot op 1/4 naar RO ( N.wal ) gaan .
K.M.R. 321 RO ( N.wal ) Greffern met haven en overstroombare strekdam ., tevens monding van de Acher .
Vanaf K.M.R. 321,5 naar RO ( N.wal ) gaan beneden Greffern
Vanaf K.M.R. 321 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) gaan
K.M.R. 320,9 tot K.M.R. 3178 RO ( N.wal ) de Banc de la mauvaïse,met moeras .
Vanaf K.M.R. 319 naar LO ( Z.wal ) gaan bij de signaalmast van Drusenheim .


ossebaar.j
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn Als Vaarwater , deel 48 , vanaf DRUSENHEIM .
K.M.R. 318 , 5 kabel veer Drusenheim - Greffern , dienstwoning en peilschaal op LO ( Z.wal )
K.M.R. 318 tot K.M.R. 316 , 5 LO ( Z,wal ) Banc de Drusenheim ,en op K.M.R. 317 LO Herrisheimer Altrhein .
K.M.R. 317 RO ( N.wal ) Grauelsbaum ,waarschuwings post , Peilschaal , en Grauelsbaumer Spitze .
K.M.R. 317 RO ( N.wal ) tot K.M.R. 315,8 de Banc des Echoués
Vanaf K.M.R. 318 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gan .
Vanaf K.M.R. 317 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan K.M.R. 316,1 tot K.M.R. 314 LO ( Z.wal ) de Banc d" Herrlisheim , ( St-2,8 ) Vanaf K.M.R. 316,3 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan voor de Rench waterstroom K.M.R. 314 ,8 RO ( N.wal )
K.M.R. 314,6 tot K.M.R. 313 RO ( N.wal ) Banc de la Rench .
K.M.R. 314 RO ( N.wal ) Helmlingen .
K.M.R.314,6 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan .
K.M.R. 313,6 tot K.M.R.312 , LO ( Z.wal ) banc du Bazar .
Vanaf K.M.R. 313,6 geleidelijk naar RO ( N.wal) gaan
Vanaf K.M.R. 312,6 gejeidenlijk naar LO ( Z.wal ) gaan
K.M.R. 312,2 RO ( N.wal ) staan meerbolders ,i.v.b. overnachting .
K.M.R. 312 RO ( N.wal ) monding Mühlbach
K.M.R. 312, 6 tot 311,6 RO ( N.wal ) de banc de la Mühlbach
K.M.R. 311,5 LO ( Z.wa ) . Offendorf .
K.M.R. 311, 5 tot K.M.R. 309,8 LO ( Z.wal ) Banc du Offendorf .
Vanaf K.M.R. 311,6 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan beneden het grindgat van Freistett
K.M.R. 310 , 5 RO ( N.wal ) ,Kiesbaggerei Freistett .
Vanaf K.M.R. 310,5 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan
K.M.R. 310, 5 tot K.M.R. 309 RO ( N.wal ) de Banc de Freistett
K.M.R. 309 , 6 Autoveer Gambsheim - Freistett , met op LO , ( Z,wal ) dienstwoning , peilschaal , waarschuwingspost ,los en laadplaats en ankergrond . K.M.R.309,1 LO ( Z,wal ) Obere Maat .
K.M.R. 309 ,3 tot K.M.R. 307 9 LO ( Z.wal ) de Banc de Gambsheim
Vanaf K.M.R. 309,4 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 308 , 1 RO ( N.wal ) monding Groschenwasser met Karcher scheepswerft .
K.M.R. 308,1 tot K.M.R. 306,8 RO ( N.wal ) de Banc du Groschenwasser
Vanaf K.M.R. 309,3 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan
K.M.R. 307,1 tot K.M.R. 305 LO ( Z wal ) met eilandje ( St-3,4 ) , de Banc de l'ILL met op K.M.R. 306,5 de monding van ILL .
Vanaf K.M.R. 307,3 geleidelijk tot op 1/4 naar RO ( N.wal ) gaan
Vanaf K.M.R. 306 naar RO ( N.wal ) gaan beneden de Diersheimer Altrhein .
K.M.R. 305,5 RO ( N wal ) , tot K.M.R. 304 , de banc de Diersheim ( St - 3,2 _ .Met op RO een waarschuwingspost .
Vanaf K.M.R. 305,6 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 304,1 tot K.M.R. 303 LO ( Z,wal ) de eilanden Banc de Kitstett . Eiland is begroeid .
Vanaf K.M.R. 304,4 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan beneden de Honauer Altrhein .
K.M.R. 303 RO ( N.wal ) tot K.M.R. 301 de Banc de Honau , ( ST - 3,6 ) op K.M.R. LO ligt La Wantzenau en RO Honau en op K.M.R. 300 Ro , Leutesheim .
Vanaf K.M.R. 303,3 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) geen . K.M.R. 302 LO ( Z wal ) ,Dienstwoning , Peilschaal , waarschuwings post en een brug over de zijarm , Steingiessen .
Vanaf K.M.R. 302 naar LO ( Z wal ) gaan ,boven de kleine brug bij Wantzenau
K.M.R. 301 LO ( Z.wal ) tot K.M.R. 300 de banc de l'Epave .
Vanaf K.M.R. 301,6 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan .
K.M.R. 300,3 tot K.M.R. 299 RO ( N wal ) de Banc de la Kinzig
Vanaf K.M.R. 300,4 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan .
Vanaf K.M.R. 299,4 geleidelijk naar midden gaan tot op 1/3 naar RO ( N wal ) gaan
K.M.R. 299,4 LO ( Z wal tot K.M.R. 296 de Banc de la Robertsau
Vanaf K.M.R. 298 ( monding kinzig en Schuttermühlkanaal ) boven Kehl naar RO ( N wal ) gaan .
K.M.R. 296,6 RO ( N.wal ) tot K.M.R. 293,9 de Banc de Kehl .
Vanaf K.M.R. 297 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z wal ) gaan .
K.M.R.295 LO ( Z wal ) haven ingang , en signaalpost , peilschaal .
Vanaf K.M.R. 295 naar LO ( Z.wal ) gaan K.M.R. 294 , 4 LO ( Z wal ) tot K.M.R. 292 de Banc de Stasbourg .
Vanaf K.M.R. 294,5 in directie van de bruggen van straatsburg varen , de bruggen passeeren en naar RO ( N wal ) gaan .

pieter53
Berichten: 6946
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door pieter53 »

Misschien heb je wat aan dit staatje?
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... rd=p#pegel

Afbeelding

Bron: http://www.pegelonline.wsv.de/
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Touw
Berichten: 597
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Kees Touw »

Hier volgen de waterstanden:
Konstanz, Rheinfelden, Straatsburg, Plittersdorf, Maxau, Plochingen, Mannheim, Steinbach, Mainz, Bingen, Kaub, Trier, Koblenz, Keulen, Ruhrort, Lobith, Nijmegen,Arnhem, Eefde IJssel, Deventer, Monsin, Borgharen, Belfeld, Grave beneden de sluis.

Kapitein Spok
Berichten: 1636
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Kapitein Spok »

Kees Touw schreef:
27 jan 2020 09:39
Hier volgen de waterstanden:
Konstanz, Rheinfelden, Straatsburg, Plittersdorf, Maxau, Plochingen, Mannheim, Steinbach, Mainz, Bingen, Kaub, Trier, Koblenz, Keulen, Ruhrort, Lobith, Nijmegen,Arnhem, Eefde IJssel, Deventer, Monsin, Borgharen, Belfeld, Grave beneden de sluis.
En tenslotte: De scheepvaart op de Waal boven Nijmegen, is in de komende nacht NIET gestremd.
Met uitzondering van één dag in de maand wanneer de defensie stuw werd getest:
De scheepvaart op de Waal boven Nijmegen, is in de komende nacht gestremd van ??.?? tot ??.?? uur

Weet iemand nog hoelang zo'n stremming in regel duurde?

Fluks
Berichten: 2341
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Fluks »

Men sprak van nachtvaartverbod.Er lag dikwijls een sleepboot beneden de stremming genaamd Marianne.
Groeten,Arie.

ossebaar.j
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Wie kan mij verder helpen aan antwoord op de volgende vragen WIE, WAT en doel van de volgende objecten .
In de wegwijzer voor de Rijnvaart , 1963 , staan op de kaarten der Boven Rijn de volgende opjecten , Waarschuwingsposten , Dienstwoningen en Peilschalen getekend .
A- Waarschuwingspost
: K.M.R. 170 RO ; K.M.R. 282 LO Altenheimerhof ; K.M.R. 302 LO La Wantzenau ; K.M.R. 309,6 LO veer Gambsheim ; K.M.R. 317 RO Graulsbaum Spitze ; K.M.R. 318,5 LO veer Drusenheim .
B Dienstwoningen : K.M.R. 170 LO Huninge ; K.M.R. 281 RO banc Altenheim ; K.M.R. 309,6 LO veer Gambsheim ; K.M.R. 318,5 LO veer Drusenheim ; K.M.R. 335 LO ; K.M.R. 349,4 LO Lauterbourg .
C peilschalen ; K.M.R. 170,5 RO Weil- Friedlingen ; K.M.R. 214,5 RO Hartheim ; K.M.R. 248,5 RO Weisweil ; K.M.R. 261 RO Rhinau ; K.M.R. 270,5 RO Ottenheim ; K.M.R. 271 LO Gerstheim ; K.M.R. 288,1 RO Marlen haven ; K.M.R. 288,2 LO Cafe a la plage du Rhine ; K.M.R. 302 LO Wantzenau ; K.M.R. 309,5 LO veer Gambsheim-Offendorf ; K.M.R. 316,5 RO Banc des Echoue's ; K.M.R. 318 LO veer Drusenheim ; K.M.R. 327,5 RO Söllingen ; K.M.R. 335 LO Wintersdorf ; K.M.R. 340 RO Plittersdorf ; K.M.R. 344 LO + RO Munchhausen .

Robert Delhaye
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Robert Delhaye »

Ik denk aan het volgende:

bij A) (1) Er was lange tijd na WO 2 veel militaire activiteit op de Rijn tussen Frankrijk en Duitsland door de geallieerde bezettingszones, die nog tot ergens begin jaren negentig actief waren in Duitsland. Ik zie op een Rijnatlas dat er ergens een Franse militaire haven was aan de Bovenrijn. Misschien werd er gewaarschuwd als er een oefening was met vaartuigen van het leger. Daarnaast zijn er op een aantal plaatsen zogenaamde 'Rampen', die tegenover elkaar liggen op beide Rijnoevers. Deze werden gebruikt door militaire amfibievoertuigen, ook kon men er een pontonbrug tussen aanleggen waarover vrachtwagens en tanks konden rijden. Op zo'n moment, als een amfibievoertuig overstak, zou men dat kunnen verwarren met een veerpont, en niet alleen dat, maar zich ook nog eens afvragen hoe dat kon, want volgens de RKM was de veerboot al lang gepasseerd of moest nog komen. Een Wahrschau kon misverstanden voorkomen, en natuurlijk waarschuwen als de Rijn tijdelijk geheel versperd was ivm een pontonbrug.
bij A) (2) Tevens kon er gewaarschuwd worden voor een aantal zelfvaarders of sleeptrein in de op- of afvaart die talrijk een sluis hebben verlaten...?

bij B) Misschien deden die huisjes tevens dienst als telefooncel, postkantoor en had de echtgenote van de wachter er een winkeltje?

met vriendelijke groet,
Robert

ossebaar.j
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 48 ,
Waarschuwingspost Kehl K.M.R. 297,9 RO ( N wal ) op landtong tussen Kinzig/Schüttermuhl kanaal en de haven invaart .
Haven Kehl St + 0,5 Becken 1 ( SB ) met op het einde de elektriciteits centrale en verbinding met de rivier .
Evenweidig aan Becken 1 ligt Becken 2 met op de kop een depot van de F.N.R.
In het verlengde van de invaart ligt Becken 3 ,met werf Ziefle .
Het verkeer vanaf de Rijn wordt door een seinpost geregeld .
In de wegwijzer staan 2 seinpalen , Oude seinen en nieuwere .
Bij de oude stroomt de Rijn rechts van de mast , en heet OUDE Seinen ; Rechter vleugel naar beneden , en linker horizontaal = invaart vrij voor opvaart : Rechter vleugel horizontaal en linker vleugel naar beneden + invaart vrij voor afvaart .
Nieuwere seinen Paal met twee vleugels ;
1= Links horizontaal ,Rechts naar beneden = Invaart vrij voor opvaart ,Uitvaart verboden ;
2= links naarbeneden ,rechts -horizontaal = invaart vrij voor afvaart ,Uitvaart verboden ;
3= Beide vleugels naar bensden = Uitvaart vrij ,en Invaart verboden ;
4= Beide vleugels onder een hoek van 30 graden naar beneden = In - en Uitvaart verboden .

Waarschuwingspost Noord K.M.R. 295,4 LO ( Z.wal ) landtong haven Noord .
Post heeft 5 lichten , in de volgende richtingen ; Rijn 1x opvarend en 1x afvarend ; 1x richting petroleumhaven ; 2 x bassin . ; de lampen tonen rood of groen .
1 groen -richting opvaart Invaart vrij voor opvaart , andere rood = uitvaart verboden ;
2 groen richting afvaart , invaart vrij voor afvaart , uitvaart verboden .
3 groen richting petroleumhaven , Uitvaart vrij van petroleumhaven naar voorhaven- Uitvaart naar de Rijnverboden -- Invaart verboden .
4 groen richting voorhaven + Uitvaartvrij voor opvaart , Uitvaart uit de petroleumhaven verboden , Invaart verboden .
5 dubbelgroen richting voorhaven = Uitvaart uit de Voorhaven vrij voor afvaart, Uitvaart uit de petroleumhaven verboden , Invaart verboden .
6 = alles rood = in - en uitvaart verboden .

Waarschuwingspost ZUID K.M.R. 291 LO ( Z wal ) ingang Zuidhaven . De post heeft 1 lamp richting opvaart ; 1 lamp richting afvaart ; 2 lampen richting sluis bassin Vauban ; 2 lampen richting Basin Auguste Detoeuf .
1 = groen richting opvaart = Invaart vrij voor opvaart ;Uitvaart verboden .
2= groen richting afvaart = Invaart vrij voor afvaart, Uitvaart verboden .
3 = Dubbel groen richting sluis = Sluisuitvaart vrij voor afvaart ;Invaart verboden
4=Dubbel groen richting bassin = Haven uitvaart vrijvoor afvaart ;Sluisuitvaart verboden ;invaart verboden
5 =enkelgroen richting sluis = Sluisuitvaart vrij voor opvaart ; havenuitvaart verboden ; invaart verboden
6=enkel groen richting bassin = Haven uitvaart vrij voor opvaart ;Sluisuitvaart verboden ; Invaart verboden .
7 = op alle 4 de punten een ROOD licht = In - en Uitvaart verboden .

ossebaar.j
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

In antwoord op Kapitein Spok ,over de inundatie stuw te Bemmel .
Deze stuw was met 2 andere een onderdeel van de IJsellinie .
Op de site van de Ijsellinie staat een hoop info .
De stuw werd om de 4 maanden beproefdt ,.
Deze oefening duurde ongeveer 5 uren , en begon als de scheepvaart aan zijn nachtrust begon en eindigde bij het krieken van de dag .
Deze info gekregen van de voorzitter van de stichting Ijsellinie .



Plaats reactie