Re: Rijnvaart Atlas

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater deel 49 Haven Strasbourg
Haven invaart Noord ,geregeld door post Noord .
Noordhaven St + 0,6 .
Tegenover de post de Bassin aux Pétroles ; Entrée : Tirant d 'air { milieu , 8,3 / Str
{côtés 6,7 / Str
Largeur 14.6
De noordhaven vertakt zich in 3 bassins n.l. 1 . rechts ( naast invaart sluis ) ; Bassin Louis Armand ; 2 midden ,Bassin du Commerce ; 3 links , Bassin de l 'Industrie .
In de Noordhaven mondt de sluis naar het Rhein-Marne - kanaal / en het Bassin des Remparts uit . Afmetingen van de 2 sluis kolken zijn 125 x 13,5 en 105 x 12 meter , direct na de sluis een spoorbrug . Het kanaal rechtdoor is het Rhein - Marne -Kanaal , op de splitsing is links het Bassin des Remparts . Dit bassin eindigt bij de brug PONT d '' ANVERS ; doorvaart h = 9 m . en op de oever Care Fluviale .
Na de brug splits het bassin in rechts Bassin Dusuzeau ( die links toegang geeft aan Bassin de la Citadelle en verder Bassin d 'Austerlitz ) waarna de sluis van het Rhein - Rhône -kanaal met het Bassin de l'Hôpital .
Na de splitsing begint Bassin Vauban ( die door 2 spoorbruggen en 1 verkeersbrug ( H= 9 meter ) overspannen wordt en eindigt in een sluis met 1 schutkolk van 125 x 13,5 meter ,uitmonded in de Avant port Sud St + 1,3 . Port Sud heeft 2 vertakkingen 1= Bassin Auguste Detoeuf , met Chantier S.C.R.R. ; en Bassin Gaston Haelling .

K.M.R. 294 , 3 tot K.M.R. 292 LO ( Z.wal ) de Banc de Strasbourg .
K.M.R. 293 , 5 de spoorbrug ,doorvaart hoogte 9,1 m - St ; en de verkeersbrug Doorvaart h = 11,75 m - St Doorvaart beide bruggen RO ( N.wal ) .
Vanaf K.M.R. 293 zeer geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan voor de zuidelijke voorhaven van Straatsburg .
K.M.R. 292 , 4 tot K.M.R. 290,6 RO ( N.wal ) Banc du Mousse .
Vanaf K.M.R. 291,2 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan .
K.M.R. 291 LO ( Z.wal tot K.M.R. 289,6 Banc du Petit Rhin .
Vanaf K.M.R. 290 geleidelijk naar LO ( Z.wal gaan
K.M.R. 289,8 tot K.M.R. 288,5 RO ( N.wal ) Banc d 'Aval met eiland
K.M.R. 288,5 tot K.M.R. 287 LO ( Z.wal ) banc de Neuhof met 2 eilandjes .
K.M.R. 288,5 LO ( Z.wal ) peilschaal en Cafe "A la plage du Rhine "
Vanaf K.M.R. 288,7 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan boven Marlen
K.M.R. 288 RO ( N.wal ) Haven en peilschaal Marlen .


ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 50 Vanaf K.M.R. 288 Marlen .
K.M.R. 287,5 tot K.M.R. 285, 8 RO ( N.wal ) Banc de Goldscheuer
Vanaf K.M.R. 287,6 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan K.M.R. 286,3 tot K.M.R. 283,6 LO ( Z wal ) banc de Creizig ,met eiland .
Vanaf K.M.R. 286,4 zeer geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan boven het Altrhein van Goldscheuer . ( K.M.R. 285 ,met Ubrschwemmbarer Deich 3.20 St.
Vanaf K.M.R. 284,3 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 284,3 rij meerbolders en begin tot K.M.R. 281,5 de Banc du Passage , RO ( N.wal ) met eilandje ( St -4 )
K.M.R. 283 LO ( Z wal ) waarschuwingspost ,vermoedenlijk voor de uitvaart van grindgat , tevens Altenheimer Hof -Auberge .
Vanaf K.M.R. 282,5 kort tot op 1/4 naar LO ( Z wal ) gaan .
K.M.R. 282 3 Tot K.M.R. 280 ,3 LO ( Z wal ) banc de Sélestat
K.M.R. 282 LO ( Z wal ) Gasthof -Restaurant Au Tornantdu Rhine en de monding van de Giesengiessen .
Vanaf K.M.R.282,4 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan en daarbij om de grond van Sélestatbevaren ( ENGTE )
Vanaf K.M.R. 281,2 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan .
K.M.R. 281 tot K.M.R.279,5 RO ( N wal de Altenheimer grund
Op K.M.R. 280 LO ( Z, wal ) Kastanjeboom
K.M.R. 280 tot K.M.R.278 ,2 LO ( Z wal ) banc des Hérons / Reihergrund .
K.M.R. 279 LO ( Z wal ) Plobsheim
Vanaf K.M.R. 280 geleidelijk naar RO ( N wal ) en daarbij om de Reihergrund heen varen .
K.M.R. 278,6 tot K.M.R. 277,5 RO ( N wal ) Weisenheimer grund .
Vanaf K.M.R. 278,9 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan
K.M.R. 277,9 tot K.M.R. 276,2 LO ( Z wal ) de Banc du Sommerley met natuurgebied
Vanaf K.M.R. 277,8 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan tot Isolsheimer Altrhein of woning met meerbolders K.M.R. 276,3 RO ( N wal )
K.M.R. 276,2 tot K.M.R.275,2 RO ( N wal ) de Banc du Isolheim
Vanaf K.M.R. 276,7 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan
K.M.R. 275,7 tot K.M.R. 274,3 LO ( Z wal ) de Banc de ru Erstheim .
Vanaf K.M.R. 275,6 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan
K.M.R. 274, 5 tot K.M.R. 273,3 RO ( N wal ) Banc du Meissenheim een gemeente Meissenheim
Vanaf K.M.R. 274,6 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan
K.M.R. 273,6 tot K.M.R. 272,3 LO ( Z wal ) de Banc de Krafft .
Vanaf K.M.R. 273,6 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan
K.M.R.272,4 RO ( N wal ) Ottenheimer Altrhein , met op de wal meerbolders .
K.M.R. 272,4 tot K.M.R. 271,4 RO ( N wal ) de Banc du Ottenheim , en dorp Ottenheim
Vanaf K.M.R. 272,6 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan
K.M.R. 271,6 tot K.M.R. 270,3 LO ( Z wal ) de Banc de Gerstheim .
K.M.R. 271 LO , peilschaal ; Restaurant , Gasthof Au Bord du Rhin ; Kabel veer , kabel hangt boven de rivier , Veer Gerstheim - Ottenheim
Vanaf K.M.R. 271,6 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan tot beneden de Altrhein van Altmannsweier , K.M.R. 270,5 RO , met peilschaal
K.M.R. 270,5 tot K.M.R. 269 RO ( N wal ) babc de Altmannsweier .
Vanaf K.M.R. 270,5 geleidelijk naar naar LO ( Z wal ) gaan , bij het Ill voedingskanaal
K.M.R. 269,5 tot K.M.R. 268 LO ( Z wal ) Banc de Obensheim
Vanaf K.M.R. 269,5 geleidelijk naar RO gaan
K.M.R. 268,5 tot K.M.rR 266,5 RO ( N wal ) banc de lÉlz
Vanaf K.M.R. 268,5 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan , tot boven de Daubensander Altrhein .
K.M.R. 267,5 LO ( Z wal ) monding altrhein Daubensand .
K.M.R. 267,3 tot K.M.R. 265,8 LO ( Z wal ) Banc de Daubensand . Dorp Daubensand .
K.M.R. 266,5 RO ( N wal ) monding Nonnenweier Altrhein , en dorp Nonnenweier .
K.M.R. 266,2 tot K.M.R. 265 RO ( N wal ) Banc de Nonnenweier
Vanaf K.M.R. 267 , 5 geleidelijk naar RO ( N wal ) caan bij de Altrhein van Nonnenweier .
Vanaf K.M.R. 266,4 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan
K.M.R. 265,2 tot K.M.R. 262 LO ( Z wal ) Banc de Bundfopf
Vanaf K.M.R. 265,4 geleidelijk tot op 1/3 naar RO ( N wal ) gaan .
Vanaf K.M.R. 264 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan
K.M.R. 265 RO ( N wal ) , gemeente Wittenweier .met het water Elz
Vanaf K.M.R. 263 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan.
K.M.R. 262,5 tot K.M.R. 261 RO ( N wal ) Banc de Kippenheimweiler
K.M.R. 261 , LO ( Z wal ) Rhinau en op de RO ( N wal ) Kappel . Tussen beide plaatsen een gierpont , en op de RO een peilschaal .
Vanaf K.M.R. 261,7 geleidelijk naar RO ( N wal ) gaan ( het Rheinauer veer aan stuurboord laten ) , dan in de kanaalpand varen .

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 51 begin K.M.R. 260 bij LO ( Z wal ) Friesenheim .

Volgens de kaarten in de wegwijzer der Rijn scheepvaart komt op K.M.R. 260 de rivier de Rijn en het kanaal ,bij K.M.R. 260 tezamen . Aan de Linkerzijde van de Rijn is het "Route de service EDF aanwezig . DEze route begint op K.M.R. 248 met K.M. 0 en eindigd na 12 K.m . Bij K.M. 8,5 ligt de sluis Rhinau ,met 2 kolken ,nl 185x23 en 185 x 12 meter ,de doorvaart hoogte = 7 meter . Naast de sluis het waterkracht werk De Rhinau . steiging Rhinau = 10 meter ,van 160 naar 170 meter

De Rijn arm ;K.M.R. 260,2 tot K.M.R. 258 RO ( N wal ) de Banc de Rust met 2 eilandjes .
K.M.R. 258,1 tot K.M.R. 256, 8 LO ( Z wal ) de Banc oval de Diepolsheim ,
K.M.R. 2567,6 tot K.M.R. 256 RO ( N wal ) ondiepte ? en bolders ;
K.M.R. 257 LO ( Z wal ) Diebolsheim
K.M.R. 256,5 LO ( Z wal ) , Vieux Rhin de Diebolsheim .
K.M.R. 256 , 4 tot K.M.R. 255,3 LO ( Z wal ) Banc amont de Diepoldsheim .
K.M.R. 255, 6 tot K.M.R. 254 RO ( N wal ) bolders en Banc de Niederhausen .
K.M.R. 254 , 5 tot K.M.R. 253 de Banc Brézonec
K.M.R. 253,6 natuurlijke stuw en RO ( N wal ) de monding van Canal Léopold ,waterafvoer kanaal
K.M.R. 253,6 tot K.M.R. 252,5 RO ( N wal ) Banc Léopold .
K.M.R.252,5 tot K.M.R. 251,5 LO ( Z wal ) , Banc de Saasenheim en op K.M.R. 251,7 een kleine stuw .
K.M.R. 251 , 8 tot K.M.R. 250,8 RO ( N wal ) de Banc du Cerf.
K.M.R. 249,3 de grote Barrage die de Rijn afdampt ten behoeve van het Grand Canal d'Alsace
K.M.R. 249 LO ( Z wal ) Schoenau .
K.M.R. 248,5 RO ( N wal ) .en de monding van de Weisweil Altrhein ,.Peilschaal
K.M.R. 248,5 tot K.M.R. 247 RO ( N wal ) , Banc de Weisweil
K.M.R. 247 tot K.M.R. 246 LO ( Z wal ) grond tot op 1/2 breedte K.M.R. 246 tot K.M.R. 245 RO ( N wal ) grond tot op 1/2 rivier breedte
K.M.R. 245, 1 RO ( N wal ) Altrhein Wyhl
K.M.R. 245 tot K.M.R.244 LO ( Z wal ) ondiepte
K.M.R. 244,2 tot op K.M.R. 243 RO ( N wal ) ondiepte

Tussen K.M.R. 242 LO ( Z wal en K.M.R. 234,5 licht Het 8 Km lange Grand Canal d 'Alsace , canal pand Marckolsheim . Op K.M. 5,9 de dubbele sluis van Marckolsheim , sluiskolk 185 x 23 en 185x12 m Doorvaarthoogte 7 meter hoogteverschil = 10 meter , de benedenuitvaart , Garage aval is 600 m ; de uitvaart bovenzijde = 1000 meter , met aansluitend een Basin de virage van 600 x 200 meter . Verder een elektriciteitscentrale .

Rijn ;
K.M.R. 242 tot K.M.R. 240 RO ( N wal ) Banc de SasbachK.M.R. 240,1 autoveer met peilschaal .
K.M.R. 239 , 5 + K.M.R. 238,5 en K.M.R. 237,1 liggen z.g. Sevil noyé ( kleine Stuwen )
K.M.R. 240,1 tot K.M.R. 237 LO ( Z wal ) Banc de Marckolsheim .
K.M.R. 237,5 tot K.M.R 236 RO ( N wal ) Banc des Lavandieres
K.M.R. 236,3 de provincie grens van Departement du Bas - Rhin ( n-zijde ) en Departement du Haut-Rhin .
K.M.R. 236 LO ( Z wal ) - Artzenheim
K.M.R. 236 tot K.M.R. 235 LO ( Z wal ) onbekende ondiepte .
K.M.R. 234 ,7 Stuw .
K.M.R. 235 tot K.M.R. 234 RO ( N wal onbekende ondiepte
K.M.R. 233 LO ( Z wal ) Baltzenheim
K.M.R. 234 tot K.M.R. 233 LO ( Z wal ) waarschijnlijk Banck de Baltzenheim .
K.M.R.232,6 tot K.M.R. 231,7 RO ( N wal ) onbekende ondiepte
K.M.R. 232 LO ( Z wal ) Künheim met aan de westzijde der gemeente de kanalen Canal du Rhône au Rhin en Canal de Colmar - De Neuf Brisach . K.M.R. 230 tot K.M.R. 229 RO ( N wal ) ; K.M.R.229 tot K.M.R. 227,8 LO ( Z wal ) en K.M.R. 227,8 tot K.M.R.226 RO ( N wal ) ,enige onbekende ondieptes .
K.M.R. 228 RO ( N wal ) haven .

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater deel 52 opvarend vanaf Alt - Breisach .
K.M.R. 226,5 samen vloeïng Crand Canal d 'Alsace en de Rijn . K.M. 51,5 Crand Canal d 'Alsace .
Tevens aansluiting via sluis ( 40,5 x 6 meter ) met Canal de Neuf Brisach . En de gemeente Biesheim .
Aan de LO ( Z wal ) van het Canal de haven van Colmar ,800 meter en de waterkracht centrale van 142 Mw .
Sluis Vogelgrün 1 kolk = 185x 23 m en de andere = 185 x 12 meter , Doorvaart hoogte = 7 meter . RO ( N wal ) uitvaart Garage aval 600 m , en invaart garage amont 1000 meter ,
Tussen K.M. 44,5 en K.M. 43,5 RO ( N wal ) Sicherheitsüberlauf . en op K.M. 44 gem. Geiswasser .
K.M. 39 LO ( Z wal ) gemeente Nambsheim .
K.M. 37,5 RO ( N wal ) de stuw ter afdamming rijn , en begin Staustufe Vogelgrün .
RIJN ARM ;
K.M.R. 226,5 tot K.M.R. 225 LO ( Z wal ) een ondiepte
K.M.R. 225,5 RO ( N wal ) haven met kranen en plaats Alt - Breisach .
K.M.R. 224,9 verkeersbrug .
K.M.R. 224,7 stuw ; Wehr für die Landwirtschaft ; Öffnungen ( 2 ) : 65 m ; Schleuse RO ( N wal ) = 40m x 5 m ; Stau : 192 m N.N.
K.M.R. 224,8 tot K.M.R. 223,9 RO ( N wal ) onbekende grond K.M.R. 224 tot K.M.R. 223 , LO ( Z wal ) onbekende grond
K.M.R. 223,2 monding van de Möhlin en de plaats Hochstetten .
K.M.R. 223 tot K.M.R. 222 RO ( N wal ) onbekende grond
K.M.R. 222 tot aan K.M.R. 220,8 LO ( Z wal) onbekende grond
K.M.R. 221 RO ( N wal ) bolders en groepje bomen
K.M.R. 221,9 tot K.M.R. 220,7 LO ( Z wal ) onbekende grond
K.M.R. 220,5 tot K.M.R. 219,5 RO ( N wal ) onbekende grond
K.M.R. 219,7 tot K.M.R. 217,5 LO ( Z wal ) onbekende grond .
K.M.R. 218 , 8 monding Grenzhausen Altrhein .
K.M.R. 218 tot K.M.R. 216 RO ( N wal ) onbekende grond
K.M.R. 215 , 7 RO ( N wal ) groepje bomen
K.M.R. 216 tot K.M.R. 215 LO ( Z wal ) onbekende grond
K.M.R. 215 tot K.M.R. 213,9 RO ( N wal ) grond K.M.R. 214,5 RO peilschaal en op LO ( Z wal ) , een bunker
K.M.R. 213 , 8 tot K.M.R. 212,9 LO ( Z wal ) obekende grond
K.M.R. 213 , 1 tot K.M.R. 211,9 RO ( N wal ) banc de Bremgarten en op splitsing Crand Canal d "Alsace een stuw .

Crand Canal d'Alsace
Vanaf K.M. 36 tot K.M.21 Staustufe Fessenheim .
K.M. 36 Fessenheim , met waterkrachtcentrale van 166 Mw .
K.M. 36 , de sluizen van Fessenheim ; Grote sluis ; 185 x 23 m , en kleine 185m x 12 meter , doorvaarthoogte 7 meter .Schuthoogte ongeveer 13 meter .
K.m.28,8 tot K.M.27,8 , RO ( N wal ) Sicherheitsuberlauf .
K.M. 25,3 spoor en verkeersbrug tussen Neuenburg RO ( N wal ) en Chalampé LO ( Z wal ) . Doorvaarthoogte 7 meter .
K.M.24 , 9 LO ( Z wal ) kademuur van 120 meter .
K.M.22 LO ( Z wal ) kademuur van 1800 meter ,haven de Mulhausen - Ottmarsheim .
K.M.20,2 lo ( Z wal ) waterkrachtcentrale Ottmarsheim , 160 Mw .
Sluis K.M.19,8 ,grote sluis = 185 m x 23 meter , kleine sluis 185 m x 12 meter , doorvaarthoogte = 7 meter , verval ongeveer 15 meter .
K.M.19 tot K.M. 6 = staustufe Ottmarsheim .
K.M.15 LO ( Z wal ) Petit Landau .
K.M.15 tot K.M.14 RO ( N wal ) Sicherheitsuberlauf
K.M.12 LO ( Z wal ) Niffer .
K.M. 11,5 LO ( Z wal ) aansluiting Crand Canal d 'Alsace met het Huninger kanaal . Sluis is 85 x 12 meter .
Na de sluis een zwaaikom met de aansluiting , Kanaal naar Mulhausen en Huninger kanaal
K.M.9,5 LO ( Z wal ) Kembs .
K.M.6 waterkrachtcentrale Kembs , 160 Mw valhoogte water is 14,2 meter .
K.M 5,5 de sluizen van Kembs , Grote sluis 185 x 25 meter , kleine sluis 100 x 25 meter , doorvaarthoogte =7 meter .
Wat ik mij noch herinner is het verschil tussen de sluis Kembs en de andere sliuzen . De sluizen waren , uitgezonderd sluis Kembs voorzien van drijvende bolders , Kembs had vaste bolders in de sluiswand . Als ik het goed heb , werd het uitstromende water opgevangen en gedeeltelijk hergebruikt om de opschuttende kolk te vullen . In de sluiswanden van Kembs zag je een aantal naar boven gerichte openingen . Als je moest opschutten en je lag voor in de kolk , dan kreeg je een douche van het water uit deze openingen . Het water was van de vorige schutting in het beluchtingskanaal achtergebleven , en werd nu krachtig naar buiten geperst .
K.M. 4 LO ( Z wal ) , Rosenau
K.M.4 tot K.M.0 Staustufe Kembs
K.M. 0 LO ( z wal ) Village Neuf en de Barage de Märkt ( Kembs )

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater ; deel 53 ; oude Rijn arm vanaf K.M.R. 212,
Daar de scheepvaart via het Grand Canal d'Alsage gaat ,worden hier in de kaarten wel de rivier getekend en in de rivier de gronden en kribben , maar de namen der gronden en vaar aanwijzigingen zeer summier , toch volgt hier de beschrijving van de kaarten .
K.M.R. 211 tot K.M.R.210,5 LO ( Z.wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 14 kribben
K.M.R. 211 tot K.M.R. 209,8 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 13 kribben
K.M.R. 209,5 tot K.M.R. 207,6 LO ( z wal ) Bij laagwater zichtbare grond , kribben tussen K.M.R. 209,5 tot K.M.R. 208,5 , en tussen K.M.R.208 tot K.M.R. 205,8
K.M.R.208 tot K.M.R. 204 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met kribben met 51 kribben en op K.M.R.206,5 aanlegsteiger.
K.M.R. 204,2 tot K.M.R. 202,9 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond en 4 kribben op K.M.R. 204 , en8 kribben bij K.M.R.203
K.M.R.202 RO ( N wal ) Zienken
K.M.R. 203,1 tot K.M.R. 201,9 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 14 kribben
K.M.R.202,4 tot K.M.R.200 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 23 kribben
K.M.R.201 tot K.M.R.199,4 Ro ( N wal) Bij laagwater zichtbare grond met 13 kribben
K.M.R.198,5 RO ( N wal ) Neuenburg tevens een veersteiger en een verkeersbrug en spoorbrug , doorvaarthoogte = 7 meter
Tussen de rijninsteek op K.M.R. 199,1 tot K.M.R. 198 ,1 RO ( N wal ) liggen 11 kribben
K.M.R. 198,6 tot K.M.R. 197,1 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond en vanaf K.M.R. 198,2 , 12 kribben
K.M.R. 197,8 tot K.M.R. 196,2 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 16 kribben
K.M.R. 196,9 tot K.M.R. 195 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 1x 3 en 1x 14 kribben
K.M.R. 195,7 tot K.M.R.194 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 19 kribben
K.M.R. 194,2 tot K.M.R. 193 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 16 kribben
K.M.R. 193 RO ( N wal ) Steinenstadt
K.M.R. 193,2 tot K.M.R. 192 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 14 kribben
K.M.R.192,5 tot K.M.R.191,1 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 14 kribben en op K.M.R. 192,5 wateruitloop
K.M.R.191,5 tot K.M.R.190,5 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 8 kribben en aansluitend 3 kribben
K.M.R.190,7 tot K.M.R.188,5 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond , ( K.M.R.190,7 tot K.M.R. 189,8 10 kribben , K.M.R 189 , 3 kribben en vanaf K.M.R. 188,6 tot K.M.R. 187,7 13 kribben
K.M.R. 189,5 RO ( N wal ) Bellingen
K.M.R. 188,7 tot K.M.R. 188 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 5 kribben
K.M.R. 188 RO ( N wal ) Bamlach
K.M.R. 188 tot K.M.R. 187 RO ( N wal ) ROTSEN , aansluitend 5 kribben
K.M.R.186,5 RO ( N wal ) Rheinweiler
K.M.R.187,2 tot K.M.R. 185,5 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond 13 kribben , en vanaf K.M.R.185,9 tot K.M.R. 185 13 kribben
K.M.R. 185 tot K.M.R.183 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond en vanaf K.M.R. 184 tot K.M.R.183 , 14 kribben
K.M.R. 183,6 tot K.M.R. 182,4 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 14 kribben
K.M.R. 183 RO ( N wal ) Klein Kembs
K.M.R.182,5 tot K.M.R. 181,2 RO ( N wal ) Bij laagwater zichtbare grond , met 12 kribben
K.M.R.181,5 tot K.M.R.180 LO ( Z wal ) Bij laagwater zichtbare grond met 13 kribben
K.M.R.181 RO ( N wal ) wateruitloop HOD
K.M.R.180,5 tot K.M.R.179,5 RO ( N wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond 19 kribben
K.M.R.179,5 tot K.M.R.178,5 LO ( Z wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond met 10 kribben
K.M.R.179 tot K.M.R. 177,9 RO ( N wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond , bij K.M.R.179 van RO naar LO de engte invaren .
K.M.R. 178 LO ( Z wal ) Bij laagwater kleine gevaarlijke grond
K.M.R. 178 tot K.M.R. 177 gehele rivier de ISTEINER-SCHWELLE rots formatie van verschillende vormen
K.M.R.178 RO ( N wal ) Efringen , en op K.M.R.177 Kirchen
K.M.R. 177 tot K.M.R. 175,7 LO ( Z wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond
K.M.R.175,9 tot K.M.R.175 RO ( N wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond met de uitstroom van de Kander
K.M.R. 175, 5 tot K.M.R. 174,5 LO ( Z wal ) Bij laagwater gevaarlijke grond
K.M.R.174,5 RO ( N wal ) Märkt
K.M.R.174,4 tot K.M.R.174 Schuin over de breedte van de rivier een bij laagwater gevaarlijke grond , met een engte onder de LO ( Z wal )

navigatie
Berichten: 1409
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door navigatie »

ossebaar.j schreef:
10 feb 2020 16:34

Wat ik mij noch herinner is het verschil tussen de sluis Kembs en de andere sliuzen . De sluizen waren , uitgezonderd sluis Kembs voorzien van drijvende bolders , Kembs had vaste bolders in de sluiswand .
Allereerst, petje af voor het werk wat je hiermee verricht.
Wat de drijfbolders betreft, in mijn herinnering is bij de sluis van Ottmarsheim begonnen met drijfbolders. Ik dacht dat de kleine sluis drijfbolders had en de grote sluis gewoon potjes in de muur.
De luchtgaten in de sluis van Kembs heb je natuurlijk gelijk. Maar wij zijn daar ooit via de kleine sluis pijlsnel opgeschut zonder 1 druppel water of geloei van lucht gehoord te hebben.
Wij waren daar best verbaasd over, normaal had je de ramen voor alle zekerheid maar gesloten. Je wist nooit hoe het uit kwam.
grt Wim

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater deel 54 vaart door stuwen en sluizen Crand Canal d 'Alsage .
Vaart door de stuwen ,( art . 66 bis RPNR
Vierkant groen bord met in het midden een verticale witte baan , of 1 groen licht = Doorvaart vrij .
Vierkant Rood bord met in het midden 1 Horizontale witte baan of 1 rood licht =Grenzen voor de Scheepvaart .
Vierkant Rood bord met in het midden 1 horizontale witte baan of 2 verticale rode lichten = Doorvaart verboden .

Vaart door de sluizen ,( Art .66 ter RPNR )
Vierkant rood omrand wit bord met een zwarte streep = Stopbord ,
2 horizontale rode lichten = Invaren verboden ( sluis gesloten )
1 roodlicht of horizontaal 1 rood en 1 groen licht = Invaren verboden ( sluis wordt geopend )
2 groene horizontale lichten = Invaren toegestaan
2 verticale rode lichten of 3 rode lichten ( combinatie 2 horizontaal en de derde onder de linkse rode lamp = Sluis buiten dienst
1 rode of 2 horizontale rode lichten = Uitvaart verboden
1 groene of 2 horizontale groene lichten = Uitvaart toegestaan
Vierkant wit en rood omrand bord voorzien van zwarte pijl , of 2 horizontale groene lichten = Ingang van het toeleidingskanaal naar een sluis
vaartuig met in de mast voerende een rode driekantige vlag = Schip met recht van voorschutting .
ISTEINER SCHWELLEN
Van een Duits forumlid , via het duitse Binnenschiffersforum heb ik een copie uit een boek ontvangen , hier volgt de vertaling .
De moeilijke temming van de vrije Boven Rijn ;
Rijnregulierende en Kanaalbouw .
De Rijn als scheepvaart route bestaat uit twee gedeeltes met verschillende voorwaarden voor de scheepvaart . Tussen Konstanz aan het Bodenmeer tot Bingen neemt het verval geregel af , terwijl het verval tussen Mainz en Bingen minimaal is .Bij Bingen , waar zich de Rijn , in het zg Gebirge , het deel tussen Hunsrück en Taunus stroomt , is het verval overwegend steil en vlak , en daarna in het laatste deel tot aan de monding weer vlak .
De vlakke en brede rivier gedeelten zijn voor de Rijnscheepvaart tamenlijk probleemloos . Het weinige verval in samenwerking van de geringe stroming verminderd de snelle vorming van altijd weer nieuwe zand- en grindgronden , en de stroomdraad blijft onveranderd . Geheel anders is de situatie in het Gebergte ,vooral het riviervak ( 113 KM ) tussen Bingen en Köningswinter . Hier kronkelt de rivier zich in scherpe bochten tussen de rotswanden en de uitstromingen van andere rivieren door . Doormiddel van kribben werden al vroeg geprobeerd om een betrouwbare vaarweg te creëren . De grootste hindernis was het "Binger Loch '. Hier perste de Rijn zich door een rots barriere , Er zijn ondieptes en onberekenbare stromingen . Tot het in 1830 gelukte om een deel der rotsen met springstof op te blazen , moesten de stroomopwaarts varende varensleiden hun lading op paard en wagens overladen , en te Rüdensheim de lading weer in de schepen laden . Sinds 1974 zijn de rotsen tot op een middenste diepte van 2,10 meter verweiderd .
Voor Zwitserland en de vaart op Bazel is het rivierstuk tussen Bazel en Strassburg bizonder belangrijk . Over een afstand van 130 km is het verval van de Rijn ongeveer 115 meter , dit is ongeveer de helft van het gehele verval tussen Basel en de Zee . Dat ondanks deze zeer zware omstandigheden er grote schepen de Rijn bevaren konden , heeft in 1900 , een Stoom Pasagierschip ,in opdracht van Rudolf Gelpke tijdens een proefvaart bewezen . De vaart blijft ondanks deze proefvaart gevaarlijk , en was alleen bij een ideale waterstand uitvoerbaar . De in 1922 door de Rheinzentralkommission ,uitgesproken Strassburger Kompromiss bewijst dat de vaart op Bazel zich als belangrijk . Frankrijk zette zich zeer in voor de verwezeliking , technisch als ook omvang ,van het zeer ambitionale projekt genaamd Grand Canal d 'Alsace , , die tussen Hüningen en Strassburg , van 8 stuwen met sluizen en waterkrachtcentrales voorzien was , en in aanvang betaald zou worden uit de Duitse reparatie(wederopbouw) betalingen gefinanceerd zou worden . Het duurde echter 10 jaar voordat de eerste sleep door de sluis van Kembs kon opschutten . De tweede wereldoorlog onderbrak onderbrak ,en vernielde de reeds gereed zijnd installaties , door bombardamenten door de geallieerden . Pas in 1952 kon de bouw van de tweede stuw en sluizen bij Ottmarsheim , geopend worden . Het achste en vooreerst het laatste kanaalpand bij Strassburg werd in 1970 opgeleverd .Later werden er noch 2 kanaalpanden gebouwd , die door Frankrijk en Duitsland gezamenlijk gebouwd en geëxploiteerd werden .
Ondanks de voortschrijdende kanaalbouw eiste Zwitserland de in het Strasburger Kompromiss toegezegde stroomregelering uit te voeren . Door de pricaire finanziele toestand van Duitsland was Zwitserland bereid om 60% van de kosten te dragen . Frankrijk van zijn kant verplichte zich om het gehele project drie jaar na de opening ,over te nemen en te onderhouden . Voor de uitvoering werden de door Johann Gottfried Tulla ontwikkelde technieken gebruikt , alleeen met een ander doel . Tulla had de opdracht om het regelmatige hoogwater in een gegraven en verdiept rivierbed om te leggen , zodat de overstromingen verminderd werden , alleen waren de maanden , wanneer de rijn weinig water afvoer had een probleem . Men probeerde om bij middelrivierpeil en geringe hoogwater het te bevaren stroombed te verdiepen zodat de rivier bij laagwater ook bevaarbaar was . Dit werd uitgevoerd doormiddel van gebroken rotsen die doormiddel van gaas samen gebonden werden , z.g Senkwürsten , van enige meters lengte gemaakt . Een aantal van deze pakketen werden tot een geheel geformeerd , om dan langs de rivieroevers geplaatst te worden , de z.g kribben .Het doel was enerzeits om de stroming bij de kribben te vertragen en daar door de vorming van zand en grind banken te voorkomen . Een ander bijkomstigheid was dat de rivierbreedte verminderd werd en daar door de stroming versterkt werd , wat nu weer een natuurlijke uitdieping van de rivier bewerk stelde . Feitelijk is het vanaf eind 1934 gelukt om de gewenste 2 meter diepte , bij lagewaterstand , gedurende 47 dagen gegarandeerd werd , bij een rivierbreedte van 73 meter . Alleen de voortdurende erosie van de stroom bedding was niet te verhinderen .
Bij de beroemde en berugte Isteiner Schwelle voor Basel wat de gevolgen waren .Uit de tijd van de proefvaart van van Gepkes , was de rotsbank die onder de rivierbodem verborgen was , weinig te zien . Twintig jaar na de door Tulla gestarte werkzaamheden en de door Zwitserland uitgevoerde rijnregulering , was de rotsrichel vrijgekomen en was er een smalle doorvaart ontstaan . Oudere rijnschippers herinneren zich , dat bij het passeren van Isteiner Schwelle , ze in hun zondagse kleding bij hun ouders aan dek waren , dit om bij een ongeval hun beste kleren bij zich hadden . Frriedrich Krieg , een ervaren Rijnsleepboot kaptein vertelt tijdens een interview met het tijdschrift ( Panalpina Nr 4 , 1961 ) de gevaarlijke pasage uitvoerig .
Een bijzondere inspanning was elke pasage van de Isteiner Schwelle . De doorvaart werd elk jaar moeilijker , speciaal als er op 300 meter onder de eerste een tweede rotsformatie ontstond . Over deze afstand van 300 meter was een verval van 1 meter te overwinnen . In 1923 kon ik met de LUZERN ,tot 1350 ton passeren , terwijl enige jaren later maximaal een sleepschip van 700 ton . We moesten alles proberen ,en kwamen op het idee om de 40 pk van de ankerlier te gebruiken . De passage ging als volgt .Aan de rechtse Rijn oever onder de Schwellen lag een breede -lange ,vlakke grindbank . We voeren eerst in het kalme water tot onder de grindbank , en zette daar 2 matrozen op , die rijn opwaarts liepen . Dan namen we met de sleepboot de eerste Schwelle . Omdat onze kracht niet genoeg was ,om de rijnaak over de Schwelle te trekken , werd de strang zover gevierd dat de beide matrozen , boven de Schwelle een draad toegeworpen kon worden .Deze draad werd aan een boom of aan een bolder bevestigd .Het andere einde werd met de ankerlier verbonden . Nu werd de scheepsmachine op vol vermogen gezet en gelijk werd de ankerlier ingeschakeld Nu was er genoeg kracht om het sleepschip over de Schwelle te trekken .
Het gelijktijdige en voortgaande technische kanaalbouw en de Rijn reguliering met eenvoudige middelen heeft voor Basel een niet verwachte uitkomst . De bouw van het Grand Canal d "Alsace werd vertraagdt tijdens de oorlog . Door de voortschreidende regeliering van de vrije rivier , kon tijdens de kanaalbouw , afgezien van twee oorlogs onderbrekingen ,een regelmatige scheepvaart tussen Strassburg en Basel uitgevoerd worden Korte steekkanalen verbinden het normale rivierbed met de reeds ingebruik zijnde kanaalstukken . Het honderjarige werk kon zo in etappes in bedrijf genomen worden . Een lange onderbreking van de scheepvaart was voor de jonge Baseler haven katastrovaal geworden .

Tot zover het uitstapje .

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater , deel 55 Aanvang Grand canal d 'Alsage , invaart ;
K.M.R. 173 Lo ( Z.wal ) Village - Neuf
K.M.R. 171 ,2 restanten pijlers spoorbrug
K.M.R.170,5 Ro ( N wal ) pijlschaal Weil-Friedlingen
K.M.R. 170,1 vrijvarend autoveer K.M.R. 170 LO ( Z wal ) aanlegsteiger , dienstwoning en Hüningen
K.M.R. 170 RO ( N wal ) seinpost Rijnhaven Bazel - Kleinhüningen ;
Signalen bij K.M.R. 169,450 en K.M.R. 170 RO ( N wal )
1 ) = geel Knipperlicht - uitvaart toegestaan
- invaren verboden .
2 ) = groen licht uitvaart verboden
invaren toegestaan .
K.M.R. 170 LO ( Z wal ) dienstwoning en Hüningen
K.M.R. 169,8 LO ( z wal ) sluis nr 1 , die toegang geeft met het kanaal de Huningue . ( afm ; 38,8 x 5,23 meter )

K.M.R. 169,9 RO ( N wal ) Drei Länderecke en invaart havens ( bij Dreilandereck de grenzen van Zwitserland - Frankrijk en Dutsland .
Rijnhaven Klein - Huninge met bij de sicnaalpost een kleine bootjes haven . Met het WENDEBECKEN , en Becken 1 ( diepgang 2,5 meter ) ,met oostquai en westqueau . Via het ZUFAHRTSkanaal kom je in becken 2 ,met noord - en zuidkaai .
Tussen K.M.R. 169,9 en K.M.R. 169,45 RO ( N wal ) ligt de RIJNkade Klein Huningen .
K.M.R. 169,4 RO ( N wal ) de Wiese
K.M.R. 169 tot K.M.R. 168,5 RO ( N wal ) de Rijn kaai ; KLYBECK .
K.M.R. 168 LO ( Z wal ) haven St Johann
K.M.R. 167,9 Tweepijler brug "Dreirosenbrücke , !@,# / Rf .Doorvaart ; opvaart en afvaart door middenopening .
K.M.R. 167 4 pijlerbrug ; Johanniterbr"cke 11,5 / Rf . Doorvaart , opvaart tweede opening vanaf LO oever en afvaart derde opening
Tevens een veer met luchtkabel 18,25 / RF
K.M.R. 166,5 Mittler Rheinbrücke , Bergfahrt 9,10 / Rf tweede opening vanaf LO , Talfahrt 9,60 , derde opening vanaf LO .
K.M.R. 166 , 1 kabelveer 13,10 / Rf
K.M.R. 166 Wettsteinbrücke tweepijlerbrug . 10,8 / Rf opvaart LO opening en afvaart middenopening .
K.M.R. 164,5 Twee pijler Autobrug St. Albanbrücke , 11,5 / Rf Op- en Afvaart door middenopening
Drie pijler spoorbrug Basel , 10,95 ? RF Opvaart door tweede opening vanal LO , en afvaart via derde opening vanaf LO .
K.M.R. 164,5 LO ( Z wal ) monding van de rivier BIRS .
K.M.R. 164 L.O. ( Z wal ) splitsing Rijn met Benedenkanaal Sluis Birsfelden .
K.M.R. 163,6 stuw en waterkracht centrale Birsfelden
K.M.R. 163 L.O. ( z wal ) bovenstrooms invaart sluis ; Sluis Birsfelden ; Doorvaart hoogte ; 11,65 m - Pegel van Rf , sluis = 180x12 meter .
K.M.R. 163 RO ( N wal ) huis Grenzacherhorn . Grens Zwitserland - Duitsland ( Baden )
K.M.R. 163 LO ( Z wal ) Birsfelden .
K.M.R. 162,5 tot K.M.R. 161 LO ( z wal ) Birsfelder haven .
K.M.R. 160,9 tot K.M.R. 159,5 LO ( Z wal ) Auhaven
K.M.R. 160,5 RO ( N wal ) umslagsanlage GRENZACH , en Grenzach .
K.M.R. 159,5 RO ( N wal ) strandbad .
K.M.R. 155,5 waterkrachtwerk en stuw AUGST . Sluis aan de LO ( Z wal ) . Sluis Augst ,doorvaarthoogte , 9,7 m - P . te RF . Sluis 90x12 m pasop schuine oevers sluisbodem = 12 meter .Boven en beneden van het toeleidingskanaal een rotsformatie ,boven is deze afgedekt door boeien .
K.M.R. 155 LO ( z wal ) Augst met de rivier de Ergolz
K.M.R.154 , LO ( z wal ) Kaiseraugst en RO ( N wal ) Herten
K.M.R. 150,5 RO ( N wal ) Warmbach ( rivier ) en WARMBACH ,
K.M.R. 150,4 LO ( Z wal ) strandbad
K.M.R. 149,3 RO ( n wal ) Umslagsanlage BADÏSCH- RHEINFELDEN .
K.M.R. 149 , 1 Strassenbrücke Rheinfelden , 8,45 / Rf . Huidige eindpunt der Rijn groot scheepvaart , Tevens LO ,; Rheinfelden ( Schweiz ) : en Rheinfelden ( Baden ) met de Dürrenbach .

Tot zover de Rijn atlas opvarig tot Rheinfelden . Het vervolg wordt afvarig dat wat in Nederland ligt , Maar eerst de Moezel .

ichthus
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ichthus »

Hallo Sjaak ,wij hebben meerdere ladingen Bauxiet vanaf Rotterdam naar Rheinfelden K.M.R 149 ,3 RO vervoerd dat heette toen :Dynamit Nobel : voor firma Rhenus met ons schip AGE euro 2311365 . Ik heb de Rhein Atlas hier thuis in de kast ik ben altijd goed aangekomen ,dus nogmaals bedankt .
groetend Wim

ossebaar.j
Berichten: 758
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater 56
In mijn boekenkast staat de Beschrijving van Westeuropese vaarwegen , van 1960 uitgave ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Nederlandsche Particuliere Rijnvaart - Centrale , die ik nu ook als leidraad ga gebruiken , naast de andere kaarten die ik bezit .
De kilometertelling begint zoals we weten bij de brug te Konstanz . Tussen Konstanz en K.M.R. Rheifelden is de rivier voor beroepsvaart onbevaarbaar . Dit gedeelte tussen Konstanz en Basel ,heeft de benaming ; HOCHRHEIN .
Plaatsen tussen Konstanz en Rheinfelden zijn ;
Linkeroever ( Z wal ) K.M.R. Rechteroever ( N wal )
Zwitserland Zwitserland
Konstanz 0 0 Konstanz
Ermatingen 7,9
Steckborn 16
Wagenhausen 26,1 26,1 Stein
28,5 Hemishofen
Rheinklingen 30,5
DUITSLAND
Diesesenhofen 36,2 36,2 Gallingen
40,5 Büsingen
ZWITSERLAND
Feuerthalen 44,8 44,8 Schaffhausen
47 Neuhausen
Rheinau 55,3
66,9 Rüdlingen
Seglingen 75,3 75,3 Eglisau
DUITSLAND
80,5 Hohentengen
Kaiserstuhl 81,9
Reckingen 89,8
Zursach 93,8 93,8 Rheinheim
96 Kadelburg
Koblenz 102,2
104,8 Waldshut
110,4 Albbr"ck
Schwaderloch 111,4
Laufenburg 120,2 120,2 Laufenburg
Stein 130,3 130,3 Säckingen
141,8 Schwörstadt
Rheinfelden 149,2 149,2 Rheinfelden



Plaats reactie