Re: Rijnvaart Atlas

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Sorry de plaatsnamen zijn niet correct geplaatst ,
Hier een nieuwe lijst .
K.M.R. 0 . LO Konstanz ( CH ) ; en RO Konstanz ( CH )
K.M.R. 7,9 Lo Ermatingen ( CH )
K.M.R. 16 . LO Steckborn ( CH )
K.M.R. 26,1 LO Wagehausen ( CH ) ; RO , Stein (CH )
K.M.R. 28,5 RO Hemishofen ( CH )
K.M.R. 30,5 LO Rheinklingen ( CH )
K.M.R. 36,2 LO Diesesenhofen ( CH ) ; RO , Gailingen ( D )
K.M.R. 40,5 RO Büsingen ( D )
K.M.R. 44,8 LO Feuerthalen ( CH ) ; RO , Schaffhausen ( CH )
K.M.R. 47 RO , Neuhausen ( CH )
K.M.R. 55,3 LO Rheinau ( CH )
K.M.R. 66,9 RO Rüdlingen ( CH )
K.M.R. 75,3 LO Seglingen ( CH ) ; RO Eglisau ( CH )
K.M.R. 77,8 LO Rheinsfelden ( CH )
K.M.R. 80,5 RO Hohentengen ( D )
K.M.R. 81,9 LO Kaiserstuhl ( CH )
K.M.R. 89,8 LO Reckingen ( CH )
K.M.R. 93,8 LO Zursach ( CH ) ; RO Rheinheim ( D )
K.M.R. 96 RO Kadelburg ( D )
K.M.R. 102,2 LO Koblenz ( CH )
K.M.R. 104,8 RO Waldshut ( D )
K.M.R. 110,4 RO Albbrück ( D )
K.M.R. 111,4 LO Schwaderloch ( CH )
K.M.R. 120,2 LO Laufenburg ( CH ) ; RO Laufenburg ( D )
K.M.R. 130,3 LO Stein ( CH ) ; RO Säckingen ( D )
K.M.R. 141 ,8 RO Schwörstadt ( D )
K.M.R. 149,2 LO Rheinfelden ( CH ) ; RO Rheinfelden ( D ) .


ichthus
Berichten: 653
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ichthus »

Hallo allen, nog een kleine correktie en wel het volgende :vanaf 1985 ? is het voor de opvaart die de passage aangeeft alleen toegestaan om zo veel als mogelijk de Linker Oever te volgen vanaf de rede van st GOAR tot de Frankenthaler brug, en alleen om havens en ankerplaatsen aan de Rechter Oever te bereiken, door middel van het tonen van Blauwe Tafel in combinatie met Helder Knipperlicht.(marifoon gebruik is een aanbeveling )
ik heb van af Bad Salzig gewijzigt naar van af st GOAR
Laatst gewijzigd door ichthus op 02 mar 2020 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

degraaf
Berichten: 207
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door degraaf »

moet ik Ichtus toch even tegen spreken de Geregelte Begegnung geldt vanaf StGOAR

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Beide heren ,
Bedankt voor de aanvulling , maar mijn beschrijvingen zijn over een tijdsbestek van 1944 tot 1963 .
Daar de literatuur die ik bezit uit deze tijd komt .
Verder zijn alle op of aanmerkingen van harte welkom .

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater 56 .
Daar het boekje uit 1944 begon in de opvaart , en de Rijn atlas het stroomgebied bestrijkt tussen Rheinfelden en Antwerpen ,Rotterdam ,en IJmuiden , ga ik nu in de afvaart verder .
Te beginnen te SPIJK K.M.R. 860 RO ,( N wal ) met de steenfabriek Wantz .
K.M.R.861 LO ( Z wal ) einde Spijkergrond .
K.M.R. 861,5 RO ( N wal ) einde Emmericher grond en laatste krib met boei .
K.M.R. 862 RO ( N wal ) Lobith-Tolkamer met steigers voor afhandeling Douane formaliteiten .
K.M.R. 862,2 tot K.M.R. 864,7 RO ( N wal ) Lobither-grond .
K.M.R. 863 RO ( N wal ) haven met scheepswerft De Hoop
K.M.R. 863,8 RO ( N wal ) vluchthaven .
K.M.R. 864 LO ( Z wal ) strekdam met invaart Spoy kanaal /Griethauser Altrhein ,naar Kleve .
K.M.R. 864/865 LO ( z wal ) Bimmen ( D ) en op K.M.R. 865,5 de landsgrens Nederland/Duitsland .
K.M.R. 864,,7 . RO ( N wal ) grote zandafgraving .
Volgens art 121 en 124 RPR geldt één roodlicht =nachtvaarverbod beneden SPIJK ; Rood witte vlag of Rood boven wit licht = Hoogwater beneden Spijk ; Snelheid verminderen .K.M.R. 866 RO ( N wal ) eerste bolbakens
Stroomdraad loopt van K.M.R. 866 RO , naar K.M.R. 867,5 LO .
K.M.R. 867 LO en RO waterstand aanwijsborden .
K.M.R.866,5 LO scheepswerft en aanlegplaats
K.M.R. 867,5 LO , Millingen
K.M.R. 867 , 5 RO Pannerdensch Kanaal overgaande in de Lek .
K.M.R. 867 rijn wordt WAAL .
K.M.R. 867,5 tot K.M.R. 868,4 bolbakens , Stroomdraad LO tot K.M.R. 868,4 dan oversteken naar K.M.R. 869,3 RO
K.M.R. 869,5 LO ( Z wal ) kekerdom
K.M.R. 869 tot K.M.R. 870,6 bij laagwater droogliggende grond .
K.M.R. 869,8 tot K.M.R. 871 LO vrijliggende zichtbare grond .
K.M.R. 871 RO scheepswerf en HULHUIZEN .
Stroomdraad K.M.R. 699,4 RO naar K.M.R. 871,5 RO .
K.M.R. 872,5 RO Gent .
K.M.R. 873,8 tot K.M.R. 875,1 LO ,de stroomdraad tussen deze bakens loopt vrij van de grond en de kribben ,deze oever tot Erlekom
Stroomdraad van K.M.R. 875,1 LO naar K.M.R. 877,1 RO ,Kommerdijk .
Van Kommerdijk K.M.R. 877,1 RO loopt de stroomdraad langs de RO via K.M.R. 878 RO ; K.M.R. 880,9 , Bemmel tot RO K.M.R. 881,5 .
K.M.R. 879 LO zandafgraving
Stroomdraad K.M.R. 881,5 naar K.M.R.883,1 LO
K.M.R. 883,5 verkeersbrug Nijmegen - Arnhem dooorvaart breedte = 241 m , doorvaarthoogte 25,o4 á 24,66 / Nijmegen , N.A.P .( 10,9 über HW )
K.M.R. 884 LO Nijmegen en RO Lent .
Stroomdraad loopt vanaf K.M.R. 883,3 LO. , tot K.M.R. 884 ,7
K.M.R. 884,5 Spoorbrug , doorvaart openingen zijn midden en die aan de LO , beide 90 meter breed en doorvaarthoogte 22,42 meter / Nijmegen N.A.P. ( 8,9 über HW )
K.M.R. 884,6 LO , haven Nijmegen .stroomdraad K.M.R. 884,6 LO naar K.M.R. 887,1 RO .
K.M.R. 887 LO Maas-Waal kanaal met voorhaven .
K.M.R. 888 LO weurt met zandafgraving .
K.M.R. 888 RO Oosterhout .
Stroomdraad loopt K.M.R. 887,1 leangs RO tot K.M.R. 889,1 en steekt dan van RO naa LO , K.M.R. 891,1
K.M.R. 890,5 Slijk Ewijk
Stroomdraad K.M.R. 891,1 LO naar K.M.R. 893 RO ,daarna K.M.R. 894,7 LO
K.M.R. 893 LO Ewijk met baggergat

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater deel 57 Afvarig vanaf K.M.R. 896,5
K.M.R. 896,5 LO ( Z wal ) Winsen .
K.M.R. 896 ,5 RO ( N wal ) Bolbakens Stroomdraad ,naar K.M.R. 899 LO ( 3 bakens )
K.M.R. 897 RO ( N wal ) HEIN
K.M.R. 898,5 LO ( Z wal ) Deest met werft
K.M.R. 899,2 RO , ( N wal ) ontzanding
K.M.R. 899 Lo ( z wal ) 3 bolbakens , stroomdraad naar K.M.R. 901 RO ( N wal )
K.M.R. 901,1 LO ( Z wal ) Afferden , en RO ( N wal ) Dodewaard . ,met RO ,scheepswerft en LO zandontginning .
K.M.R. 901 RO , bolbakens ,stroomdraad naar K.M.R. 903 LO ( Z wal ) ,3 bakens
K.M.R. 903 LO ( z wal ) scheepswerf en op K.M.R. 903,9 LO ( Z wal ) steenbakkerij .K.M.R. 905 RO ( N wal ) zandontginning
Bolbakens K.M.R. 903 LO ( z wal ) , stroomdraad K.M.R. 906 RO ( n wal ) 2 bakens de volgende K.M.R . 907 RO ( N wal ) 2 bakens
K.M.R. 905,8 RO ( n wal ) Ochten met autoveer Ochten - Druten
Bolbakens 2x K.M.R. 906 RO ( N wal ), stroomdraad naar K.M.R. 907 2 bakens langs RO ( N wal )
K.M.R. 907,8 LO ( z wal ) ontzanding
K.M.R. 908 RO ( n wal ) IJzendoorn
K.M.R. 909,8 LO ( Z wal ) Leeuwen , met boven en beneden Leeuwen
K.M.R. 907,2 RO ( N wal ) 2 bolbakens met stroomdraad naar K.M.R. 909 ,2 LO ( z wal ) ,langs de LO tot bolbakens K.M.R. 910,2 LO , daarna naar K.M.R. 912,8 RO ( N wal )
K.M.R. 912 RO 9 N wal ) Ooij K.M.R. 913,3 RO ( N wal ) toegang Amsterdam Rijnkanaal met vaarwaterdiepte aanwijsbord .
K.M.R. 913,5 RO ( N wal ) Zandwijk
K.M.R. 913 , 2 bolbakens stroomdraad naar K.M.R. 914, 5 RO 9 N wal ) lang RO ,( N wal ) tot bolbakens 3x K.M.R. 917 , 5 RO ( n Wal) aanhouden .
K.M.R.914,6 RO ( N wal ) Haven Tiel .
K.M.R. 915 Autoveer Tiel-Wamel
K.M.R. 916 RO ( N wal ) inundatiekanaal
K.M.R. 917 RO ( N wal ) Passewaay
K.M.R. 917,5 RO ( N wal ) steenfabriek
K.M.R. 917,5 RO , 3 bolbakens , stroomdraad naar K.M.R. 919,2 LO ( Z wal ) , dan naar K.M.R 920,9 LO ( Z wal ) houden , dan naar K.M.R. 922,5 RO ( N wal ) met de 3 bolbakens .
K.M.R. 918,2 RO ( N wal ) Zennewijnen
K.M.R. 919,7 LO ( z wal ) Dreumel
K.M.R.920 LO ( Z wal ) invaart naar haven van scheepswerft
K.M.R. 920 RO ( N wal ) Ophemert .
K.M.R. 922,9 LO ( z wal ) Heerewaarden ; en RO ( N wal ) Varik .
K.M.R. 922,5 RO , 3 bolbakens , stroomdraad naar K.M.R. 924,8 LO ( Z wal ) , deze volgen langs diepte/vaaraanwijzings bord , tot K.M.R. 927, 2 LO ( z wal ) , dan naar K.M.R. 929 RO ( N wal ) .
K.M.R. 926,2 LO ( Z wal ) St . Andries , ; met kanaal van St . Andries ,verbindingskanaal WAAL _ Maas sluis 110x14 meter , onderkant hefbrug 13 - / N.A.P.
K.M.R. 926 RO ( N wal ) ontzanding met steenfabriek
K.M.R. 927 LO ( Z wal ) Rossum ; RO ( N wal ) Heesselt met uiterwaarden
K.M.R. 928,8 LO ( Z wal ) Hurwenen met steenfabriek

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als Vaarwater deel 58 afvarig waal vanaf Hurwenen
Bolbakens K.M.R. 929 , 2 stuks , stroomdraad loopt langs RO ( N wal , naar K.M.R. 931 , oversteek naar K.M.R. 933 LO ( Z wal ) , deze volgen tot K.M.R. 933,6 LO ( Z wal ) ,dan oversteek naar K.M.R. 935,1 RO ( N wal ) ,3 bakens .
K.M.R. 931 RO ( n wal ) Opijnen ,met klein haventje .
K.M.R. 931,5 LO ( Z wal ) en K.M.R. 931,9 LO ( Z wal ) ,ontzandingen
K.M.R. 932 LO ( Z wal ) Oensel , en op RO 9 N wal ) Neerijnen
K.M.R. 933 RO ( N wal ) uiterwaarde
K.M.R. 933 ,5 Spoorbrug LO , en midden de doorvaartopening van 70 meter , doorvaarthoogte 17,51 á 17,25 meter / NAP ;
verkeersbrug LO , en midden de doorvaartopening van 70 meter , doorvaarthoogte 17,45 á 16,35 meter / NAP .
K.M.R. 933,5 RO ( N wal ) Waardenburg
K.M.R. 934,8 LO ( z wal ) Zaltbommel en op RO ( N wal ) Tuil .
K.M.R. 935 LO ( z wal ) werf en op RO ( N wal ) werft
K.M.R.935 RO , 3 bolbakens , stroomdraad naar K.M.R. 936,9 LO ( Z wal ) , daarna langs de LO naar 2 bolbakens bij K.M.R. 938,1 ; daarna K.M.R. 939,9 RO ( N wal ) -- K.M.R. 940,5 RO ( N wal ) .
K.M.R. 937 RO ( N wal ) Haaften
K.M.R. 937,5 LO ( Z wal ) Gameren
K.M.R. 939,3 LO ( Z wal ) Nieuwaal
K.M.R . 940,3 RO ( N wal ) Hellouw
RO bolbakens K.M.R. 940 RO ,langs RO tot K.M.R. 940,8 , oversteek naar K.M.R. 942 ,1 LO ; Lo tot K.M.R. 943 , oversteek van L) naar K.M.R. ($%,9 RO ; RO houden tot K.M.R. 947,9 ;Dan oversteek naar K.M.R. 949,2 LO ,en deze houden tot K.M.R. 950 LO , Daarna naar RO bolbakens #x bij K.M.R. 952 RO , de laatste op de Waal .
K.M.R. 942,7 LO ( z wal ) Zuilichem
K.M.R. 942,9 RO ( N wal ) Herwijnen
K.M.R. 946 Veer Brakel - Vuren
K.M.R. 948,3 RO ( N wal ) Vuren
K.M.R. 950 RO fabriek
K.M.R. 951,3 LO ( Z wal ) Slot Loevestein
K.M.R. 952,7 LO ( z wal ) Woudrichem , met Afgedamde Maas ( verbinding Waal / Maas ) , teven naamsverandering Waal wordt Merwede.
K.M.R. 953 RO ( N wal ) Dalem
K.M.R. 954,5 RO ( N wal ) invaart Oude Merwedesluis Linge en Arkel .
K.M.R. 955 RO ( N wal ) invaart Voorhaven met Grote Merwede sluis ,verbinding met Merwedekanaal en Kanaal van Steenenhoek .
Daarnaast enige scheepswerfen
K.M.R. 954,6 RO ( N wal ) Gorinchem , op LO ( Z wal ) Oudendijk .
K.M.R. 955,5 LO ( Z wal ) Sleeuwijk , met veerverbinding met Gorinchem
K.M.R. 956,92 verkeersbrug met 2 vaste openingen , LO zijde voor de opvaart ; Midden voor op- en afvaart ,beide 170 meter breed en doorvaarthoogte 13,5 meter . Aan de RO ( n wal ) een basculebrug van 30 meter .
K.M.R. 960,9 RO ( N wal ) Boven - Hardingsveld
K.M.R. 961 LO ( z wal ) Werkendam
K.M.R. 961,5 splitsing Merwede ( richting Dordrecht / Rotterdam ) en de Nieuwe Merwede richting Zeeland / Antwerpen .
K.M.R. 962 RO ( N wal ) werf .
K.M.R. 963,1 RO ( N wal ) Stenenhoek met sluis naar Steenen- Hoek kanaal
K.M.R. 964 RO ( N wal ) Neder-Hardinxveld , met scheepswerf
K.M.R. 964,6 RO ( N wal ) Giessendam , met Giessensluis
K.M.R.966,5 - 972 RO ( N wal ) Sliedrecht
K.M.R. 968 LO ( Z wal ) Helsluis , verbinding via Helsloot-Kikvoschkil - Ottersluis -Nieuwe Merwede
K.M.R. 971,26 Baanhoekbrug ( spoorbrug ) 2 openingen n.l. 75 en 50 meter Doorvaarthoogte 13/NAP
K.M.R. 971,9 tot K.M.R. 973,5 RO ( N wal ) Visscherbuurt met de grond genaamd de Slik
K.M.R.974,1 LO ( Z wal ) Merwede haven
K.M.R.973,8 tot K.M.R. 976,2 LO ( Z wal ) Dordrecht .
K.M.R. 978 RO ( N wal ) Papendrecht K.M.R. 976 splitsing Merwede De Noord -richting Rotterdam , of Oude Maas -richting Zeeland
K.M.R. 980,6 LO ( Z wal ) Oostendam en aansluitend Hendrik Ido Ambacht
K.M.R.977 tot K.M.R. 979,7 LO ( z wal ) Natuureiland Sophiapolder
K.M.R. 980,6 verkeersbrug met bascule , doorvaart vaste brug 180 meter ,basculu 43 meter , doorvaarthoogte 12,94 á 12,60 meter .
K.M.R. 981,1 RO ( N wal ) Alblasserdam
K.M.R. 983,4 Ridderkerk
K.M.R. 983 RO ( N wal ) Kinderdijk

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Rijnvaart Atlas 59
Beginnend bij de Baanhoekbrug .
K.M.R. 972 LO haven van Dupont de Nemours , lang 200 m , breed 110 meter
K.M.R. 973,5 LO tweede Merwedehaven lang 700 meter breed bij de mond 45 m en verderop 100 tot 200 meter .
Kolenhaven van Gemeentelijk Electr.bedrijf , lang 200 m , breed 80 meter
K.M.R. 974,5 LO eerste Merwedehaven , lang 600 m breed 150 meter .
K.M.R. 795,9 Rietdijkshaven , lang 230 m , breed 50 m , toegang naar Wantij
Havens aan de Oude Maas ,
In volgorde tussen K.M.R. 976 tot K.M.R. 979 .
1 ,Wijnhaven , Lang 270 m , br 50 m
2 , Wolwevershaven , lang 300 m , br.16 tot 60 meter
3 Nieuwe Haven , lang 300 m , br. 60 meter
4 Hooikade , kade en aanlegplaatsen langs de Oude Maas over een lengte van ruim 160 meter .
5 Maartensgat , lang 130 meter , br, 40 meter
6 Bomhaven , lang 80 meter , br 50 meter ,
7 Buitenkalkhaven , bestaande uit kaden en aanlegplaatsen langs de Oude Maas , over een lengte van 360 meter
8 Spuihaven , lang 1500 meter , br 15 á 30 meter .
9 Kalkhaven , lang 270 meter , br 80 meter
10 Handelskade en aanlegplaatsen voor zee - en binnenvaartuigen , over een lengte van ruim 350 meter .
Havens aan de Dordtsche Kil
1 Julianahaven , zee- en industriehaven , bestaande uit 3 havenbekkens van 300 m , 400 m , en 600 meter ,breedte 145 meter .
2 Wilhelminahaven , zeehaven , lang 500 m , breed 300 meter . gescheiden door een pier ,naast de invaart de binnenhaven ,l=280 meter , br 25 meter . In de zeehaven de Hout Bereidings Inrichting van de Nederlandse Spoorwegen , waar de met de zeeboot aangevoerde houten dwarsliggers , geimpregneerd en voorbewerkt werden voor gebruik bij de NS .

Oude Maas , K.M.R. 977 Ro Zwijndrecht
K.M.R. 978 Spoorbrug met 2 doorvaart openingen van elk 83 meter en doorvaart h 7,81-6,86 meter . Met twee draaibruggen aan weerszijde . De draaibrug aan RO , Zwijndrechtse zijde is vastgezet , die aan de Dordrechtse zijde 2 openingen van 18 en 19 meter breed , brug wordt door brugwachter bedient .
De andere brug is de verkeersbrug met 3 overspanningen van 72 m , 80 m, en 30 meter , een basculebrug aan de Dordtse zijde van 42 meter .
K.M.R. 977 tot K.M.R.979 RO Zwijndrecht
K.M.R.979-tot K.M.R. 980 LO het eiland Krabbegors dat omsloten is door de Oude Maas ; Mallegat ( zuidenlik , en als derde de Krabbegeul .
K.M.R. 984 LO , Puttershoek
K.M.R.986,5 RO ( N wal ) Heerjansdam
K.M.R. 988,5 brug OUDE MAAS , was tussen 1888 en 1930 vaste brug met draaibrug , werd toen een vaste brug met hefgedeelte , doorvaart breedte 50 meter , doorvaart h 4,66 tot 45 meter .
K.M.R. 989 RO Barendrecht
K.M.R.992,5 LO Heinenoord .
K.M.R.993,5 LO , Goidschalxoord
K.M.R. 996,5 RO Rhoonsche Veer steiger ,vaart tussen Rhoon en Spijkenisse
K.M.R.999 RO Poortugaal
K.M.R. 1002LO Spijkenisse K.M.R. 1002,6 en K.M.R. 1004,2 , twee hefbruggen , waarvan een gecombineerd met railvervoer . Doorvaart breedte 53 of 54 meter , doorvaarthoogte 7 á 45 meter .
K.M.R . 1004 RO Hoogvliet .
K.M.R. 1006 RO , Pernis met aansluiting via de West Geul met Nieuwe Maas .

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Opweg via Zeeland naar Belgie . deel 60

Na op de Boven Merwede de order ,om naar Antwerpen / Cent te varen , de volgende Route .
Allereerst de ; Born's kaart van de Biesbos ,1965
Bij Werkendam ,K.M.R. 961 de Nieuwe Merwede op , bij de zwarte spitse ton NM13 .
K.M.R. 962 tot 963 RO , janswaard
K.M.R. 962,5 LO Waardje met Biesoshaven Op de haveningang 2 havenlichten , vast rood en vast groen , en binnen de haven 2 vaste witte geleidingslichten ;,met Biesbossluis en beweegbare brug . Via sluis naar Steurgat , Kanaal n.h. Steurgat ,Bruine Kil .
LO afgedekt door onderbroken groene lichten bij K.M.R. 964 ,966
Verder bij K.M.R. 965,5 Rode boei NM12 ; K.M.R. 969 zwarte boei NM11 ;K.M.R. 970,5 Zwarte boei NM 9
RO Tussen K.M.R. 963 tot 966 de volgende , Kraaien nest ; Thomaswaard .
K.M.R. 966,2 RO de ondiepte Kijkuit .
K.M.R. 966,3 tot K.M.R. 968 RO de Kijkuit , Hengst Polder , Jongeneele Ruigt , en onderbroken groen licht .
K.M.R. 963 tot K.M.R. 971 LO de volgende namen ; Groeningswaard , Jape Waard , bank Anna Paulowna School , Paulowna Polder , Achterste Kievitswaard , Kleine Hardenhoek , Spiering , en Polder .
Aan de RO K.M.R. 968,5 , bank met Korse Gat en Zoetemelkskil .
K.M.R. 969 RO , Overdraagplaats Oude KAT
K.M.R. 970,5 RO de Ottersluis ,matensluis L=42 , W=7,3 meter met beweegbare brug , invaart met 1 vast roodlicht . De Ottersluis geeft toegang aan het Wantij naar Dordrecht , en de Kikvors Kil en de Helsloot met de Merwede t/o Sliedrecht .
Bij de sluis een cafe ; KOP van het Land , met veersteiger , gelegen in de Alloyzen polder .
K.M.R. 971 tot K.M.R. 975,9 , RO de bank Zuidspringer , met op K.M.R. 972,3 de insteekhaven ; OOSTHAVEN ,en op K.M.R. 973,9 een onderbroken rood licht .
K.M.R. 975,8 RO de Zuidhaven .
Tussen De Oostersluis en de Zuidhaven , K.M.R. 971 en K.M.R. 976 liggen de volgende boeien ; K.M.R. 973,5 ,zwarte NM 7 ; K.M.R.974,5 zwarte NM 5 ; K.M.R. 975,2 zwarte NM 3 ; K.M.R. 976 rode NM 10 .
Op de LO 976 staan 2 bolbakens met geleidelicht ,die de geul markeren samen met de bolbakens op de RO bij K.M.R. 973,8 met onderbroken rood licht .
De LO op K.M.R. 971, 3 de Spieringsluis w=6 , l=40 ,toegang tot gat van hardenhoek .
Na de sluis begint de bank Ruitersplaat ,met op K.M.R. 973,9 een ligplaats met bomen , dan de bank Brabander met op K.M.R. 975,5 het Gat van de Bakens .
Na het Gat van de Bakens , LO tot K.M.R. 977,5 licht een grond /bank ,tot K.M.R. 979,8 éen ondiep water ; bank ; ondiep water ANNA ; drie ondiepewaters afgesloten met een geleidelicht onderbroken rood en Scheidingston Nieuwe Merwede ( NM ) - Amer ( A ) .
RO K.M.R. 976 de polders Zuid en Tongplaat , en 3 stukken laagwater tussen kribben , de laatste is Dam van Engeland , dan de strekdam tot ingang Zuid Maartensgat .
Betonning ; K.M.R. 976,5 NM8 stomp rood ; K.M.R. 977,5 NM 6 stomp rood ; K.M.R. 978,5 NM 4 stomp rood en NM 1 spits zwart ; K.M.R. 979 Spits zwart met onderbroken groen ; K.M.R. 980 NM 2 stomp rood
K.M.R. 982,2 HD 30 stompe rode ton . En 1 spoorbrug met daarnaast een verkeersbrug . Beide met 10 openingen waarvan 2 pijlers één richtings verkeer .
K.M.R. 984 spitseton met topteken D-M

Als wij pas in Dordrecht de order kregen om door te varen naar Antwerpen / Gent , dan via Dordtse Kil , als volgt ,
Oude Maas op de punt van de Gors , het Malle Gat in op K.M.R. 979 een onderbroken sector licht .
Op RO , K.M.R. 980,1 een onderbroken rood licht , Punt van Gors ,met aansluiting met Krabbersgeul .
K.M.R. 980,5 LO zeehaven met op de havenmond kant Malle Gat twee sector lichten , eerst Vast rood en dan vast groen .
K.M.R.982 RO 's Gravendeel en veer met op de LO kerk van Wieldrecht en polder Wieldrecht ,
K.M.R. 985 RO De Wacht met autoveer en op K.M.R.986 RoO , Meerkoot
Volgens de betonningsstaat 1963 , De nummering begint van zee uit ; Dordsche Kil ( D ) ; Binnenkomend aan SB , WZHS bolton met kegel , D-HD ; spitse ton nr 1 ; Binnenkomende aan BB , Stompe ton nr 2 met cilinder , Rode lichtboei nr 4 , Stompe ton nr 6 ; Bij ijsvorming wordt de lichtboei vervangen door een overeenkomstig gekleurde ton .
De lichtenlijst meld ; (972 Dordsche Kil ( Strekdam - Moerdijkbrug ) SW kop strekdam ) ; Onderbroken groen rood & wit 6 sec , Elke 6 sec helder 5 sec ; WZHS ijzerencilinder met rode lantaarn ; Licht zichtbaar , rood van 251 graden door W en Ntot in 035 graden ; wit tot in 067 graden ; groen tot in 088 graden ; wit door E en S tot in 196 graden ; overigens verduisterd .
974 Dordsche kil , 1958 W zijde vaarwater ; Iso r 8 sec ,gas ; Rode lichtboei D 4
976 Dordsche Kil ( Willemsdorp ) 1947 , E oever bij S ingang Kil ; Iso gn r & w 5 sec ; Zichtbaar rood van 206 gr door W en N tot in 030 gr ; wit tot in 033 gr ; groen door E en S tot in 196 gr ; overigens verduisterd . De witte sector geeft de S ingang van de Dordsche Kil aan . Stormseinen op ong 500 m be N dit licht , bij de veerhaven .
978 , Dordsche Kil , E oever 1966 , 8 Vgn ; houten palen ; Langs de E oever van de Dodsche Kil branden 8 groene vaste lichten .
W oever , 4 Vr ; houten palen ; Langs de W oever 4 rode vaste lichten .

ossebaar.j
Berichten: 791
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

Deel 61 Moerdijk - Wemeldinge volgens de Rijn wegwijzer uit 1963
De route volgens de atlas was ; Hollands diep ; Volkerak ; Kramer ; Noorder Slaak ; Zijpe ; Mastgat ; Keeten ; Witte Tonnen Vlije ; Brabands Vaarwater ; Oosterschelde .
Hollands diep licht tussen de Hoekse Waard en Noord Brabant , Met bij Moerdijk ( Z.wal ) de riviertje de Roode Vaart .
Hellegat;
Volkerak tussen Overflakkee met de gemeenten Ooltgensplaat en Oude Tonge op de N, wal en Noord Brabant , met Dintelsas op de Z wal . Tevens uit brabant de monding van de Dintel en Steenbergsche Vliet .
Kramer
Noorder Slaak
Zijpe tussen Duiveland en St Philipsland
Mastgat en Keeten , tussen Duiveland en Tholen
Witte Tonnen Vlije
Brabands Vaarwater
Oosterschelde .
Lengte ongeveer 67 km , Vaargeulbreedte varieert van ruim 40 meter tot 100 meter en meer . Diepte : ten minste 3,60 meter - N.A.P.
Volgens de dienst Hydrografie van 1965 , havens ,lichtenlijst ,zeemansgids ,betonningsstaat ( mijn eigen studieboeken ) ,per vaarwater de volgende informatie's .
Hollands Diep ;
Vaaraanwijzing . Komende uit de Dordsche Kil vaart men in de witte sector van het licht van Willemsdorp en , na het passeren van het licht op de kop van de strekdam op de sectorgrens wit-groen hiervan , door de oostelijke rode sector van het licht van Strijensas , waarna in de witte sector koers om de WSW gezet kan worden , bezuiden Strijensas langs . Nadat dit licht ruim voorbij is gevaren , geeft de sectorgrens wit-rood 065 graden ( koers 245 graden ) leiding , vrij van de rode tonnen nos 16 ,18 en 20 van het Hollands Diep . Deze sectorgrens voert ruim 700 meter be NW langs de WZHS bolton met kegel HD-ZH
Betonningsstaat ;
Binnenkomende aan SB ; Spitse ton 1 met kegel , 1a , 1b ,3 Zwarte lichtboei 5 met RaRefl , spitse ton 7 , 9 , 11(RaRefl), Zwarte lichtboei 13 (Rarefl) , spitse ton 15 , 17 met ruit , 19 , 21 WZHS bolton met ruit H.D.-Z.H. , spitse ton 23,25 ;
Binnenkomende aan BB ; RWHS stompe sparboei met cilinder en bol .H.D.-N.H. , stompe ton no 2 , Rode lichtboei 4 (RaRefl), stompe ton 6 met T , 8 , 10 , RWHS bolton met T H.D.-N.H. , stompe ton nr . 10a met T , , 12 , Rode lichtboei 14 ( Rarefl ) , stompe ton 16 , 18 , 20 , 22 ( Rarefl ) , 24 , 26 , 28 , 2 dordssche kil , WZHS bolton met kegel D - HD , stompe ton 30 .
Lichtenlijst ; 954 Hollandsch Diep ,N zijde vaarwater ,Iso r 8 sec Rode lichtboei HD 4 met reflector ;
956 Hollands Diep , S zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei HD 5 met radarreflector .
958 Noordschans , W havendam , 175 m binnen de kop , O r & w 10 sec , Elke 10 sec . helder 7 sec . Zichtbaar wit van onder de wal
door E tot in 093 graden ; rood tot in 099 grad. ; wit door S tot in 240 grad. ; rood tot in 247 grad.; verder wit onder en over de wal .
960 Hollandsch Diep , N zijde vaarwater , Iso r 8 sec ,Rode lichtboei HD 14 ,Rarefl
962 Holladsch Diep , S zijde vaarwater , Iso w 8 sec Zwarte lichtboei HD 13 ( Rarefl ) .

Midden Hellegat ;
Hellegat ; Daar waar Haringvliet , Hollandsdiep en Volkerak samenkomen . Tussen Dintelsas en Hollands Diep zijn i.v.m. afsluitingswerkzaamheden voor de scheepvaart gesloten vaarwater Midden Hellegat . Bewesten de inloop van het voormalige West Hellegat ligt de droogvallende haven van Ooltgensplaat .
Noord Volkerak ( N.V.)
Binnenkomende aan SB : Spitse ton No 1 met kegel ; Spitse ton 1a ;3 ; Zwarte lichtbooei 5 ( RaRefl ) ; Spitse Ton no 7,9,11 ; Zwarte lichtboei 13 ( RaRefl ) ; spitse ton 15 ; Zwarte lichtboei 17 ( RaRefl) ; Spitse ton 19 ; Zwarte lichtboei 21 ( RaRefl ) ; spitse ton 23 ; Zwarte lichtboei 25 ( RaRefl) .
Binnenkomende aan BB : Stompe ton 2 met cilinder ; Stompe ton 4,6 ; Rode Lichtboei 8 ( RaRefl ) ; Stompe ton 10 , 12 : Rode lichtboei 14 ( RaRefl) ; Stompe ton 16 , 18 ; Rode Lichtboeien met RaRefl 20 , 22 , 24 .
'sWinters worden bij de lichtboeien Nos 5,8,13 en 14 overeenkomstig gekleurde sparboeien gelegd . Bij ijsgang worden de lichtboeien vervangen door overeenkomstig gekleurde tonnen .
Lichtenlijst Volkerak :
908 Noord Volkerak , S zijde vaarwater ; Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei NV 5 ,
910 Galatheapolder , E havendam , V w , Houtenpaal , facultatief . Brand uitsluitend ten behoeve van de veerboot .
912 Noord Volkerak , N zijde vaarwater , Iso r 8 sec , Rode lichtboei NV 8 .
914 Noord Volkerak , S zijde vaarwater , Iso w 8 sec
916 Noord Volkerak N zijde vaarwater , Iso r 8 sec ,Rode lichtboei NV 14
920 Dintelsas , Kop W havendam , S gn 3 sec , Lichtgroen vierkant ijzeren lichthuis , Elke 3 sec 1 schittering .
922 Dintelsas , Kop E havendam , S r 3 sec , Lichtgroen vierkant ijzeren lichthuis , Elke 3 sec 1 schittering . De gerichte bundel geel licht van een bij dit licht geplaatste mistlamp geeft de richting aan waarin de haven moet worden aangelopen .
924 Noord Volkerak E zijde vaarwater , Iso w 2 sec , Zwarte lichtboei NV 17
926 Noord Volkeak W zijde vaarwater , Iso r 4 sec , Rode lichtboei NV 20
928 Noord Volkerak E zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei NV21
930 Noord Volkerak W zijde vaarwater , Iso r 8 sec , Rode lichtboei NV 22
932 Noord Volkerak W zijde vaarwater , Iso r 4 sec , Rode lichtboei NV 24
934 Noord Volkerak E zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei NV 25
936 Volkeraksluizen Kop W havendam Zuider-Voorhaven , Vr , bij dit licht een mistlamp , Nautofoon 20 sec , stoot 4,5 sec : pauze 15,5 sec .Toonhoogt 500 ( dit is een elektromagnetisch gdreven trilplaat . Toon zet op volle kracht in tot het einde .)
936,5 Volkeraksluizen Kop E havendam Zuider-Voorhaven , V gn Bij dit licht een mistlamp

Zuid Vlije ;
Vaarweg tussen Volkerak en Kramer , daar wwar de Steenbergsche Vliet begint .
Binnenkomende aan SB ;
Spitse ton No 1 met kegel ; Spitse ton No 3 ( RaRefl ) ;Spitse Ton No 5 ; Zwarte lichtboei 7 ( RaRefl) ; Spitse tonnen No 9,11,13 ,15(RaRefl) , 17 met ruit , WZHS bolton met kegel Z.V.-S.V. , Zwarte Lichtboei No 19 (RaRefl) , spitse ton 21 , 23 .
Binnenkomende aan BB ;
Stompe tonnen No 2 met cilinder , 2a , 4 , 4a(RaRefl) ,Rode lichtboei 6 ( RaRefl) , stompe ton 8 ,8a(RaRefl) 10 met T , 12 , 14 , Rode lichtboei 16 ( RaRefl) .
"s Winters worden bij de lichtboeien overeenkomstig gekleurde sparboeien gelegd . Bij ijsgang worden de lichtboeien vervangen door overeenkomstig gekleurde tonnen .
Lichtenlijst ;
900 Zuid Vlije , S zijde vaarwater ; Iso w 8 sec ; Zwarte lichtboei ZV 7 ;
902 Zuid Vlije ,N zijde vaarwater ; Iso r 8 sec ; Rode lichtboei ZV 6
904 Zuid Vlije ,S zijde vaarwater ; Iso w 8 sec ; Zwarte Lichtboei ZV 19
906 Zuid Vlije , N zijde vaarwater ; Iso r 8 sec ; Rode lichtboei ZV 16 .
Door de Zeehondenplaat is , als verbinding van het Zuid Vlije met Steenbergsche Sas , een geul gegraven , STEENBERGSCHE VLIET genaamd ; de bodembreedte van de betonde geul is ongeveer 20 meter .
Peilschalen . In het Zuid Vlije , op de NE-kant van de Plaat van de Vliet en beW de inloop van de Steenbergsche Vliet , bewesten het veerboothaventje van de Galatheapolder , op het zuidwesteinde leidam Hellegaten en bij Strijensas staan peilschalen , die de waterstand aangeven t.o.v. N.A.P. Voor ligging reductievlak onder N.A.P.
De peilschalen tussen Wemeldinge en de Kil . Deze peilschaal bestaat uit een stevige verticaal geplaatste lat , voorzien van dwarslatten van 1 dm breed , zwart , wit , en rood geschilderd met een onderlinge tussenruimte van 2 dm . Omdat men ook hier moet kunnen zien , hoe het water staat ten opzichte van N.A.P. heeft de lat , deze waterstand aangeeft aan beide einden verticale klampen . De onderkant van deze horizontale lat geeft N.A.P.aan .

Kramer ( K )
Binnenkomende aan SB ;
Zwarte lichtboei No 1 ( RaRefl ) , Spitse ton No 3 met ruit ,No 5 , Zwarte lichtboei 7 (RaRefl ) , spitsetonnen no 9,11,13 , Zwarte Lichtboei 15 ( RaRefl) , spise ton No 17 en 19 .
Binnenkomende aan BB ;
Stompe ton No 2 met cilinder , Stompe ton No 4, Rode lichtboei 6 ( RaRefl ) , stompe ton 8 , RWHS bolton met T , K-A.K. ,stompe ton No 10 met T , Rode lichtboei 12 ( RaRefl ) , stompe tonnen No 14 , 16 , 18 , 20 , Rode Lichtboei 22 ( RaRefl ) .
Lichten Lijst ,Kramer ;
884 Kramer , S zijde inloop ;O w 3 sec ; Zwarte lichtboei K 1 ; Elke 3 sec helder 2 sec .
886 Kramer , N zijde vaarwater ; Iso r 8 sec ;Rode lichtboei K 4 .
888 Kramer , S zijde vaarwater ; Iso w 8 sec ; Zwarte lichtboei K 7
894 Kramer , N zijde vaarwater ; Iso r 8 sec ; Rode lichtboei K 12
896 Kramer , S zijde vaarwater ; Fl w ; Zwarte lichtboei K 15 ; ongeveer 40 flikkeringen per minuut
897 Kramer , N zijde vaarwater ; Iso r 4 sec ; Rode lichtboei K 16 .

Zijpe ;
In Het Zijpe , tussen Duiveland en St. Filipsland , is het aan weerszijden steil , men vind hier de voornoemde Vluchthaven en de tramweghavens van Zijpe en van Anna Jacoba polder . Lichte vaartuigen kunnen door de Krabbenkreek en verder , met wassend water , door de Eendracht , benoorden en beoosten Tolen langs naar de Oosterschelde komen .
Mastgat ;
Het Mastgat loopt langs Duiveland en heeft aan de noordwal eerst de minder steile Slikken van Vianen , waarover aan de westzijde bebakende en gedeeltelijke beschoeide spuigeul naar het haventje van Vianen leidt , daarna de steile dijk ; aan de zuidwal vindt men de steile slikken beoosten Stavenisse , en Dwars in den Weg . Kleinere vaartuigen vinden rede in het Mastgat bezuiden de dijk . Van buiten komende is dit de eerste bruikbare ligplaats met westen - en noordenwinden ; stormt het echter uit het zuidwesten , dan ligt men ook hier niet meer veilig ; men doet in elk geval beter zijn toevlucht te zoeken in de Vluchthaven van Zijpe aan de Stoofpolder .Op de westelijke oever van het Zijpe , is op de kop van de zuiddam van de Vluchthaven , bij het rode vaste licht een zwart bord met een gele rand geplaatsst met in het midden een gele ( natrium ) lamp . Het branden van deze lamp , zowel overdag alsook des nachts , betekend : HAVEN WEMELDINGE VOL .
KEETEN ;
De Noordzijde van het KEETEN wordt begrensd door de steile Slikken van Vianen , die voorbij de Hoek van Ouwerkerk zeer breed worden ; de zuidzijde door de steile kant der Stavenissegronden en van de slikken , die van de noordwal van Tolen afsteken .
Betonningslijst ;
Keeten , Mastgat , en Zijpe ( Kt)
RWVS lichtboei Keeten ( wit licht )(RaRefl)
Binnenkomende aan SB .
WZHS sparboei met kegel en bol Kt. - B.V. ; Spitse ton No 1 , Zwarte lichtboei 3 ( RaRefl ) , WZHS sparboei met kegel en bol Kt. - W.T.V. , Spitse tonnen No 5 ,7 , Zwarte lichtboei 9 ( RaRefl ) , Spitse ton 1 met kegel ( Krabbenkreek ) , WZHS bolton Kt.-KR . met kegel , Zwarte lichtboei no 11 (RaRefl) . spitse tonnen No 13 , 15 , 17 , 19 .
Binnenkomende aan BB ;
Stompe ton No 2 met cilinder , Stompe ton 4 , 6, Rode Lichtboei No 8 ( RaRefl ) , Stompe tonnen No 10 , 12 , 14 , 16 ,18 , RWHS bolton met T Kt.-Z.G.
Lichten lijst ;
784 Keeten , S zijde vaarwater , Iso w 4 sec , Zwarte lichtboei Kt 3
786 Stavenisse , Dijk beE de haven , Ogn r & w 5 sec ,Zwart vijfkant ijzeren geraamte , rode lantaarn , Elke 5 sec helder 4 sec . Zichtbaar wit van 080 gr tot in 088 gr ; rood door E tot in 125 gr ; wit door S tot in 217 gr ; groen tot in 231 gr ; wit tot in 238 gr ; rood tot in 253 gr ; wit door W tot in 350 gr ; overigens verduisterd
788 Keeten eS Vianen , Iso r 8 sec , Rode lichtboei Kt 8
790 Keeten E zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei Kt 9
792 Mastgat E zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei Kt 11
794 Zijpe ( Zijpsche Bout ) ,Kop van de Zijpsche Bout , O gn r & w 10 sec , Zwart zeskant ijzeren geraamte , rode lantaarn , Elke 10 sec helder 7 sec . Zichtbaar wit van 207 gr door W en N tot in 020 gr ; groen tot in 030gr ; wit tot in 039 gr ; rood tot in 049 gr ; wit tot in 066 gr ; overigens verduisterd .
796 Zijpe ( Tramweghaven ) Kop S dam , Vr sirene , Grijze ijzeren opstand met lichthuis , Elke 2 sec 1 stoot van 1 sec ; toonhoogte 380 .Alleen ten behoeve van de veerboten . 798 Zijpe ( Tramweghaven Kop N dam , Vgn , Grijze ijzeren opstand met lichthuis .
800 Zijpe ( vluchthaven ) kop S dam , Vr , Betonnen paal met lamp , Bij dit licht een mistlamp met een gerichte bundel geel licht loodrecht op de wal
802 Zijpe ( Vluchthaven ) kop N dam , V gn , Betonnen paal met lamp
804 Zijpe ( Stoofpolder ) Dijkhoek v.d. Stoofpolder , Iso gn r & w 4 sec ,Zwart vijfkant ijzeren geraamte , rode lantaarn , Zichtbaar rood van 153 gr door S tot in233 gr ; wit tot in 257 gr ; groen door W tot in 290 gr ; wit door N tot in 025 gr ; overigens verduisterd . Stormseinen
806 Anna Jacobapolder ( tramweghaven ) kop S dam , Vgn
808 Anna Jacobapolder ( Tramweghaven ) kop N dam , Vr + claxon 2 sec , Elke 2 seconden 1 stoot van 1 sec ; toonhoogte 200 . Alleen ten behoeve van de veerboten
810 St . Filipsland ( Anna Jacobapolder ) NW hoek , op de dijk , O gn r & w 4 sec , Zwarte cilindrische zuil , waarop hekwerk met sectorrand . Elke 4 sec helder 3 sec . Zichtbar wit van 051 gr door E tot in 100 gr ; rood tot in 143 gr ;wit tot in 146 gr ; groen tot in 172 gr ; overigens verduisterd .

Witte Tonnen Vlije ,
Uit het Keeten kan men in het Brabantsche Vaarwater komen door de Witte Tonnen Vlije , een smalle geul dwars door de Stavenissegronden . In de zuiduitloop wordt het minste water gevonden . Beide kanten van het vaarwater zijn ongelijk maar meest steil . Het is een veel gebruikte afkorting tussen het Keeten en het Brabantsche Vaarwater . Brabantsche Vaarwater en Witte Tonnen Vlije worden jaarlijks door baggeren op diepte gehouden .
Betonnings staat , Witte Tonnen Vlije ( W.T.V )
Binnenkomende aan SB .
Zwarte lichtboei No 3 ( Keeten )
Spitse ton No 1 met kegel , 3 (RaRefl ) , 5 (RaRefl) ,
RWHS bolton met kruis B.V.- W.T.V . .
Binnenkomende aan BB .
WZHS Sparboei met kegel en bol Kt. -W.T.V.
Stompe tonnen No 2 , 4 , 6 ,
Rode Lichtboei No 8 ( Brabantsche Vaarwater )

Brabantsche Vaarwater .
Het Brabantsche Vaarwater is een betrekkelijk ruim vaarwater tussen de Vondelingsplaat en de Stavenissegronden met de Slikken van de Dortsman ; de zuiduitloop , ook wel Vlije van Wemeldinge genoemd , is een nauwe geul door de Middelplaat met een tamelijk diepe drempel . Het is aan de westkant over het algemeen steil . In dit deel van het vaarwater wordt regelmatig gebaggerd , waardoor op de juiste liggingvan de betonning niet altijd mag worden gerekend . Een door kabelborden gemerkte kabel kruist het Brabantsche Vaarwater en de Oosterschelde .
Betonningsstaat Brabantsche Vaarwater ( B.V.)
Binnenkomende aan SB
RWHS lichtboei E.V. - B.V. ( wit licht )(RaRefl)
Spitse tonnen , No 1 met kegel , 1a , 3 , 5 , 7 , 9 ,
Zwarte lichtboeien 11 en 13
Spitse tonnen 15 , 17 , 19
Zwarte lichtboei 21
RWHS lichtboei O.-B.V. 9 rood licht )
Binnenkomende aan BB
WHZS bolton met kegel Kt . - B.V.
Stompe ton No 2 , 4 , 6
RWHS bolton met kruis B.V.-W.T.V.
Rode lichtboei No 8 ,
Stompe tonnen No 10 , 12 , 14 , 16 , 2 (met cilinder Dortsman )
RWHS bolton met cilinder B.V.- D.
Rode lichtboei No 18
Stompe tonnen No 20 , 22 , 24 met cilinder .

Lichtenlijst B.V.
742 Brabantsche Vaarwater BeS Witte Tonnen Vlije , Fl r , Rode lichtboei BV 8 , 40 flikkeringen per minuut
744 Brabantsche Vaarwater , E zijde Vondelingenplaat , Iso w 8 sec ,Zwarte lichtboei BV 11
746 Brabantsche Vaarwater , W zijde vaarwater , GS ( 3 ) w 15 sec , Zwarte lichtboei BV 15 , Elke 15 sec een groep van 3 schitteringen van 1 sec .
748 Brabantsche Vaarwater , E zijde vaarwater , Fl r , Rode lichtboei BV 18 , 40 flikkeringen per minuut
750 Brabantsche Vaarwater , W zijde vaarwater , Iso w 8 sec , Zwarte lichtboei BV 21
752 Brabantsche Vaarwater , W zijde S uitloop , Iso r 8 sec , RWHS lichtboei O-BV
754 Wemeldinge , Kop W havenhoofd , O r& w 5 sec , Vierkant ijzeren geraamte met lantaarn , zwart . ; Elke 5 sec helder 4 sec . Zichtbaar wit van 118 gr door S en W tot in 285 gr ; overigens rood . Stormseinen .
756 Wemeldinge , Kop E havenhoofd , Vgn + Nautofoon ( 4 ) 30 sec, Betonnen stoel met opstand ; Aan de opstand tevens een mistlamp . Op de E havendijk een hoog geel onderbroken licht als waarschuwingssein voor op de rivier varende schepen , en een geel vast licht ( verlaging waterstanden ) . Elke 30 sec een groep van 4 stoten , aldus : stoot 3 sec ; pauze 1,5 sec ; stoot 3 sec ; pauze 1,5 sec ;stoot 3 sec ; pauze 1,5 sec ; stoot 3 sec ; pauze 13,5 sec . Toonhoogte 300 .

In de Oosterschelde tot Wemeldinge wordt de noordzijde van het vaarwater begrensd door de steile kanten der Galge -, Vondelings - en Middelplaten . De zuidwal is overal steil en hier en daar bebakend , o.a. bij de hoek van Kattendijke . Men vindt hier grote diepte . Op de oostelijke havendam van de Buitenhaven van het Kanaal door Zuid Beveland te Wemeldinge bevindt zich een waarschuwingssein , bestaande uit een in de richting van het Kanaal schijnende hoog geel vast licht , hetwelk wordt getoond telkens wanneer moet worden verwacht dat de laagwaterstanden in de Zuid Hollandse en Zeeuwse wateren ongeveer 0,5 m of meer verlaging zullen ondergaan . In voorkomende gevallen wordt het licht ontstoken ongeveer 4 uur vóór het tijdstip van LW te Wemeldinge , en ongeveer 4 uur na dit tijdstip wederom gedoofd . Gemiddeld valt het tijdstip van LW te Zijpe ong. 5 min eerder , Steenbergsche Sas ong, 50 minlater , Willemstad ong 2uur20 min later , Willemsdorp ong 3uur 10 min later dan het tijdstip van L.W te Wemeldinge .
Op de E lijke havendijk wordt , zowel overdag als 's nachts , een aan de rivierzijde zichtbaar hoog geel onderbroken licht getoond , wanneer er zich één of meer schepen , rivierwaarts varende , bevinden op een afstand van 200m of minder binnen de havenmond . Dit sein waarschuwt op de rivier varende schepen en maant tot voorzichtigheid bij het passeren of binnenvaren van de havenmond .

Overgenomen uit het HANDBOEK voor de BINNENVAART
Iedere schipper zal er natuurlijk in de eerste plaats op uit zijn , zoveel mogelijk van de stroom te trekken . B.V. op een reis van Dordrecht naar Wemeldinge of verder , zorgt men op zodanig tijdstip van de Kil te vertrekken , dat men tot Stavenisse het volle profijt van de ebstroom heeft . Een zware langzaam varende sleep zal b.v. iets voor hoogwater uit de kil vertrekken , hoewel zij dan het Hollands Diep gedeeltelijk op zal moeten trekken tegen het laatste staartje van de vloedstroom . Dit weegt evenwel ruimschoots op tegen het voordeel , dat zij daarna trekt uit de steeds sterker wordende ebstroom , die zij mee heeft . Een sneller varende sleep kan wel tot stil water aan de mond van de Kill wachten . Een losse boot zou zelfs kunnen wachten tot de eb reeds door staat . Op dit traject doet zich de bijzonderheid voor , dat de voorvloeduit de Grevelingen ongeveer 2 uur na laagwater krachtig rond de Oosthoek van Duivenland het Zijpe intrekt , de achtereb uit het Krammer op deze wijze versterkende . Als men tegen stilwater bij Stavenisse is , krijgt men de vloed mee, zodra men inde Witte Tonnen Vlije is gekomen , omdat de vloed van uit de Keeten de Witte Tonnen Vlije intrekt in de richting van Wemeldinge . Zo kan men op één zelfde traject profiteren van vloed en ebstroom .
Van Wemedinge naar de Kil zorgt men op zodanig tijdstip van Wemeldinge te vertrekken ,dat men de voorvloed tegen heeft in de Wemeldingse Vlije . Na het uitlopen van de Witte Tonnen Vlije het laatste stuk van de Wemeldingse Vlije , krijgt men het begin van de vloed in het Keeten mee. Men moet er dan echter voor zorgen niet te vroeg te zijn , waardoor men steeds voor de krachtigste vloedstroom uit zou varen en zodoende niet het volle profijt er van zou trekken . Evenzo kan men zijn voordeel doen met de wetenschap , dat in het Keeten de vloed eerdr doorzet onder de wal van Duivenland dan onder de wal van Tholen .

Het was een lang stuk ,totzover tot Wemeldinge , de volgende naar Antwerpen en Gent



Plaats reactie