Raad de brug :

Alles over binnenscheepvaart
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Raad de brug :

Bericht door unikap »

Hartelijk dank voor je uitgbreide reactie. Dus dat was altijd al moeizaam.
Bij de Diemelsee en langs de Weser hadden 2 lokale mensen mij al wel eens verteld, dat zodra
een schip de Weser op moest, de Sperrmauer van De Diemel en de Eder iets extra water moesten geven
om het schip vrij van de bodem te houden. Dat lijkt jouw op merking "Het extra water uit de dammen was niet voldoende, waardoor de scheepvaart op de Oberweser altijd afhankelijk was van het gebruik van korte watergolven vanuit de dammen" te bevestigen. De streek lijkt een beetje -net
als hier en daar in Frankrijk- te vergrijzen en leeg te lopen. In Stadtoldendorf was dat waarneembaar.
In de nalatenschap van mijn ouders zaten overigens opvallend veel boeken over het Weserbergland; die waardeerden het daar ook!
groeten unikap
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Raad de brug :

Bericht door Gernot Menke »

unikap schreef: 09 dec 2020 08:21 ... hadden 2 lokale mensen mij al wel eens verteld, dat zodra een schip de Weser op moest, de Sperrmauer van De Diemel en de Eder iets extra water moesten geven om het schip vrij van de bodem te houden. Dat lijkt jouw op merking "Het extra water uit de dammen was niet voldoende, waardoor de scheepvaart op de Oberweser altijd afhankelijk was van het gebruik van korte watergolven vanuit de dammen" te bevestigen.
Ja, bedankt, unikap, dat is waar. De geladen schepen die uit Kassel kwamen, moesten beneden de Fulda-sluis Hannoversch Münden wachten op het extra water, de "Welle", om afvaren te kunnen. Een Welle had 5 miljoen m³ en duurde 24-36 uur. Het Welle vlakte verder beneden af, maar daar nam ook de diepte toe. Maar het concept werkt niet met de diepere schepen van vandaag. Daarnaast krijgt het toerisme steeds meer de overhand in het conflict tussen extra water voor de scheepvaart en toerisme dat bij de Talsperren is ontstaan.

Een ander probleem is de klimaatverandering. De Talsperren kampen met watertekorten en moeten het levering van extra water verminderen. Het peil in Hannoversch Münden, dat normaal rond de 120 wordt gehouden, zakte soms naar 70. Ik weet niet hoeveel het vandaag is, maar de diepte in Hannoversch Münden was vroeger rond peil minus 20! De gegevens van de Eder (met de levering van extrawater (Abgabenplanung)) zijn op http://wasserstand.edersee.de te vinden.

grt. Gernot
Bijlagen
Pegel Hannoversch Münden.JPG
Pegel Hannoversch Münden.JPG (165.63 KiB) 487 keer bekeken
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Raad de brug :

Bericht door Schier Hameete »

Gernot , mooie beschrijving van het vaargebied van de Boven Weser.
Het verhaal over een welle op de Boven Weser heb ik rond 1985 ook horen vertellen . Er hebben toen enkele schepen graan geladen in Hamelen en die moesten na belading wachten tot de volgende morgen en dan zouden ze met een welle afvaren richting Minden . Op de dag dat deze schepen in Hamelen werden geladen kwamen er in de loop van de middag enkele schepen in Hamelen aan die met deze welle vanaf Hannover Münden kwamen en ook die schepen moesten ook wachten tot de volgende morgen alvorens ze verder konden richting Minden. Er werd toen verteld dat je afvarend sneller vaart dan de welle zich in de rivier voortbeweegt. En de volgende morgen was de waterstand beneden Hamelen voldoende gestegen en zijn al deze schepen vanaf Hamelen naar Minden gevaren .
We zijn wat afgedwaald van de onderwerp dus hierbij een nieuwe raadbrug .
Met de vraag waar ligt deze (spoorbrug).
Spoorbrug.jpg
Spoorbrug.jpg (113.48 KiB) 452 keer bekeken
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Raad de brug :

Bericht door ichthus »

Hallo dat is toch die eindeloze Spooweg brug in Wesel,of zie ik dat weer fout ?
gr Wim
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Raad de brug :

Bericht door Gernot Menke »

Ik denk het niet, Wim. De brug in Wesel had vier grote bogen, niet drie.
gr. Gernot
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Raad de brug :

Bericht door Schier Hameete »

Wim het is niet de spoorbrug bij Wesel.
Niet in Duitsland maar Nederland
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Raad de brug :

Bericht door k-k »

Schier, Denk dat het de oude spoorbrug bij Nijmegen is. Gr. Klaas

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbrug_Nijmegen
Gernot Menke
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Raad de brug :

Bericht door Gernot Menke »

Nee, het is in Rhenen. Het was niet moeilijk met de Nederland-tip.

gr. Gernot
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Raad de brug :

Bericht door k-k »

Gernot, Je hebt gelijk. De brug in Nijmegen lijkt er veel op, maar de torentjes zijn anders. Jij hebt je huiswerk beter gemaakt! Gr. Klaas.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Raad de brug :

Bericht door Schier Hameete »

Gernot en Klaas inderdaad de brug bij Rhenen uit de tijd dat het nog een spoorbrug was. Nu is het een verkeersbrug.

gr. schier
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie