Oud Dordrecht.

Alles over binnenscheepvaart
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Links boven op de foto van Dordrecht, waar die bomen weer beginnen. Moet nog net een stukje van het dak van de pontonnierskazerne te zien zijn. In mijn tijd de Benthienkazerne, waar ik in 1961 /1962 een tijdje mocht bivakkeren.

gr arij
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Afbeelding

Deze foto staat in de krant "De stem van Dordt" van 04-01-2006 en behoort bij onderstaand krantenartikel.
Je ziet hier een dichtgevroren Oude Maas. De foto is gemaakt in 1929 en zeer waarschijnlijk genomen vanaf de Dordtse kerk.

m.vr.gr. Ronald.

Afbeelding


Afbeelding
JWG

Welke tanker in de kou voor Dordt

Bericht door JWG »

Een mooie foto van een binnenvaart tanker voor Dordt.
Als antwoord op de vraag welke het zou kunnen zijn, neig ik ook naar een rode van ommeren.
Ik was verheugt, dat Hank de optie van de Delta tankers opperde.
Namelijk mijn Oom (kapitein) en tante voeren op de magdeleine, en ik ging als kind altijd mee.
Wat de 7 schepen van de delta als kenmerk hadden, was dat het trunkdek geheel wit was geverfd, en de tankhoofden wit met een brede blauwe band aan de bovenzijde.
De schoorsteen bestond uit horizontale banden met een witte band in het midden, daarboven en onder een rode band, en dan nog een zwarte band.
Verder stond er op het achterschip bij de magdeleine Anvers.
De schepen waren voorzover ik weet van een olie maatschappij in Brussel, en de eigenaar was volgens mij Delta olie transporten uit schiedam .
Ik ga toch eens proberen een nieuw onderwrp te starten .

Afbeelding

JWG
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Afbeelding

Na lange tijd dit topic weer eens opgezocht. Bovenstaande foto geeft meer zicht op Zwijndrecht, maar is gemaakt vanaf Dordrecht.
Achterop de foto staat Pam 64 en Boreas.
De Pam 64 is het bunkerbootje en met de Boreas zal wel de sleepboot bedoeld worden waar deze langszij gaat.
Misschien is er iemand die nog wat meer kan vertellen over wat er op deze foto te zien is, of enig idee heeft in welk jaar de foto genomen is.

m.vr.gr. Ronald.
m.vr.gr. Ronald
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Dordt

Bericht door Kees Keijzer »

Eerst voor J W G ; die Belze van Ommeren tanker "Magdeleine" vaart in Antwerpen de westelijk wipbrug door, kaai 206.Het gebouw is van de Ford fabriek.
En voor Ronald; Ik denk ook dat de sleepboot de "Boreas"is, in Zwijndrecht zie je van links naar rechts ; De gashouder van de gasfabriek ,het bunkerschip van de Gulf met schipper Slotboom en de rijstpellerij wat later Euryza werd. Zelf denk ik dat dat foto uit de vijftiger jaren is.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

Al hoewel het al heel lang is geleden meen ik mij toch te herinneren
dat de Belgische Van Ommeren (Transtank) maar 2 schepen had van
dit type, de Antwerpen en de Liege.
Onder Nederlandse vlag voeren er 6 stuks.
De Marge / Martinus Kruijff is het zelfde casco.

Hank.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Zwijndrecht

Bericht door Gert Schouwstra »

Ronald, Wat een leuk onderwerp.

Van 1957 - 1987 heeft mijn vader van Zwijndrecht gevaren en kwamen we dus ook veel in Dordt. Ik zie op de foto van Zwijndrecht allemaal bekende dingen: Het Gulf-bunkerstation op de achtergrond was van Kees Slotboom, het hele gezin woonde er aan boord en wij bunkerden dara altijd als we naar boven voeren. Wij hadden in de jaren '60 nog geen televisie en dan mochten we daar altijd de fabeltjeskrant en het journaal kijken. Later zijn de Slotbooms verhuisd naar de Eikenboomstraat, waar ook mijn opa en oma woonden.

Bij de Rijstpellerij lag het schip van mijn ouders toen ze zijn getrouwd in 1960. Ik moet daar nog foto's van hebben.

Niet op de foto rechts, richting Veerplein, heb je de ligplaatsten van de Broedertrouw en de oude werf van Kooiman. Ook de houthandel van van Drimmelen links, staat er net niet op.

Bij hoog water (springtij) kon er wel meer dan een meter water op de weg naar naar het bunkerstation staan. De steiger stond boven op een krib en schudde dan zo heftig dat het niet verantwoord was er op te lopen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Nog een stukje oud Dordt...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Werven Noorderkwartier Dordrecht
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Kees en Gert,

Bedankt voor de aanvulling.

m.vr.gr. Ronald.
m.vr.gr. Ronald
Plaats reactie