Oud Dordrecht.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat weet ik niet zo Henk,
In elk geval was het de vaste boot tussen Zwijndrecht-Dordrecht vanaf ongeveer 1966 tot aan het ongeluk in 1980. Wat er daarna is gebeurd weet ik niet.
Er was ook nog een Corina die viel meestal in als de Adri uitviel.
Vóórdat de Adri er was hadden we van die die grote motorponten en een stoompont als reserve.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Oke Gert , ik weet ook niet meer welk pontje het was ,ik dacht de Adri maar kan het mis hebben hoor ,maar dat het er èèn van Vos was weet ik nog wel ,ging ik met de fiets naar de Bolnes motorenfabriek waar mijn Oom magazijnmeester was kreeg ik een speldje van BOLNES motoren, leuk die bootjes weer te zien.
Groet Henk
Willem-Jan

Bericht door Willem-Jan »

Mannen,

Jan Vos heeft verschillende veerdiensten gehad (gepacht). Is voor zover ik weet begonnen met een neef op het driehoeksveer Krimpen a/d Lek - Kinderdijk - Slikkerveer. Tegelijkertijd of daarna is hij het veer Kinderdijk - Slikkerveer begonnen en Bolnes - Krimpen a/d IJssel. Ook heeft hij nog gevaren vanaf de bouw van de v. Brienenoordbrug van IJsselmonde naar Kralingseveer. Na het opdoeken van de grote veerboten van Gorkum naar Sleeuwijk en de bouw van de brug aan Gorkum, heeft hij daar ook het veer verzorgt in opdracht van de Gem. Gorkum. Daarna heeft hij pontjes gehad van Dordt naar Zwijndrecht en van Dordt naar Papendrecht. Hij had de Neeltje Jorina met volgens mij een 100 pk 2 cil. Bolnes met Brevo koppeling, de Hendrikus met een 150 pk 3 cil Bolnes met Brevo koppeling, de Adri dan met de Kromhout, de Jorina (de grootste) met een 280 pk Kromhout 5 cil ??? ook met een Brevo koppeling, deze gereviseerde Kromhout kwam uit een visserman.
Volgens mij had hij nog 2 boten maar dat weet ik niet zeker.
Ik ben er wel eens een tegengekomen die omgebouwd was voor de pleziervaart, de Hendrikus vaart nog steed onder dezelfde naam aan Tiel.
De Jorina is omgebouwd tot rondvaartboot en ligt veel net binnen de brug in de Leuvehaven.

Groet, Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Veerdiensten J . Vos

Bericht door Gert Schouwstra »

Wim, bedankt voor je verhaal.
Daar hebben we wat aan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Bedankt Wim Jan het is nu zeer duidelijk ,ik wist alleen de pontjes van IJsselmonde,Bolnes en Slikkerveer.
Groet Henk.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Dordrecht

Bericht door Fluks »

Uit De Dordtenaar van verleden week.

Afbeelding
Afbeelding
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Dordrecht

Bericht door Schier Hameete »

Afbeelding
De kalkhaven met de Jan Blanken op de voorgrond van de drie spitsen weet ik niets misschien dat iemand er iets in herkend
Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Dordrecht

Bericht door Schier Hameete »

Afbeelding
Nog eentje van de kalkhaven maar deze is wat ouder achter op de kaart staat 1925
Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oud Dordrecht

Bericht door Afloskapitein »

Laatst in Scheveningen tijdens vlaggetjesdag bij een kraam een paar ansichten gekocht.

De Bomkade in Dordt. Met op de voorgrond o.a. een luxemotor van P.Blom uit Scherpenisse, de schippersvrouw staat bakboord achter naast de roef. Misschien net de was binnen gehaald?
Meer tekst kan ik niet lezen op de kaart.
Andere kant een postzegel van 2 cent en poststempel uit 1952, geadresseerde Provinciale Waterstaat in Gouda. Afzender, een handtekening...

Afbeelding

Bij diezelfde kraam ook deze kaart.
De Nieuwe Haven en Knolhaven met in het midden de Lange IJzerenbrug.
Tegenwoordig alleen maar jachten.
Op de voorgrond linksonder de Engelenburgerbrug.
Poststempel niet leesbaar zonder loep, postzegel van 10 cent.

Afbeelding

m.vr.gr. Ronald
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Oud Dordrecht

Bericht door verzamelaar »

Afbeelding

Wie herkent dit nog? Het veer Dordrecht-Zwijndrecht en reglementair was het een "groot veer" en had voorrang op de overige vaart, te zien aan de zwarte cilinder en ' nachts een roods licht boven het groene en het witte.
Gr. Arnold.
Plaats reactie