Oud Dordrecht.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

Van buiten naar binnen: Malta, Kreta, Vertrouwen, Bejo, onbekend.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan Kroes schreef: Van buiten naar binnen: Malta, Kreta, Vertrouwen, Bejo, onbekend.
Wat een prachtige foto Jan, voor mij is dit puur jeugdsentiment.
Dit is het oude bunkerstation van fa. Slotboom (Gulf) in Zwijndrecht, ik schat midden jaren '60. Je lag daar vroeger altijd breeduit, later mochten er niet meer dan drie schepen tegelijk aanmeren. Je moest er meestal wel een anker bijzetten anders hield je het niet op de stroom. Van 1958 tot ongeveer 1975 was dit het vaste bunkeradres voor mijn ouders bij het begin van elke Rijnreis.

Binnenin, tussen bunkerstation en wal, was ook nog plaats voor twee of drie niet al te grote schepen. Je moest dan wel goed kunnen manouvreren, want je had een gaatje van 50 meter tusen beide bunkerstations in, waar je dan haaks op de stroom doorheen moest. Met een leeg schip en een direct omkeerbare motor toch wel even heel hard werken.

Net boven het bunkerstation lag nog een krib, waarop ook de afloopsteiger was gebouwd. In de hoek van de krib had je dan een heel klein strandje, waarop ik als kind regelmatig bij laag water heb gespeeld.

Ik meen dat van de familie Slotboom ooit een zoon is verdronken. Er waren nog twee andere zonen, die in het begin nog meehielpen bij het bedrijf. Later liep dat niet meer en heeft Kees Slotboom de zaak verkocht. Er kwam toen een groter bunkerschip wat de Bunk heette. Een oud-oom van mij werd daar toen olieboer op.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
JWG

Bericht door JWG »

Kees Keijzer en Hank:

Leuk dat julllie over de Magdeleine beginnen natuurlijk.
Kees dat van de FORD bruggen want zo noemde ze dat toen altijd weet ik nog goed te herrinneren, effe later ging ik van boord om als en gek naar het havenkantoor te rennen om een sluizen briefie te halen.(straatsburgerdok meen ik)
Ter correctie de Magdeleine was geen van ommeren tanker hoor.
Wat Hank betreft heeft hij volgens mij gelijk.
De Antwerpen,Liege waren dezelfde schepen, de delta had de Magdeleine en de Brigitte, dan was er nog de Alrofra.
Deze waren orgineel 67x8.20 de Magdeleine was 963 ton met ABC motor.
Ik had het al eens geschreven, maar de Brigitte en de Alrofra waren zusterschepen van de Magdeleine, grappig was dat de Alrofra toen met een witte kop(boeing) voer, de andere tankers waren altijd blauw.
De Alrofra vaart nog steeds, nu als Main uit Den Helder.
Foto,s zijn te vinden op ships foto en vereniging de binnenvaart, evenals de Liege.
De foto tussen de ford bruggen is genomen door een beroepsfotograaf die daar regelmatig foto,s maakte, zie ook de foto van de Gent op de vereniging de binnenvaart.
Als iemand weet wie die fotograaf was toendertijd, en deze man heeft zijn negatieven bewaard, dan komt er echt een schat aan informatie vrij van laten we zeggen 60 en 70e jaren.
Ik had de vereniging de binnenvaart middels E-mail hier ook op gewezen, maar zij reageerde verder niet, misschien omdat het Belgie betreft ik weet het niet.
Zelf blijf ik zoeken naar foto, van Delta tankers of heeft u informatie dan houd ik mij sterk aanbevolen.

Groet JWG

PS: volgens mij waren de Chilly en de Monique ook van hetzelfde type, maar deze werden later verlengt naar 80 meter
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Oud Dordrecht

Bericht door Hans »

Hoewel ik de foto gisteren heb gemaakt, denk ik dat hij toch ook wel onder dit topic thuishoort.

De laatste van de twee zo karakteristieke brugkranen van het Dordtse Zeehavenbedrijf is gisteren ontmanteld.

Afbeelding
Groet,
Hans.
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Afbeelding

Onlangs deze ansichtkaart van Dordrecht gekocht. Maar over welk jaar spreken we hier ?
Op de achtergrond de Dordtsebrug, met geheel rechts de opening. Dus de kade rechts op de foto moet de Handelskade zijn. En dat er gehandeld wordt, is wel te zien.
Twee drijfkranen zijn bezig met overslag. Op de rivier o.a een scheepje onder zeil en een stoomsleper met aanhang.
Op de voorgrond wordt zo te zien de coaster voorzien van proviand terwijl aan de binnenkant overslag wordt gedaan.

Wie kan nog meer vertellen, of herkent iets op deze foto ?
Voor de liefhebber hieronder de foto in groot formaat.

m.vr.gr. Ronald

Afbeelding
m.vr.gr. Ronald
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Dordt

Bericht door Gert Schouwstra »

Even afgaand op die coaster BENGT:
Er was een Zweedse BENGT van 442 ton die tussen 1883 en 1922 onder die naam heeft gevaren.

Verder was er nog een Engelse BENGT van 1897 ton, 82 x 11,3 meter, welke van 1890 tot 1900 onder die naam heeft gevaren. Dit tweede schip lijkt me een beetje groot, dus we houden het maar op BENGT nr 1.

Zo blijft dus een vrij ruime periode over. Als ik dan naar de luxe motor rechts kijk, denk ik aan de periode na 1910.

Ik ga dus voor de periode 1910-1922. Maar misschien herkent iemand de luxe motor, dan wordt het plaatje nog wat nauwkeuriger.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Bericht door Hans »

Ik zie in ieder geval nog geen stadsbrug. Dus het is nog uit de tijd van het veer. De verkeersbrug was een onderdeel van het rijkswegenplan uit 1927 en werd voltooid in 1939.
In de verte, net links van de kranen, zie ik de watertoren van zwijndrecht.
Deze staat er sinds 1898.
Dus ik voel veel voor Gert zijn tijdvak.
Groet,
Hans.
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Bericht door jan pont »

de luchtfoto van de kalkhaven is gemaakt eind 77
het 2e schip vanaf de wal links achterin is de anda van brouwer,
met de kont naar buiten en aluminium luiken.
was een achterschip van een intertank en bij de kaap in meppel voorzien van een nieuw voorschip.

groetjes jan
varen is een manier van leven
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Bericht door Westeind »

Afbeelding
nieuwe haven hier ben ik jaren later geboren :wink:

Afbeelding
Afbeelding
was het waarschijnlijk toch niet haalbaar om hem op te knappen,
wanneer is hij gesneuveld? :cry:

grts Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Bericht door Hans »

Hallo Bram

Molen is afgebroken in 1930.
Groet,
Hans.
Plaats reactie