Hoe noem je zoiets?

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter de druk waarmee de schalm tegen de schijf wordt gedrukt/getrokken levert zoveel wrijvingsweerstand dat het gewicht van het stuk ketting tussen de schijf en de kettingbak te klein is om die schalm uit die schijf te trekken.

En inderdaad hoe meer de ketting en de schijf zijn versleten hoe groter die weerstand wordt.
Maar ook een gloednieuwe ketting komt niet vanzelf uit de schijf, die moet worden gedwongen door de kettingsteeker.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Fluks »

Kan ook roest zijn van een stuk wat niet veel gebruikt wordt.
Groeten,Arie.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Janna »

Een ankerketting en nestenschijf zijn met elkaar getrouwd. De ketting slijt bij gebruik, en wordt langer. De nesten in de schijf passen zich aan, ook door slijtage.
Nieuwe ketting = nieuwe nestenschijf. Zo niet, dan schiet de ketting tijdens het hieuwen regelmatig een stuk over de nestenschijf heen, of wil de hele tijd vastlopen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de informatie.
Uit wat er gezegd wordt lijkt het toch ook voornamelijk een probleem bij mechaniscch aangedreven lieren,
wat natuurlijk vaak gelijk is aan ankergerei dat vaak gebruikt wordt. ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter het probleem van slijtage komt inderdaad vooral voor bij mechanisch aangedreven lieren. En dat is dus bij gebruik van wat zwaardere ankers en ankeren op de rivier waar de ketting altijd stevig wordt belast. Rijnvaart dus. Bij schepen die alleen binnenlands varen is de slijtage een stuk minder. Wij hadden een dubbele oliebadlier met twee ankers van 400 kg staan. Bouwjaar 1961, natuurlijk met kettingstekers, in dit geval een staalplaat met uitsparing die in de groef van de nestenschijf stak. Toen die een keer afbrak hadden we dezelfde situatie als Arie beschreef. Op de rivier was je altijd volledig afhankelijk van je ankers, voor overnachten, maar ook voor laden en lossen op stroom, dus we zijn apart ergens in Duisburg naar binnen gelopen om een lasbedrijfje op te zoeken wat een nieuwe kettingsteker kon maken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door pieter53 »

Even terug naar de opmerking van Fluks
Fluks schreef: 13 feb 2021 13:34 Ik heb ooit eens met een ankerlier gewerkt,waar geen vang op zat.Men stopte af met een dekstopper. De dekstopper was een
handle
,dat de ketting afremde,waar hij via het kettinggat door het dek kwam.Men zette de ketting vast met de klemschijf.
Afbeelding
En het ding wat veel mensen voor ogen hebben als ze het woord "dekstopper" horen.

Ik vond dat laatste altijd een vreemde benaming voor dat ding, maar als je het combineerd met de opmerking van Fluks
en je dit ding voor ogen houdt

Afbeelding

dan zie ik toch wel een verbinding.
Zit ik er naast of heeft iemand een betere verklaring voor het feit waarom men een soort handspaak een dekstopper noemt?

Ik ben benieuwd!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb ook altijd begrepen dat de dekstopper zo heette omdat hij op het dek bij de ankerlier lag en werd gebruikt om het uitlopen van de ketting te stoppen. Maar je sloeg hem er ook mee los, natuurlijk. En het was eigenlijk een handspaak.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door pieter53 »

Het uitlopen van de ketting stop je normaliter toch met de vang
en niet met de klemmoer?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door pieter53 »

Even tussen door:
Ik had gezegd dat ik nog nooit een kettingsteker had gezien.
Dat was gelogen! Het is dan wel 11½ jaar geleden, maar toch ..... :-(

kettingsteker_pkfoto_pict7229.jpg
kettingsteker_pkfoto_pict7229.jpg (153.7 KiB) 912 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Hoe noem je zoiets?

Bericht door Gert Schouwstra »

pieter53 schreef: 18 feb 2021 09:32 Het uitlopen van de ketting stop je normaliter toch met de vang en niet met de klemmoer?
Ja Pieter, dat klopt. Ik heb die ervaring 40 jaar geleden op een luxe motor met een heel licht ankerliertje, volgens mij zat er geen vang (meer) op of was hij in een bepaalde stand vastgeroest. Ik moest er toen een stukje mee varen en ankeren, maar eigenlijk was het schip niet vaarklaar. De ankerlier was in elk geval in jaren niet gebruikt.

En de foto van de kettingsteker is perfect. In dit geval een staaf of pen, maar het kan dus ook een stalen pasplaat zijn die precies in de groef van de nestenschijf wordt gestoken en op dek is vastgelast.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie