Ik weet wel wat men bedoelt met een "goede berger", maar niet wat de norm hiervoor is.
Kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
Hoe noem je zoiets?
Re: Hoe noem je zoiets?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Hoe noem je zoiets?
Geen idee of er een norm voor staat om een goede berger genoemd te worden.
Voor zover mij bekend was het een beetje het streven om 1,5 maal de tonnenmaat aan m3 ruiminhoud te hebben, dus voor een schip van 500 ton was het mooi om minimaal 750 m3 ruiminhoud te hebben.
Gr. Arie
Voor zover mij bekend was het een beetje het streven om 1,5 maal de tonnenmaat aan m3 ruiminhoud te hebben, dus voor een schip van 500 ton was het mooi om minimaal 750 m3 ruiminhoud te hebben.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Hoe noem je zoiets?
Het wordt ook altijd in verhouding tot gezien.Arie schreef:Geen idee of er een norm voor staat om een goede berger genoemd te worden.
Voor zover mij bekend was het een beetje het streven om 1,5 maal de tonnenmaat aan m3 ruiminhoud te hebben, dus voor een schip van 500 ton was het mooi om minimaal 750 m3 ruiminhoud te hebben.
Gr. Arie
Spitsen zijn in verhouding tot hun tonnemaat geen goede bergers.
Maar toch werd daar wel over gesproken als een spits in verhouding een groot ruim heeft.
Bijvoorbeed door een langer ruim, een grotere holte en/of een verhoogde den
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Hoe noem je zoiets?
Kijk daar gaat het nu om.Spitsen zijn in verhouding tot hun tonnemaat geen goede bergers.
Maar toch werd daar wel over gesproken als een spits in verhouding een groot ruim heeft.
Ik neem aan dat ook kleine schepen minder goede bergers zijn, dan grote.
Maar goed:
een spits is naar de tonnemaat gezien dus een slechte berger en met 750 kuub is een 500 tonner dus een goede berger.
Nog meer???
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Hoe noem je zoiets?
Volgens mij ligt het wat ingewikkelder, Pieter. Een klein schip kan best een goede berger zijn als je het relateert aan de tonnenmaat. Een luxe motor met een grote ruiminhoud, echter klein in tonnen is een goede berger, geen goede sjouwer.
Een spits is vrij groot in tonnen door de wat lompe vorm, in die zin dus nooit een goede berger, wel een goede sjouwer.
Voor grotere schepen geldt hetzelfde, alles blijft relatief. Het ideale schip bestaat niet.
Een spits is vrij groot in tonnen door de wat lompe vorm, in die zin dus nooit een goede berger, wel een goede sjouwer.
Voor grotere schepen geldt hetzelfde, alles blijft relatief. Het ideale schip bestaat niet.
Re: Hoe noem je zoiets?
Hm, volgens mij gaat die vlieger niet helemaal op, hoor...Arie schreef:Geen idee of er een norm voor staat om een goede berger genoemd te worden.
Voor zover mij bekend was het een beetje het streven om 1,5 maal de tonnenmaat aan m3 ruiminhoud te hebben, dus voor een schip van 500 ton was het mooi om minimaal 750 m3 ruiminhoud te hebben.
Gr. Arie
350 ton en 600m3 was veel cuubs, maar 805 ton en 1150 m3 was weer te weinig...
Je kunt ook zeggen dat schippers niet snel tevreden zijn...
Groeten van Tim!
Re: Hoe noem je zoiets?
Er komt toch weer wat los....
We kunen gaan vergelijken tussen scheepstypes (in min of meer dezelfde tonnemaat) en we kunnen vergelijken tussen tonnenmaten (binnen één type), maar het enige echte vergelijk is dus rekening houden met type en tonnemaat.
Toch zijn ook de andere vergelijkingen interessant.
Slanke schepen (luxe-motor) zijn dus goede bergers, volle schepen slechte bergers.
Hoe zit het nu binnen één type, bijv. een kast.
Ik redeneer: een kleine kast verliest meer van z'n tonnen aan voorstuwing, constructie e.d., dus bergt beter, dan een grote kast.
Is dat goed geredeneerd?
We kunen gaan vergelijken tussen scheepstypes (in min of meer dezelfde tonnemaat) en we kunnen vergelijken tussen tonnenmaten (binnen één type), maar het enige echte vergelijk is dus rekening houden met type en tonnemaat.
Toch zijn ook de andere vergelijkingen interessant.
Slanke schepen (luxe-motor) zijn dus goede bergers, volle schepen slechte bergers.
Hoe zit het nu binnen één type, bijv. een kast.
Ik redeneer: een kleine kast verliest meer van z'n tonnen aan voorstuwing, constructie e.d., dus bergt beter, dan een grote kast.
Is dat goed geredeneerd?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Hoe noem je zoiets?
Hier heb ik er nog een; Je ziet ze niet veel meer, de koffiezak, de windzak meestal boven in de mast boven de kloot;
Hier een plaatje uit de sixties, de mast van de "Haringvliet" met de koffiezak
Hier een plaatje uit die zelfde tijd van de schepen van de gebroeders Keijzer gezusterlijk bij elkaar op zij op nr 142 in Antwerpen, alle drie met een koffiezak in de mast;
Op de kempenaar wederom;
Toen ik in de eind zeventiger jaren bij Zwaans van der Heuvel voer handhaafde ik het gebruik ook nog;
Eerst een half jaar op de "Flava" ,het rechtse schip daar heb geen foto van de mast, toen ik er op zat en, daarna vier jaar op de "Lemna"
Bij van der Sluijs heb ik de traditie voortgezet op de "IJsselstroom" maar niet in de mast maar op de leidingstraat;
Ook op de "Dintelstroom" heeft hij weer een plekje maar daar heb ik nog geen foto van.
Dus een hele lange traditie wordt voortgezet , ze ziet nog een enkel schip varen met het windwijzertje, wat in onze kringen de koffiezak werd genoemd.
Dus Pieter heeft ook weer iets voor z,n Binnenvaarttaal.
Gr, Kees.
Hier een plaatje uit de sixties, de mast van de "Haringvliet" met de koffiezak
Hier een plaatje uit die zelfde tijd van de schepen van de gebroeders Keijzer gezusterlijk bij elkaar op zij op nr 142 in Antwerpen, alle drie met een koffiezak in de mast;
Op de kempenaar wederom;
Toen ik in de eind zeventiger jaren bij Zwaans van der Heuvel voer handhaafde ik het gebruik ook nog;
Eerst een half jaar op de "Flava" ,het rechtse schip daar heb geen foto van de mast, toen ik er op zat en, daarna vier jaar op de "Lemna"
Bij van der Sluijs heb ik de traditie voortgezet op de "IJsselstroom" maar niet in de mast maar op de leidingstraat;
Ook op de "Dintelstroom" heeft hij weer een plekje maar daar heb ik nog geen foto van.
Dus een hele lange traditie wordt voortgezet , ze ziet nog een enkel schip varen met het windwijzertje, wat in onze kringen de koffiezak werd genoemd.
Dus Pieter heeft ook weer iets voor z,n Binnenvaarttaal.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Hoe noem je zoiets?
Vergeet ik weer eens wat: waarom noemde jullie een windzak een koffiezak?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Hoe noem je zoiets?
Goh, Pieter, dat zou ik echt niet weten, dat is met zoveel dingen dat nam je gewoon aan, maar misschien is er een helder licht die dat kan verklaren.
Zelf zal ik het bij mijn hulplijnen die ca. 10 jaar ouder zijn nog eens navragen.
Gr, Kees.
Zelf zal ik het bij mijn hulplijnen die ca. 10 jaar ouder zijn nog eens navragen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.