Pieter, naar mij altijd is verteld vindt de benaming dekstopper inderdaad zijn oorsprong in de combinatie van dingen en de uitleg die jij er hier aan geeft.pieter53 schreef: ↑18 feb 2021 09:12 Even terug naar de opmerking van Fluks
....
En het ding wat veel mensen voor ogen hebben als ze het woord "dekstopper" horen.
.....
Ik vond dat laatste altijd een vreemde benaming voor dat ding, maar als je het combineerd met de opmerking van Fluks
en je dit ding voor ogen houdt
....
dan zie ik toch wel een verbinding.
Zit ik er naast of heeft iemand een betere verklaring voor het feit waarom men een soort handspaak een dekstopper noemt?
Ik ben benieuwd!
Je zegt ook:
Het uitlopen van de ketting stop je normaliter toch met de vang
en niet met de klemmoer?
En ook dat is inderdaad juist, maar... zoals Fluks uit eigen ervaring opmerkt, dat is/was niet altijd het geval.
De achterankerlier op de Jolles uit 1891 had ook geen vang, en zelfs geen "dekstopper"zoals bovenomschreven.
Voor de functie van de vang werd de klemmoer gebruikt.
Waarbij de dekstopper op de handspaak werd geschoven om een beter beheersbaar los-vast te krijgen.
De nestenschijf had ook geen velg waar een vangband op zou kunnen.
Of de boegankerlier van de Jolles wel oorspronkelijk vangen had weet ik niet.
In 1947 is de oude lier verVANGEN, en daar zaten dus wel vangen op!
Ik heb één onduidelijk foto van het oude voordek en daarop zijn bij de lier geen vangen te zien.
Maar de foto is te onduidelijk om daaruit te concluderen dat ze er ook niet waren.
Zo'n duidelijke foto als jij van de kettingsteek kunt laten zien heb ik ook niet van onze achterankerlier.
Maar op bijgaande foto is toch wel te zien dat er geen vang bij deze lier zit.