Pagina 40 van 80

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 18 feb 2019 21:45
door Jan van der Doe
Ja die bedoel ik Pieter.
Ik heb het schip in Vlissingen gezien
maar ook in Den Helder een paar jaar geleden
en aan boord geweest.

Zier er keurig uit.

Groet,
Jan.

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 19 feb 2019 21:47
door Jinny B
In Den Helder toen bekend als 'het schip vol scheuren dat niet zinken wil'.
In het marine grijs als logement voor de marva's.
Aan de binnenhaven.

Ik heb het door de vlotbrug zien gaan toen in mijn geboortedorp.
Ik was 17 toen.

Na Vlissingen weer terug naar Den Helder maar nu in de vroegere kleuren...
Een van de drie ramschepen, al verouderd op moment van opleveren...
De Schorpioen had al geen bepanstering meer en was dus al smaller dan origineel.
Maar het verhaal gaat dat ie in volle uitrusting door dezelfde brug was gekomen vroeger.
Ergens klopt er dus iets niet..

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 24 mei 2019 22:01
door kabo
ANWU01660000001.jpg
ANWU01660000001.jpg (185.85 KiB) 1899 keer bekeken
Ruiterkade , jaren 50 met sleepboten steiger. foto stadsarchief A.dam
gr.Bas

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 25 mei 2019 17:31
door kabo
010163002698.jpg
010163002698.jpg (125.83 KiB) 1797 keer bekeken
Zelfde locatie met andere krachtige sleepbootjes. Hoe was het mogelijk om met die bootjes 2 of 3 schepen in een sleep op hun plek van bestemming te krijgen. Dit als je naar de vermogens in de moderne vloot van nu kijkt.
gr.Bas

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 25 mei 2019 19:13
door Gerrit
kabo schreef: 25 mei 2019 17:31 010163002698.jpg Zelfde locatie met andere krachtige sleepbootjes. Hoe was het mogelijk om met die bootjes 2 of 3 schepen in een sleep op hun plek van bestemming te krijgen. Dit als je naar de vermogens in de moderne vloot van nu kijkt.
gr.Bas
alles was mogelijk in die tijd,het koste alleen meeer tijd en dat is ook nog maar hoe je het bekijkt
Er is hier iemand op het forum die voeren vroeger met een kasje met zij schroef en als je dan kijkt welke pk,s per ton er werden gebruikt en toch in mijn ogen een behoorlijke vaart liepen,zou je zeggen ze kunnen nu wel met de helft van de pk,s toe.
gr.gerrit

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 25 mei 2019 19:40
door Kees Keijzer
Ja wij voeren met het kastje Haringvliet van 339 ton met een zijschroef met 14-16 pk liggende Deutz met geladen een snelheid op diep stilwater van krap 6 km/u. In 1963 werd het motorschip met een 153 pk Scania-Vabis, de geladen snelheid was toen 13,7 km/u.
Groet, Kees.

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 25 mei 2019 19:47
door piet42
Kees :mrgreen: op diep water dat is wel belangrijk dat je dat vermeld natuurlijk, ander gaat je zuigen en gaat de snelheid er uit en dan moet je afstoppen je zou ook het risico nog lopen dat je uit je roer loopt
en het kost het enkel maar gasolie. :mrgreen:

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 25 mei 2019 20:08
door kabo
Ik heb wel eens op de verbruiksmeter van de Cat. gekeken bij mijn zoon en dan zie je bij vol aan 360 l. p.u..
Maar dan ga je wel behoorlijk vooruit , maar Piet heeft gelijk je moet wel water hebben anders gaat het over de dijk.
gr.Bas

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 09 jun 2019 13:58
door kabo
PRKBB00278000014.jpg
PRKBB00278000014.jpg (143.6 KiB) 1457 keer bekeken
Ruijterkade 1930 steiger 5 met Hunze boot.
gr.Bas

Re: Oud Amsterdam

Geplaatst: 09 jun 2019 15:31
door kabo
PRKBB00274000016 (1).jpg
PRKBB00274000016 (1).jpg (110.03 KiB) 1434 keer bekeken
Winter in de jaren 50 met Groenbander en Rode Ster boten. o.a. Zeeburg en Merula. stadsarchief
gr.Bas