Oud Amsterdam
Re: Oud Amsterdam
Beschrijving Panorama van het Oosterdok
Oosterdok en Oosterdokskade, gezien vanaf de Prins Hendrikkade bij het 's-Gravenhekje.
Afmetingen: 26 x 47,7 cm. Zie ook: Rooseboom, H. en E. Wouthhuysen, G.H. Heinen Panorama's van stadsgezichten - Amsterdam in 1894, Amsterdam, afbeelding 5.
Documenttype foto
Vervaardiger Heinen, G.H. (1851-1930)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: albums
Datering 1894 ca.
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10054/40000837
Afbeeldingsbestand 010054000643
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Hier nog geen vragen over los- en laaddagen,gewoon in mud emmers scheppen en aan de lier draaien .
Re: Oud Amsterdam
Dat is een aardig boekje Kapitein Spok. Bij elkaar getekend door Hr.Dijk toen hij noodgedwongen in Galamadammen verbleef, als ik mij het voorwoord goed herinner.
Ik meen dat de eerste tekening de 'Vier Gebroeders' betreft, een schip dat Sopers noemt als een van de fraaiste stevenaken. Hoewel Pieter, ook daar valt over te twisten. De Vier Gebroeders van toen, vaart al vanaf 1970 rond onder de naam 'Zwarte Valk' en heeft in tegenstelling tot de bekende stevenaken niet de karakteristieke balksteven, maar een uiterst fraai klipperkopje.
Groet, Sperwer
Ik meen dat de eerste tekening de 'Vier Gebroeders' betreft, een schip dat Sopers noemt als een van de fraaiste stevenaken. Hoewel Pieter, ook daar valt over te twisten. De Vier Gebroeders van toen, vaart al vanaf 1970 rond onder de naam 'Zwarte Valk' en heeft in tegenstelling tot de bekende stevenaken niet de karakteristieke balksteven, maar een uiterst fraai klipperkopje.
Groet, Sperwer
Re: Oud Amsterdam
Zwarte Valk te LeeuwardenPieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Ik dacht al: ik had daar toch iets over.....
Ik schreef in deze post:
Effe Sopers er bij pakken. Die schrijft:Van de huidige eigenaresse ontving ik:
Ons is uit overlevering van vorige eigenaren verteld dat de Zwarte Valk de laatst overgebleven 's Gravenmoerse klipperaak met Waspikker kont is. Andere benamingen zijn: Schravenmoerse klipper, klipper of klipperaak met stevelkont of Stevenaak met klipperkop, deze omschrijving komt uit het standaardboek 'schepen die voorbij gaan' van auteur Sopers. Hierin wordt de Zwarte Valk beschreven onder de naam Vier Gebroeders.
Erg veel informatie bevat deze beschrijving helaas nietDe stevenaak is er ook met achterschip in Rijn-type gebouwd. Een zeer geslaagd exemplaar was "De vier gebroeders", gedomiliceerd te Ravenstein.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
-
Aan de kop van de Oostelijke Handelskade Amsterdam stond deze hydraulische kraan.
Vermoedelijk hijst men hier het onderstel voor een stuk geschut dat op één van de andere foto's uit deze serie voorkomt.
Ter hoogte van het Gebouw van Algemene Dienst, later filiaal Meteorologisch Instituut (nr. 18, later nr. 3). Laden van het ss. Prinses Irene met machineonderdelen met behulp van een 30 tons hydraulische kraan.
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 4 april 1894
Afbeeldingsbestand 10019A001236
Aan de kop van de Oostelijke Handelskade Amsterdam stond deze hydraulische kraan.
Vermoedelijk hijst men hier het onderstel voor een stuk geschut dat op één van de andere foto's uit deze serie voorkomt.
Ter hoogte van het Gebouw van Algemene Dienst, later filiaal Meteorologisch Instituut (nr. 18, later nr. 3). Laden van het ss. Prinses Irene met machineonderdelen met behulp van een 30 tons hydraulische kraan.
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 4 april 1894
Afbeeldingsbestand 10019A001236
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
gr. Bas
Re: Oud Amsterdam
Stoomsleepboot Aleida achter het Centraal Station Amsterdam
Beschrijving IJ (Afgesloten)
Feest bij Jachtclub 'Het IJ', gezien naar De Ruijterkade.
Documenttype foto
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 8 juni 1894
Geografische naam IJ
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10019/40074004
Afbeeldingsbestand 010019000638
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
In ieder geval een aardige lading hooi. Dat kwam vast niet UIT Amsterdam,
dus zal het wel voor de stallen IN Amsterdam bedoeld zijn.
Links er van een roeischouw, die wel aangeduid wordt met de veelzeggende type benaming 'roeiboot'.
Links nog de stoomsleper Zwaluw III. De jongens Olie zijn er, evenals de huizen aan de Schinkelkade,
dit maal afgevallen.
Beschrijving Schinkel
Los- en laadwal bij de Overtoomsesluis. Rechts zijh huizen aan Schinkelhavenkade. Jongens Olie.
Documenttype foto
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 18 augustus 1894
Geografische naam Schinkel
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10019/40074042
Afbeeldingsbestand 10019A000874
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Dat Pieter, zou maar zo een vrachtje hooi van Marken kunnen zijn geweest.
Het gras op het eiland Marken, was van een goede kwaliteit en bij gevolg het hooi ook.
Daarenboven 'produceerde' men meer dan voor eigen behoefte nodig was.
Het werd dus geëxporteerd.
Daartoe werd het met pramen/schouwen via de diverse sloten naar de haven gebracht en overgeslagen op een botter.
Deze voer dus met een flinke dek- en kuiplast hooi, zodat de giek op de mast omhoog moest worden gebracht.
Een extra ring werd om de mast aangebracht, met daaraan een ring waarin de zwanehals, bij vrachtschepen de lummel, in werd gehangen.
Het grootzeil werd gereefd gehesen en zonder fok, maar gesleept door een andere botter, onder zeil, voer men, uiteraard bij gunstige windrichting, naar Muiden.
Daar werd geschut en volgde men de Vecht, waaraan de boerderijen lagen bij welke de 'lading' gretig aftrek vond.
Wellicht betrokken stalhouderijen in het Amsterdamsche ook hun hooi uit die hoek.
Ergens ver weg geborgen in mijn loods liggen stapels oude Tagrijnen, het verenigingsblad van de Vereniging Botterbehoud, waar ik uiteraard in mijn 'houten-schepen-tijd' lid van was.
Hierin is ooit een uitgebreid artikel over dit hooivaren verschenen, naar ik meen geïllustreerd met foto's en wellicht met tekeningen van Peter Dorlijn.
Helaas, diep ik dit niet zo maar even op.
Groet, Sperwer
Het gras op het eiland Marken, was van een goede kwaliteit en bij gevolg het hooi ook.
Daarenboven 'produceerde' men meer dan voor eigen behoefte nodig was.
Het werd dus geëxporteerd.
Daartoe werd het met pramen/schouwen via de diverse sloten naar de haven gebracht en overgeslagen op een botter.
Deze voer dus met een flinke dek- en kuiplast hooi, zodat de giek op de mast omhoog moest worden gebracht.
Een extra ring werd om de mast aangebracht, met daaraan een ring waarin de zwanehals, bij vrachtschepen de lummel, in werd gehangen.
Het grootzeil werd gereefd gehesen en zonder fok, maar gesleept door een andere botter, onder zeil, voer men, uiteraard bij gunstige windrichting, naar Muiden.
Daar werd geschut en volgde men de Vecht, waaraan de boerderijen lagen bij welke de 'lading' gretig aftrek vond.
Wellicht betrokken stalhouderijen in het Amsterdamsche ook hun hooi uit die hoek.
Ergens ver weg geborgen in mijn loods liggen stapels oude Tagrijnen, het verenigingsblad van de Vereniging Botterbehoud, waar ik uiteraard in mijn 'houten-schepen-tijd' lid van was.
Hierin is ooit een uitgebreid artikel over dit hooivaren verschenen, naar ik meen geïllustreerd met foto's en wellicht met tekeningen van Peter Dorlijn.
Helaas, diep ik dit niet zo maar even op.
Groet, Sperwer