Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bietenvaart.

Bericht door Arie »

Jinny B schreef: 01 nov 2020 18:03 Thks, nu nog wat plaatjes vd sluisjes ter plaatse en iedereen is weer gesteld.
Inderdaad Jinny B, maar wel heel grappig om dit te zien
Bijna niet voor te stellen wanneer ik die doorvaart openingen zie dat daar vrachtvaart doorheen gegaan is.
Die scheepjes zullen schat ik in tussen de 20 ton en max 40 ton laadvermogen gehad hebben.
Nu niet meer voor te stellen.
Al hoewel , ik heb zelf op bietenfabriek Oud-Beijerland Piet van Hulst met de Jacoba meegemaakt, dat scheepje was 28 ton groot.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Midden tot eind 60-er jaren bracht ik daar in de campagne vaak op zaterdag nog een vrachtje stookolie. Ze hadden een relatief kleine opslag voor olie en vielen anders in het weekend droog. Vanaf de Esso in de Botlek was het maar een paar uurtjes werk. De rest van het weekend lagen we dan bij de kleine Hartelsluis. Het was een van de kleinere fabrieken met veel kleine bietenscheepjes. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

tjalk westlander bok halfweg rijksvoorlichtingsdienst.jpg
tjalk westlander bok halfweg rijksvoorlichtingsdienst.jpg (166.17 KiB) 1277 keer bekeken
Westlandertjes in de bietencampagne te Halfweg

Foto: Rijksvoorlichtingsdienst.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bietenvaart.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 01 nov 2020 18:47 Midden tot eind 60-er jaren bracht ik daar in de campagne vaak op zaterdag nog een vrachtje stookolie. Ze hadden een relatief kleine opslag voor olie en vielen anders in het weeken droog. Vanaf de Esso in de Botlek was het maar een paar uurtjes werk. De rest van het weekend lagen we dan bij de kleine Hartelsluis. Het was een van de kleinere fabrieken met veel kleine bietenscheepjes. Gr. Klaas.
Dat klopt Klaas,
De Jacoba was zo ongeveer de kleinste met haar 28 ton.
Ze had dan ook voorlossing, schuin tegen over de fabriek aan de andere kant van het Spui was een boerderij, het gebeurde dat de Jacoba daar twee keer op een dag laadde en ook twee keer op een dag loste.
In de tijd dat mijn ouders op Oud-Beijerland vaarden tot 1963 was spitsen tonnenmaat zo ongeveer het grootste, het gros van de scheepjes was een 100 tot 250 ton laadvermogen.
Mogelijk dat de laatste jaren dat Oud-Beijerland in bedrijf was dat er kempenaars kwamen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Bietenvaart.

Bericht door k-k »

Voordeel van Oud Beijerland was dat de losplek voor de olie het bietenlossen niet in de weg zat. Wel werd er op dezelfde plek melasse geladen, maar met wat passen en meten konden we samen aan de bak. Het gaatje waar wij losten was aan de Oostkant van de fabriek, tegen de zandoverslag. Dacht dat in het gaatje ook wel suiker werd geladen. Het ging er wel gemoedelijk aan toe daar. Gr. Klaas.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Bietenvaart.

Bericht door Arie »

k-k schreef: 01 nov 2020 19:46 Voordeel van Oud Beijerland was dat de losplek voor de olie het bietenlossen niet in de weg zat. Wel werd er op dezelfde plek melasse geladen, maar met wat passen en meten konden we samen aan de bak. Het gaatje waar wij losten was aan de Oostkant van de fabriek, tegen de zandoverslag. Dacht dat in het gaatje ook wel suiker werd geladen. Het ging er wel gemoedelijk aan toe daar. Gr. Klaas.
Klopt, jullie losplaats was in de Suikerhaven na de sloop van de fabriek is deze haven gedempt.
Gelijk om de hoek was de "buiten stoomkraan" met de bieten losplaats, deze stoomkraan van Figee, bouwjaar 1916 was tot op de draad versleten en is de laatste paar jaar vervangen door een dragline, de schippers waren daar niet blij mee, met de stoomkraan ging alles rustig, de grijper had geen vrije val, de dragline wel, en dat veroorzaakte nog wel eens schade

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Bietenvaart.

Bericht door DPLA »

Hallo Evert,

Bedankt voor de mooie actuele foto's van de damsluis fort Hoofddorp en het Voorkanaal naar de sluisjes toe aan de Aalsmeerderdijk, de in en uitvaart naar de Ringvaart.

Ik weet nog wel dat de Ophaalbrug in de Aalsmeerderdijk, )Buurtschap Aalsmeerderbrug) in 1966 is afgebroken is en vervangen is door een grote duiker.

@Janna
Hallo Erik,

Bedankt voor het opmeten van de brede kom met dicht gestorte sluisjes.
Dit is voor mij pure nostalgie uit mijn jeugd.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Bietenvaart.

Bericht door maarpol »

Bieten
Bieten.jpg
Bieten.jpg (121.07 KiB) 784 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

maarpol mooi plaatje aan het damwand te zien en brug lijkt met het amsterdam rijn kanaal nog nog zoeken naar de brug en we hebben een datum voor het schip klipper gaat er bij mijn geen lichtje branden
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie