Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Hoogkerk in de vijftiger jaren. De naam van de luxemotor rechts is Thea. Centraal in beeld een roeibootje met drie personen. Zouden dat de door Jolly genoemde scheepsmeters zijn? Het roeibootje lijkt meer op een schouwtje dan op één van de door schippers in gebruik zijnde modellen zoals een vlet, Hollandse- of Groninger boot.

Afbeelding
Nog niet aan de beurt...

Afbeelding
Begin zestiger jaren, de fabriek is duidelijk al uitgebreid en gemoderniseerd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jan Biezenaar heeft vroeger een paar keer het bietenladen in Nederweert vastgelegd. Hierbij een kleine impressie.

gr. Harry

Afbeelding
Dat was een hele klus. De schepen werden eerst aan één kant beladen en vervolgens gezwaaid om de rest te laden.

Afbeelding
De Roma 2 van A. Romeijnders wordt vanaf boerenwagen geladen, maar nog wel met de schep!

Afbeelding
Welk schip hier geladen wordt weet ik niet zeker. Mogelijk de Sans Detour van Van de Runstraat, langszij ligt de sleepboot Louise.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Spes Salutis van schipper Jelier uit Stad aan het Haringvliet in de Noordervaartsluis in Nederweert.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Bietentijd.

Bericht door Kees Keijzer »

Hierbij twee foto's die ik van de heemkundige kring Stampersgat gescand heb, van het gor aan de Mark de foto stamt uit de vijftiger jaren, ik kan me dit allemaal nog goed voor de geest halen. De plaatjes zijn geschoten van oost naar west, kraan 3 op de voorgrond, nog met de tanden grijpers, de meester laat de grijper door slingeren om de bieten aan de andere kant van het gor te laten neervallen. Die eerste generatie topkranen werden nog mechanisch bediend, allemaal armen en benen werk vertelde me Rinus die in het laatste jaar dat er schepen losten in Stampersgat kraanmeester was. Hij vertelde mij; "Mijn vader" die was in die 50 er jaren kraanmeester, "zat 'savonds thuis nog met z'n armen en benen te bewegen" zo intensief was dat werk.Op beide plaatjes staan de oude kranen 3
en 2 , die waren identiek , producten van Figee uit Haarlem.
Kraan 1 was een Bels product, de Titan, een met een starre arm, die kon ook zware stukken hijsen voor machines ten behoeven van de fabriek, hij stond er ook het dichtste bij.
Afbeelding
Afbeelding
Op de tweede foto zie le op de achtergrond de arm van de "Titan". In de zestiger jaren kwamen er drie nieuwe Figee kranen , met eerst de erts grijpers, die veel brokken maakten, later kwamen de er betere grijpers.
Zo weer een stukje nostalgie van iemand die dat nooit vergeet.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Kwam vandaag langs Born. Uiteraard de camera niet bij me.
Duc in Altum, bijna geladen.
Vlug naar huis, camera halen. Helaas, Duc in Altum weg.

Afbeelding

De Frama (waarschijnlijk 2312122, ex-Fendel 97) net begonnen.

Terwijl de bieten rustig in het ruim zakken...

Afbeelding

...ligt de Linquenda, 2313719, op z'n beurt te wachten.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Als je weer naar die Frama gaat Jan neem dan ook even een banrecordertje mee! Van de zomer lagen wij in Zwartsluis en kwam hij 's avonds voor de brug buitenop vastmaken. Er galmde een machtig stuk geluid over de jachthaven toen hij aan het manoeuvreren was. Ik spiek nu even in het jaarboekje en zie dat er 500 pk MWM in statt en... het schip is de voormalige Fendel 97.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Moet ik daar staan wachten tot hij vertrekt, het verhalen gaat tegenwoordig automatisch met een lier.
Bovendien heb ik alleen maar een 8oo mhz computertje met Windows'98.
Hoe stel je je dat voor. Misschien iets voor Nico (Romani)?
Ik stuif daar trouwens met m'n Panda het terrein op alsof ik er thuis hoor, maak m'n fotootjes en maak dat ik weg kom voor er iemand komt zeuren over het bordje: Bezoekers hier melden, of: helm verplicht.
Af en toe ben ik net zo'n papparazzi ;)
Waarom had jij in Zwartsluis je laptopje niet bij je, zoals het een goed journalist betaamt?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Alle gekheid op een stokje. Ik heb zo'n kleine digitale voicerecorder waarmee ik normaal gesproken interviews opneem. Maar dat dingetje zal ik in het vervolg mee naar boord nemen en komt er een buurman met een mooie geluidje dan gaat hij voor de bijl. Dat dingetje neemt geluid haarscherp op en steek je zo in je zak.
Als het lukt laat ik jullie de resultaten wel horen.

gr. Harry

Afbeelding
De Frama gefotografeerd op de zondag dat Nederland zijn eerste wedstrijd in het WK moest spelen. Wij waren onderweg van Kampen naar Zwartsluis. Toen de wedstrijd afgelopen was kwam de Frama richting Zwartsluis en konden van het machien genieten...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Bietenvaren

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Hierbij zet ik er nog twee foto's op van de campagne van 1991.
De ene is genomen vanaf de brug van Eibersburen en de andere is van het lossen aan de fabriek in Hoogkerk;
Afbeelding
Afbeelding

Dit was ook wel een mooie kempenaar hè.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Vanmiddag, de Belgische Tamara. Had haar al een paar keer onder de oude sluis in Born zien liggen. Zit dus in een regelmatige dienst.

Afbeelding
Plaats reactie