Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Lukt mij niet om de foto groter te maken maar deze boot heeft toch echt een blauwe band in de pijp.

Afbeelding

Zo waren er nog twee voormalig Keulse vaart en deze boten of bootjes werden bestuurd door een scheepsagent te Utrecht die voor de NRV werkte.
Ken alleen zijn naam niet vinden.
In Dordrecht was het Klarenaar die voor NRV het sleepwerk verzorgde voor Zeeland en naar Antwerpen en zijn boten hadden ook een blauwe band in de
pijp.

De Rode Ster v/h Roelofs Rotterdam had een witte band in de Pijp met een grote rode ster.
Mabi had ook een witte band met een nummer erin.

gr.BB
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Gruyter, Mannisman, Hoechens, Fendel Thysen, Krupp Stines en in NL SHV handelshuizen werden zij genoemd.
Deze lieden richten rederijen op de Rijn op maar wie en wat bezit is nauwelijks te reconstrueren omdat het niet zoals heden allemaal in de registers stond.
Heb zo`n 6 tot 7 boeken waarin over de NRV en of SHV geschreven word en in alle is het anders incl. BASM dat is de schrijvers niet te verwijten maar de vermelding dat het bij gissing is vastgesteld zou hen sieren.
Heden is alles correct in registers opgenomen, helaas doordat binnen EU monopolie en kartelvorming verboden is.
Maar Imperial is wel een monopolist nu om de EU voorschriften te omzeilen voor de buitenwereld heeft men een wijd vertakt netwerk van bedrijven met de meest fantastische namen maar uiteindelijk zijn SHV, Thysen en Krupp de eigenaren.

gr.BB
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Gruyter, Mannisman, Hoechens, Fendel Thysen, Krupp Stines en in NL SHV handelshuizen werden zij genoemd.
Deze lieden richten rederijen op de Rijn op maar wie en wat bezit is nauwelijks te reconstrueren omdat het niet zoals heden allemaal in de registers stond.
Heb zo`n 6 tot 7 boeken waarin over de NRV en of SHV geschreven word en in alle is het anders incl. BASM dat is de schrijvers niet te verwijten maar de vermelding dat het bij gissing is vastgesteld zou hen sieren.
Heden is alles correct in registers opgenomen, helaas doordat binnen EU monopolie en kartelvorming verboden is.
Maar Imperial is wel een monopolist nu om de EU voorschriften te omzeilen voor de buitenwereld heeft men een wijd vertakt netwerk van bedrijven met de meest fantastische namen maar uiteindelijk zijn SHV, Thysen en Krupp de eigenaren.

gr.BB
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Wie weet?

Bericht door Contessa »

velasquez schreef:Lukt mij niet om de foto groter te maken maar deze boot heeft toch echt een blauwe band in de pijp.

Afbeelding

Zo waren er nog twee voormalig Keulse vaart en deze boten of bootjes werden bestuurd door een scheepsagent te Utrecht die voor de NRV werkte.
Ken alleen zijn naam niet vinden.
In Dordrecht was het Klarenaar die voor NRV het sleepwerk verzorgde voor Zeeland en naar Antwerpen en zijn boten hadden ook een blauwe band in de
pijp.

De Rode Ster v/h Roelofs Rotterdam had een witte band in de Pijp met een grote rode ster.
Mabi had ook een witte band met een nummer erin.

gr.BB
Dat kleine fotootje betreft de Merula van de Groenbander met op sleep de Vischbank en de Steenbank. Beide schepen waren bij Tiel op de rivier achtergelaten door een doorgaande sleep richting Rotterdam (en omstreken). Meestal was de lading kolen voor de Hoogovens welke in de 3e Rijksbinnenhaven te IJmuiden werden gelost. Daarna meestal erts laden bij de OBA in de Westhaven te Amsterdam. Dan ging de reis weer via Tiel
(wachten op een sleep richting de Ruhr). Sleepkracht werd voorzien door de SIGI van de NRV of een boot van de Roode Ster danwel de Groenbander.
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

de merula heeft nog heel wat jaren in kijkduin gestaan gr joop
Bijlagen
111 kff.jpg
111 kff.jpg (189.56 KiB) 1382 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Dat fototje is beslist geen groenbander welke het wel is vertel ik mogelijk over enige tijd.

gr.BB
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Staat die "Merula" dan niet meer in Kijkduin ?.
Volgens het boekje De Sleepboten van de familie Roelofs, uitgave Stichting B.A.S.M., is ze wel 200 m. verplaatst i.v.m. het verbreden van de wandelpromenade van het winkelcentrum te verbreden.
Is hier inmiddels verandering in gekomen ?.

m.v.g., Roy
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Heb dat kleine fototje naar een mij bekende met provocinele programma`s om zwart wit foto`s in te kleuren.
Daar rolt een zwarte pijp met een blauwe band te voor schijnt.
En had het graag hier geplaatst maar helaas is de format niet om te zetten in JPG

Volgens mij is het een van de volgende boten

Afbeelding

Neem een iets van mij aan, NRV sleepte NIET met vreemde boten of het schip moest verhuurt zijn aan een andere maatschappij.
Zoals de hr de Bruin van de sleepafdeling wel eens zei we hebben boten zat en haast kost alleen maar geld.
Een enkel schip naar A.dam kwam niet voor dan werd er gewacht tot dat er een tweede was.

Afbeelding

Is er ook eentje maar die voer onder NRV

gr.BB
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

velasquez schreef:Heb dat kleine fototje naar een mij bekende met provocinele programma`s om zwart wit foto`s in te kleuren.
Professioneel of niet: uit zwart-wit informatie valt nooit kleur te halen.
En had het graag hier geplaatst maar helaas is de format niet om te zetten in JPG
Welk bestandsformaat is dat dan wel?
Probeer eens XnView of XnConvert. Dat kan met meer dan 400 bestandsformaten over weg en is gratis bovendien.

Als jij de foto wel op je scherm kan zien, dan kan je gewoon een schermkopie (printscreen toets) maken.
Een dergelijk 'kiekje' is zelfs met de meest eenvoudige programma's tot jpeg plaatje om te toveren.
Dat moet voor een technisch iemand als jij toch een koud kunstje zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

Het is iets complexer.
Diegene die de foto heeft ingekleurd aan de hand van de kleurtemperatuur, het zegt mij geen moer, heeft dat programma in licentie.
En wilt beslist niet dat ik het weer elders plaats en zodoende is het een format die geen enkel download toestaat.
Over een week is het ook weer verdwenen van de pc.
Deze man is vroeger schipper geweest en heden fotograaf voor speciale opdrachten.

gr.BB
Plaats reactie