Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Hallo Jan, (3e),

Een mens is dus nooit te oud om te leren............
Ook de werf van De Jong & Smit heb ik alleen maar op hun lokatie op IJsselmonde gekend.
Die inham met sloperij heb ik natuurlijk ook nooit gekend, laat staan die sloperij zelf. In de tijd dat ik bij Boele werkte werd de werf van de Gebr. Pot bij Boele gevoegd en werd het terrein Boele Oost genoemd. De werf van het dok af t.m. ex Gebr. Pot was wel 1 km. lang.
Interessant trouwens die sleeptrein op de Nieuwe Maas richting Slikkerveer. De echte Rijnvaarders halen hier wel uit wat het is. Misschien S.H.V, Vulkaan of N.R.V., ( ze beten elkaar toch niet ), het zou zomaar kunnen allemaal.

Op de helling staat mogelijk een K.N.S.M.er, net als voor de wal. De 2 schepen naast elkaar zouden K.P.M.ers kunnen zijn. Als ik zin heb, ( ik heb een griepje opgelopen en voel mee zeer gammel ), dan gaan kunnen we eens gaan kijken of we die schepen ook kunnen determineren. Het jaar is al zo'n beetje op het verhaal plakt........... :roll:

m.v.g., Roy
jvegter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2014 06:09

Re: Wie weet?

Bericht door jvegter »

Allereerst even iets recht zetten, in voorheen genoemde stukken staat dat machinefabriek van J.H. van Cappellen eerst gesitueerd was te Bolnes, dit is juist, doch Van Cappellen kocht rond 1907-1908 een stuk grond op het eilandje "de Zaag" te Krimpen a/d Lek alwaar men een machinefabriek begon onder de naam Bolnes. Die naam was een soort van eerbetoon aan de eerste vestigingsplaats te Bolnes doch Van Cappellen en het merknaam Bolnes zijn vooral bekend van de producten die op de Zaag gebouwd zijn. Vanaf 1911 waren dit gloeikopmotoren met carterspoeling gelijk ook Kromhout of De Industrie had, vanaf 1913begon men met de bouw van open motoren gelijk eens stoommachine, deze motoren hadden leibanen. Tussen 1911 en 1920 heeft men nog geen honderd motoren gebouwd. Omdat de cartergespoelde gloeikoppen niet bevielen konden eigenaren deze retour de fabriek brengen en werd er tegen een kleine vergoeding een ombouw gedaan om de motor als een leibaanmotor uit te voeren. Het carter met de krukas bleef gehandhaafd en tussen carter en de cilinder in kwam een tussenstuk alwaar een kruishoofd als leibaan werkte en het tussenstuk teven als spoelruimte gemaakt was waardoor er geen carterspoeling meer toegepast behoefde te worden. Vanaf ongeveer 1915 werden er enkel "open" motoren gebouwd, gelijk er ook nog vele stoommachines gebouwd werden. Vanaf 1928 begon men met een tweetaktdiesel, de gloeikoppenmotor met leibanen werden tot 1931 gebouwd. De stoommachines nog iets langer en vanaf 1931 werden er enkel nog tweetakt diesels met leibanen gebouwd. In de loop van de dertiger jaren kwamen de blokmotoren die geheel dicht van bouw waren, echter nog steeds met leibanen. Vanaf 1949 kwam de gelaste motor die men tot aan 1988 heeft gebouwd. Nee, er komt geen motorlijst met motornummers in het boek, deze lijst bezit ik niet doch ik kan wel over de gegevens beschikken indien mogelijk. De gloeikoppen kan ik wel dateren, daar heb ik wel gegevens van. Naast Bolnes worden ook de motoren van Smit-Bolnes meegenomen, deze werden vanaf 1954 in Kinderdijk gebouwd bij de machinefabriek van L Smit (ook hier werden gelaste stoommachines gebouwd, tot aan 1976) De productie van de Smit-Bolnes motor is in 1961 overgeplaatst naar Zierikzee alwaar een geheel nieuwe fabriek was gesticht.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
ARM

wie weet er meer over deze boot.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben net weer thuisgekomen van vakantie en ik heb gelijk mijn Bolnes documentatie map er bij gepakt. Helaas zit daar niets in wat richtinggevend is voor de vraag die Jan Vegter stelde. Het zijn de folders en handleidingen van de L-types en latere types, de SMIT-bolnes motoren, een testmotor, kalenderfoto's van de productie, en een bouwlijst van de motornummers 3000-3250.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl »

[wie weet er meer over deze boot.[/quote]

Jan, dit is de voormalige Svitzer sleepboot GARM uit 1958.
1994 de ARM van Romany Maritime Ltd., San Lorenzo.

1958, 144 brt., 1060 apk.
30 x 7,35 x 3,66 m.
Albert Bonné, Hamburg (b.419)
4 tew. 8 cil. K.H.D.
1958 GARM, Adolf Rönnebaum, Hamburg
1958 GARM, Svitzer
1980 WILKK, Juka Keskitalo, Raumo
1982 GARM, Saaristomeren Hinaus 'Baltic Tug' O/Y, Pargas
1994 ARM, Romany Maritime Ltd., San Lorenzo.
1958 GARM (2)/A/S. Em. Z. Svitzer's Bjergnings-Entreprise, København.
1980 WILKK, Saaristomeren Hinaus Oy., Pargas.
1982 GARM, Baltic Tug Oy., Turko/Åbo.
1994 ARM, Romany Maritime Ltd., San Lorenzo.
2003 GARM, Comeria Shipping Ltd., Belize.
2010 GARM, Miramarine Co. Ltd., St. Petersburg.

Jaap.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Dank je wel Jaap.
Het is bijgeschreven.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Niet dat ik nu helemaal beter ben, maar toch maar even een reactie op de foto van Boele-Bolnes.
Er staat n.l. bij de foto dat dit ca. 1920 is, maar het is toch echt 1939 hoor.

Voor de kant ligt de K.N.S.M.er "Helder", 1920 - 1959. In de zij is te zien dat de naam en Holland op de romp getjet is. Dit was een onderhouds, dan wel reparatie klus, daar zij bij de R.D.M. gebouwd was.
Voor de "Helder" liggen de twee nieuwbouw K.P.M.ers "Banjoewangi" en ""Balikpapan", resp. opgeleverd in maart en april 1939 als Boele's bouwnummers 875 en 876.
Wat op de helling ligt kan de "Doros", b.no. 877 zijn, die op 24 mei 1939 aan de K.N.S.M. opgeleverd werd.
Van haar zussie zie ik nog maar weinig, maar dat was de "Notos, ( b.no.878 ), die op 19 juni 1939 de Kroonvlag hees.

Gaarne uw evt. commentaar.

Een goede nachtrust, m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Geen speld tussen te krijgen volgens mij Roy.
Alleen al dat de naam in de zij staat en dat zij van na 1920 is duidt er al op dat het direct voor de tweede wereld oorlog is.De tijd van the phoney war....
Jan
jvegter
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2014 06:09

Re: Wie weet?

Bericht door jvegter »

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar opmerkingen en aanvullingen m.b.t. het verhaal over dat er wel of niet sleepboot casco's zijn gebouwd. Ik bergrijp uit alle reacties dat het bij de meeste mensen vreemd overkomt dat Bolnes in eigen beheer casco's heeft gebouwd. Ik red mij verder wel met de gemaakte op en aanmerkingen en wellicht waren er wat afspraken over het de huurder die de oude locatie van Bolnes heeft gehuurd te Bolnes en daar de scheepswerf heeft geëxploiteerd. Wel is het, en ik noem het nogmaals, vreemd dat ik dus een 25 jarig jubileum fotoboek te leen heb van de familie van Cappellen (de eigenaren van Machine- en Motorenfabriek Bolnes en nog steeds voor het grootste gedeelte eigenaar zijn van de opstallen op het riviereiland "de Zaag") waarin vermeld staat dat men in de 25 jaar dat dhr. Cornelis Willem van Cappellen directeur is geweest, dat men in die periode 158 stoomketels, 144 stoommachines, 433 gloeikopmotoren, 154 dieselmotoren en 8 casco's voor schepen zoals eerder genoemd. Ook de laatste mensen die het bij Bolnes voor het zeggen hadden vinden het vreemd dat er casco's gebouwd zijn en willen dit maar amper geloven, doch ik ben ook van mening dat het toch vreemd is dat men wel de aantallen gelooft over de geproduceerde stoom- ketels en machines, de gloei- en dieselmotoren en dan niet dat van de 8 genoemde casco's! De aantallen die in dit jubileumboek worden genoemd zijn de aantallen vanaf 1911 t/m 1935. De aantallen geproduceerde stoommachines en ketels is dus hoger geweest, deze werden al voor de eeuwwisseling geproduceerd door Johann Hendrik van Cappellen te Bolnes, alsmede dat er na 1936 natuurlijk nog jaren lang vele dieselmotoren zijn geproduceerd. De enige juiste gegevens op de lijst moeten die dus zijn van de aantallen gloeikopmotoren alsmede die van de ..... casco's.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door MdB »

Sorry ben even met andere zaken bezig geweest.

In onze BASM sleepboten bestanden komen voor :

sleepboot BOLNES = ss = 1920 - bouw: Bolnes Krimpen aan de Lek
sleepboot BOLNES XII = ss = 1922 - bouw: Boele, Bolnes
sleepboot Bolnes X = mslb. - bouwer onbekend - bouwwerf ook.
sleepboot BOLNES II (1) = mlsb.= 1922 = bouwer Bolnes Krimpen aan de Lek
sleepboot BOLNES V = mslb. = 1926 = bouwer Bolnes Motorenfabriek, Bolnes
sleepboot BOLNES XVIII = mslb. = 22-04-1929 - bouwer Jonker STans H I Am.
sleepboot BOLNES II (2) = mslb. = 1946 = bouwer A. Baars & Zn Sliedrecht
sleepboot BOLNES XV = mslb. = 1946 = bouwer A. Baars & Zn Sliedrecht
sleepboot BOLNES XVII = mslb. = 1954 = Bouwer Figee Vlaardingen no. 278
sleepboot BOLNES XIII = mslb. = 1910 = Bouwer Van der giessen & Zn Krimpen aan den IJssel
sleepboot Bolnes = mslb. = 1933 = Matena, Papendrecht
sleepboot BOLNES XIV = mslb. = 1941 - bouwer Jonker STans H I Am.
sleepboot BOLNES XVI (1) = mslb. = 1947 - bouwer Jonker STans H I Am.
sleepboot BOLNES XVI (2) = mslb. = 1931 - bouwer Mulder Stadskanaal
Plaats reactie