Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Nou die is aardig aan het zwerven geweest.Een andere afkomst dan ik dacht.
Dank,groeten
Jan
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl »

Wie kent de gegevens van de m.slb. (type Amsterdammertje) WESTERTOREN, die ooit eigendom was van de fa. J.W.Penning te Amsterdam.
Groet, Jaap.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Beste forumleden, ik heb een vraag n.a.v. een stoomsleepbootje, genaamd Siebrechtje met een rode band in de pijp in de vijftiger jaren. Hij voer hoofdzakelijk in Amsterdam in de stad op de Amstel en andere wateren in A.dam.
gr.Bas
Jaap Bijl
Berichten: 334
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl »

Firma P.van der Zee & Zonen te Amsterdam heeft 4 sleepboten in dienst gehad genaamd SIEBREGJE.
In dit geval zal het de derde boot met die naam geweest zijn.
In 1909 gebouwd bij de werf 'Delfshaven' v/h. H.H.de Ridder te Rotterdam als EXCELSIOR voor J.H.Ringeling & F.Schotvanger, Amsterdam.
In 1955 aangekocht door P. van der Zee en herdoopt in SIEBREGJE (zonder T), brandmerk 4715 B.Amst.1955.
1997 teboekstelling doorgehaald.
Groet, Jaap.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Jaap, bedankt.
gr.Bas
meestertje
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 sep 2018 23:35

Re: Wie weet?

Bericht door meestertje »

Ik ben op zoek, voor een vriend, naar verhalen en foto's van de TIJMA II.
Alles is welkom!
Bijlagen
tijma-ii.jpg
tijma-ii.jpg (116.6 KiB) 1882 keer bekeken
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Ik kocht net deze foto van de motor sleepboot Albatros onder de oorlog in Duitse handen . Wie weet om deze sleepboot er nog is
Bijlagen
Mslb Albatros 1942-2.jpg
Mslb Albatros 1942-2.jpg (60.63 KiB) 1772 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja Martin, dat is denk ik deze:
ZwarteZee schreef: 10 jun 2008 10:23 Afgelopen zaterdag stuitte ik bij toeval op de Industriedag gehouden in Alphen a/d Rijn. Een prachtig evenement waar diverse schepen, uitgerust met een Industrie motor, bijeen waren gekomen. Het was een feest van herkenning. Ik graag de hulp willen inroepen van mijn, wat meer ervaren, forumgenoten. Het gaat om het volgende:

Ik kwam oog in oog met een sleepboot die ik in 1 oogopslag herkende als zijnde een voormalige Goedkoop sleepboot. Zij verkeert in een verschrikkelijke staat van onderhoud maar je kunt zien dat er aan gewerkt wordt. Het gaat hier om de sleepboot "Liberté", die volgens de gegevens nog steeds op naam staat van de heer Koster uit Heel. Het viel mij op dat de gegevens die bij deze sleepboot middels een lijst op de machinekamer waren vermeld inadequaat waren en ik raakte aan de praat met een heer die zich aan dek bevond en waarvan ik meende dat dit de eigenaar was. Deze heer trok alles in twijfel hetgeen ik als aanvulling opsomde. Het enige waar wij het over eens waren was de bouwwerf.

Uiteindelijk bleek deze heer niet de eigenaar te zijn.... het schip schijnt in handen te zijn van een Engelsman genaamd Jonathan Minns. Deze bleek heel wat meer geinteresseerd te zijn in mijn aanvullingen maar ik was zelf ook niet zeker van veel dingen behalve dan haar Goedkoop geschiedenis. Ik heb tot nu toe de volgende informatie kunnen vinden:

Gebouwd in 1938 bij Fa, van der Belt scheepswerf "Voorwaarts", West Graftdijk.
2 Augustus 1938: "Albatros", W. H. de Ridder, Amsterdam
28 Augustus 1938: "HMS Albatros", Koninklijke Marine IJsselmeervloot.
3 Maart 1941: "Albatros", Wehrmacht Duitsland.
26 November 1946: "Albatros", W. H. de Ridder, IJsselmonde.

In 1949 aangekocht door Reederij Goedkoop, verbouwd en herdoopt in "Frits Goedkoop".
1 Oktober 1965: "Bregje Goedkoop" (2), Reederij Goedkoop, Amsterdam.
1967: "Gorma", Fa. van Hurk, Maasbracht.
1967: "Germa", van Dongen, Maasbracht.
1988: "Liberté", J. J. Koster, Heel.
2007: "Liberté", R. Noij, Beneden-Leeuwen.
200?: "Liberté", J. Minns (Engeland)

Best wel een indrukwekkende staat van dienst. Nu zijn er een aantal dingen die ik mij afvraag.
1. Is zij gebouwd als stoomsleepboot of als motorsleepboot?
2. Zijn er foto's beschikbaar van haar periode als "Albatros", dus voordat zij werd aangekocht door Goedkoop?
3. Wat is er verbouwd voordat zij bij Goedkoop in de vaart kwam.
4. Zijn er foto's beschikbaar als "Bregje Goedkoop"?
5. Zijn er foto's beschikbaar als "Gorma"?

Ik besef dat ik nogal wat vraag maar ik zou de nieuwe eigenaar graag ter wille zijn met aanvullende informatie.
Inmiddels ben ik in contact getreden met Ruud, de beheerder van de site van Reederij Goedkoop maar ook hij schijnt enigzins in verwarring te zijn geraakt. Wel kwam ik door hem in het bezit van een krantenartiekel waarin de verkoop van de "Liberté" van J.J. Koster aan Ramon Noij werd beschreven. Dit artikel is echter van januari 2007.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Dat was niet slecht dat deze foto dan te voorschijn komt :D En ziet er naar uit dat je een goed geheugen hebt jongeman om dit te vinden . Deze foto kocht ik ook 2 totaal
Bijlagen
Albatros-3.jpg
Albatros-3.jpg (49.53 KiB) 1748 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Nu ziet die boot er als een goud haantje uit daar.

https://www.flickr.com/search/?user_id= ... xt=tugboat
Bijlagen
Liberty klein.jpg
Liberty klein.jpg (8 KiB) 1739 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie