Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
jannemarie

wie heeft meer informatie over de RUBENS

Bericht door jannemarie »

Hallo, wie heeft er meer informatie over de RUBENS. Het is een stoomsleepboot, ik weet het ook niet precies. Hij is ongeveer 25 jaar oud. Hij heeft een zusterschip, maar die naam weet ik niet precies. De Rubens is nog niet in de vaart want mijn schoonvader heeft hem een paar weken geleden gekocht uit belgie en het was gewoon een casco..

Ik hoop dat iemand wat meer informatie over dit schip heeft..


Jan van der Doe
Berichten: 7284
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

JanneMarie,

Er zijn twee sleepboten met die naam geweest. De eerste is gebouwd in 1918 bij de Scheepswerf en Machinefabriek van Piet Smit in Rotterdam als "Culemborg" voor de sleepdienst NV. Nederlandse Stoomsleepdienst v/h van P. Smit Jr.
Zij was 16 ton en de afmetingen 17,25x4,33x1,50, met een stoommachine van 110 Ipk. In 1950 omgebouwd tot motorsleepboot met een GMC diesel van 145 pk.
In 1951 aangekocht door Roelofs van de Rode Ster en hernoemd "Rubens". In 1956 weer verkocht.

De tweede boot met die naam is gebouwd als "Mabi 4" in 1912 in Vlaardingen bij van der Windt. Zij was 10 ton, met de afmetingen 16,15x3,82x1,46 met een dieselmoter van het merk van Berkel van 60 pk.
In 1946 gehermotiseerd met een Guldner van 150 pk.
In 1957 overgegaan naar sleepdienst de Roode Ster te Rotterdam, en hernoemd "Rubens".
In 19.. gekocht door H.de Rooder in Kesteren en vernoemd "Jelton."
In 1989 opnieuw gehermotiseerd met een GMC van 165 pk.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

ZwarteZee

Bericht door ZwarteZee »

Logi (II)
Gebouwd in 1956 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 937)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1972 afgevoerd (wat dat ook moge betekenen)

Frigga (II)
Gebouwd in 1956 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 938)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1972 verkocht naar Singapore.

Norvi (II)
Gebouwd in 1956 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 939)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1970 afgevoerd.

Westri (II)
Gebouwd in 1956 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 940)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1972 verkocht naar Singapore.

Embla (II)
Gebouwd in 1956 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 941)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1972 verkocht naar Singapore.

Wingi (II)
Gebouwd in 1957 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 942)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1970 afgevoerd.

Atla (II)
Gebouwd in 1957 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 943)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1970 afgevoerd.

Dula (II)
Gebouwd in 1957 bij L. Smit & Zoon, Kinderdijk (nr 944)
L x B x D = 34,50 x 6.88 x 1,85 m.
Smit-Bolnes dieselmotor 600 r.p.k.
1972 verkocht naar Singapore.

*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Correctie op Zwarte Zee
Alle boten eindigend op de letter ''i" hadden een Smit-Bolnes-dieselmotor
Alle boten eindigend op de letter "a" hadden een Werkspoor-dieselmotor
Wim

ZwarteZee

Bericht door ZwarteZee »

Waterman, je hebt gelijk! Ik dacht handig te wezen door gewoon copy/paste te doen en heb niet gord in het boek gekeken. Blij dat er iemand oplet.

*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Was het zelf ook vergeten. De ontwerper van deze NRV-boten was 14 dagen geleden bij me op visite en vertelde me dat. In eerste instantie zouden alle boten een Smit-Bolnes krijgen. Vanwege de relatie met Werkspoor, meerdere boten van de NRV waren al uitgerust met Werkspoor-motoren, ging de voorkeur van de toenmalige NRV-directie uit naar een opdeling van de opdracht.
Wim

wytze vd Witte
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 mar 2005 22:33
Locatie: Berlikum Fryslân
Contacteer:

Clearwater

Bericht door wytze vd Witte »

Gelezen in de zondagtelegraaf van 2 oktober

Wie kent de Clearwater??

"Met interrese las ik een artikel over scheepstijdingen als antwoord op een lezersvraag. Ik volg deze berichten al vele jaren. Sinds mijn man, Jan van der Kleij, vier jaar geleden overleed, kijk ik altijd waar de Clearwater, waar hij in 1974 als kapitein op voer, ligt. Het was toen een gloednieuw schip waarmee kabelpatronen voor booreilanden werden gelegd. Een enkele keer ligt de Clearwater in Rozenburg. Ik zou het schip graag nog eens in het echt zien.
Met vriendelijke groet Mevr. C. van Oyen, Weesp."


Het schip Clearwater dat in de scheepstijdingen staat, hoort bij de Clearwater Group, een nederlandse rederij. De Clearwater is hun oudste schip. Alleen, dit schip is in 1995 gebouwd. Mevr. van Oyen heeft dus de vaarbewegingen van het verkeerde schip gevolgd.
De originele Clearwater voer bij rederij Dammers en van der Heide. Dit bedrijf is inmiddels verhuisd naar de Nederlandse Antillen. Op hun kantoor weet niemand meer wat van de Clearwater af. Voor ons is het schip niet taceerbaar.
Daarom schakelen we uw hulp in. Weet u wat er met de Clearwater, bouwjaar rond 1974, is gebeurd. Weet u waar het schip nu is.
Mail dan naar watwiltuweten@telegraaf.nl


Aldus de telegraaf.

Wie weet meer??
Groetjes Wytze en Jan van de Witte.

janverduijn

clearwater

Bericht door janverduijn »

de Clearwater die wordt bedoeld heet nu Bon Accord
het schip is in 1969 gebouwd als Clearwater bij Apol in Appingedam

JvH

Bericht door JvH »

Mij is maar 1 CLEARWATER bekend welke echter al in 1969 werd herdoopt in ORCA.

Hektrawler/Bevoorradingsvaartuig CLEARWATER
Bouwjaar 1964, werf, Scheepswerf "Appingedam" v/h. A. Apol, Appingedam, Nederland, bouwnummer 195.
Lxbxhxdg: 28,77 x 7,09 x 3,41 x 2,80 meter. Tonnage 294 BRT/88NRT.
1x 6 cilinder Brons, nr. 14669, type 6GB uit 1962 vermogen 400 apk.

Namen:
05-02-1964 CLEARWATER/Bosscher J.B. Thuishaven Dublin, Ierland.
20-05-1969 ORCA (27.12757)/W.A. van den Tak's Bergingsbedrijf N.V., Rotterdam, Nederland.
16-04-1971 ORCA (1)/Smit-Tak Internationaal Bergingsbedrijf N.V., Rotterdam, Nederland.
00-11-1971 BIBER/Interbergung Internationale Bergungs- und Transport GmbH., Hamburg, Duitsland.
00-00-1973 BIBER (1)/Ulrich Harms & Co. GmbH., Hamburg, Duitsland.
00-03-1976 ORCA/Smit-Tak N.V., Willemstad, Ned. Antillen.
00-00-1977 SMIT MALACCA/Smit-Tak International Ltd., Singapore. Vlag: Nassau, Bahamas.
00-00-1986 MALACCA/Mac. Lean Courage, Zwitserland.
00-00-1986 MALACCA/Turner Overseas S.A., Panama.
00-00-1989 MALACCA/Goa Towage & Salvage Company Pvt Ltd., Bombay, India.
00-00-19?? MALACCA/Underwater Services, Mumbai, India.
00-00-2001 Gesloopt in India.

hans materman
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
Locatie: utrecht

gegevens

Bericht door hans materman »

Zeg "zwarte zee " die gegevens haalde je uit het boek Nederlandse rijn-en binnensleepvaart Toen en nu . dat boek heb ik .
maar evengoed bedankt.
Het is wel te merken dat deze schepen maar kort in de vaart zijn geweest.
Wat wel jammer is , het zijn mooie strakke schepen om te zien .
Er zijn maar weinig mensen die er foto,s van hebben of site,s waar er foto,s van deze schepen op staan .Als iemand het e-mail adres van de ontwerper de Hr Malschaert heeft ?
Dan kan ik misschien zelf rechtstreeks vragen stellen ?
Ik probeer van mijn model boot een foto te plaatsen , maar dat krijg ik niet voor elkaar , kan misschien iemand dat voor mij doen ?
Ik ben al blij dat ik dit geplaatst krijg , mijn affiniteit met computers is niet al te groot
hans



Plaats reactie