Opduwers

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Hoi Patrick,

Nog onder de oude naam.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat niet elke restauratie een vooruitgang is wil ik met onderstaande foto's laten zien.

Afbeelding
Zo'n twintig jaar geleden lag in Groningen deze originele 'open' opdrukker te koop. Jammer dat de nieuwe eigenaren, hoe netjes ook, er een roefje op hebben gezet.

Afbeelding
Het in Furie omgedoopte bootje zag er schitterend mooi uit, maar toch vind ik het jammer dat het originele niet is bewaard.

Afbeelding
Een opdrukker aan het werk, achter het schip Anna op de Zuid Willemsvaart.

Afbeelding
Een originele Niestern opdrukker.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Nick

Re: Opduwers

Bericht door Nick »

Ahoy
Nou lag ik ander halve week geleden nog in me
Thuis haven Ramsgate
En wat kwam ik daar tot me verbazing tegen
een op duwertje gemaakt van karton
Die had Zondag Ijmuiden verlaten same met een sleep bootje
een oud marine sleepboot
Hier kijk zijn een paar foto's er van
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Kromhout motorsleepbootjes voor Turkije.

Bericht door Ben »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron: Het Schip 1929.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Opduwers

Bericht door MdB »

Heel mooi artikeltje, maar dit zijn natuurlijk geen opduwers
Saenstroom

Re: Opduwers

Bericht door Saenstroom »

Het zal rond september/oktober 2010 geweest zijn en ik loop rond op het terrein van een straalbedrijf, wanneer opeens mijn aandacht getrokken wordt.
Door de stofwolk heen in een grote straalcabine komt beetje bij beetje een opduwertje naar voren. Na een hap lucht te hebben genomen en snel een rondje om het bootje te hebben gelopen kom ik in contact met de eigenaar van het straalbedrijf.
Het scheepje staat er al een jaar of 7, er is begonnen met stralen maar aangezien er teveel ellende naar voren is gekomen stopt het project.
Ik doe een bod en 2 weken later staat het hele spul thuis.
Eerst maar eens begonnen om de ca 20 dubbellingen eraf te halen en de dunne platen eraf te halen en hiervoor nieuwe platen te kloppen. Dit zijn dus heel wat platen.!!
Nu een paar maanden verder zijn er diverse gangen nieuw ingezet en zolangzamerhand kunnen we gaan beginnen met de nieuwe schroefaskoker en hennegatskoker erin in te zetten.
Hierna zal er nog een nieuw achterdek ingezet worden en word tevens het roefdak en zijkanten daarvan vernieuwd worden.
We proberen zoveel mogelijk klinkwerk te laten zitten, de nieuwe platen worden weliswaar afgelast maar alle klinken aan de binnenkant zijn blijven zitten.
Inmiddels zijn we erachter gekomen dat het bootje gebouwd is bij Barkmeijer te Stroobos en de vroegere motor was wellicht een Deutz.
De 3 cilinder Kromhout staat al te wachten samen met de reintjes kk om ingebouwd te worden.

Mvg
Tim Bakker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Opduwers

Bericht door Wrijfhout »

Mooi werk Saenstroom, houd je ons van de vorderingen op de hoogte?

gr. Harry

Afbeelding
Een opdrukker op een plaats waar je hem niet zo snel verwacht, in de diepe sluis van Petit Lanaye op de Belgisch/Nederlandse grens.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Opduwers

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Groningen, Hoendiep, lang geleden...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Swalker

Opduwer De Hendrik

Bericht door Swalker »

Al lezende kom ik tot de conclusie dat vragen naar geschiedenis van opduwers hier niet zoveel oplevert maar goed, niet geschoten is altijd mis.
Onderstaand bootje heb ik onlangs gekocht. Hij lag aan de Loosdrechtse plassen. De vorige eigenaar heeft hem vrij lang in bezit gehad, de eigenaar daarvoor is helaas overleden dus daar loopt het spoor dood. Met het later toegevoegde kajuitje en verhoogd roefje is de opduwer in zijn huidige toestand een vrij opvallende verschijning dus heb ik de hoop dat iemand hem herkent en er meer over weet te vertellen. Op het naambordje staat naast de naam ook "anno 1932", maar waar die informatie vandaan komt is ook onbekend. Ik acht het goed mogelijk dat dat een schatting is van een van de vorige eigenaren.

Afbeelding
Swalker

Re: Opduwers

Bericht door Swalker »

En zo vaar je dus in 4 minuten van Breukelen naar Zwaagwesteinde:

Misschien hoort is dit meer voor het binnenvaart forum, al werd ik onderweg op het Prinses Margrietkanaal wel door de Zeehond en Annie (?) voorbijgelopen.
Plaats reactie