Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
stoomboot1915

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door stoomboot1915 »

de lauwerzee een bootje met een verhaal!
in 1898 gebouwt als levantkade, heeft voor veel bedrijven gewerkt in zijn leven.
in de beginjaren 70 gekocht door de broers kremer uit rotterdam,
die de boot eind jaren 80 hebben verkocht aan de heer mos een scheepshandelaar uit enkhuizen,
die hem weer heeft doorverkocht aan de heer zijlstra die er een motor in heeft gezet,
gelukig is de ketel en machine bewaard gebleven.
Bijlagen
Herschaalde kopie van Scannen0122.jpg
Herschaalde kopie van Scannen0122.jpg (222.4 KiB) 3039 keer bekeken
Herschaalde kopie van Scannen0113.jpg
Herschaalde kopie van Scannen0113.jpg (223.03 KiB) 3039 keer bekeken
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan Walpot »

De machine van de Maarten.
Maarten 1.jpg
Maarten 1.jpg (95.21 KiB) 2911 keer bekeken
Maarten 2.jpg
Maarten 2.jpg (108.66 KiB) 2914 keer bekeken
Maarten 3.jpg
Maarten 3.jpg (115.58 KiB) 2913 keer bekeken
Groeten, Jan.
stoomboot1915

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door stoomboot1915 »

nog een paar mooie foto's van de machinekamer van de finland.
Bijlagen
Herschaalde kopie van P9060048.jpg
Herschaalde kopie van P9060048.jpg (205.29 KiB) 2849 keer bekeken
Herschaalde kopie van P9060044.jpg
Herschaalde kopie van P9060044.jpg (212.48 KiB) 2850 keer bekeken
Herschaalde kopie van P9060045.jpg
Herschaalde kopie van P9060045.jpg (231.31 KiB) 2853 keer bekeken
middenbolder
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
Locatie: wessem

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door middenbolder »

stoomboot1915 schreef:de lauwerzee een bootje met een verhaal!
in 1898 gebouwt als levantkade, heeft voor veel bedrijven gewerkt in zijn leven.
in de beginjaren 70 gekocht door de broers kremer uit rotterdam,
die de boot eind jaren 80 hebben verkocht aan de heer mos een scheepshandelaar uit enkhuizen,
die hem weer heeft doorverkocht aan de heer zijlstra die er een motor in heeft gezet,
gelukig is de ketel en machine bewaard gebleven.
Ja, nu je het zegt herken ik de namen weer. Vroeger kwam de boot 's-zomers nog wel eens naar Wessem, en dan kwamen die jongens altijd even goede dag zeggen, lekker bijkletsen enz. Vooral omdat wij weer iemand in Wessem kenden, die vroeger op die boot gevaren heeft bij Linssen. Ik meen dat het 2 broers en nog 1 vriend waren die eigenaar van die boot waren. Later een van die jongens (Rob ?) nog wel eens tegen gekomen op de "Buffel" in de Leuvehaven. Die werkte daar. Ik vind het leuk dat er toch nog e.e.a. bewaard is gebleven, want die jongens gaven toen al aan dat het bijna niet meer te betalen was om de boot aan te houden.
Groeten
Jean Romeynders
stoomboot1915

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door stoomboot1915 »

dat waaren jan & johan kremer, en ik denk dat de derde rob verhoeven was, want die werkt op de buffel in de leuvehaven.
rob dee vroeger veel voor de vereniging stoomvaart, en daarom zal hij wel aan boord zijn geweest want als je een manetje miste kun je rob mee vragen om mee te varen.
maar om weer bij de kremer's te koomen, johan was de eigenaar van de lauwerzee,
zijn broer dee ook een hoop aan het bootje, dat was de gene met die vetkuif, is later ook verdronken.
johan die leeft nog die vaart nog zo af en toe met andere stoomboten mee.
op een of andere manier werd johan hier in rotterdam altijd jan genoemd en dat is nogsteeds zo,
mijn vader (kees boekweit) heeft ook nog een tijd bij de kremer's gevaren die kende johan nog van toen ie stoker was op de delfshaven tegen woordig de finland,
toen dee die boot nog echt sleepen voor de haagse sleepdienst.
dat was toen de laatste echt sleepende stoomsleepboot in nederland.
toen de haagse er mee stopte om met stoom te slepen heeft johan de lauwerzee gekocht.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan Stolp »

Ik meen me ook te herinneren dat Jan (vetkuif) ook als machinist zat op de Hempont toen daar nog met stoom gevaren werd. Er voeren toen ook al motorponten trouwens.Hij liet mij dan wel foto's zien van boten waar hij op gevaren had of nog voer .Misschien was het wel aflos werk op de pont.
Aardige man zoals ik me hem herinner.
stoomboot1915

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door stoomboot1915 »

dat zouw ik niet weten of jan bij de veerdienst zat volgens mijn pa zat hij vrachtwagen.
maar johan heeft wel als stoker bij de veerdienst gezeten en ook nog op de En Avant 21.
voor dat hij bij de haagse terecht kwam.
op hyves kwam ik ook nog een paar foto's van de lauwerzee tegen https://stoomwereld.hyves.nl/ van zijn tijd bij kremer.
maar heeft u het niet over johan want die wert ook jan genoemt??
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan Stolp »

Nou ik weet dat hij Kremer heette en die vetkuif is mij ook bijgebleven,ook had hij op een En Avant gezeten.
Ik kwam hem wel op de sluis tegen en als ik met de pont naar de Zeevaartschool ging kwam hij wel aan dek met een praatje.
stoomboot1915

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door stoomboot1915 »

dat is dan johan geweest, die zie ik af en toe nog wel eens op stoom evenementen.
zijn broer jan die werd vetkuif genoemd omdat die echt zoon kenmerkend vetkuif had in de jaren 70,
ik heb hem ook verder nooit gekend jan wel omdat hij nog wel eens langs komt aan boord op de hercules
om een praatje met me vader te maken.
volgens mijn pa kon hij ook goed stooken, dat kon ik merken
want hij was dit jaar tijdens dordt in stoom mee op de rosalie
en die kon nouw eens lekker mee vaaren met de rest.
Huib van Vliet

Re: Stoomsleepboten gebouwd door De Groot & van Vliet

Bericht door Huib van Vliet »

Naar aanleiding van mijn oproep van 22 januari 2009 omtrent info van door G&V gebouwde stoomsleepboten o.a. voor Schippers & van Dongen kreeg ik 23 januari daarop een reactie van MdB.
Daarop nu weer een reactie van mijn kant:
1) Volgens de werflijst is bouwnr. 3 wel degelijk een stoomsleepboot gebouwd voor Schippers & van Dongen.
2) De naam "Zeeman" bij nr. 5 is volgens de werflijst correct.
3) Nr. 10 is inderdaad gebouwd voor Nanning te Rotterdam; volgens de werflijst is er hier echter sprake van een Motorsleepboot. Verdere info daarover heb ik (nog) niet.
4) Nr. 24 voor C. v.d. He(e)rik te Rijsoord:
Ik heb daarover contact gezocht met Transportbedrijf
C.v.d. Heerik, vroeger gevestigd in Rijsoord, maar reeds jaren geleden overgenomen en nu gevestigd in Zwijndrecht. De huidige onderneming weet niets te vertellen over het vroegere bedrijf
C. van den Heerik. Ook in de Oudheidskamer Ridderkerk is niets te vinden omtrent dit bouwnummer. Ik probeer toch nog verder te zoeken.
In ieder geval bedankt voor bouwnr. 48.
Plaats reactie