Stoomsleepvaart
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Stoomsleepvaart
1e foto is de stoomsleepboot Cornelis van mijn opa en vader,gebouwd bij Kooiman in Zwijndrecht op foto assisteert hij met de watersnood 1953,de Cornelis in de haven van kruiningen met het plaatsen van een caison in de dijk. Foto's afkomstig van Mergus
2e foto pas in de vaart,later kwam de witte band in de pijp met het zeeuwse wapen IK WORSTEL EN KOM BOVEN
3e foto omstreeks 1920 in Hansweert voor de middelsluis buitenkant
4e foto Caroline voor de middensluis binnenkant Hansweert de sleepboot Cornelis was van C Philipse uit Hansweert later omgebouwd als M sleepboot Silani later En Avant 35 van MULLER uit Dordrecht inmiddels gesloopt
2e foto pas in de vaart,later kwam de witte band in de pijp met het zeeuwse wapen IK WORSTEL EN KOM BOVEN
3e foto omstreeks 1920 in Hansweert voor de middelsluis buitenkant
4e foto Caroline voor de middensluis binnenkant Hansweert de sleepboot Cornelis was van C Philipse uit Hansweert later omgebouwd als M sleepboot Silani later En Avant 35 van MULLER uit Dordrecht inmiddels gesloopt
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Hier een heel oude foto stoomsleepboot CORNELIS van PHILIPSE uit Hansweert en de GOLLIATH van DURINK uit Dordrecht andere boot herken ik niet er is toendertijd nog een zelfde st sleepboot geweest de EGALITE de zelfde boot als de CORNELIS maar dan met een bruine band in de pijp en ook het zeeuwse wapen wie kan mij hier iets over zeggen en ook over een mooie motorsleepboot LINA van Dirk Jiskoot uit Dordrecht of L'avenier vd Groot , van welke rederij de CAROLINE is kan ik helaas niet zeggen maar de foto is omstreeks 1900 1918 ??? en deze foto is van de strenge winter 1947 aan de binnenkant voor de kleine sluis in Hansweert , foto afkomstig van Mergus
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Stoomsleepvaart
..foto's..Jan Walpot schreef:Hallo Jan.
Ik heb ook hoofdzakelijk goede herinneringen aan Stein. In mijn schooltijd voer mijn vader op de Dordrecht 11 en als er in Stein geladen moest worden duurde dat bijne een week. Dat laden ging uit wagons en soms maar 6 op een dag. Als wij dan in de vakantie aan boord waren mochten we met de roeiboot varen. Daaraan hing een 5 pk Clinton. We visten dan lege flessen uit de haven, maakten ze schoon en leverden ze in. Zo hadden we een extra zakcentje. Toen ik op de Dordrecht 20 begon was deze nog verhuurd aan Gulf en we kwamen regelmatig in Stein. Er was toen ook een winkel voor gereedschap en materialen van Martens ( als ik me goed herinner ) Toen ik jaren later in Stein kwam was de winkel er niet meer.
Groeten, Jan.
Nu even kijken of we de mannen op de praatstoel kunnen houden...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Harry,
Mooie foto's van de haven van Stein.
Brengen de herinneringen van het verblijven daar. Wij lagen daar nog al eens op lading te wachten en heben ons daar nooit verveeld.
Het jaar ben ik vergeten, ik denk dat het 1967 was, toen op een donderdagmiddag, wij lagen op de sleepboot te wachten om ons naar Maasbracht te slepen, toen terwijl ilk op de drempel in de deuropening van de roef, een bakkie aan het doen was, de kleine jongen miste. Ik spring op loop om de roef heen en zie hem op zijn knieen in het gangboord aan de kadezijde iets uit het water pakken. Ik ren naar achteren want ik zag het schip door de zuiging van passeerende schepen naar de damwand drijven, en net toen ik hem wilde oppakken kwam zijn rechterhand tussen schip/bestek en de damwand knel te zitten. Gelukkig hing er een oud door het water verzadigd wrijfhout die iets van de druk opving. Hij schreeuwde zo hard dat de mensen aan de wal, het was net aflossen van de ploegen naar de kant holde om te kijken wat er aan de hand was. Ik beurde hem op rende met hem in mijn armen over de luiken naar achteren waar ondertussen ook de schipper en zijn vrouw door het geschreeuw naar buiten waren gevlogen als wel mijn vrouw. Gauw werd er een theedoek om zijn handje gedaan en de olieboot die langszij lag bracht ons naar het tunneltje anders kon je vanwege de hoge damwand de wal niet op, en rende ik met hem naar boven waar de mensen van de staatsmijnen al een zieknauto hadden besteld, die toen wij daar inzaten ook nog een lekke band kreeg en dus verwisseld moest worden. Naar Sittard en daar is hij die avond geopereerd. Hij heeft daar 6 weken gelegen en nu is hij 45 maar kan gelukkig zijn hand gebruiken al hoewel het niet altijd even makkelijk is. Hij heeft eerst gevaren op de meren en is nu vrachtautochauffeur
De dag daar op zijn wij naar Maasbracht gevaren en hebben daar het weekeinde doorgebracht. Zondags moest de jongste dochter nog naar het ziekenhuis om dat haar arm uit de kom was.
Terwijl wij onderweg waren die weken en dus niet altijd naar Sittard konden hebben mensen van de staatsmijn/haven hem regelmatig bezocht.
De "WILLEM IV" bracht altijd Sinterklaas naar Stein, maar om dat wij onder de kap lagen dat jaar, dus ver van de haven, kwam hij eerst bij ons langszij om de kinderen te zien.
Mooie foto's van de haven van Stein.
Brengen de herinneringen van het verblijven daar. Wij lagen daar nog al eens op lading te wachten en heben ons daar nooit verveeld.
Het jaar ben ik vergeten, ik denk dat het 1967 was, toen op een donderdagmiddag, wij lagen op de sleepboot te wachten om ons naar Maasbracht te slepen, toen terwijl ilk op de drempel in de deuropening van de roef, een bakkie aan het doen was, de kleine jongen miste. Ik spring op loop om de roef heen en zie hem op zijn knieen in het gangboord aan de kadezijde iets uit het water pakken. Ik ren naar achteren want ik zag het schip door de zuiging van passeerende schepen naar de damwand drijven, en net toen ik hem wilde oppakken kwam zijn rechterhand tussen schip/bestek en de damwand knel te zitten. Gelukkig hing er een oud door het water verzadigd wrijfhout die iets van de druk opving. Hij schreeuwde zo hard dat de mensen aan de wal, het was net aflossen van de ploegen naar de kant holde om te kijken wat er aan de hand was. Ik beurde hem op rende met hem in mijn armen over de luiken naar achteren waar ondertussen ook de schipper en zijn vrouw door het geschreeuw naar buiten waren gevlogen als wel mijn vrouw. Gauw werd er een theedoek om zijn handje gedaan en de olieboot die langszij lag bracht ons naar het tunneltje anders kon je vanwege de hoge damwand de wal niet op, en rende ik met hem naar boven waar de mensen van de staatsmijnen al een zieknauto hadden besteld, die toen wij daar inzaten ook nog een lekke band kreeg en dus verwisseld moest worden. Naar Sittard en daar is hij die avond geopereerd. Hij heeft daar 6 weken gelegen en nu is hij 45 maar kan gelukkig zijn hand gebruiken al hoewel het niet altijd even makkelijk is. Hij heeft eerst gevaren op de meren en is nu vrachtautochauffeur
De dag daar op zijn wij naar Maasbracht gevaren en hebben daar het weekeinde doorgebracht. Zondags moest de jongste dochter nog naar het ziekenhuis om dat haar arm uit de kom was.
Terwijl wij onderweg waren die weken en dus niet altijd naar Sittard konden hebben mensen van de staatsmijn/haven hem regelmatig bezocht.
De "WILLEM IV" bracht altijd Sinterklaas naar Stein, maar om dat wij onder de kap lagen dat jaar, dus ver van de haven, kwam hij eerst bij ons langszij om de kinderen te zien.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 28406
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Sslb. DOCKYARD V (23.09762)
Bouwjaar 1947 werf, Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam bouwnummer 227 .
Lxbxhxdg.: 25,10 x 6,34 x 2,90 x 2,31 meter, verplaatsing 41,5 m3.
1 x 2 vuurs Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ketel uit 1947 verwarmd oppervlak 135 m2, werkdruk 14 atm. 2 x 2 cilinder gekoppelde
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij machines nr.256 uit 1947 vermogen 500 ipk. = 368 kW. bij 200 r.p.m.
Namen: 07-05-1947 DOCKYARD V (2) N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam.
1978 DOCKYARD V Vereniging Dockyard V, Leiden.
25-05-1994 DOCKYARD V Stichting Buitenmuseum Leuvehaven, Rotterdam
Tekst van Tugspotters
Foto gemaakt door Fred Trooster
Bouwjaar 1947 werf, Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam bouwnummer 227 .
Lxbxhxdg.: 25,10 x 6,34 x 2,90 x 2,31 meter, verplaatsing 41,5 m3.
1 x 2 vuurs Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ketel uit 1947 verwarmd oppervlak 135 m2, werkdruk 14 atm. 2 x 2 cilinder gekoppelde
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij machines nr.256 uit 1947 vermogen 500 ipk. = 368 kW. bij 200 r.p.m.
Namen: 07-05-1947 DOCKYARD V (2) N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam.
1978 DOCKYARD V Vereniging Dockyard V, Leiden.
25-05-1994 DOCKYARD V Stichting Buitenmuseum Leuvehaven, Rotterdam
Tekst van Tugspotters
Foto gemaakt door Fred Trooster
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer: