Pagina 41 van 47

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 29 apr 2020 09:08
door joop 1
dat moet dan zijn sterkste schroef stoomsleepboot van de rijn

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 29 apr 2020 14:01
door kabo
Hallo Joop 1, je hebt gelijk het was een schroef sleepboot, maar hij had waarschijnlijk 4 schroeven . Dubbelschroevers hadden vaak een kleine schroef op de zelfde as voor de grote schroef zitten. Dit om meer water naar de grote schroef te duwen om meer trekkracht te hebben. Dit weet ik van mijn vader, die heeft zijn jeugd doorgebracht op een Rijn sleepboot.
gr. Bas

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 29 apr 2020 17:11
door joop 1
ja dat klopt van 2 schroeven op 1 as dat had die boot waar ze het pass schip succes van hebben gebouwd ook

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 29 apr 2020 19:58
door Gerrit
kabo schreef: 28 apr 2020 21:44 franz.jpg Franz Haniel 23, bwj. 1912 P. Smit jr. R.dam afm. 49.10 x 8.71 x 2.20 . 2 Mach. van 825 ipk. Sterkste schroef stoom sleepboot van de Rijn. Sloop 1957.
gr. Bas
Hoeveel van deze boten zijn er gebouwd bij p.smit.j ? want de sleepboot Anna de latere Leonora van v.Riemsdijk was ook een dergelijke boot,
Was volgen v.Riemsdijk de sterkste s.sleepboot in partkl. handen is later een motorschip geworden.
gerrit

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 30 apr 2020 21:53
door kabo
sslb-ver frankfurter reedereien XII_3 (fh XXIII).jpg
sslb-ver frankfurter reedereien XII_3 (fh XXIII).jpg (64.57 KiB) 2672 keer bekeken
Dit is een beeld van de Franz Haniel 23 in zijn eerste jaren.
gr. Bas

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 30 apr 2020 21:59
door unikap
Fijn zo'n joekel van een schoorsteen voor je neus!
Verder wel een prachtig ding. gr unikap

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 30 apr 2020 22:18
door Jan van der Doe
Die 'Joekel' was wel nodig met twee ketels en twee schroeven goed voor 1650 PK.

De Franz Haniel boten nummers waren allemaal in Romeinse cijfers "Franz Haniiel XXIII"

Afbeelding
FRANZ HANIEL XXIII

Groeten,
Jan

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 jun 2020 16:17
door kabo
schiermonnikoog.jpg
schiermonnikoog.jpg (117.16 KiB) 2476 keer bekeken
Mooie forse stoomsleepboot waarschijnlijk ergens in een van de werven aan het Winschoterdiep in Groningen gebouwd rond 1910 ?.
gr. Bas

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 jun 2020 17:01
door Jan Stolp
Een boot van Frater Smid Geb. in 1909 bij van Suijlekom in Raamsdonkveer
20.53 X 5.05 X 2,56 m.
In hetzelfde jaar verkocht aan transportkantor Vulkan GMBH
In 1944 vergaan bij Cherbourg
bladz 117Frater Smid ,een vergeten Rederij.
Groeten
jan

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 09 jun 2020 12:22
door Jaap Bijl
Het einde van de boot ligt iets anders:

ss. SCHIERMONNIKOOG (1909-1909)
1909 Wed.D P.van Suijlekom & Zoon, Raamsdonkveer
51 brt. – L x B x H = 20,53 x 5,05 x 2,56 m.
Compound 2 cil. Schipper & Van Dongen, 220 ipk.
E.Frater Smid & A.B.Schaap, Groningen
1909 SCHIERMONNIKOOG, Transportkontor Vulkan GmbH, Bruchhausen
1910 FLAMANVILLE, Societe des Mines Carrières de Flamanville, Flamanville
1914 in dienst van de Franse marine te Cherbourg
1940 door UK Navy in beslag genomen
194x Deutsche Kriegsmarine, Hafenkommandant Cherbourg
1944 te Cherbourg gezonken, gelicht
1945 in dienst van de Franse marine
1949 afgekeurd, in gebruik als stoomleveringsvaartuig
1951 te Cherbourg gesloopt.

Groet, Jaap.