Hallo Joop,
Ja, een paaltrek is natuurlijk ook maar en moment opname.
Hier staat tegenover dat het wel gepaard gaat met een officieel certificaat. De sleepboot zal dat vermogen kan dus wel degelijk leveren. Dit zal dan ook gebruikt kunnen worden bij b.v. een berging. Zoals jij natuurlijk ook weet, wordt het tornen aan gestrande schepen meestal op tij gedaan. Dus langdurig op het uiterste van het vermogen zal weinig gebruikt worden.
Vaak hebben bergers ook nog eens belang bij het gegeven dat een berging wat langer gaat duren.......
M.a.w. het uiterste van een vermogen op de schroef zal ook dan misschien niet eens gebruikt worden.
m.v.g., Roy
Van Ommeren rijnsleepvaart.
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
roy hier kan ik boeken over schrijven het zijn tenslotte allemaal boterhammen maar als ik hier over uit ga weiden maak ik geen vrienden mee zo iets kan je onder een kop koffie/borrel wel doen maar hier wou ik het gezellig houden gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
In de Rijn sleepvaart werd altijd in getrokken tonnen belading per pk gerekend.
Dus opscheppen hielp even niet, het was heel snel bij de rederijen bekent wat de prestaties van de sleepboten waren.
En deze prestaties hadden van doen met de aantal paarden krachten, het was van veel factoren afhankelijk.
Dat kan ik het best verwoorden met een drietal iedentieke boten bij de NRV waarvan er een stuk beter presteerde maar het waarom is niemand duidelijk geworden.
Een zeesleper vergelijken met een rivier sleepboot gaat niet op omdat de zeesleper op diepwater vaart dan is de toestroom naar de schroef altijd optimaal.
De grote strekkeslepers op de Rijnvaart waren altijd dubbelschroevens en moesten zo vlot mogelijk liggen om ook met laagwater nog bruikbaar waren.
Zag laats bij ver. binnenvaart een motortankschip waar na her motoriesatie 200 pk meer geplaatst was maar de strangen lier was wel verdwenen, dan denk ik die begrijpt iets niet.
Een neef van mij die liet de straalbuis en schroef optimaliseren en liep daarna 1,5 km harder met een stuk minder motor vermogen wat hem veel gasolie verbruik minder opleverde.
gr.BB
Dus opscheppen hielp even niet, het was heel snel bij de rederijen bekent wat de prestaties van de sleepboten waren.
En deze prestaties hadden van doen met de aantal paarden krachten, het was van veel factoren afhankelijk.
Dat kan ik het best verwoorden met een drietal iedentieke boten bij de NRV waarvan er een stuk beter presteerde maar het waarom is niemand duidelijk geworden.
Een zeesleper vergelijken met een rivier sleepboot gaat niet op omdat de zeesleper op diepwater vaart dan is de toestroom naar de schroef altijd optimaal.
De grote strekkeslepers op de Rijnvaart waren altijd dubbelschroevens en moesten zo vlot mogelijk liggen om ook met laagwater nog bruikbaar waren.
Zag laats bij ver. binnenvaart een motortankschip waar na her motoriesatie 200 pk meer geplaatst was maar de strangen lier was wel verdwenen, dan denk ik die begrijpt iets niet.
Een neef van mij die liet de straalbuis en schroef optimaliseren en liep daarna 1,5 km harder met een stuk minder motor vermogen wat hem veel gasolie verbruik minder opleverde.
gr.BB
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
Hier een foto van Gerardus Valkenburg van de Intritas III in aanbouw.
Zijn vader was hier kapitein op en hij is hier aan boord opgegroeid. Meer foto's van hem zullen volgen.
Zijn vader was hier kapitein op en hij is hier aan boord opgegroeid. Meer foto's van hem zullen volgen.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
De Intritas III vastgemaakt in Bingen.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
- Locatie: Giessenburg
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
Volgens mij ligt de Intritas III te St Goar met op de achtergrond de burgt Maus.
Groeten, Jan.
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
De burg die je ziet is Katz en Maus staat bij Wellmich enkele km lageruit.
De boot ligt naast camping Lorelyblick, Sankt Goar.
gr.BB
De boot ligt naast camping Lorelyblick, Sankt Goar.
gr.BB
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
Intritas III in vol bedrijf.
Intritas III in ruste aan de Feyenoordkade.
Intritas III in de haven van Godorf.
Kapt. Valkenburg met junior Gerardus
Idem.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
Het is toch echt Bingen hoor waar de Intritas III ligt afgemeerd.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Van Ommeren rijnsleepvaart.
Ben het met je eens 100%, Elstopo.
Ter vergelijking een copy van een schilderij gemaakt door Frans Buijks, van de "Myosotis" opvarig door het loch.
Alleen de achtergrond is zichtbaar, hier maar ter vergeleiking.
Het orgineel is aan boord van de "Siegfried".
Ter vergelijking een copy van een schilderij gemaakt door Frans Buijks, van de "Myosotis" opvarig door het loch.
Alleen de achtergrond is zichtbaar, hier maar ter vergeleiking.
Het orgineel is aan boord van de "Siegfried".
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet