Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Hudson machinekamer

Bericht door Roy »

Da's makkelijk te vertellen Cees.
P.Smit Jr. bouwde de boot en die was ook licentie bouwer van B.& W. uit Kopenhagen.
Er kwam dus een 5 cilinder, 2 takt Smit - B.& W. in te staan die opgegeven werd voor 800 tot 1.000 pk.
Helaas staat die er niet meer in. Het is dus een dooie boot. Jammer zo is er geen varensmens voor te vinden op de boot goed te onderhouden en dat is de oude "Hudson" goed aan te zien. De laatste keer dat ik haar zag groeide het mos aan dek........
Jammer, deze boot heeft beter verdient.

m.v.g., Roy
hleive
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 feb 2005 17:32
Locatie: Oostzaan

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door hleive »

Op 13 november 2015 lag de Hudson er zo bij in Maassluis.
Afbeelding

Groet Harry.
Afbeelding
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

Hoofdmachine was inderdaad een door de werf P. Smit Jr. gebouwde B & W. Boring x Slag: 350 x 700 mm. Afgeregeld op 840 r.p.k.

Motorsleepboten gebouwd op de werf van J&K Smit hebben een door de werf in licentie gebouwde M.A.N. motor.

groet,

Robert
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy »

Hallo Robert,

Fijn dat je op dit onderwerp ook reageert. Het is al weer even geleden dat we je berichten mochten lezen.
Graag zou ik willen weten hoe je aan het vermogen van de "Hudson" komt. Je weet natuurlijk ook dat er met vermogens door de sleepbootrederijen ruimschoots gesjoemeld werd.
Inmiddels heb ik een tekening van de m.k. indeling van de "Hudson" gekregen incl. de hulpwerktuigen. Dat komt bij de gepensioneerde wtk van L.Smit & Co. de hr. P.de Jong. Zie hiervoor zijn reisverslagen op Kombuispraat topic Smit & Co.
Goed, uit de begeleidende tekst maak ik op dat de B.& W. die in de "Hudson" stond maar 500 pk. leverde. Dat is dus beduidend minder dan het vermogen dat jij opgeeft en of in boeken terug te vinden is. Nu heb ik eerlijk gezegd niet zo'n hoge pet op van die broodschrijvers, simpelweg omdat die vaak nog nooit een mijl gevaren hebben en ook geen affiniteit met scheeps- dan wel machinebouw hebben. De wal organisaties daarentegen worden wel weer met een uiterste precisie beschreven........ :roll: :?

Aan die hoofdmotor hing nog wel h.e.e.a. wat aangedreven moest worden. Er was een aangebouwde smo pomp en een roterende spoelluchtpomp. Ook kon voor de stroomvoorziening een asgenerator ingeschakeld worden. Al deze zaken gaan natuurlijk wel van het effectieve vermogen op de schroef af.

Nu is er een 3e partij in de weer om bij B.& W. in Kopenhagen aan de juiste gegevens te komen. Het wordt dus een lang verhaal om aan de bewezen juistheid te komen. Ik neem aan dat er buiten de grote B.& W. motor die in een powerstation staat, ook een museum is waar al deze historisch / technische data opgeslagen zijn.

Wordt dus, zeer waarschijnlijk, vervolgd.

m.v.g., Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Roy, op de eerste plaats natuurlijk de beste wensen, en verder ook aan iedereen hier, de Beste Wensen voor 2016.

Ik heb de gegevens gewoon uit het boek "SMIT 150 1842-1992 Deel 2", geschreven door Gerrit J. de Boer / De Alk.
Maar dat zullen de meesten hier wel hebben denk ik.
In ieder geval worden in het boek wat dieselmotoren betreft zoveel mogelijk r.p.k.'s opgegeven in plaats van i.p.k.'s. Veel sleepbootrederijen gaven als vermogen i.p.k.'s op, waarbij, in tegenstelling tot stoommachines, de afkorting stond voor 'installed horsepower'. Daarbij werd het vermogen van de hoofdmotoren aangevuld met het vermogen van hulpmotoren, ankerlieren, pompen, noem maar op.
In het bovengenoemde boek lijkt me alles, althans wat de sleepboten vanaf 1950 betreft de opgegeven r.p.k. vermogens behoorlijk eerlijk en zo'n beetje hetzelfde als A1 bulk horsepower tegenwoordig.
Een paar voorbeelden van bekende Smit Internationale sleepboten:
Roode Zee (3) - M.A.N. J&K Smit's Machinefabriek, : 1240 rpk
Poolzee (2) / Java Zee (2) / Witte Zee (2) - M.A.N. J&K Smit's Machinefabriek, : 650 rpk
Tyne, L. Smit & Zoon's Scheepswerf, machine: B&W Kopenhagen, : 840 rpk
Clyde / Elbe - opgegeven vermogen: 4500 ipk = 2780 rpk
Mississippi / Thames (3) / Hudson (4) / Orinoco: 4000 ipk = 2500 rpk
Zwarte Zee (4) / Witte Zee (3): 9000 ipk = 7000 rpk
Rode Zee (5) / Noordzee (4) / Poolzee (3): 11000 ipk = 7000 rpk ???? >> dat kan niet kloppen, moet minstens 8500 rpk zijn, denk ik...
Smit Rotterdam / Smit London / Smit Singapore (2): 22000 ipk = 13500 rpk
Smit New York / Smit Houston: 16000 ipk = 9200 rpk

Nou ja, vrijwel alle sleepboten, bevoorradingsschepen, ahts's, bergingsvaartuigen, havensleepboten etc. staan erin.
In Engeland zijn zowel deel 1 en 2 nog wel te vinden, ik heb eind vorig jaar deel 1 gekocht, deel 2 had ik al gekocht toen het uitkwam. Als deel 1 had ik een Engelstalige versie die niet door De Alk maar door Smit International zelf werd uitgebracht om weg te geven aan personeel en zakenrelaties en zo. Toen heb ik het boek ook gekregen. Deel 1 van De Alk is Nederlandstalig en de handelseditie, maar kostte 69 gulden en ik heb toen alleen Deel 2 gekocht, want dat kostte 99 gulden. Ik was toen nog wat jonger en dan geef je je geld aan andere dingen uit...
Deel 1 behandelt de geschiedenis van Smit, van Fop Smit tot 1992. Zeer interessant en mooi geïllustreerd!

Maar er speelt natuurlijk nog iets anders een belangrijke rol, denk ik toch: namelijk bij hoeveel omwentelingen levert de machine z'n vermogen? De motoren in bijvoorbeeld de Smit Rotterdam, Noordzee (4), Smit-LLoyd 123, Smit New York, om er maar een paar op te noemen, zijn allen Stork-Werkspoor TM410 type machines. Die draaien 600 à 650 toeren per minuut. Dat is, voor een zeeschip, al middelsnel-draaiend...
Maar die oudere slepers met hun machines met grotere boring x slag en minder cilinders, leverden hun vermogen bij zo'n 250 à 300 omwentelingen per minuut - dat is, relatief gezien, natuurlijk veel meer 'power' per pk, denk ik toch.

met vriendelijke groet,

Robert.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Roy »

Hallo Robert,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik kom volledig mee in je relaas. Het klopt inderdaad dat alle vermogen meegerekend werd. Je bent alleen het scheerapparaat van die Ouwe en de hotplate van de kok nog vergeten mee te rekenen. :lol:
Wat die TM 410 karren betreft; ik weet zo niet uit het blote hoofd of die grote boten van Smit en de 100S klasse van Smit Lloyd het zelfde aantal cilinders hadden. Daar kan natuurlijk ook een verschil in vermogen in zitten. Bij gelegenheid zal ik eens in oude Lloyds Registers kijken. Die liegen n.l. niet.

Die grotere boring en slag, maar ook het relatieve lage toerental van de oudere motoren gaven wel altijd te zien dat het vermogen langer en beter vastgehouden werd. Tegenwoordig draait het allemaal zo gigantisch veel toeren. :roll: Ik vraag me dan ook af of die motoren op den duur ook niet veel meer kosten in onderhoud, gesteld dat ze ook zo lang meegaan..............

Graag tot een volgende prangende vraag.

m.v.g., Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

Hoi Roy,

De drie grote slepers van de Smit Rotterdam klasse hadden 9 cilinders. De Poolzee, Noordzee, Rode Zee, Smit New York, Smit Houston, Smit-LLoyd 100 S en 120 klasse, en ook de SmitWijs Tempest en Typhoon hadden 6 cilinders. De motoren waren allemaal het type TM410 (410x470).
De Rode Zee (5) was in 1968 het eerste schip dat deze Stork-Werkspoor machines kreeg, en de fabrikant verzocht Smit om, zeker in het begin, niet meer dan 500 toeren te draaien. Of de bemanning dat ook deed weet ik niet, maar het valt te betwijfelen.... :lol:
Aangezien deze motoren nog lang gebouwd zijn werden ze natuurlijk gaandeweg steeds verbeterd, andere turbogroepen, hogere verdichting, etc. dus meer vermogen.
Toen de Stoomvaart Maatschappij Zeeland ferry "Prinses Beatrix" (2) net nieuw (1978) was heb ik, toen ik even aan de wal was, speciaal een tochtje naar Engeland gemaakt aan boord van het schip. Deze car-ferry (132,16 x 22,56 x 13,01 x 5,17 m / 9356 BRT / 1500 pass / 320 auto's) heeft namelijk vier Stork Werkspoor TM410 diesels, maar dan in 8 cilinder uitvoering. Ze leveren ieder 5500 as-pk, dus 22.000 pk totaal voor een dienstsnelheid van 21 knoop. Ik wilde namelijk wel eens zien hoe deze machines zich gedroegen onder heel andere omstandigheden, als snelvarend schip. Dat ging perfect. Een heel mooi schip overigens ook, die Prinses Beatrix. Ze heeft uiteindelijk nog gevaren tussen Marokko en Spanje voor een Marokkaanse rederij, en werd tot op het laatst nog goed onderhouden ook. En met de originele motoren, dus ze waren best goed.
Ik denk dat een van de redenen waarom Wärtsilä de motorendivisie van Stork-Werkspoor kocht deze TM 410 serie was...

met vriendelijke groeten,

Robert
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hudson machinekamer

Bericht door Ben »

Roy schreef:......P.Smit Jr. bouwde de boot en die was ook licentie bouwer van B.& W. uit Kopenhagen.
Er kwam dus een 5 cilinder, 2 takt Smit - B.& W. in te staan die opgegeven werd voor 800 tot 1.000 pk.............
Een scan uit een tijdschrift van 1939:
hudson sleepboot 1939 proefvaart..JPG
hudson sleepboot 1939 proefvaart..JPG (111.48 KiB) 2879 keer bekeken
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door Robert Delhaye »

De B & W motor begint veel los te maken. Er dient zich een nieuwe prangende vraag aan...

Juli 1963 werd de, inmiddels (april 1962) in Ebro (2) omgedoopte, Hudson voor de sloop verkocht aan N.V. Holland, Hendrik Ido Ambacht. Maar N.V. Holland verkocht de Hudson ZONDER MOTOR door om te Ooltgensplaat te worden omgebouwd tot drijvende ijsfabriek...
In ieder geval: de motor werd verwijderd. Wat zou met de B&W gebeurd zijn? Is de motor in z'n geheel bewaard gebleven en in een ander schip geplaatst? Werd de motor in onderdelen verkocht?

Overigens nog in 1962 werd de Hudson (Ebro) te Stellendam opgelegd, in 1963 omgedoopt in Johan Dirk (D. de Jager, Stellendam), in 1977 omgedoopt in Elizabeth (H. Tanis, Stellendam), in augustus 1989 verkocht aan Stolk's Handelsonderneming B.V. te Hendrik Ido Ambacht om te worden gesloopt, maar op 21 augustus van Hendrik Ido Ambacht naar N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij te Rotterdam gesleept. In 1989 kreeg het schip de naam Hudson weer terug, dankzij de Stichting 'Help de Hudson', Rotterdam.
12 februari 1992 door Taklift 1 en Taklift 3 bij Havenbedrijf Vlaardingen-Oost op de wal gezet voor restauratie. De rest is bekend.
De Hudson ontsnapte dus, zij het zonder motor, twee maal aan de sloop!

vriendelijke groeten,
Robert
krukas
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2011 12:01

Re: Vragen over scheepsmotoren.

Bericht door krukas »

De Burmeister & Wain motor van de Hudson is in een zandzuiger geplaatst
en heeft nog lange tijd dienst gedaan.
Groet. Hendrik Steen
Plaats reactie