Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Robert Delhaye »

De SKL NVD 48-2 U en de SKL NVD 48 A-2 U motoren.

Deze zijn in Nederland goed bekend. Dit was de tweede serie van de NVD 48 serie. De 'N' slaat bij SKL overigens gewoon op 'Normalhub'. De 'A' uiteraard op Aufladung oftewel turbo. Deze tweede serie 48's werd gebouwd vanaf 1972 en rond 1990 vervangen door de 3e versie de AL. Deze machines dienden overigens als voorbeeld voor het design van de MaK 20 serie, die nu onder andere in verschillende Veerhaven en Imperial duwboten staan.
Het uiterlijk (foto's volgen nog) van de 2e serie was ongeveer hetzelfde als dat van de 1ste serie, alleen hadden de motoren nu aanzienlijk meer vermogen gekregen, door allerlei aanpassingen en het hoger toerental, nu 428 tpm, voorheen 375. In Nederland werd de machine in behoorlijk wat binnenschepen en ook wel coasters geplaatst. Ik heb met zowel de 6 als 8 cilinder versie gevaren, en het geluid was grandioos! Vooral tussen de 400 en 428 toeren was het flink stampen geblazen! Met het 1895 ton schip van m'n vader gingen we zonder moeite met tussen de 375 (1160 epk) tot 428 toeren per minuut (1320 epk) door het Rijngebergte.
In de Sovjet-Unie en de DDR werd deze machine niet in binnenvrachtschepen geplaatst omdat die schepen te klein waren qua tonnage. Daar kwamen ze vooral in binnenijsbrekers, kustslepers, duwboten en vooral in de Russische Wolgacruisers te staan. Die Wolgacruisers van de 302 serie werden gebouwd bij de Elbewerft in de DDR en varen nu nog in behoorlijke getale.

De boring x slag is 320 mm x 480 mm. Het zijn oerdegelijke en vooral zeer krachtige motoren en derhalve geen lichtgewichten: de 6 cilinder turbo weegt 22.500 kg, de 8 cilinder turbo 25.600 kg, dat is niet niks natuurlijk...
Het continu vermogen wordt geleverd bij 428 tpm:
Continu as-pk 6/8 cilinder zonder turbo : 660 epk / 880 epk
Continu as-pk 6/8 cilinder met turbo : 1000 epk / 1320 epk

In de derde bouwserie van de NVD 48 motor (die nog steeds gefabriceerd wordt als scheepsaandrijvingsdiesel, scheepsaggregaat of stationaire (fabrieken) motor) bleef het toerental hetzelfde, maar door het verhogen van de cilinderdruk is het vermogen nu (overigens alleen turbo leverbaar) bij de 6 cilinder 1160 epk en bij de 8 cilinder 1496 epk.

foto's volgen snel.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Machtige machines die SKL's. In de jaren '70 door veel schippers genoemd als een betaalbare opvolger van de langzaamlopende Deutz 545. Je hoorde er wel heel verschillende verhalen over: de een zwoer erbij, de ander wilde er nooit meer een in zijn schip.
Maar daar had ieder merk last van: De eerste Deutz 536 motoren uit de jaren '50 kregen na 15 jaar allemaal krusasproblemen. Dat werd opgelost toen er in de jaren '60 zwaardere krukassen in werden gelegd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Robert Delhaye »

SKL NVD 48

Dit was de eerste bouwserie van deze zware, langzaamdraaiende dieselmotoren. Ze werden opgevolgd door de gemodificeerde tweede serie NVD 48 - 2

Zoals alle SKL motoren waren ze leverbaar als stationaire energiebron voor oa fabrieken, als aggregraat in zeeschepen en natuurlijk als voortstuwingseenheid voor schepen, waar ze zowel in de zeevaart (trawlers, zeeslepers, kustslepers, coasters) en in de binnenvaart (de 588 serie Wolgacruisers, duwboten, ijsbrekers) terechtkwamen. In de DDR werden ze niet gebruikt als aandrijving voor vrachtschepen, wel werd de motor geëxporteerd naar onder meer Nederland en in binnenvrachtschepen en tankers geplaatst.

In de 588 klasse Wolgacruisers staan drie direct omkeerbare SKL scheepsdiesels 6 NVD 48 U met 540 epk bij 375 tpm.
In de trawlers en coasters werd de 8 NVD U gebruikt, het vermogen afgesteld op 540 epk bij 275 tpm.
De 8 NVD 48 U stond in paar opgesteld in duwboten en leverden ieder 670 epk bij 363 tpm.

6 NVD 48 U = 400 epk @ 275 tpm / 540 epk @ 375 tpm / 18000 kg incl vliegwiel / cil inhoud : 232 liter
8 NVD 48 U = 540 epk @ 275 tpm / 720 epk @ 375 tpm / 22000 kg incl vliegwiel / cil inhoud : 308 liter
6 NVD 48 AU = 750 epk @ 375 tpm / 18600 kg incl vliegwiel en turbo / cil inhoud : 232 liter
8 NVD 48 AU = 1000 epk @ 375 tpm / 23000 kg incl vliegwiel en turbo / cil inhoud : 308 liter
gar

geluid 2 cilinder

Bericht door gar »

Hallo leden van dit forum,

Wij zijn op zoek naar het geluid van een 2 cilinder als het kan een werkspoor. Wij zijn leden van modelbotenclub aegir. zie ook onze site www.mbc-aegir.nl Daar is ook de bouw van onze amsterdammers te volgen en wel in het bijzonder de Gar van Dirk Uitzetter. De laatste nog beroepsmatig actieve Amsterdammer. Wij willen dit geluid implementeren in onze modellen.
bij voorbaat dank voor jullie moeite.

hans perfors
sailor wim
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 jan 2008 09:34
Locatie: den haag/westeinderplassen

Re: geluid 2 cilinder

Bericht door sailor wim »

Hoi Hans,
https://www.machinekamer.nl/sounds/sound.htm
Misschien staat er daar iets van je gading bij.
https://www.historisch-vaartuig.be/gar/
Gr WIm.
samantha.tax

deutz 428

Bericht door samantha.tax »

wie kan mij vertellen wat het gewicht is van een deutz 428?
Albertus M
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 dec 2012 21:01

Re: deutz 428

Bericht door Albertus M »

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel cilinders.
Uit mijn hoofd weegt een 4 cilinder een goede 4 ton.

gr.
Casper
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: deutz 428

Bericht door Gert Schouwstra »

Het hangt erg van de uitvoering af. Je kon bij dit soort Deutz motoren vanaf de fabriek bijvoorbeeld allerlei pompen, koelers, compressoren, enz. bij krijgen. Die waren dan door de fabriek al aan de motor gebouwd. Sommige typen waren leverbaar met een verzwaarde krukas. Volgens mij is de 428 nooit met turbo geleverd.
Een A8M 428 van 310 pk bij 600 toeren, weegt standaard 7.500 kg zonder keerkoppeling.
De direct omkeerbare uitvoering RA8M was nog wat zwaarder, maar heeft geen koppeling nodig.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
samantha.tax

Re: deutz 428

Bericht door samantha.tax »

het gaat inderdaad om een 8 cilinder.

met groet
sam
kplmach

Hudson machinekamer

Bericht door kplmach »

Beste forumleden,
Wie wie kan mij helpen aan gegevens omtrent de machinekamer inrichting van de Hudson?
(de Hudson met bouwjaar 1939, bouwnummer 522, werf Piet Smit Jr.)

Cees de machinist
Plaats reactie