Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
wout.bij

MWM

Bericht door wout.bij »

is er iemand op het forum die mij iets kan vertellen over een MWM RH235D een 3-cil. met 150pk bij 420omw/min. bj1940 ze staat in sleepboot Hoop voorheen de martin en de enavantIV er staan op u-tube een paar filmpjes van een 6-cil.TRH335su deze lijken erop maar het is uiteraard een ander type, er is overal al geinformeert maar het lijkt wel of ze deze motor nooit hebben gemaakt Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hallo Wout,

Wat een mooi machientje. De RH 235, boring 250 mm, slag 350 mm, maximaal 50 pk per cylinder en maximaal 500 toeren. Er draaien zo hier en daar nog een paar zusjes van deze motor onder de naam MWM en misschien ook nog onder de naam Benz. In Zwitserland op de Bodensee heb je nog de historische veerpont Meersburg, ex-Bodan, ex-Konstanz II met 2x 300 pk MWM RH235 SU. Daar staat of stond dus twee keer een zescylinder direct-omkeerbaar met bouwjaar 1939 in. Sinds 25 jaar staat deze pont als clubhuis voor een watersportvereniging in Lochau op de kant. Of de motoren er nog in zitten? Ik vrees het ergste. Maar het kan zijn dat er bij Stadtwerke Konstanz, de eerste eigenaar, nog iemand rondloopt de wat weet.

Er waren ook nog kleinere exemplaren dan jij hebt. Bijvoorbeeld de 2 cyl Benz RH 235 van 80 pk, die stond in de Dordrecht 6 van Broere uit 1939.

In Duitsland is de motor ook wel als noodstroomaggregaatmotor toegepast bij overheidsgebouwen. Zo stond er een MWM RH 235 S van 300 pk bij 500 rpm. op het politiebureau in München, die staat nu in een museum in Stammheim. Mogelijk kunnen ze je daar wel verder helpen. info@museum-stammheim.de . Ergens in Niedersachsen moet ook nog eentje staan afkomstig uit een hoofdpostkantoor en nu in privé-bezit.

Ik moet even nadenken hoe de codering bij Benz/MWM ook weer was:
T = Turbocharged (oplading)
R = Reihenmotor (lijnmotor)
H = ?
235 = samengesteld uit boring x slag (250 x 350 mm)
S = aantal cylinders, S is dus zes cylinders, de A staat voor acht, en D is dus drie.
U = umsteuerbar (direct omkeerbaar)

In het boek "Motorkolben" vond ik nog de volgende tekening en beschrijving van de oliegekoelde zuiger:

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
wout.bij

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door wout.bij »

hallo gert
dat over die veerpont had ik ook al uitgevogeld doch ik kon nergens een contact vinden of een e-mail adres alleen maar gegevens over de boot en verder niets.
het museum in duitsland heb ik een mail gestuurd met het verzoek om info nu maar effe afwachten dus.
het stukje wat je erbij had gezet over de oliegekoelde zuiger van de rh235 had ik ook al gevonden op een of andere wikipedia achtige site over oliegekoelde zuigers.
verder schijnt er een binnenvaart schip in meppel te koop te liggen met de naam invotis van de heer s.kikkert die er een rh235 in heeft liggen dit zal waarschijnlijk ook een 6 cil. zijn ook daar kom ik maar moeilijk achter adresgegevens.
maar we blijven het proberen en mocht je in de buurt zijn de boot ligt in woudsend bij de houtzaagmolen je bent welkom.
gr.wout
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ben 25 jaar gelden monteur geweest en heb veel in dit soort motoren gewerkt.
Dan kun je ook heel gericht zoeken op internet. De motor van de Invotis is een 310 pk. Ik heb je zijn telefoonnnummer gemaild.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
wout.bij

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door wout.bij »

hoi gert
ik heb al contact gehad met de heer kikkert en we hebben een afspraak gemaakt om de technische wonderen bij elkaar te komen bezichtigen.
grote klasse dus.
gr.wout
Janp

Info Daimler Benz gezocht

Bericht door Janp »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Jan Pap (1975) en heb mij aangemeld op dit forum om het een en ander uit te zoeken. Mijn vader had vroeger een klein binnenvaart scheepje die opgebouwd is tot woon/ vakantie boot. Daar stond een ouwe Daimler Benz motor in. Een 2 cilinder. Nu was ik een klein kereltje en weet eigenlijk niet meer wat het precies geweest is. Luchtstart ja/nee, type, aantal pk, keerkoppeling etc etc. Mijn vader kan ik het ook niet meer vragen helaas! Wie kan mij helpen.
Ik kan mij herinneren dat mijn vader, bij het starten, met gespreide handen een sleutel omdraaide (gloeien?) en met zijn andere hand daarna op de motor een grote handel een kwartslag draaide. Dan begon de panke pang :wink:

Verder heb ik nog wat oude foto's gevonden van duwboten, slepers (witte zee) die ik later nog zal plaatsen. Die heeft mijn vader ooit een keer gemaakt.
Tevens ben ik natuurlijk op zoek naar onze 2 gebroeders om wellicht weer eens een kijkje te nemen.

Eerst 2 foto's van de motor:
Afbeelding

En de "2 gebroeders". Volgens mij is het een klein tankertje gweest.
Afbeelding
krukas
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2011 12:01

Re: Info Daimler Benz gezocht

Bericht door krukas »

Dit is een Daimler Benz type M202B 750/1200 omw/min en 36 tot 60pk. De cilinderboring is 140 mm en de slag 210 mm. Deze motoren werden ook veel in de Duitse kustvisserij gebruikt.

Met vriendelijke groet. Hendrik Steen Oostmahorn
Janp

Re: Info Daimler Benz gezocht

Bericht door Janp »

Heel erg bedankt voor je reactie!
Vrgr Jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Info Daimler Benz gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Jan,

Ik heb een tijdje gevaren met een M203A van 60 pk bij 1000 toeren in een luxe motor van 120 ton.
Wat je vertelde klopt. De meeste motoren waren electrisch startend, dus een gloeisleutel omdraaien en daarna starten.
De startmotor was niet erg sterk en er zat een zwaar vliegwiel aan, daarom zat er vooraan op nokkenas een handel die een kwartslag omgezet kon worden om de kleppen te lichten. Als de motor dan op snelheid was de handel terugzetten en de motor sloeg aan.
Er waren ook luchtstartende motoren van dit type, maar die waren wat zeldzamer.

Een tijdje geleden zag ik deze 4-cilinder Daimler-Benzmotor op een sloperij staan:
Ik kende dit type nog niet, maar ik vind dat hij erg lijkt op de M204B van 120 pk bij 1200 toeren. Alleen hadden die wel een ander kleppendeksel. Ik vermoed dat deze motor ook in de jaren '50 is gebouwd en zo'n 80-100 pk levert bij 1000/1200 toeren.
Wie het echt weet, mag het zeggen.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door Robert Delhaye »

De SKL NVD 36-1 U en de SKL 36 A-1 U motoren:

Deze machines waren leverbaar in een 6 en een 8 cilinder versie. De 'A' staat voor turbolader. In de DDR en het Oostblok waren ze (zonder turbo) ook leverbaar in 4 en 5 cilinder, maar die heb ik in het "Westen" nooit gezien. In Nederland kwamen behoorlijk wat 8 cilinder in de vaart aan boord van de 'Typ Boizenburg' 67 en 80 meter vrachtschepen gebouwd in de DDR, die na de val van de Muur hun weg vonden naar Nederlandse schippers. Daar stonden vrijwel zonder uitzondering de SKL 8 NVD 36 A-1 U motoren in. Die kon continu 578 pk op de as leveren bij 500 tpm, maar ze waren afgesteld op 420 as pk bij 375 tpm in verband met het schroefrendement.
De motoren zijn ook te vinden in de in de DDR gebouwde en naar Rusland geëxporteerde Boizenburg GT binnenvrachtschepen. Veel van de tussen 1961 en 1964 gebouwde schepen varen nog met de originele motor.

Boring x slag : 240 x 360 mm.
Continu vermogen 4/5/6/8 cilinder zonder turbo bij 500 tpm : 200 / 250 / 305 / 408 epk
Continu vermogen 6/8 cilinder met turbo bij 500 tpm : 428 / 578 epk
Plaats reactie