Re: Vragen over scheepsmotoren.
Geplaatst: 15 jan 2016 19:33
Bedankt voor het opduikelen van de proefvaart van de "Hudson" Ben !.
Je maakt ons nu toch wel erg nieuwsgierig Hendrik !.
In welke zandzuiger is die B.& W. uit de "Hudson"/ "Ebro" geplaatst ?.
Ik vernam vorige week van een gepensioneerde wtk van Smit & Co. dat Smit lang zonder interkoeling gewerkt had. Met als resultaat dat de motoren op het eind sterk ingeteerd weren om nu niet te zeggen totaal verkoolt. Zo ook b.v. de beroemde "Zwarte Zee", (III), die echt totaal opgeteerde Werkspoor motoren had.
Vandaar dat ook dat ik graag zou weten in welke zuiger die B.& W. gezet is en, ( als het even kan ), hoe lang nog. Het lijkt me echt iets voor de Fa. Oosterwijk om zoiets te doen.
Die TM 410 was eens de meest succesvolle medium speed kar ter wereld Robert.
Hoeveel er van gebouwd zijn weet ik niet maar het was wel een succesnummer te noemen. Er moet wel bij opgetekend worden dat er wel problemen met de lagers geweest zijn. Er zijn in de nodige motoren dan ook krammen in de carters geplaatst...........
Er zaten ook patenten in verwerkt die eigenlijk van oorsprong bij Kromhout vandaan kwamen. Dat is ook veelvuldig in andere type motoren gebruikt. In de visserij, waar veel met piekbelasting gewerkt wordt was de Stork-Werkspoor dan ook zeer populair. De goedkoopste motor was het niet, maar wel een zeer duurzame. Ik meen dat dit de SW 280 was, maar pin me er niet op vast.
En inderdaad, Wärtsilä gebruikt die oude patenten ook nog steeds in de nieuwe motoren range. Jammer genoeg heb ik daar geen verdere specificaties van.
Maar goed, een mens kan niet alles hebben..........
m.v.g., Roy
Je maakt ons nu toch wel erg nieuwsgierig Hendrik !.
In welke zandzuiger is die B.& W. uit de "Hudson"/ "Ebro" geplaatst ?.
Ik vernam vorige week van een gepensioneerde wtk van Smit & Co. dat Smit lang zonder interkoeling gewerkt had. Met als resultaat dat de motoren op het eind sterk ingeteerd weren om nu niet te zeggen totaal verkoolt. Zo ook b.v. de beroemde "Zwarte Zee", (III), die echt totaal opgeteerde Werkspoor motoren had.
Vandaar dat ook dat ik graag zou weten in welke zuiger die B.& W. gezet is en, ( als het even kan ), hoe lang nog. Het lijkt me echt iets voor de Fa. Oosterwijk om zoiets te doen.
Die TM 410 was eens de meest succesvolle medium speed kar ter wereld Robert.
Hoeveel er van gebouwd zijn weet ik niet maar het was wel een succesnummer te noemen. Er moet wel bij opgetekend worden dat er wel problemen met de lagers geweest zijn. Er zijn in de nodige motoren dan ook krammen in de carters geplaatst...........
Er zaten ook patenten in verwerkt die eigenlijk van oorsprong bij Kromhout vandaan kwamen. Dat is ook veelvuldig in andere type motoren gebruikt. In de visserij, waar veel met piekbelasting gewerkt wordt was de Stork-Werkspoor dan ook zeer populair. De goedkoopste motor was het niet, maar wel een zeer duurzame. Ik meen dat dit de SW 280 was, maar pin me er niet op vast.
En inderdaad, Wärtsilä gebruikt die oude patenten ook nog steeds in de nieuwe motoren range. Jammer genoeg heb ik daar geen verdere specificaties van.
Maar goed, een mens kan niet alles hebben..........
m.v.g., Roy