Sleepdienst Maas

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Roy-

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy- »

De "Adelaar", daar heb ik ruim 4 jaar geleden nog op gevaren.
Een geweldige ervaring met een gepensioneerde w.t.k. aan boord. Veel een een week tijd opgestoken. Heb veel achter het roer gezeten. Dat had eigenlijk anderom moeten zijn...........
Ik denk dat deze foto vrij jong is. Ze heeft n.l. geen rode en witte bies op de boeiing. Daar was dit seizoen weinig tijd voor. Een overvol vaarschema is hier debet aan.

m.v.g. Roy
Jan.Rosmolen
Berichten: 156
Lid geworden op: 22 mei 2008 21:22
Locatie: Hoek v Holland

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Jan.Rosmolen »

Ahoy Roy,

Stoombootje varen is heerlijk, een paar jaar geleden heb ik regelmatig met de Finland gevaren o.a Haven dagen, Dordt onder
stoom,Furiade en al dat soort evenementen, maarja op de duur ben je elk weekend weg.
Dus mee gestopt, wel jammer het was erg leuk. :D :D

Vr Gr Jan
Keep it in de holes
grutto1962

Re:

Bericht door grutto1962 »

Roy schreef:D'r ligt er nu een bij ons in Den Helder. Hij ligt er n.a.v. Sail 2008.
Dat is de s.s.b."Adelaar" die ook nog een poosje als "Botlek" voor de Stoomsleepdienst 's Gravenhage vanuit Vlaardingen gevaren heeft.
Ook de museum sleepboot "Avontuur" is een voormalige sleepboot van Stoomsleepdienst "Maas". Deze sleepdienst was eigenlijk gewoon een speeltje van de directie leden van Smit & Co................
Jammer dat ik alleen maar analoge foto's maak..................

m.v.g. Roy
Ik ben een voormalig bemanningslid van de sleepdienst Maas, onder andere op de Sperwer, avontuur, Valk, en de Havik en de Grutto en afwisselend op een paar andere boten.
IK zou graag wat photo,s van de Sperwer voormalig Anna en de Avontuur willen hebben.
Wie heeft ze en wie weet waar deze boten gebleven zijn?. en ook graag iets over de sleepboot Grutto.
Bij voorbaat dank. Alois.
goris11@hetnet.nl
1.1/2 jaar verder nog steeds geen reactie op de sleepboten Anna [Sperwer] en de Grutto ,sleepboten van de sleepdienst Maas uit Rotterdam.
Wie weet er wat en heeft photo,s ?.
Daniel777

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Daniel777 »

weet iemand toevallig of de maas 2 ook van sleepdienst maas is geweest?
hij is gebouwt in 1925 bij piet smit als maas 2
maar het vreemde is dat in de meetbrief staat dat ie gebouwd is als maas en niet als maas 2 en iemand heeft mij verteld dat het niet de maas kan zijn want het bouwjaar en de afmetingen kloppen niet weet iemand hier meer over?
de namen in de meetbrief zijn:
27-1-1925 Maas
23-5-1949 Math.Stinnes 8
04-1-1956 Trinitas

de afmetingen : l=20.25 m.
b=4.79 m.
ik hoop dat iemand mij er iets meer over kan vertellen.
met vriendelijke groet
Daan.
Roy-

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy- »

Dat heb ik misschien al wel 25 jaar geleden, of nog langer, eens voor Lekko uitgevoegeld.
Helaas heb ik al die gegevens niet meer. Het is in ieder geval later de "Furie" uit Dintelsas geworden. Nu is ze geloof ik van Treffers om slachtoffers op te halen.
Ik denk dat Martin de Boer de gegevens even beter op een rijdtje heeft staan.

m.v.g. Roy
jaap543

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door jaap543 »

hallo jongens, ik ben jaap kloosterziel
gevaren bij sleepdiens de MAAS.
op de albatros met kap: zeilmaker
op de wilhelmina met kap: heinz aarse
op de grutto met kap: gerrit zeilmaker
op de adelaar met kap: van driel
ik heb een mooie tijd mee gemaakt in 60 jaren
mijn maten waren frans blijksloot nu kaptijn op de clyder.
jan mus , klaas kooi ,kap:kelly ,kap: ome joop , kap: henk ....
frans en jan waren ook nog buurtjes van me
ik heb mooie foto's van sleepboot wilhelmina en albatros.
ik ga proberen ze er op te zeten
mvgr jaap kloosterziel
Roy-

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door Roy- »

Hallo Jaap,

Leuk om een stem uit de praktijk te horen !.
St.sl.d. "Maas" is wat in de schijnwerpers te staan altijd een beetje een ongeschoven kindje geweest. Zij en haar medewerkers hadden eigenlijk beter verdiend !!!.

m.v.g. Roy
jaap543

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door jaap543 »

Dank je wel,
we mogen niet vergeten dat de Maas en medewerkers geholpen hebben de haven groot te maken. het gekke er van ik ben later aan de wal gaan werken,
maar die sleepvaart vergeet je niet , het zit je hart.
mvgr jaap
jaap543

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door jaap543 »

jurjen schreef:Hallo sleepboot fanaten
Zijn er onder jullie die ook nog foto's van de voormalige
sleepdienst Maas hebben,zoals de "Stern"
ik heb heel vaak koffie gedronken an boord,
met matroos sjaak zijn broer was kaptein er op,
de albatros en de stern moesten naar buiten op zee, we moesten de magnus bokken
verslepen, ik nog de stern kwam in een golf terecht zijn zij ruiten van de stuurhut lagen er gelijk er uit was even paniek. mvgr jaap kloosterziel
jaap543

Re: Re:

Bericht door jaap543 »

Roy schreef:D'r ligt er nu een bij ons in Den Helder. Hij ligt er n.a.v. Sail 2008.
Dat is de s.s.b."Adelaar" die ook nog een poosje als "Botlek" voor de Stoomsleepdienst 's Gravenhage vanuit Vlaardingen gevaren heeft.
Ook de museum sleepboot "Avontuur" is een voormalige sleepboot van Stoomsleepdienst "Maas". Deze sleepdienst was eigenlijk gewoon een speeltje van de directie leden van Smit & Co................
Jammer dat ik alleen maar analoge foto's maak............
Hallo met jaap kloosterziel
ik ben er niet mee eens dat sleepdiens de Maas een speeltje was van directie van piet smit,
ik heb er jaren ge varen, het waren eigenaars van 1 t/m4 sleepboten, ik heb er zelfs jaren bij gevaren als matroos toen motordrijver en kaptein,
als echt bij de maas gevaren dan zeg je zo iets niet,ze hebben beter verdient,
als bij smit de diens er op zat waren ze weg ,bij de maas bleven we dat het werk klaar was!
dat waren echte sleepbootmensen.
mvgr jaap kloosterziel
Plaats reactie