Bergingsvaartuigen

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Robert Delhaye
Berichten: 434
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Roy,

Ik las er in het 14-daagse tijdschrift 'Schip en Werf', uitgave nr. 15 van 19 juli 1963 onder andere het volgende over:

Op woensdagmorgen 22 mei 1963 de drijvende bok 'Ir. J.G. Snip' overgedragen aan de Kombinatie Brug Oosterschelde. De drijvende bok, die een hijsvermogen heeft van 500 ton en gebouwd werd volgens het ontwerp van de Kombinatie Brug Oosterschelde, zal gebruikt worden bij werkzaamheden voor de in aanbouw zijnde brug over de Oosterschelde. Het hefvaartuig werd gebouwd door Boele's Scheepswerven en Machinefabriek N.V. te Bolnes.

De bok werd genoemd naar de op 23 april jl. plotseling overleden ingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat van Zeeland, ir. J.G. Snip, en heeft de navolgende hoofdafmetingen: lengte 57 meter, breedte 23 meter en holte 4 meter. De poten van de bok met een hoogte van 55, 50 meter, alsmede de zes hoofdlieren, werden in directe opdracht van de Kombinatie Brug Oosterschelde gebouwd door de N.V. Machinefabriek Hensen te Rotterdam. De werf Boele monteerde deze poten, alsmede de lieren, op de door haar gebouwde ponton.

De opdrachtgever, de Kombinatie Brug Oosterschelde, is een combinatie van Van Hattum en Blankevoort N.V. en de N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschappij.

Voor het middengedeelte van de ponton werd door de opdrachtgever bij de N.V. Scheepssloperij "Holland" te H. I. Ambacht een midscheeps deel van de tanker - "World Glade" - gekocht, welk tankerdeel door afschrijvers van Boele bij deze sloperij werd afgetekend en vervolgens geheel op maat gebrand.
Het dek werd in vijf grote secties, van omstreeks 60 ton elk, eerst op de wal geplaatst. Op één der dwarshellingen van Boele werd de ponton van een voor- en achterschip voorzien.

De bok krijgt tot taak de maximaal 50 meter lange ronde betonnen buizen, nodig voor de fundering van de brug, op hun plaats te brengen. Drie van dergelijke "putten" (zo luidt de vakterm) vormen de peilers waarop de bovenbouw van de brug zal rusten. Drie van deze buizen krijgen dan nog een zwaar koppelstuk te dragen. In totaal zullen 156 buizen de grond in gedreven worden.


met vriendelijke groet,
Robert


Roy
Berichten: 3886
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Roy »

Het is een pracht Robert !.
Ook bedankt voor het toesturen van het PDF bestand van S.& W. 1963. Hier kunnen we wat mee !.
Als iemand nu ook nog een plaatje van de tanker "World Glade" heeft. Zo aan de naam te zien, vermoed ik dat het er eentje van Stavros S.Niarchos geweest is.
Misschien krijgen we zo het plaatje rond de "Ing.J.G.Snip" helemaal rond.............. :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Ben
Berichten: 10404
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Ben »

Jan van der Doe schreef:Afbeelding

Afbeelding
Twee foto's van een Dolfijn, welke behoort bij dit artikel?
dolfijn bergingsvaartuig artikel 1934.JPG
dolfijn bergingsvaartuig artikel 1934.JPG (141.07 KiB) 1529 keer bekeken

Jan van der Doe
Berichten: 7288
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Jan van der Doe »

De onderste foto Ben, waar het schip wit is.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Ben
Berichten: 10404
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Ben »

@Jan, bedankt en heb je een levensloop van haar?

joop 1
Berichten: 2284
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door joop 1 »

zijn toch beide de zelfde dolfijnen ?? gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

Jan van der Doe
Berichten: 7288
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Jan van der Doe »

@ Ben,

Geb. D. & J. Boot N.V. "werf "De Vooruitgang" Alphen a/d Rijn/1953.
Brt.82 Net.28 ton.
Afm. 25,00(23,98)x5,83x2,45 mtr.
Verm. 1x 4tew 4 Cy. Industrie/160 PK.
5 tns laadboom
1976: verlengd naar 29,00 (27,98)mtr.
Brt. 97 Net. 29 ton.
!990 naar van den Akker, Vlissngen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7288
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door Jan van der Doe »

joop 1 schreef:zijn toch beide de zelfde dolfijnen ?? gr joop
Joop,
De eerste, onderste foto is van 1934 en naar Indonesie verkocht in 1951.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

joop 1
Berichten: 2284
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door joop 1 »

je hebt gelijk Jan gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.

piet42
Berichten: 4309
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bergingsvaartuigen

Bericht door piet42 »

bruinvisch op havendag https://youtu.be/zkngqmVa9B8 klinkt als muziek in je oren
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker



Plaats reactie