Vanmiddag de SD Stingray.
Mvg.
Geert
Havenslepers in Rotterdam
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Havenslepers in Rotterdam
- Bijlagen
-
- SD Stingray.jpg (215.4 KiB) 3953 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Havenslepers in Rotterdam
Wie weet hoe de trekkracht berekend wordt van een sleepboot t.o.v. een object. Hoorde altijd zoveel sleepboten van, noem maar iets, 50 ton.
Je hangt als voorbeeld 4 x 50 ton aan de "Berge Stahl" dit schip is ca 350.000 dwt. Voor mijn gevolg staat 4 x 50 niet in verhouding tot 350.000.
Wat is een ton sleepkracht? Ben nog uit het tijdperk dat alles in pk's i.p.v. kw etc werd berekend.
Hier is vast wel iemand die het kan uitleggen
Mvg.
Geert
Je hangt als voorbeeld 4 x 50 ton aan de "Berge Stahl" dit schip is ca 350.000 dwt. Voor mijn gevolg staat 4 x 50 niet in verhouding tot 350.000.
Wat is een ton sleepkracht? Ben nog uit het tijdperk dat alles in pk's i.p.v. kw etc werd berekend.
Hier is vast wel iemand die het kan uitleggen
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Havenslepers in Rotterdam
Men zet toch gewoon een meter tussen de sleepdraad en b.v. de Heerema paal ?.
Het schroefwater mag n.l. niet gaan neren, daar er dan een valse meting op kan treden.
Het schijnt ook rechtlijnig gemeten te moeten worden. Immers, als een boot gaat scheren kan ook het gewicht van de boot mee gaan spelen. Zie hiervoor het heen en weer scheren bij het lostornen van een vastgelopen schip.
Ik denk dat dit het hele verhaal is Geert.
m.v.g., Roy
Het schroefwater mag n.l. niet gaan neren, daar er dan een valse meting op kan treden.
Het schijnt ook rechtlijnig gemeten te moeten worden. Immers, als een boot gaat scheren kan ook het gewicht van de boot mee gaan spelen. Zie hiervoor het heen en weer scheren bij het lostornen van een vastgelopen schip.
Ik denk dat dit het hele verhaal is Geert.
m.v.g., Roy
Re: Havenslepers in Rotterdam
Stuwkracht valt ook te berekenen.
Als je met Google zoekt op "stuwkracht berekening schepen" dan valt er her en der op internet heel wat, o.a. van de TU te Delft, te vinden.
Als je met Google zoekt op "stuwkracht berekening schepen" dan valt er her en der op internet heel wat, o.a. van de TU te Delft, te vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Havenslepers in Rotterdam
Geert, In mijn beleving kun je met 50 ton trekkracht 50.000 kg optillen. Net als Roy al schrijft wordt het gemeten door aan een vast object te trekken. Vroeger hield ik voor het gemak aan dat 1 PK ongeveer overeen kwam met 10 kg trekkracht. Later ging dat niet meer op.
Bij BP in de 6e Petroleum haven zijn jarenlang trekproeven gedaan op de palen bij de kop van steiger 1/2. Daar mocht 60 ton op worden uitgeoefend.
Toen de sleepboten meer gingen trekken dan 50 ton zijn we daarmee gestopt. Aangezien de schepen alsmaar groter werden zijn we na gaan denken over het aantal boten bij een bepaalde waterverplaatsing. Ook wilde men ons benaderingsapparatuur opdringen. Mooi voor de loods dat hij kan zien hoe snel hij de installatie nadert, maar je houdt een schip er niet mee in bedwang. Toen de Beerdam werd doorgegraven kwam er stroom dwars voor de 6e Petroleumhaven te staan. Om de boel in bedwang te kunnen houden verlangden we toen bij een waterverplaatsing van meer dan 300.000 ton een 4-tal sleepboten, waarvan 2 met een trekkracht van meer dan 50 ton. We verwerkten dat in de pre-arrival instructies en stuurden dat ruim voor aankomst van het schip naar de agent. Later met nog sterkere sleepboten riep men dat 2 boten ook wel genoeg was. In theorie kan dat zo zijn, maar als er dan eentje losbreekt dan is er geen houden meer aan. Geen idee trouwens wat er nu in de pre-arrival instructies staat. Ben al meer dan 15 jaar aan het freewheelen. Als ik er om denk zal ik volgende week eens vragen aan mijn opvolger. In 2016 is hierover ook al eens gediscussieerd zie link. Gr. Klaas
viewtopic.php?f=4&t=574&start=750
Bij BP in de 6e Petroleum haven zijn jarenlang trekproeven gedaan op de palen bij de kop van steiger 1/2. Daar mocht 60 ton op worden uitgeoefend.
Toen de sleepboten meer gingen trekken dan 50 ton zijn we daarmee gestopt. Aangezien de schepen alsmaar groter werden zijn we na gaan denken over het aantal boten bij een bepaalde waterverplaatsing. Ook wilde men ons benaderingsapparatuur opdringen. Mooi voor de loods dat hij kan zien hoe snel hij de installatie nadert, maar je houdt een schip er niet mee in bedwang. Toen de Beerdam werd doorgegraven kwam er stroom dwars voor de 6e Petroleumhaven te staan. Om de boel in bedwang te kunnen houden verlangden we toen bij een waterverplaatsing van meer dan 300.000 ton een 4-tal sleepboten, waarvan 2 met een trekkracht van meer dan 50 ton. We verwerkten dat in de pre-arrival instructies en stuurden dat ruim voor aankomst van het schip naar de agent. Later met nog sterkere sleepboten riep men dat 2 boten ook wel genoeg was. In theorie kan dat zo zijn, maar als er dan eentje losbreekt dan is er geen houden meer aan. Geen idee trouwens wat er nu in de pre-arrival instructies staat. Ben al meer dan 15 jaar aan het freewheelen. Als ik er om denk zal ik volgende week eens vragen aan mijn opvolger. In 2016 is hierover ook al eens gediscussieerd zie link. Gr. Klaas
viewtopic.php?f=4&t=574&start=750
Re: Havenslepers in Rotterdam
gr. Bas
Re: Havenslepers in Rotterdam
Vriendelijke groet, Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
want het is altijd later dan u denkt.
Re: Havenslepers in Rotterdam
gr. Bas
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Havenslepers in Rotterdam
Een oudje uit de R'damse haven, de "Indusbank" foto geleend van Maasmond Maritme.
Mvg.
Geert
Mvg.
Geert
- Bijlagen
-
- Indusbank.jpg (179.11 KiB) 2165 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Havenslepers in Rotterdam
Wat is dat nu toch jammer !!!.
De "Indusbank" en "Smitbank" waren m.i. de mooiste sleepboten van de destijds zo bekende Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst.
Zonde, geen echt verdient pensioen voor deze mooie sleepboot.
Toch, m.v.g., Roy
De "Indusbank" en "Smitbank" waren m.i. de mooiste sleepboten van de destijds zo bekende Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst.
Zonde, geen echt verdient pensioen voor deze mooie sleepboot.
Toch, m.v.g., Roy