Smit Internationale "buitengaats"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Buitengaats
Smit Houston
als "Solo" voor Greenpeace
als "Waker" voor Smit-Wijs
als "Waker" voor Svitzer
bij de sloper.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Buitengaats
aanvulling bij de "Thames" (3)
De "Thames"
als
Itica
De "Thames"
als
Itica
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Smit Buitengaats
Prachtige schepen waren dit. Technisch gezien (maar nu ga ik muggenziften) waren alleen de "Mississippi" en de "Thames" zusterschepen.
Beiden hadden de naam midden op de kont staan en de vorm van de kont was ander dan van de latere eenheden. Toen de "Mississippi" in 1976 werd omgevlagd naar de Bahama's werden de letters van de kont afgebrand en kreeg ze de naam op de zijkant van het achterschip.
De latere "Hudson" en "Orinoco" waren zusterschepen van elkaar en een tiental centimeters langer en smaller, hadden de naam op de zijkant van het achterschip staan en hadden meer de kont die ook de "Zwarte Zee" en "Witte Zee" hadden. Het beulingijzer was midden op de kont iets meer afgerond in liep in een soort v-vorm naar het berghout. Ik weet het, het is mierenn...... ij, maar ik hou nou eenmaal van details.
Beiden hadden de naam midden op de kont staan en de vorm van de kont was ander dan van de latere eenheden. Toen de "Mississippi" in 1976 werd omgevlagd naar de Bahama's werden de letters van de kont afgebrand en kreeg ze de naam op de zijkant van het achterschip.
De latere "Hudson" en "Orinoco" waren zusterschepen van elkaar en een tiental centimeters langer en smaller, hadden de naam op de zijkant van het achterschip staan en hadden meer de kont die ook de "Zwarte Zee" en "Witte Zee" hadden. Het beulingijzer was midden op de kont iets meer afgerond in liep in een soort v-vorm naar het berghout. Ik weet het, het is mierenn...... ij, maar ik hou nou eenmaal van details.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Buitengaats
Geweldig kap.
Mee doorblijven gaan. Houdt het onderwerp interessant.
Hier nog een voor je, wanneer werden de patrijspoorten op de brug van de "Caribische Zee" vervangen door ramen.
aanvulling "Caribische Zee"
Caribische Zee
als "Sudbury II"
als "Sudbury II
als "Francois C"
Als "Collin Sea"
Mee doorblijven gaan. Houdt het onderwerp interessant.
Hier nog een voor je, wanneer werden de patrijspoorten op de brug van de "Caribische Zee" vervangen door ramen.
aanvulling "Caribische Zee"
Caribische Zee
als "Sudbury II"
als "Sudbury II
als "Francois C"
Als "Collin Sea"
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Smit Buitengaats
Jan, ik ben bang dat je hier twee schepen doorelkaar haalt. De "Caribische Zee" en de "Sudbury II" zijn niet één en hetzelfde schip.
Hieronder twee rijtjes voor je.
"Bars 1"
Gebouwd in 1942 bij Basalt Rock Company Inc., Napa, California
L x B x D = 65,36 x 12,40 x 4,66 m.
4 x 4tew 8 cilinder dieselmotoren van Cooper-Bessemer Corp., Grover City op 4 dynamo's, gekoppeld aan
4 generatoren. 2 schroeven. 4500 ipk.
1942: "Bars 1", U.S. Navy
1942: "Caledonian Salvor", Royal Australian Navy.
1946: "Caledonian Salvor", Opgelegd in Sidney.
1947: "Caledonian Salvor", In gebruik door Australische overheid als krachtstroomcentrale)
1948: "Caledonian Salvor", U.S. Navy.
1959: "Sudbury II", Island Tug & Barge Ltd., Victoria, Canada.
1970: "Sudbury II", Island Tug & Barge Ltd., Vancouver, Canada.
1979: "Sudbury II" , I.D. Logan, Seattle, USA als visverwerkingsvaartuig.
1981: "Lady Pacific", Lady Pacific Inc., Seattle, USA.
1982: Gezonken in Hecate Strait na felle machinekamerbrand.
"Bars 2"
Gebouwd in 1943 bij Basalt Rock Company Inc., Napa, California
L x B x D = 65,48 x 12,40 x 4,66 m.
4 x 4tew 8 cilinder dieselmotoren van Cooper-Bessemer Corp., Grover City op 4 dynamo's, gekoppeld aan
4 generatoren. 2 schroeven. 4500 ipk.
1943: "Bars 2", U.S. Navy.
1943: "Cambrian Salvor", Royal Australian Navy.
1947: "Cambrian Salvor", Island Tug & Barge, Vancouver, Canada.
1962: "Caribische Zee", Smit Internationale Sleepdienst Mij, Rotterdam. Gestationeerd te Willemstad.
1963: "Collinsea", Collins Submarine Pipelines Ltd., Kaapstad.
1971: "Collinsea", Marine Diamond Corp., Panama.
1971: "Francois C", Establishment Collins International, Panama.
1974: "Francois C", Establishment Progemar International Vaduz, Panama.
1978: "Francois C", International Marine Services Inc., Panama.
1980: "Ras Deira", Mubbarak Shipping Company, Dubai.
1981: Gesloopt bij Al-Tijarat Int., Karachi.
De "Caribische Zee" heeft vanaf de bouw totaan de sloop altijd patrijspoorten in het stuurhuis gehad.
De "Sudbury II" is duidelijk verbouwd en heeft een nieuwe brug en stuurhut gekregen met ramen. Wanneer dit heeftplaatsgevonden heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.
Ik vind dit wel hele stoere schepen.
Hieronder twee rijtjes voor je.
"Bars 1"
Gebouwd in 1942 bij Basalt Rock Company Inc., Napa, California
L x B x D = 65,36 x 12,40 x 4,66 m.
4 x 4tew 8 cilinder dieselmotoren van Cooper-Bessemer Corp., Grover City op 4 dynamo's, gekoppeld aan
4 generatoren. 2 schroeven. 4500 ipk.
1942: "Bars 1", U.S. Navy
1942: "Caledonian Salvor", Royal Australian Navy.
1946: "Caledonian Salvor", Opgelegd in Sidney.
1947: "Caledonian Salvor", In gebruik door Australische overheid als krachtstroomcentrale)
1948: "Caledonian Salvor", U.S. Navy.
1959: "Sudbury II", Island Tug & Barge Ltd., Victoria, Canada.
1970: "Sudbury II", Island Tug & Barge Ltd., Vancouver, Canada.
1979: "Sudbury II" , I.D. Logan, Seattle, USA als visverwerkingsvaartuig.
1981: "Lady Pacific", Lady Pacific Inc., Seattle, USA.
1982: Gezonken in Hecate Strait na felle machinekamerbrand.
"Bars 2"
Gebouwd in 1943 bij Basalt Rock Company Inc., Napa, California
L x B x D = 65,48 x 12,40 x 4,66 m.
4 x 4tew 8 cilinder dieselmotoren van Cooper-Bessemer Corp., Grover City op 4 dynamo's, gekoppeld aan
4 generatoren. 2 schroeven. 4500 ipk.
1943: "Bars 2", U.S. Navy.
1943: "Cambrian Salvor", Royal Australian Navy.
1947: "Cambrian Salvor", Island Tug & Barge, Vancouver, Canada.
1962: "Caribische Zee", Smit Internationale Sleepdienst Mij, Rotterdam. Gestationeerd te Willemstad.
1963: "Collinsea", Collins Submarine Pipelines Ltd., Kaapstad.
1971: "Collinsea", Marine Diamond Corp., Panama.
1971: "Francois C", Establishment Collins International, Panama.
1974: "Francois C", Establishment Progemar International Vaduz, Panama.
1978: "Francois C", International Marine Services Inc., Panama.
1980: "Ras Deira", Mubbarak Shipping Company, Dubai.
1981: Gesloopt bij Al-Tijarat Int., Karachi.
De "Caribische Zee" heeft vanaf de bouw totaan de sloop altijd patrijspoorten in het stuurhuis gehad.
De "Sudbury II" is duidelijk verbouwd en heeft een nieuwe brug en stuurhut gekregen met ramen. Wanneer dit heeftplaatsgevonden heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.
Ik vind dit wel hele stoere schepen.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Buitengaats
Dank voor je antwoord kap.
De zaak is mij nu duidelijk. Ik had de wijsheid uit het boek "High Seas High Risk" wat beschrijft de bergingen en sleepreizen van de "Sudbury" en "Sudbury II".
Over verbouwingen kan ik niets vinden, wel de problemen met de motoren.
Nu begrijp ik ook hoe of de boot bij Smit terecht is gekomen, deze werkte samen met Tug & Barge.
In het boek springt de schrijfster van de hak op de tak en moet je nog al eens weer terug bladeren.
Maar we zijn er weer uit.
De zaak is mij nu duidelijk. Ik had de wijsheid uit het boek "High Seas High Risk" wat beschrijft de bergingen en sleepreizen van de "Sudbury" en "Sudbury II".
Over verbouwingen kan ik niets vinden, wel de problemen met de motoren.
Nu begrijp ik ook hoe of de boot bij Smit terecht is gekomen, deze werkte samen met Tug & Barge.
In het boek springt de schrijfster van de hak op de tak en moet je nog al eens weer terug bladeren.
Maar we zijn er weer uit.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
- Locatie: Rhenen - Holland
Re: Smit Buitengaats
Smit heeft niet lang plezier gehad van de "Caribische Zee". In maart 1963 is ze uit Hamilton weggesleept door de "Barentsz-Zee" (niet eens op eigen kracht) op weg naar Maassluis. Wat ik niet snap is dat als men zoveel problemen met de motoren heeft, waarom dan niet gewoon 4 GM's erin. Het verbaast mij sowieso dat er bij de bouw al niet meteen GM's geplaatst zijn.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Smit Buitengaats
Het zal wel iets te maken gehad hebben met de leveringstijd van de motoren. Vergeet niet het was oorlog, en schepen werden gebouwd aan de lopende band.
Tijd was kostbaar.
In de 1960 en 1970 jaren zijn de motoren in de boten die toen nog dienst deden bij de Amerikaanse marine/leger vervangen door Caterpillars.
Tijd was kostbaar.
In de 1960 en 1970 jaren zijn de motoren in de boten die toen nog dienst deden bij de Amerikaanse marine/leger vervangen door Caterpillars.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer: