Sleepboot evenementen in Nederland.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Sleepbootdagen Zwartsluis.

Bericht door Wrijfhout »

Onze vroege vaarvakantie begon met een bezoek aan de Sleepbootdagen in Zwartsluis. Een grandioos festijn dat meer is dan alleen 'bootjes' kijken. Het is één grote schippersreunie, varenden en ex-varenden komen van heinde en verre en vaak geen stap verder omdat ze na vijf meter gelopen te hebben de volgende kennis al weer tegen het lijf lopen. Ik had de mazzel dat ik uitgenodigd werd op de Spes van Tini en Willem de Waardt. Bij hen aan boord kon ik het tornen eens van dichtbij meemaken. Voor mij een speciale ervaring omdat de Spes de voormalige Adea is van Douwe Huizing, voor mij een wandelende vraagbaak die mij veel over de vroegere sleepvaart heeft verteld.

Hierbij een fotoimpressie,

gr. Harry

Afbeelding
De kleine Adea meldt zich op woensdag al vroeg bij de jachthaven want de boten mogen de volgende dag pas in het dorp afmeren.

Afbeelding
Na enkele uren heeft iedereen zijn plekje gevonden.

Afbeelding
Vanaf de Kolksluisbrug een mooi zicht op de echte grote jongens.

Afbeelding
In het Meppelerdiep was het net klein Maasbracht...
Afbeelding
...even in een machinekamer snuiven.
Afbeelding
Op het Zwartewater worden voorbereidingen getroffen voor het tornen op vrijdagmiddag.

Afbeelding
Op vrijdagavond even een rondje gevaren met de opdrukker Tjedde van Wout Marinus...

Afbeelding

Afbeelding
De opdrukker komen terug van hun tocht over de Beulakkerwiede...

Afbeelding
De Typhoon geeft een behendigheidsdemonstratie...

Afbeelding
Dan is het zover dat het tornen kan beginnen, de papieren worden overgegeven aan de controlerende instanties...

Afbeelding
De En Avant III mag het eerst zijn kunnen tonen...

Afbeelding
Vervolgens gooit de Zeemeeuw II zijn krachten in de strijd...

Afbeelding
...dat ziet er best stoer uit.

Afbeelding
Uiteindelijk mag de Spes de tros overnemen van de Orion...

Afbeelding
Sommige opvarenden van de Spes hebben het niet zo op dat tornen en verkozen een nat plekje op het ponton.

Afbeelding
De Cat komt op toeren...

Afbeelding
Dé pose van een sleepbootkapitein, de blik naar achteren! Willem de Waardt beheerst zijn boot tot en met...

Afbeelding
Alle kracht gaat er op...

Afbeelding
De dekken worden danig gespoeld... Wat hebben we gescoord?

Afbeelding
De Morra komt het stokje overnemen...

Afbeelding

Afbeelding
...even inscheren.

Afbeelding
en nog een keer...

Afbeelding
Op de Spes zijn de dekken weer zandvrij gemaakt en kan de machinekamerdeur weer los. De Cat mag even 'stoom' afblazen...

Afbeelding
De Typhoon laat zien wat hij kan...

Afbeelding
Op zaterdagmorgen geven de sleepboten een show op het Zwartewater en dan is daar plotseling de Volharding met het sleepschip Votum Cordis.
Als een eerbiedige groet lijkt het of alle boten zich terugtrekken voor deze nog werkzame representanten van wat bijna verleden tijd lijkt te zijn.

Afbeelding
Waardig verdwijnt de sleep naar het Meppelerdiep.

Afbeelding
Als besluit een sfeerfoto van de trekwedstrijden van de opdrukkers.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Sleepboot evenementen in Nederland.

Bericht door Wrijfhout »

Volgende week worden ze weer gehouden, de Nationale Sleepbootdagen in Zwartsluis. Kijk HIER voor het programma. Foto's van die dagen kunnen in deze rubriek worden geplaatst.

Twee jaar geleden kwam op zaterdagmorgen, alsof het afgesproken werk was, de Volharding en de Votum Cordis voorbij. Eigenlijk hadden die twee toen een 'loeiende' ovatie verdiend.

gr. Harry

Afbeelding
De Volharding en de Votum Cordis in 2006...

Afbeelding
Een heel oude ansichtkaart van de Volharding in de stadsgracht van Hasselt.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het feest is begonnen, officieel nog wel niet maar de eerste boten zijn al gearriveerd en hebben een ligplaatsje gezocht.

Afbeelding
De Marianna kwamen we vanmorgen rond elf uur tegen op het Zwartewater...

Afbeelding
Aan de buitenkant begint het er al op te lijken...

Afbeelding

Afbeelding
het moet allemaal natuurlijk wel even goed geregeld worden...

Afbeelding
Binnen de oude sluis is het ook al gezellig, en de grootste hap moet nog komen...

Afbeelding
De eerste opdrukkertjes varen alweer hun rondjes, maar geen hand opsteken naar de fotograaf natuurlijk...

Afbeelding
En wij? Wij liggen eerste rang, dus alle Forumers op naar Zwartsluis op 1, 2 en 3 mei!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Hallo Harry,

Ik mag toch aan nemen, dat jou scheepje met de kont naar "ons" toe ligt, hè.
Ik bedoel, niet die met de Van der Veen-vlag erin??

Anders moet ik je nog maar eens voorzien van een echt mooie vlag. 8)

Ik hoop dat we tijd hebben, zou niet gek zijn om er eens te kijken. Mijn vriendin vind zoiets ook wel mooi. :)
Jammer alleen, dat Michiel (Pergotje) en ik zijn oom niet zo gek hebben gekregen om de Scheveningen eventjes af te staan, want we hadden al het noeste plan opgevat om met de Scheveningen en de Pergo te komen! :shock: :D
Maar helaas, dat word hem niet. :(

Dus dan maar met de auto, als het even past. :wink:

Groeten, Ed
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik zal er morgen een originele NIMF vlag bijtrekken ED maar als jij iets originelers hebt houd ik mij aanbevolen :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Nog een paar foto's van vanmiddag. Het indelen van de ligplaatsen is begonnen.

Afbeelding
...even verhalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toch nog even een paar mooie plaatjes geschoten zonder dat er drommen mensen op de kant staan :cry:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

wrijfhout schreef:Ik zal er morgen een originele NIMF vlag bijtrekken ED maar als jij iets originelers hebt houd ik mij aanbevolen :lol:

gr. Harry
Ik zal eens kijken wat ik kan scharrellen. ;)
Zoals het er nu uitziet ben ik er 1 mei met het hele gezin. :D


Groeten, Ed
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

die tjalk..

Bericht door Janna »

Zeg Harry,

Die tjalk daar op de achtergrond, is dat de Grote Beer?
En je zit daar goed; ik ben jalours!
Wij zijn nog druk met verven enzo.

Gr. Erik
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Harry, waar lig jij precies? Want ik kom natuurlijk even je koffie op maken! :P Ik verwacht morgen rond een uur of 11 in Zwartsluis te zijn, en dan zal het wel weer zoeken worden naar een parkeerplaatsje. :(

Tot morgen in ieder geval! 8)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ed ik stuur je even een PB-tje.
Hierbij even een update van vandaag. Er zijn weer heel wat boten binnengelopen al heb ik het gevoel dat we nog niet op het aantal van twee jaar geleden zitten. Ik mis nog een aantal krachtpatsers en wie weet liggen er nog boten verwaaid in Amsterdam en komen die pas morgen.

Hier een fotoimpressie van vandaag.

gr. Harry

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een gezellig onderonsje op het achterdek van de Saluté van Huizing.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie