Pagina 1 van 11

P. Smit Jr. (de geelbanders).

Geplaatst: 27 dec 2012 04:22
door Jan van der Doe
Afbeelding
Finland & Maashaven

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 04:24
door Jan van der Doe
Afbeelding
Afrika & Siberie

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 04:25
door Jan van der Doe
Afbeelding
Amerika

archief: L. Smith.

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 09:20
door Kapitein Rob
Amerika
Gebouwd in 1952 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn. (Bouwnr. 462)
Brandmerk: 8324B. Rott. 1952 / IVR 23.08324 / IVR 23.17933
L x B x D = 25,30 x 6,30 x 2,19 m. 49 brt. 1 schroef.
1 x 4tew. 6 cilinder dieselmotor van Stork-Hesselman . 490 ipk.

Gehermotoriseerd in 1971:
4tew. 8 cilinder dieselmotor van Stork-Werkspoor (type 8FBHD-240. 750 / nr. 70084). 900 ipk.

1952: “Amerika”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h Piet Smit Jr., Rotterdam.
1971: “Amerika”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Amerika”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Amerika”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
In september 1973 Certifikaat Vaargebied D.
1975: “Amerika”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1984:“Amerika”, Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1984: “Van Woelderen”, Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker B.V., Vlissingen.
1986: “Van Woelderen”, Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam.
1986: “Zeerob”, Maasberg B.V., Rotterdam.
1992: “Zeerob”, Takmarine B.V., Maassluis.
2003: “Zeerob”, Schaafstra Berging- en Transport B.V., Made-Drimmelen.
2005: “Zeerob”, Asopos AG., Grevenmacher (Luxemburg)
2005: Uit het IVR register geschrapt.
2009: “Hannah”, ???

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 14:52
door Jan van der Doe
Afbeelding
Italie

Deze Roy ?

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 15:04
door Robert Delhaye
Jan van der Doe schreef:Afbeelding
Finland & Maashaven

stoomsleepboot "Finland" :

Bouwjaar : 1921
Bouwwerf : P. Smit Jr., Rotterdam

Machine : triple expansie stoommachine van n.v. machinefabriek P. Smit Jr. te Rotterdam
Vermogen : 225 ipk bij 200 omwentelingen per minuut

Ketel (2e) : 1 x 2 vuurs Schotse ketel, kolengestookt, gebouwd door Verschure, Amsterdam in 1961
Werkdruk : 13,5 Atmosfeer
Verwarmd oppervlak : 76 m2

Lengte : 22,48
Breedte : 5,27
Diepgang : 2,50

ik neem aan dat de "Italie" een zusterschip is.

groeten,
Robert

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 15:21
door Jan van der Doe
Je zou het wel zeggen Robert.

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 18:46
door Roy
Volgens opgave in het boekwerkje van Jaap Bijl betreffende P.Smit Jr, het navolgende.

ssb."Finland", "Rusland" & "Griekenland", geb. 1921, 200 ipk., waren dit 3 zussies.
ssb."Italië" & "Engeland", geb. 1927, 300 ipk., waren dit 2 zusters.
Qua afmetingen ontliepen ze elkaar niet veel.

De door Jan geshowde "Italië" komt niet overeen met de foto die ik toegestuurd gekregen heb. Op mijn foto heeft de sleper aan s.b. ook nog een witte overnaadse sloep in twee spijkerdavids hangen en lijkt de stuurhut ook wel groter te zijn.
Ik zal de afzender vragen of er iets mogelijk is om te plaatsen. Zelf hoef ik hier voorlopig niet aan te beginnen.......... :roll: :idea: :oops:

m.v.g., Roy

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 19:29
door Jan van der Doe
Roy,

Ik plaatste de foto om alleen te laten zien, dat het niet de "Italie" wa, die op de door jouw beschreven foto staat/ligt.

De foto waar jij over schrijft en de de sleepboot daar op is of was wat bij Smit in die jaren een "Zuiderzee Boot werd genoemd".
Nu de naam nog.

Re: P.Smit JR. (de geelbanders)

Geplaatst: 27 dec 2012 23:03
door Robert Delhaye
Hallo allemaal,

M'n opa heeft lange tijd voor Piet Smit Jr. gewerkt, zowel voor de 2e wereldoorlog als erna in de jaren 50, 60, en 70. In de jaren zestig en zeventig had hij tot taak het meevaren met de proefvaarten van zeeschepen die door Piet Smit Jr. werden gebouwd. Hij vertelde er altijd mooie verhalen over, helaas is hij alweer een tijdje dood. Maar er resten me nog een groot aantal jaargangen van het personeelsblad, die ik er nu weer eens op na kan slaan, en met jullie wil delen.

De in 1848 geboren Piet Smit Jr. verhuisde op 9 juli 1877 z'n sleepvaartbedrijf naar Rotterdam. De naam van z'n nieuwe onderneming werd de 'Slikkerveerse Sleepdienst'. De vloot bestond toen al uit vijf sleepboten. Toen hij concurrent 'De Toekomst' failliet zag gaan, kon hij z'n vloot in één klap verdubbelen door de slepers op te kopen. In 1889 werd de naam veranderd in 'Sleepdienst Piet Smit Jr'. De schoorsteen was zwart voorzien van een gele band met een letter erin, die overeenkwam met de beginletter van de naam van de sleepboot. Vandaar de naam "geelbanders".

Uiteraard was Piet Smit Jr. ook eigenaar van de legendarische scheepswerf en machine fabriek 'Piet Smit Jr'. Hij richtte ook een kolenhandel op, voornamelijk om zo z'n stoomslepers van kolen te kunnen voorzien. Op die manier schakelde hij de tussenhandel uit. Deze werd gevestigd te Bolnes. Met eigen gebouwde sleepschepen werden de kolen vanuit Duitsland aangekocht en naar Bolnes vervoerd. Aan de 'Boompjes' werd een kraan / bunkerschip gestationeerd, zo hoefden de sleepboten niet steeds naar Bolnes te varen om te bunkeren.

Rond 1910 bestond de vloot van Piet Smit uit minstens 60 sleepboten, die werden ingezet voor havenwerk, maar ook voor de riviersleepvaart door het hele land, inclusief Zeeland en ook België.

Piet Smit Jr. verkocht zijn bedrijven op 1 januari 1913 aan de heer D.G. van Beuningen. Hij was toen 64 jaar oud en wilde het rustiger aan gaan doen. Helaas kon Piet Smit Jr. niet lang van z'n welverdiende rust genieten. Op 22 juli 1913 overleed hij in z'n villa 'Carmen Sylva' te Scheveningen.

Tussen 1877 en 1912 waren de namen van de sleepboten niet aan een bepaald systeem gebonden. De vloot bestond in 1912 uit de volgende eenheden:

Assisteren van grotere zeeschepen: Avanti, Jumbo, Hercules, Nederland en IJsploeg (250 - 300 ipk)

Assisteren van kleinere zeeschepen: Antony, Betty, Harry, Mary en Nelly (ca. 100 ipk), deze sleepboten behoorden tot 1879 toe aan de sleepdienst 'De Toekomst'

Om grotere rivierschepen te slepen: Crescendo, Eva, Johanna, Excelsior, Figaro, Goudvink, Goudvis, Koekoek, Cosmopoliet, Maashaven, Nautilus, Neptunus, Pionier, Riviernymph, Utrecht, U.V.W. Vlinder, Vreeswijk en Wesp (60 - 100 ipk)

Voor het slepen van middelgrote rivierschepen: Adjudant, Diana, Geertruida, Johanna, Meeuw, Sperwer, Spoorhaven, Subito, Waalhaven, X-ter en Zwaluw (minder dan 100 ipk)

Klein sleepwerk: Baby, Colibri, Industrie, Kabouter, Kneuter, Kriel, Leuvehaven, Mosquito, Parasiet, Piccolo, Quintis, Spido, Tabé en Westerhaven (beginnend bij 25 ipk)

Voor de vaart op Zeeland waren de volgende sleepboten te Dordrecht gestationeerd: Novelty, Oosterschelde, Partout, Raaf, Stad Antwerpen en Westerschelde (van 100 tot 400 ipk)

Divers sleepwerk: Hansweert, Wemedingen (de boot heette inderdaad Wemeldingen met een n ...) en Westerhaven (ca. 200 ipk)

Deze lijst is grotendeels compleet, toch niet helemaal. In die jaren werden er soms meer dan één sleper met dezelfde naam gebouwd, eentje werd immers meestal weer verkocht. Rond 1900 was er een zeer levendige handel in sleepboten. Toch zien we dat het rond 1912 om een vloot van zeker 62 slepers gaat. L. Smit had in die tijd 20 havensleepboten...

volgende keer: de reo-organisatie en de jaren twintig.

groet,
Robert