Navigatieverlichting sleepboten.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Kapitein Rob
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:15
Locatie: Rhenen - Holland

Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Kapitein Rob »

Wie kan mij wegwijs maken in de wereld van de navigatieverlichting van sleepboten, zowel voor zeesleepboten als haven/kustsleepboten.

In de basis weet ik het volgende:

3 toplichten (dubbel uitgevoerd)
Bak- en stuurboordverlichting (dubbel uitgevoerd)
Wit en geel heklicht (naar ik aanneem dubbel uitgevoerd)
Seinlamp (wit?)

Ik zie ook vaak kleine mastjes op het stuurhuisdak staan met daarin diverse lampen (rood en wit)
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de grote zeesleepboten van Bugsier dan zie ik een hele kerstboom aan lampjes.

Ik zou het graag allemaal een keer duidelijk op een rij hebben. Ik maak computermodellen en wil deze zo waarheidsgetrouw
mogelijk maken.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Navigatieverlichting sleepboten

Bericht door Roy »

Al langer leeft bij mij de vraag sinds wanneer de sleepseinen op zee gevoerd worden.
Als naar oudere foto's gekeken wordt, is helemaal niets van dagsleepseinen terug te vinden. Hoe dat 's nachts ging, is mij ook een rebus. Ik denk dat op de run gewoon een rond schijnend pitje stond zoals dat nu ook nog het geval is.
Maar goed, de dagseinen dus; sinds wanneer !?.

m.v.g., Roy
roy-history

Re: Navigatieverlichting sleepboten

Bericht door roy-history »

je zou natuurlijk ook het regelement voor de binnenvaart er eens op na kunnen zoeken en dan kopje geluid en lichtseinen,.
hier kun je al een hele boel uit halen.
maar ik zal je een stukje op weg helpen

vaarverlichting,

1 toplicht, minimaal een meter hoger als de boordverlichting
rood en groene als bak en stuurboord verlichting,
en een wit heklicht,
( alle navigatie verlichting hebben een apart zicht hoek)

sleepverlichting,
2 toplichten, een meter uit elkaar.
rood en groene als bak en stuurboord verlichting,
en een geel heklicht ( als je een sleepboot volgt in het donker is geel prettiger in de ogen als wit)

een schip geassisteerd door 2 sleepboten 1 voor en 1 achter, (niet in kiellinie varend)
3 toplichten, allen een meter uit elkaar.
rood en groen als bak en stuurboord verlichting
en een geel heklicht.

vaak word de volgende verlichting ook in de masten verwerkt.

lamp rondom schijnend, rood wit rood, (beperkt manoeuvreerbaar)
aan stuurboord en aan bakboord kant in de mast een wit rondom schijnende lamp (als ankerlamp)
oranje zwaailamp
een geel rondom schijnende lamp (toeterlicht, Fluitlicht)
de nodige bouwlampen (dek verlichting) voor zicht aan dek
een heel assortiment aan antennes, ( ais, marifoon, telefoon, internet, tv, enz.)


op de achterkant van de mast zie je ook wel eens 3 toplichten, waarom die dan gebruikt worden zou ik eigenlijk niet weten.

binnenvaart sleepboten mogen de navigatie verlichting enkel hebben uitgevoerd
maar schepen onder zeeklasse moeten de navigatie verlichting dubbel uitgevoerd hebben,

dus bijvoorbeeld 3 toplichten in de mast van een binnensleepboot, zijn er 6 stuks op een zeesleper.

ik hoop dat ik je een stukje op weg heb kunnen helpen.
Mennojan

Re: Navigatieverlichting sleepboten

Bericht door Mennojan »

Het 2e heklicht, of een geel heklicht in de binnenvaart, is om aan te geven dat er nog wat achter de sleepboot hangt voor de schepen die 2 streken achterlijker dan dwars zitten.

De toplicht achterop de mast zie je voornamelijk bij ASD, tractors en VSP boten, die varen immers net zo makkelijk achteruit dan vooruit. Een ASD zal tijdens een assistentie 9 van de 10 keer zijn voorwinch gebruiken ivm de manoeuvreerbaarheid van de boot en dan kan het dus zijn dat 'ie achteruit sleept. De navigatie verlichting kan dan omgedraaid worden :wink:
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Roy »

Bedankt voor al deze verwijzingen en voorschriften.
Blijft, wat mij betreft, wel overeind; sinds wanneer werden er sleepseinen op de dag en de nacht op de run gevoerd. Voorts, wat liet de boot in die tijd aan seinen en verlichting zien ?.
Voor de goede orde; ik heb het nu over de zeesleepvaart.

m.v.g., Roy
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door ossebaar.j »

Volgens Het Nieuwe Zeeaanvaringsregelement uit 1954 het volgende .De verlichting bij nacht .
Een werktuigenlijk voortbewogen vaartuig dat een ander vaartuig sleept of duwt , moet -onverschillig de lengte der sleep -twee z.g "sleeplichten "voeren ,alsmede de boordlichten en het hek-of stuurlicht .
Een werktuigenlijk voortbewogen vaartuig dat meer dan één vaartuig sleept en waarvan de sleep bovendien langer is dan 183 meter , moet drie z.g sleeplichten voeren , als mede boordlichten en het hek- of sleeplicht .
Een gesleept vaartuig voert alleen de boordlichten .
Een werktuigenlijk voortbewogen vaartuig dat een ander vaartuig duwt , moet dezelfde lichten voeren ,als voorgeschreven voor een vaartuig dat een ander vaartuig sleept .
Een varend vaartuig , waarmede niet kan worden gemanoevreerd , moet des nachts twee rode , rondom zichtbare lichten voeren en het heklicht . ( Vaartlopend moet het bovendien de boordlichten voeren .) Overdag moet het twee zwarte ballen voeren of figuren ,die het aanzicht van een bal geven .
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de antwoorden.
Zo staat alles netjes op een rijtje.
Maar, ik wil niet ondankbaar overkomen, maar m'n vraag was eigenlijk; sinds wanneer worden er dag en nacht seinen op een sleepboot en de op de run gebruikt ?.
Op oude foto's kom je die seinen n.l. niet tegen. Vandaar m'n vraag.

m.v.g., Roy
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door ossebaar.j »

Volgens Wikipedia en andere info , is de huidige navigatie verlichting rond 1900 ontstaan / voorgeschreven .
Verder nog dit ,een duwcombinatie ( Rijn en binnenvaart ) ,bestaande uit duwboot en enige duwbakken voert voor 3 toplichten ,in de vorm van een driehoek ,en één toplicht .
Op de breedste plaatsen staan de boordlichten .
Achter op de duwboot horizontaal 3 witte heklichten en midden onder een enkel heklicht .
Indien de duwcombinatie , aan elke zijde van de duwboot een duwbak vervoert , moet op de achterst plaatsen een heklicht geplaatst worden .
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door Roy »

Bedankt voor de info betreffende te te voeren seinen / lichten in de zeevaart.
Wat de duwvaart betreft weet ik niet beter dan dat de voorgeschreven verlichting er vanaf het begin van deze vaart op de Rijn- en Binnenvaart gevoerd wordt.
Ook bedankt voor het meedenken en de informatie.

m.v.g., Roy
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: Navigatieverlichting sleepboten.

Bericht door eefh »

Hallo,
ik ben in het bezit van een BB licht van een bergingssleepboot nu staan er in het het glas wat nummers en letters ingegraveerd,
wat betekend dit allemaal,wie kan mij dit vertellen?
alvast bedankt
Eef
Plaats reactie