Vreemd dat plaatser Tonberg uit Ouderkerk a/d. Amstel geen reactie meer geeft.
Ik denk echter, dat ik z'n vraag wel begrijp, alleen de vraag klopt niet.
In Ouderkerk a./d. Amstel zijn veel schepen voor de Internationale Bagger Maatschappij N.V. uit Amsterdam gebouwd zijn. Alleen de "Henne Hennis Sr", ( 2004545 ), is daar nu juist niet gebouwd maar bij Scheepswerf Hoogezand te Bergum en wel in 1955.
Ze werd in 1982 verkocht aan de huidige eigenaar.
De "Henne Hennis Sr" meette 927 ton, 64, 84 x 9,52 x 2,42 m., met 2 x Stork Ricardo, 2 x 160 pk.
Als "Nijverheid", meet ze 1553 ton, 85,81 x 9,46 x 2,80 m, met 2 x Scania, 2 x 235 pk.
De I.B.M.A. had een grote vloot van beunschepen, 3 cementtankers en één sleepboot. Wat de laatste betreft, dat was de "Jan van Hasselt Sr" die nog als Urker duwboot onherkenbaar rond vaart.
Gezien de afmetingen is de "Nijverheid" voorzien van een kompleet nieuw ladinggedeelte en boeg sectie.
info technische data; Vereniging De Binnenvaart.
m.v.g., Roy.
p.s. Wil Tonberg ook nog even reageren ?. Dan weten we misschien waar de vragen stelling vandaan komt...…………….
Welke sleepboot is dit?
Re: Welke sleepboot is dit?
Internationale Bagger Scheepvaart en Handelsmaatschappij, beter bekent als I. B. S.H .
Re: Welke sleepboot is dit?
Je hebt helemaal gelijk Wim.
Ik had het verkeerd boven m'n vlootlijstje gezet.
Lichtelijk achterlijk natuurlijk, maar nu toch maar even veranderd...…………..
m.v.g., Roy
Ik had het verkeerd boven m'n vlootlijstje gezet.
Lichtelijk achterlijk natuurlijk, maar nu toch maar even veranderd...…………..
m.v.g., Roy
Re: Welke sleepboot is dit?
Hallo,allen de; Binnenschepen Databank; bevat bijna alle schepen maar ook veel fouten gr Wim
Re: Welke sleepboot is dit?
gr.Bas
Re: Welke sleepboot is dit?
Dit is de Bejan, daarvoor Albert (van Messchendorp) . Nu nog varend als Leanke. ENI 02002004
vr.gr. Contessa
Gezien vanaf de Dancing Queen
Gezien vanaf de Dancing Queen
Re: Welke sleepboot is dit?
Ik zet het hier maar bij , de historie van de stoomsleepboot Furie
https://digitaltmuseum.se/021015485087/fo176953ab
https://digitaltmuseum.se/021015485087/ ... ia?slide=0
Fartyg: HOLMEN III
Bredd över allt 6,05 meter
Längd över allt 29,52 (pp) meter
Reg. Nr.: 5983
Rederi: Holmens Bruk
Byggår: 1916
Varv: N.V. Gebr. G & H Bodewes, Martenshoek (NL)
Övrigt: Byggdes för G. & H. Bodewes, Martenshoek som GEBR. BODEWES VI, vilket verkar ha förkortats efter något år till G & H B VI. Köptes den 21 maj 1918 av Holmens Bruk & Fabriks AB, Norrköping som döpte om till HOLMEN III. Sedan Holmens Bruk avvecklat sina timmertransporter i sjön, såldes båten den 30 nov 1968 till Gustaf Adolf Åkerlund, Stockholm för 35.000 kr. Han behöll ett tag första delen av namnet, HOLM, men förlängde det efter ett tag till HOLMVIK. 1976 sålde han båten till Television Avro, Rotterdam som skulle spela in en film, baserad på Jan de Hartogs roman ?Hollands Glory?. Någon lämplig båt för detta ändamål fanns inte i Holland, varför man köpte denna och döpte den först till JAN VAN GENT och sedan till FURIE. 1977 hette ägarna Heise Trading Co, Zaandam och de överlät den 17 feb 1978 till stiftelsen Stiching ?Hollands Glory?, Maassluis och där finns hon ännu.
https://digitaltmuseum.se/021015485087/fo176953ab
https://digitaltmuseum.se/021015485087/ ... ia?slide=0
Fartyg: HOLMEN III
Bredd över allt 6,05 meter
Längd över allt 29,52 (pp) meter
Reg. Nr.: 5983
Rederi: Holmens Bruk
Byggår: 1916
Varv: N.V. Gebr. G & H Bodewes, Martenshoek (NL)
Övrigt: Byggdes för G. & H. Bodewes, Martenshoek som GEBR. BODEWES VI, vilket verkar ha förkortats efter något år till G & H B VI. Köptes den 21 maj 1918 av Holmens Bruk & Fabriks AB, Norrköping som döpte om till HOLMEN III. Sedan Holmens Bruk avvecklat sina timmertransporter i sjön, såldes båten den 30 nov 1968 till Gustaf Adolf Åkerlund, Stockholm för 35.000 kr. Han behöll ett tag första delen av namnet, HOLM, men förlängde det efter ett tag till HOLMVIK. 1976 sålde han båten till Television Avro, Rotterdam som skulle spela in en film, baserad på Jan de Hartogs roman ?Hollands Glory?. Någon lämplig båt för detta ändamål fanns inte i Holland, varför man köpte denna och döpte den först till JAN VAN GENT och sedan till FURIE. 1977 hette ägarna Heise Trading Co, Zaandam och de överlät den 17 feb 1978 till stiftelsen Stiching ?Hollands Glory?, Maassluis och där finns hon ännu.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Welke sleepboot is dit?
Ahoy,
Ik ben op zoek naar gegevens/foto's van de (zee)sleepboot ULISES, zij was actief rond de jaren 60.
Ik ben op zoek naar gegevens/foto's van de (zee)sleepboot ULISES, zij was actief rond de jaren 60.
Mvg. Henk-J
Re: Welke sleepboot is dit?
Goede avond, deze foto is genomen rond 1965.
Welke sleepboot firma had toen een ster in de pijp. Misschien weet iemand wel welke sleepboot dit is?
Welke sleepboot firma had toen een ster in de pijp. Misschien weet iemand wel welke sleepboot dit is?