Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 29 sep 2019 17:05

Gerrit, of er veel bekend over is durf ik niet te schrijven. Wel dat het bouwen van houten schepen, vooral sleepboten tot na de tweede wereld oorlog, heeft plaats gevonden.
Op de meren en grote rivieren heeft het ook nog langere tijd geduurd, maar er waren nog al veel ongelukken met houten schepen en een daar van was het brandgevaar.Er zijn ook meerdere houten schepen door brand verloren gegaan met verlies van mensenlevens, bemanning en passagiers.
Hout was goedkoop in die dagen en in overvloed en ijzer/staal was duur.

Het waren geen sleepschepen. Allemaal met eigen voortstuwing. Het grote verschil was dat de schepen voor de meren de Mk beneden deks haddeen en op de rivieren, zo als de duwboten en passagier/vrachtschepen vanwege de geringe diepgang ketels en stoommachine aan dek hadden.

En de schepen waren ook niet zo groot als wat er nu vaart. Wat er nu vaart zijn van 20 000 ton, de oudere tot 35 000 ton voor de nieuwe schepen. Er zijn er zelfs van 60.000 ton maar die komen nooit van de meren af om dat de sluizen niet groot genoeg zijn.

Hoop dat je vraag hier mee een beetje beantwoord is.

Hartelijke groet,
Jan.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet


Gerrit
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Gerrit » 29 sep 2019 19:27

Jan , bedankt voor het antwoord.
van de sleepboten weet ik ,er zijn enige aan deze kant van de plas geweest na de oorlog.

ik lees dus het volgende ; er is vroeger zeilvaart geweest,(kort door de bocht) zeil is ver vangen door stoom.
er is als overgang niet gesleept met bakken enz. waar iets van een roer aan zat.
jan ik kwam op mijn vraag om dat ik dacht ergens een tekening / foto te hebben gezien van een vaartuig waar een stuurwerk op zat, zo te zien zonder aandrijving.
der is mij ook wel bekend dat de sleepboten meer werden gebruikt met de voorsteven dan via de beting.
de duw vaart is een ander verhaal (ik denk niet dat er met zeilschepen veel is geduwd) dus daar zal niet zo'n overgang geweest zijn.
Ik heb wel gezien dat ,in het begin van de Laker er wel bijzondere modellen zijn geweest.
kijk bij whalebach freighters, toen hadden ze al het idee om ze te bouwen net als bij ons de reddingsboten ( van voor/na de oorlog)
gr.gerrit

k-k
Berichten: 4479
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door k-k » 30 sep 2019 11:06

Ergens staat me bij dat men door gebrek aan staal er in de oorlog veel houten sleepboten heeft gebouwd. En sommige daarvan hebben het best lang vol gehouden. Gr. Klaas.

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 30 sep 2019 20:41

Afbeelding
VIGILANT I

Ex. GLENLIVET II, CANADIAN FRANCO, GLENLIVET II,

Afbeelding

Geb. Russel Brothers Ltd. Owen Sound, ON./1944.
Brt. 111,43 Net.42,73 ton.
Afm. 25,00(23,41)x6,37(6,10)x2,60(3,35)mtr.
Verm. 2x /1500 PK.
Sn. 10 Kn.
Trkkr. 16,5 ton.

Foto: eig.foto (2005), Mac Mackay.
Info: Nadro Marine, Transport Canada.

Afbeelding
als RCN sleepboot.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 30 sep 2019 21:49

Dat klopt Klaas.
Hout was er in overvloed.

@ Gerrit,
Afbeelding
een packagefreigter van de CSL. gebouwd in 1873 van hout en ijzer gebouwd.

De openingen in de zijde was voor de lading aan boord te nemen en te lossen.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 02 okt 2019 22:45

Afbeelding
RADIUM YELLOWKNIFE

Geb. Yarrows Ltd., Esquimalt, BC./1948.
Brt. 235,45 Net. 158,01 ton.
Afm. 36,58x8,53x1,86 mtr.
Verm. 2x10 Cy. Caterpillar D398/1530 PK.
Sn. 10 Kn.
Trkkr. 10,5 ton.

Afbeelding

Foto: eig.coll. shipspotting.
Info: Transport Canada

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 03 okt 2019 21:53

Afbeelding
POINT VALOUR

Ex. FOUNDATION VALOUR

Geb. Davie Shipbuilders Ltd. Lauzon, QC./1958.
Brt. 247 Net.88 Drv.86 ton.
Afm. 29,77(27,44)x8,95(8,58)x3,21(4,22)mtr.
Verm. 1x2tew 8Cy. Fairbanks-Morse (216x254)/1700 PK.
Sn.13 Kn.
Trkkr. 19 ton.

Afbeelding

Photo: eig.coll, Mac Mackay, RC Groups.
Info: LR.,Cory Towage Ltd.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 04 okt 2019 21:25

Afbeelding
JERRY NEWBERRY

Ex. FOUNDATION VICTOR, POINT VICTOR,

Afbeelding

Geb. Davie Shipbuilders Ltd., Lauzon, QC./1956.
Brt. 244 Net.84 Drv.94 ton.
Afm. 29,77(27,44)x8,95(8,58)x3,35(4,22)mtr.
Verm. 1x2tew 8Cy. Fairbanks Morse (216x254)/1360 PK.
Sn. 13 Kn.
Trkkr.17,5 ton.

Afbeelding
als KAY COLE

Foto: eig.coll., Mac Mackay
Info: LR., Cory Towage Ltd.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Roy
Berichten: 3797
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Roy » 05 okt 2019 09:25

Die "Foundation Victor" lijkt in dit foto overzicht net een kameleon Jan !!!. :wink:

m.v.g., Roy

Jan van der Doe
Berichten: 7131
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Bericht door Jan van der Doe » 06 okt 2019 23:13

Afbeelding
KEENAN

Ex: WAHNAPITAE

Geb. R.J. Morrell, Penetanguishene, ON./1904.
Brt. 153 ton.
Afm. 27,74x5,79x3,05 mtr.
Verm. stoom 15-30x24/..PK.
Sn.

Foto: eig coll.
Info: maritimehistoryofthegreatlakes.ca
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Plaats reactie